A Budapest School-t 2015-ben alapította néhány társával Halácsy Péter, akit legtöbben a Prezi egyik társalapítójaként ismernek. Öt év alatt számos városban megjelentek már a BS nevével fémjelzett közösségek, ám ezek leginkább a főváros környékére korlátozódtak. 2019 óta Veszprémben is elindult a mikro-iskolájuk, aminek kapcsán Csímár Kamilla kommunikációs vezetővel készítettünk online interjút.
Miben más a Budapest School mint az állami rendszer?
Az elmúlt 150 évben az oktatás arra rendezkedett be, hogy osztályokban, tantárgyakban, tanórákban, sztenderditált tanulási ütemezésben határozza meg az egyes gyerekek tanulását. Mindeközben a világ nagyot fordult. Mára egyre nagyobb az igény a személyre szabottságra, az oktatásban is. Ahhoz, hogy az iskola egy olyan hely legyen, amely a gyerekek képességeihez, igényeihez, tempójához igazodni tud, strukturális változásra van szükség. A Budapest School ezen a strukturális megújuláson dolgozik.
A BPS iskola-modelljének három fontos szervezőelve van. Első, hogy a tantárgyak tartalmát sokszor összevontan, multidiszciplinárisan, projektekben tanulják a gyerekek, szóval sokkal kisebb tanulási egységekből áll össze a teljes éves tanulás, második, hogy nagy hangsúly van az önálló, önirányított tanuláson, tehát a tanárok mindig azon gondolkoznak, hogyan tudják a gyerekeket az önállóbb tanulás irányába segíteni, és harmadik, hogy a hagyományos, sok száz fős iskolákhoz képest kisebb közösségekben, úgynevezett mikroiskolákban zajlik. A teljes Budapest School több mikroiskola hálózata.
Ez a három dolog teszi lehetővé, hogy az iskola sokkal gyorsabban tudjon reagálni a gyerekekre és a környezeti változásra, és így tudunk személyre szabott tanulást biztosítani.
A Covid19 kapcsán például 2 nap alatt át tudott állni minden iskola a távtanulásra, és a családok támogatására. Egy-egy mikroiskolában az adott tanárcsapat felel azért, hogy megszervezze a gyerekek mindennapjait, akik a mikroiskolán belül kisebb, vegyes életkorú csoportokban tanulnak. Minden gyereknek van egy mentor tanára, aki a gyerekkel és a szülőkkel közösen alakítja ki a gyerek tanulási útját és aki kíséri aztán ezen az úton a mentoráltját. A mostani helyzetben ez a rendszer különösen felértékelődött, hiszen az új tanulási rendet nemcsak a gyerekekre, de a családokra szabva kellett kialakítanunk, és ebben nagy segítségünkre volt az a struktúra, amiben eleve működünk.
A tantárgyak tartalmát feldolgozó tanórák helyett a tanulás egységeit a modulok adják. A modulok lényegében előre megtervezett foglalkozások sorozatai, amelyek során a gyerekek valamilyen képességüket fejlesztik és/vagy valamit alkotnak, létrehoznak. A modulok nagyfokú rugalmasságot biztosítanak a tanárnak és a gyerekeknek is (és ugye a rugalmasság nagyon fontos alkotóeleme a személyreszabhatóságnak).
Egy gyakorlati példán keresztül ez így néz ki: vegyünk egy 17-18 éves korosztály számára tervezett modult, amelynek a címe: A koronavírus terjedése. Ezen a foglalkozáson keresztül a gyerek használja a mértani sorozatokra vonatkozó ismereteit gazdasági, pénzügyi, természettudományi és társadalomtudományi problémák megoldásában. Így egy modul egyszerre több tudásterületet is lefed. A Budapest Schoolban tanuló gyerekek ugyanazt megtanulják, mint a hagyományos iskolákban tanulók, csak más az út, amit bejárnak.
Milyen tanterv szerint oktatnak a pedagógusok?
A tantervet a NAT adja és ezt keverjük a gyerekek és a tanárok érdeklődésével. Az iskola programja teljes mértékben lefedi az új NAT és a miniszter által kiadott kerettantervek ismeretanyagát, a BPS egyedisége abban áll, hogy a NAT-ban meghatározott tanulási eredmények elérésén túl a gyerekek a világot is megismerik.
