Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Veszélyben a kolostorok és kertek projekt / Változó feltételek

2008. december 10. 12:23
Néhány hónappal ezelőtt számoltunk be az örömhírről, hogy Veszprém több mint 1 milliárd forint uniós támogatást nyert el kiemelt projektként, turisztikai látványosságainak, műemlékeinek megóvására és bemutatására. A Kolostorok és kertek a veszprémi vár tövében program nem csak az egykori várromok, kolostor maradványok rendbetételét, hanem a zöld parkok rendezését is magában foglalja, mely által egy olyan turisztikai nevezetességre tennénk szert, mellyel más nem nagyon büszkélkedhet. A történelmi séták alapja, műemlékeink és a királynék városának történelmi múltjának bemutatása. A közelmúltban már a szerződés aláírására is meghívást kapott a sajtó, ám ez az aláírás több okból kifolyólag elmaradt.

Csak egyike az okoknak, hogy a támogatási szerződés merőben eltér attól, ami a pályázati kiírásban szerepel. Az új, összevont állami vagyonkezelő, az MNV Zrt. Vagyonkezelésért Felelős Igazgatósága a cég fenn állása óta most első ízben készített elő ilyen tartalmú vagyonkezelői szerződés tervezetet. Részben ezért alakulhatott ki az a helyzet, hogy a jelenlegi szerződéstervezet vállalhatatlan lett Veszprém számára, ugyanis olyan plusz kötelezettségeket róna a városra, mely nem csak teljesíthetetlen, de nem is volna etikus, sőt tán még jogszerű sem – mondta a Helyi Témának Brányi Mária, városstratégiai tanácsnok, aki a pályázatíró céggel végig a kezében tartotta az egész projektet. Arról van szó ugyanis, hogy az állami tulajdonban lévő veszprémvölgyi apácakolostor romok és a jezsuita templomrom felújítását, rendbetételét mi vállaltuk magunkra, holott az állagmegóvás állami feladat volna, a szerződésben foglaltak alapján pedig, még a hasznosításért is nekünk kellene fizetni.

Az önkormányzat a kötelező állami feladat önkéntes átvállalásával nem támogatásban részesül, hanem évi 5,5 millió forint kezelői díjra köteleznének bennünket, és minden későbbi bevételünkből 50%-ot be kell fizetni a magyar államnak. Ne felejtsük el, hogy az MNV Zrt sem az előkészítésbe sem a megvalósításba, sem anyagilag sem egyéb kapacitásokkal nem vett részt, csak tűri, hogy az önkormányzat ellássa helyette az állami feladatot. Ha vállalnánk ezeket a plusz kötelezettségeket, veszélybe kerülne az egész projekt – mondta Brányi Mária. Majd azt is megjegyezte, érthetetlen, hogy részesedést kívánna az állam a bevételből, amikor tudnia kell, hogy a múzeumok, a bemutató termek nem hogy jelentős bevételt generálnának, hanem veszteségesek. Ezeken kívül is számtalan olyan apróság is bekerült a szerződéstervezetbe, ami több mint furcsa. Ilyen például a kezelői beszámoló késése miatt fizetendő 20 ezer forintos napi kötbér.

A tanácsnokasszony levélben fordult az MNV Zrt-hez, és arra kérte őket, hogy vizsgálják felül az érvényesíteni kívánt jogokat. Véleménye szerint ugyanis haszonszerzés a műemlékvédelem terén nem lehet elsődleges cél. Az önkormányzat sem profitálni kíván a projektből, hanem örökségvédelmi feladatainak kíván eleget tenni, és meg kívánja óvni történelmi kincseinket. Úgy ítéljük tehát, hogy az ország egyik államalapítás-kori időből származó egyedi örökségének rekonstrukciója és bemutatása az állam és az önkormányzat közös érdeke. Brányi Mária abban bízik, hogy a további egyeztetéseket követően kikerülnek a vagyonkezelői szerződésből ezek a vállalhatatlan feltételek, mert ha nem, akkor sokat veszíthetünk. Nem csak az egész projektet és történelmi emlékeink megújítására elnyert forrást, hanem azt a jelentős összeget is, amit már eddig az előkészítésre költöttünk.

 

Füssy Angéla

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.