Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Boldog felnőtteket 2040-re

2020. április 28. 4:00
2015-ben indult a Budapest School, amely egyik társalapítója a Preziből is jól ismert Halácsy Péter. 2019 ősze óta már Veszprémben is van mikroiskolájuk, ahol a gyerekek ugyanazt megtanulják, mint a hagyományos iskolákban tanulók, csak más az út, amit bejárnak.

A Budapest School-t 2015-ben alapította néhány társával Halácsy Péter, akit legtöbben a Prezi egyik társalapítójaként ismernek. Öt év alatt számos városban megjelentek már a BS nevével fémjelzett közösségek, ám ezek leginkább a főváros környékére korlátozódtak. 2019 óta Veszprémben is elindult a mikro-iskolájuk, aminek kapcsán Csímár Kamilla kommunikációs vezetővel készítettünk online interjút.

Miben más a Budapest School mint az állami rendszer?

Az elmúlt 150 évben az oktatás arra rendezkedett be, hogy osztályokban, tantárgyakban, tanórákban, sztenderditált tanulási ütemezésben határozza meg az egyes gyerekek tanulását. Mindeközben a világ nagyot fordult. Mára egyre nagyobb az igény a személyre szabottságra, az oktatásban is. Ahhoz, hogy az iskola egy olyan hely legyen, amely a gyerekek képességeihez, igényeihez, tempójához igazodni tud, strukturális változásra van szükség. A Budapest School ezen a strukturális megújuláson dolgozik.

A BPS iskola-modelljének három fontos szervezőelve van. Első, hogy a tantárgyak tartalmát sokszor összevontan, multidiszciplinárisan, projektekben tanulják a gyerekek, szóval sokkal kisebb tanulási egységekből áll össze a teljes éves tanulás, második, hogy nagy hangsúly van az önálló, önirányított tanuláson, tehát a tanárok mindig azon gondolkoznak, hogyan tudják a gyerekeket az önállóbb tanulás irányába segíteni, és harmadik, hogy a hagyományos, sok száz fős iskolákhoz képest kisebb közösségekben, úgynevezett mikroiskolákban zajlik. A teljes Budapest School több mikroiskola hálózata. 

Ez a három dolog teszi lehetővé, hogy az iskola sokkal gyorsabban tudjon reagálni  a gyerekekre és a környezeti változásra, és így tudunk  személyre szabott tanulást biztosítani.

A Covid19 kapcsán például 2 nap alatt át tudott állni minden iskola a távtanulásra, és a családok támogatására. Egy-egy mikroiskolában az adott tanárcsapat felel azért, hogy megszervezze a gyerekek mindennapjait, akik a mikroiskolán belül kisebb, vegyes életkorú csoportokban tanulnak. Minden gyereknek van egy mentor tanára, aki a gyerekkel és a szülőkkel közösen alakítja ki a gyerek tanulási útját és aki kíséri aztán ezen az úton a mentoráltját. A mostani helyzetben ez a rendszer különösen felértékelődött, hiszen az új tanulási rendet nemcsak a gyerekekre, de a családokra szabva kellett kialakítanunk, és ebben nagy segítségünkre volt az a struktúra, amiben eleve működünk.

A tantárgyak tartalmát feldolgozó tanórák helyett a tanulás egységeit a modulok adják. A modulok lényegében előre megtervezett foglalkozások sorozatai, amelyek során a gyerekek valamilyen képességüket fejlesztik és/vagy valamit alkotnak, létrehoznak. A modulok nagyfokú rugalmasságot biztosítanak a tanárnak és a gyerekeknek is (és ugye a rugalmasság nagyon fontos alkotóeleme a személyreszabhatóságnak).

Egy gyakorlati példán keresztül ez így néz ki: vegyünk egy 17-18 éves korosztály számára tervezett modult, amelynek a címe:  A koronavírus terjedése. Ezen a foglalkozáson keresztül a gyerek használja a mértani sorozatokra vonatkozó ismereteit gazdasági, pénzügyi, természettudományi és társadalomtudományi problémák megoldásában. Így egy modul egyszerre több tudásterületet is lefed. A Budapest Schoolban tanuló gyerekek ugyanazt megtanulják, mint a hagyományos iskolákban tanulók, csak más az út, amit bejárnak.

Milyen tanterv szerint oktatnak a pedagógusok?

A tantervet a NAT adja és ezt keverjük a gyerekek és a tanárok érdeklődésével. Az iskola programja teljes mértékben lefedi az új NAT és a miniszter által kiadott kerettantervek ismeretanyagát, a BPS egyedisége abban áll, hogy a NAT-ban meghatározott tanulási eredmények elérésén túl a gyerekek a világot is megismerik.

Mire helyezik a hangsúlyt ? Milyen képességeket fejleszt a BPS?  Az ott tanuló diákok megfelelnek a mai kor kihívásainak?