Mire helyezik a hangsúlyt ? Milyen képességeket fejleszt a BPS? Az ott tanuló diákok megfelelnek a mai kor kihívásainak?
A célunk az, hogy a gyerekekből boldog felnőttek legyenek 2040-re. Hogy a nálunk tanulók képesek legyen “magabiztosan szembenézni a bizonytalan jövővel”. De mit is jelent ez pontosan? A mai gyorsan változó világban az egyik legfontosabb képesség az agilitás. Azt szeretnénk, hogy a gyerekek 18 éves korukra megtalálják a saját útjukat. Hogy képesek legyenek önmaguknak célokat állítani és azokat elérni. Képesek legyenek már kisgyerekkortól kezdve sajátjuknak megélni a tanulást és ahhoz kapcsolódóan célokat elérni (vagyis hogy tanulni megtanuljanak).
Azokat a képességeket fejlesztjük, amelyek segítenek abban, hogy valaki boldoguljon a huszonegyedik század kihívásaival.
Miért fontos az agilitás? Mondok egy nagyon aktuális példát. Amikor kitört a járvány és elrendelték, hogy az iskolák zárjanak be, az egyik mikroiskolánk, ahol 10-13 évesek tanulnak épp a legizgalmasabb tavaszi moduljaik kellős közepén voltak. Ezek több hetes projektek, amelyeken a gyerekek 4-6 fős csoportokban dolgoznak. Az egyik csapat Parisz almái címen Parisz trójai herceg antik történetét dolgozta volna fel színdarab formájában. Már alaposan benne jártak a történetírásban, készültek a tervek a jelmezekhez, színpadképhez, majd hirtelen jött az otthon maradás. Úgyhogy gyorsan újra kellett tervezni a modult, és egyik napról a másikra áthelyezni a projektet az online térbe. Így lett a színdarabból egy negyven perces rádiójáték.
Milyen osztályokat indítottak eddig?
Nem osztályokban, hanem mikroiskolákban és azon belül korosztály vagy érdeklődés szerint szerveződő csoportokban működünk. A Budapest School tehát mikroiskolák hálózata, jelenleg 11 helyszínen van iskolánk, szeptembertől ez a szám 12-re emelkedik. Egy-egy közösség létszáma nem haladja meg az 50 főt. Ezt nagyjából úgy kell elképzelni, mintha egy iskola egy osztály lenne. Egészen változatosak a helyszíneink: a 3 szobás lakástól kezdve, a családi házakon át, az üzlethelyiségből átalakított iskoláig mindenféle környezetben tanulunk. Budapesten van 7 mikroiskolánk, ezen túl Solymáron, Gödöllőn, Budakeszin és Veszprémben vagyunk jelen, szeptembertől pedig már Érden is nyílik egy BPS. 3 és 15 év között tanulnak most nálunk gyerekek.
Kiknek, milyen gyerekeknek való, és kiknek nem a Budapest School?
A Budapest School azoknak a gyerekeknek és családoknak való, akik szeretik a rugalmasságot és a változatosságot. Nálunk mind a gyerekek, mind a tanárok nagyfokú szabadsággal rendelkeznek és a tanulás jól lefektetett alapokon, de tág keretek között zajlik. Mit értek ez alatt? A fent leírt modul példán keresztül ez talán jól szemléltethető. A mértani sorozatokról lehet tanulni pusztán a definíciókkal és képletekkel matematika órán, és lehet egy koronavírus terjedését vizsgáló komplex modulon keresztül is. Azok, akiknek nagy szükségük van a szigorúbb keretekre, a tapasztalataink szerint nem szokták jól érezni magukat a BPS-ben.
A koronavírushelyzet a Budapest Schoolt is elérte. Hogyan oldja meg ezt az iskola?
A Budapest School teljes közössége, vagyis mind a 11 mikroiskola az iskolabezárások elrendelése után szinte azonnal átállt a digitális munkarendre. Egy hétvége alatt egy néhány fős szakmai csapat előkészítette a tanuláshoz, a családokkal és a tanárokkal szükséges kommunikációhoz a megfelelő platformot, valamint a közös munkához a technikai és elvi hátteret. Ezzel egyidőben felmértük azt is, hogy állnak a tanáraink a digitális eszközhasználattal és ehhez mérten létrehoztunk számukra is digitális tanulási teret, ahol támogatást kaptak és kapnak azóta abban, hogy megfelelően menjen a digitális átállás.
