Noha „begyűrűztek” a környezeti ártalmak, Veszprém nem panaszkodhat bizonyítványára: csupa jó és kitűnő áll benne.
A vizsgálatok nagy részét a Kádár úti automata monitor állomás mérte. A levegő esetében a vizsgálat kiterjedt többek közt a kén-dioxid, a nitrogén-dioxid, s a portartalomra. A kiváló és a két jó minősítés magáért beszél. Regisztrálták az ózon- és a benzol okozta ártalmakat is. Előbbinél jó, utóbbinál kiváló lett az eredmény.
A közlekedés terén jó eredményeket könyvelhet el a korábbi fő szennyező, a Volán. Évekkel ezelőtt még a buszok bocsátották ki a legtöbb káros anyagot, ma már a környezetkímélő motorok révén ez a múlté. Jelentősen csökkent az ipari üzemek légszennyező tevékenysége is.
A tanácsnok felmérése szerint mindennél több kellemetlenséget okozott a parlagfű, a fekete üröm pollenje. Ezt támasztja alá az is, hogy közel háromszorosára nőtt az ezzel kapcsolatos hatósági intézkedések száma. Ennek megfelelően emelkedett a tüdőgondozó intézet ápoltjainak száma is. Érdekes, hogy ennek ellenére nem szabtak ki levegővédelmi bírságot 2008-ban.
Az előbbiekhez hasonlóan kedvező képet mutatott a vízbázisokról, a szennyvízről készült kép, de az illegális szemételhelyezés már zsebbe markolóan alakult. A szemetelők (legyenek magánemberek vagy éppen kisebb-nagyobb cégek) elképesztő mennyiségű hulladékot tesznek le elsősorban az erdőszéleken, de ma már a belterületen sem ritka egy-két tekintélyes szemétkupac. A lerakók felszámolása ellen összehangolt támadás indult, s a pályázati és egyéb forrásokból származó keretből 14 felszámolására el is indult a „harc”. Történik ez akkor, amikor a lomtalanítás mindenki számára elérhető, a lerakó vasárnap kivételével mindig „látogatható” (ráadásul lényegesen olcsóbban, mint a környező településeken).
Az sem érdektelen, hogy bár számos feljelentés érkezett a rendőrségre, bírósági szakaszba csak kevés ügy jutott el. A szennyezőket, szemetelőket ugyanis kevesen merik „vállalni”, ha tanúzásra kerül a sor, ugyanis előfordult már, hogy megbosszulták a köz nevében feljelentést tevőt.
Befejezésül a zajártalomról beszélt Bense László Erik, elismerve, hogy az utóbbi időben ez a fajta környezetszennyezés is terjedőben van.
Az igen alapos beszámoló után a lakossági vélemények, hozzászólások következtek. Az egyik hölgy a Veszprém–Ajka kerékpárút felől érdeklődött. Ez azonban – mondta válaszában Debreczenyi János polgármester – még a távoli jövő témája. Az viszont nem, hogy jövőre már a városközpontból is kerékpáron elérhető lesz a Balatonra vezető bringaút.
Horváth Veronika visszatérő problémáját hozta el a
közgyűlésre. Már elviselhetetlen a külső kádártai út környékén lakók
zajterhelése – mondotta.
A polgármester szerint a zajvédő kihelyezése már nem önkormányzati feladat, hiszen az a közútkezelő hatáskörébe tartozik. Ennek ellenére (s ezt erősítette meg Némedi Lajos képviselő is) szorgalmazni fogják a zajvédő fal meghosszabbítását. Némedi Lajos rámutatott: 10-15 éve már látható volt, hogy jelentősen megnő itt a forgalom, ezért nem lett volna szabad lakóházak építésére engedélyt kiadnia az akkori önkormányzatnak.
Molnár Ernő képviselő felpanaszolta, hogy több helyütt hiányoznak az útbaigazító, s az utcanév táblák.
A válasz szerint egy részüket még a rendelkezésre álló egymillió forint körüli keretből megoldják.
Kavalecz Tibor afelől érdeklődött, vajon a Volán a járművek mosóvizét beleengedi-e a Sédbe. Debreczenyi János magyarázatában a szigorú előírásokat említette, s hozzátette, hogy nem kerülhetnek a patakba a szennyezet vizek.
A továbbiakban a játszóterek megszüntetése (uniós előírás szerint ez év végéig fel kell számolni a műszakilag meg nem felelő játszótereket), a hajléktalanok okozta problémák kerültek terítékre. Sajnos, a meglévő, még használható játékok nem működhetnek tovább, hacsak magánterületre (annak felelősségvállalásával) nem telepítik át azokat.
A hajléktalanok „ellen” a „működési területükön” élő is tudnak tenni: zárják például a lakótelepi házak kapuját, ám az is igaz, hogy kellő hatással nincs rájuk a hivatal.
Egy másik hozzászóló szerint életveszélyes a vasútállomás és
a Házgyári út egy szakasza: se járda, se közvilágítás nincs, s éjszaka nagyon
sok ittas egyén botorkál a resti irányából „hazája”, a „pokoli torony” felé.
A Jutas polgárőrség képviselője felajánlotta lakótelepi segítségét, de járőrözésüket megkönnyítendő éjszakai pihenőhelyet kértek a polgármestertől.
Az utolsó hozzászóló a Haszkovó úti parkolás gondjait hozta fel: sokszor „illetéktelen” teherutók zárják ki a személygépkocsik tulajdonosait az éjszakai parkolásból. Debreczenyi János válaszában egyértelműsítette: a teherkocsiknak a telephelyükön kell parkolniuk, s ezt ellenőrizni is fogják.