A célunk az, hogy a gyerekekből boldog felnőttek legyenek 2040-re. Hogy a nálunk tanulók képesek legyen “magabiztosan szembenézni a bizonytalan jövővel”. De mit is jelent ez pontosan? A mai gyorsan változó világban az egyik legfontosabb képesség az agilitás. Azt szeretnénk, hogy a gyerekek 18 éves korukra megtalálják a saját útjukat. Hogy képesek legyenek önmaguknak célokat állítani és azokat elérni. Képesek legyenek már kisgyerekkortól kezdve sajátjuknak megélni a tanulást és ahhoz kapcsolódóan célokat elérni (vagyis hogy tanulni megtanuljanak).

Azokat a képességeket fejlesztjük, amelyek segítenek abban, hogy valaki boldoguljon a huszonegyedik század kihívásaival.

Miért fontos az agilitás? Mondok egy nagyon aktuális példát. Amikor kitört a járvány és elrendelték, hogy az iskolák zárjanak be, az egyik mikroiskolánk, ahol 10-13 évesek tanulnak  épp a legizgalmasabb tavaszi moduljaik kellős közepén voltak. Ezek több hetes projektek, amelyeken a gyerekek 4-6 fős csoportokban dolgoznak. Az egyik csapat Parisz almái címen Parisz trójai herceg antik történetét dolgozta volna fel színdarab formájában. Már alaposan benne jártak a történetírásban, készültek a tervek a jelmezekhez, színpadképhez, majd hirtelen jött az otthon maradás. Úgyhogy gyorsan újra kellett tervezni a modult, és egyik napról a másikra áthelyezni a projektet az online térbe. Így lett a színdarabból egy negyven perces rádiójáték.

Milyen osztályokat indítottak eddig?

Nem osztályokban, hanem mikroiskolákban és azon belül korosztály vagy érdeklődés szerint szerveződő csoportokban működünk. A Budapest School tehát mikroiskolák hálózata, jelenleg 11 helyszínen van iskolánk, szeptembertől ez a szám 12-re emelkedik. Egy-egy közösség létszáma nem haladja meg az 50 főt. Ezt nagyjából úgy kell elképzelni, mintha egy iskola egy osztály lenne. Egészen változatosak a helyszíneink: a 3 szobás lakástól kezdve, a családi házakon át, az üzlethelyiségből átalakított iskoláig mindenféle környezetben tanulunk. Budapesten van 7 mikroiskolánk, ezen túl Solymáron, Gödöllőn, Budakeszin és Veszprémben vagyunk jelen, szeptembertől pedig már Érden is nyílik egy BPS. 3 és 15 év között tanulnak most nálunk gyerekek.

Kiknek, milyen gyerekeknek való, és kiknek nem a Budapest School?

A Budapest School azoknak a gyerekeknek és családoknak való, akik szeretik a rugalmasságot és a változatosságot. Nálunk mind a gyerekek, mind a tanárok nagyfokú szabadsággal rendelkeznek és a tanulás jól lefektetett alapokon, de tág keretek között zajlik. Mit értek ez alatt? A fent leírt modul példán keresztül ez talán jól szemléltethető. A mértani sorozatokról lehet tanulni pusztán a definíciókkal és képletekkel matematika órán, és lehet egy koronavírus terjedését vizsgáló komplex modulon keresztül is.  Azok, akiknek nagy szükségük van a szigorúbb keretekre, a tapasztalataink szerint nem szokták jól érezni magukat a BPS-ben.

A koronavírushelyzet a Budapest Schoolt is elérte. Hogyan oldja meg ezt az iskola?

A Budapest School teljes közössége, vagyis mind a 11 mikroiskola az iskolabezárások elrendelése után szinte azonnal átállt a digitális munkarendre. Egy hétvége alatt egy néhány fős szakmai csapat előkészítette a tanuláshoz, a családokkal és a tanárokkal szükséges kommunikációhoz a megfelelő platformot, valamint a közös munkához a technikai és elvi hátteret. Ezzel egyidőben felmértük azt is, hogy állnak a tanáraink a digitális eszközhasználattal és ehhez mérten létrehoztunk számukra is digitális tanulási teret, ahol támogatást kaptak és kapnak azóta abban, hogy megfelelően menjen a digitális átállás.

Óriási élmény volt az az egy nap, amikor mind a 80 tanárunkkal reggel 10-től este 8-ig egymástól fizikailag távol, de egy közös online térben együtt dolgoztunk, lefektettük azokat az alapvetéseket, amelyek fontosak ahhoz, hogy a közösségünk jól tudjon együttműködni az elkövetkező időszakban. Az egyes mikroiskolák tanárcsapatai kidolgozták a saját csoportjaik számára az új tanulás formáit, másnaptól pedig már el is indult a tanulás. A szülők számára létrehoztunk egy tech-support/támogató csoportot, ahol bármikor fordulhatnak hozzánk technikai kérdésekkel kapcsolatban.

Az azóta eltelt időben mindegyik hét végén kérdőívben kérdeztük meg a családokat arról, hogy érzik magukat a digitális BPS-ben, mit szeretnek, min változtatnának, min szükséges javítanunk.

Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy folyamatosan visszajelzést kérjünk, hiszen ez egy olyan új helyzet, amelyben a családok és a tanárok együtt kell, hogy helyt álljanak. A kérdőívekből levonjuk mindig a következtetéseket és azonnal reagálunk rájuk. A mikrosikolák szerveznek a szülőkkel rendszer találkozókat, és mi is hetente összegyűlünk a tanárokkal, hogy közösen dolgozzunk a rendszeren. Ez egy mindenki számára szokatlan és nehéz helyzet.

Nemrég “belestem” az egyik online óránkra, ahol 50 10-12 éves gyerek mutatta be egymásnak a modult záró projektjeit. Anatómia modulon szervrendszereket modelleztek, amiket megmutattak kamerán keresztül mindenkinek, csoportmunkában előadásokat készítettek, amit képernyőmegosztással prezentáltak.  Történelemből a gyerekek együtt írtak történelem könyvet és mindegyik csapat bemutatta a saját fejezetét, de volt egy kisfiú, aki önálló projektként azt mutatta be, hogy a nagyszülei hogyan élték meg a második világháborút és videóinterjút készített velük, amit megosztott a társaival. Nagyon büszkék vagyunk a tanárainkra, a szülőkre és a gyerekekre, hogy helyt állnak és ha nehéz is, de a lehető legtöbbet igyekeznek kihozni a helyzetből.

Kik és hogyan alapították a veszprémi BPS-t?

A Budapest School mikroiskoláit mindig helyi, az oktatás modern útjai iránt érdeklődő szülők alapítják, ez Veszprémben sem volt másként. A modell elég egyszerű: ha szeretnél nyitni egy Budapest Schoolt, amibe aztán a te gyereked is járna, akkor felvesszük a kapcsolatot egymással és ha úgy látjuk mi is és a másik fél is, hogy megvannak a kellő feltételek (alaptőke, elszántság, ingatlan, érdeklődő családok, tanárjelöltek), akkor elkezdünk együtt dolgozni. Veszprémben is így nyílt meg 2019 szeptemberében egy mikroiskolánk, a Séd-patak mellett, csodálatos környezetben.

A Budapest School egyik lényege az alulról építkezés, mindenhol kis közösséggel kezdünk, amely aztán apránként növekszik: veszprémben jelenleg 11 család és 4 tanár alkotja a helyi közösséget, a gyerekek két korcsoportban tanulnak 6-8 és 9-11 éves bontásban. Az első tanévnek lassan a vége felé érünk, nem volt zökkenőmentes, sok mindent tanultunk az elmúlt hónapokból, de nagyon szeretjük a veszprémi csapatunkat, és dolgozunk azon, hogy bővülni tudjunk.

Az első tanévnek lassan a vége felé érünk, nem volt zökkenőmentes, sok mindent tanultunk az elmúlt hónapokból. Nagyon szeretjük a veszprémi csapatunkat, és dolgozunk azon, hogy bővülni tudjunk és szeptembertől egy új, nagyobb helyszínen indíthassuk a tanévet.

A fotókat a Budapest Schooltól kaptuk.

Ge. Á.
további cikkek
Ferenc pápa megnyitotta a Szent Péter-bazilika szent kapuját, megkezdődött a szentév közélet Ferenc pápa megnyitotta a Szent Péter-bazilika szent kapuját, megkezdődött a szentév Ferenc pápa kerekesszékben ülve megnyitotta a Szent Péter-bazilika szent kapuját, és ezzel kezdetét vette a jubileumi szent év, amelynek legelső eseménye az ünnepi mise, amelyet az egyházfő a bazilikában vezet szenteste. tegnap 23:47 Az emberek kitettek magukért, sok pusztamiskeinek sikerült boldog karácsonyt szerezni Navracsics Tibor Az emberek kitettek magukért, sok pusztamiskeinek sikerült boldog karácsonyt szerezni Navracsics Tibor, közigazgatási és területfejlesztési miniszter, Veszprém vármegye nyugati részének országgyűlési képviselője körülbelül egy hónapja hirdette meg azt a jótékonysági akciót, amivel választókerületének egyik legszegényebb települését és az ott élőket szerette volna segíteni karácsonykor. A felhíváshoz sokan csatlakoztak, a pusztamiskeieknek pedig tényleg boldog karácsonyuk lett. tegnap 13:25 Orbán Viktor: visszatérnek a békeévek, és megint lesznek nagy gazdasági sikereink közélet Orbán Viktor: visszatérnek a békeévek, és megint lesznek nagy gazdasági sikereink A háború három éve után Magyarország 2025-ben repülőrajttal fog indulni, a háborús politika helyett a békeévek politikája tér vissza, az országnak pedig ismét nagy gazdasági sikerei lesznek - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök a Magyar Nemzetnek adott, a lap keddi számában megjelent évértékelő interjújában. tegnap 13:07 Három balatoni település úgy döntött, hogy az összefogást és az együttműködést választja közélet Három balatoni település úgy döntött, hogy az összefogást és az együttműködést választja Ábrahámhegy, Balatonrendes, és Révfülöp megalakította közös önkormányzati hivatalukat. 2024. december 23. 14:24

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.