Óriási élmény volt az az egy nap, amikor mind a 80 tanárunkkal reggel 10-től este 8-ig egymástól fizikailag távol, de egy közös online térben együtt dolgoztunk, lefektettük azokat az alapvetéseket, amelyek fontosak ahhoz, hogy a közösségünk jól tudjon együttműködni az elkövetkező időszakban. Az egyes mikroiskolák tanárcsapatai kidolgozták a saját csoportjaik számára az új tanulás formáit, másnaptól pedig már el is indult a tanulás. A szülők számára létrehoztunk egy tech-support/támogató csoportot, ahol bármikor fordulhatnak hozzánk technikai kérdésekkel kapcsolatban.
Az azóta eltelt időben mindegyik hét végén kérdőívben kérdeztük meg a családokat arról, hogy érzik magukat a digitális BPS-ben, mit szeretnek, min változtatnának, min szükséges javítanunk.
Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy folyamatosan visszajelzést kérjünk, hiszen ez egy olyan új helyzet, amelyben a családok és a tanárok együtt kell, hogy helyt álljanak. A kérdőívekből levonjuk mindig a következtetéseket és azonnal reagálunk rájuk. A mikrosikolák szerveznek a szülőkkel rendszer találkozókat, és mi is hetente összegyűlünk a tanárokkal, hogy közösen dolgozzunk a rendszeren. Ez egy mindenki számára szokatlan és nehéz helyzet.
Nemrég “belestem” az egyik online óránkra, ahol 50 10-12 éves gyerek mutatta be egymásnak a modult záró projektjeit. Anatómia modulon szervrendszereket modelleztek, amiket megmutattak kamerán keresztül mindenkinek, csoportmunkában előadásokat készítettek, amit képernyőmegosztással prezentáltak. Történelemből a gyerekek együtt írtak történelem könyvet és mindegyik csapat bemutatta a saját fejezetét, de volt egy kisfiú, aki önálló projektként azt mutatta be, hogy a nagyszülei hogyan élték meg a második világháborút és videóinterjút készített velük, amit megosztott a társaival. Nagyon büszkék vagyunk a tanárainkra, a szülőkre és a gyerekekre, hogy helyt állnak és ha nehéz is, de a lehető legtöbbet igyekeznek kihozni a helyzetből.
Kik és hogyan alapították a veszprémi BPS-t?
A Budapest School mikroiskoláit mindig helyi, az oktatás modern útjai iránt érdeklődő szülők alapítják, ez Veszprémben sem volt másként. A modell elég egyszerű: ha szeretnél nyitni egy Budapest Schoolt, amibe aztán a te gyereked is járna, akkor felvesszük a kapcsolatot egymással és ha úgy látjuk mi is és a másik fél is, hogy megvannak a kellő feltételek (alaptőke, elszántság, ingatlan, érdeklődő családok, tanárjelöltek), akkor elkezdünk együtt dolgozni. Veszprémben is így nyílt meg 2019 szeptemberében egy mikroiskolánk, a Séd-patak mellett, csodálatos környezetben.
A Budapest School egyik lényege az alulról építkezés, mindenhol kis közösséggel kezdünk, amely aztán apránként növekszik: veszprémben jelenleg 11 család és 4 tanár alkotja a helyi közösséget, a gyerekek két korcsoportban tanulnak 6-8 és 9-11 éves bontásban. Az első tanévnek lassan a vége felé érünk, nem volt zökkenőmentes, sok mindent tanultunk az elmúlt hónapokból, de nagyon szeretjük a veszprémi csapatunkat, és dolgozunk azon, hogy bővülni tudjunk.
Az első tanévnek lassan a vége felé érünk, nem volt zökkenőmentes, sok mindent tanultunk az elmúlt hónapokból. Nagyon szeretjük a veszprémi csapatunkat, és dolgozunk azon, hogy bővülni tudjunk és szeptembertől egy új, nagyobb helyszínen indíthassuk a tanévet.
A fotókat a Budapest Schooltól kaptuk.