1997-ben az amerikai Fox televízió egy új show-t tűzött a műsorára, Magic's Biggest Secrets Finally Revealed, ami később Magyarországon úgy debütált, mint a Nagy mágusok kulisszatitkai. Ebben a műsorban egy álarc mögé rejtőzködő bűvész varázslatról varázslatra felfedte trükkjeinek titkait, a legapróbb és sokszor a legbagatellebb megoldásokig.
Az utolsó részben a bűvész levette a maszkot és elárulta kilétét, na meg persze annak az okát, hogy miért szegte meg a bűvészek legfontosabb szabályát, miért árulta el a trükkök titkát. Val Valentino művésznéven tevékenykedő mágus a műsorban azzal indokolta tettét, hogy az emberektől eltávolodott a bűvészet, már nem érdeklődnek iránta, nem hozza lázba őket még egy látványos trükk sem. Egyszóval meg volt rekedve a bűvészvilág. Ezzel a cselekedetével pedig újra a figyelem központjába szerette volna hozni ezt az előadói művészágat.
Hogy ez mennyire sikerült neki, arról a mai napig megoszlanak a vélemények, de tény, hogy akik látták a műsort, azok sokszor hozzák szóba, mind a trükkök néhol végtelenül egyszerű megoldásait, mind pedig etikai kérdéskörben is.
Egy dolog viszont bizonyos, ha a bűvésztársadalom az ezredforduló idején hanyatlott is, elhamarkodott lett volna egyből temetni, hiszen azóta is feltűnnek új, fiatal tehetségek.
Pontosan egy ilyen személy Kiss Richárd is, vagy művésznevén RicsiX, aki fiatal veszprémi bűvészként már több saját trükköt is kidolgozott, miközben folyamatosan képzi magát és figyeli a legnagyobb mágusok trükkjeit, hogy mit tudna ellesni tőlük.
Fiatal kora ellenére belegondolni is nehéz, hogy már idestova 15 éve érdeklődik a bűvészet iránt. Amikor arról érdeklődtünk, hogy mi volt az a pillanat, amikor megfertőződött a bűvészettel, misztikus történet helyett igencsak földhözragadt eseményt mesélt el Ricsi.
Elsős korában látta a Márió és a varázsló című előadást a Pannon Várszínházban, ezt követően nem sokkal családjától kapott egy bűvészkészletet ajándékba. Ez a két esemény elég volt ahhoz, hogy figyelme teljes egészében a bűvészet felé forduljon és nem sokkal később már osztálytársain és családtagjain tesztelte a mutatványokat, miközben városi, megyei és országos tehetségkutatókon is pallérozódott.
Ricsi elmondása szerint kifejezett példaképe nincsen, próbál tanulni és fejlődni a legnagyobb bűvészek és mentalisták figyelésével.
És itt megállunk egy pillanatra, mert felmerült egy új szereplő, pontosabban egy újabb fogalom, amit Ricsi segítségével mindenképpen szeretnénk tisztába tenni:
Mi a különbség a mentalista és a bűvész között?
A bűvészeti ágba sorolják be a mentalizmust is, viszont amíg a bűvész leginkább tárgyakkal dolgozik, és azokat tünteti el, lebegteti és még számos megmagyarázhatatlan dolgot végez velük, addig a mentalista trükkjei főleg a gondolatiságban rejlenek. Honnan tudta a jövőt, honnan jött rá a gondolataimra?
Egy szóval a mentalista a pszichológiát hívja segítségül a trükkjei kidolgozásához, ennek során pedig megfigyeli a testbeszédet, manipulációt, hipnózist használ, és nagyon fontos a beszéd, a kommunikáció a közönséggel, Ricsi magyarázata szerint.
Jelenleg Darren Brown a legelismertebb a mentalisták között, míg a bűvészek világában a mai napig David Copperfieldet tartja Ricsi a legnagyobbnak.
Tény és való, hogy nehéz lenne elfelejteni, ahogy Copperfield anno eltüntette az Orient Expresst, vagy amikor átsétált a kínai nagy falon. Ezek mind-mind olyan trükkök voltak, ami még a szkeptikusokat is mélyen elgondolkodtatta a hogyanról. Viszont nem feltétlenül kell 70 tonnás acélszerkezeteket lebegtetni ahhoz, hogy a varázslat nyelvén szóljon a bűvész a közönségéhez.
Ricsi ezt a kórház gyermekosztályán tapasztalta meg, ahová azért hívták, hogy előadásaival szórakoztassa és mosolyt csaljon a beteg gyermekek arcárára. Viszont ahogy ő meséli, ennél sokkal több van ezekben a „varázslatokban”.
Sok kisgyermek arcán a reményvesztettséget láttam, nem értették, hogy miért őket sújtja a betegség, miért velük történt baleset, miért kell az egész nyarat kórházban tölteniük? Amikor viszont elkezdtem nekik különböző trükköket mutatni, azt láttam, hogy visszatért beléjük a remény. Elkezdtek hinni, elhitték, hogy amit éppen látnak az csoda. Szerintem van a varázslatnak egyfajta gyógyító ereje.
"A varázslat vissza tudja adni a hitet és a csodát és a végén már abban is őszintén tudnak hinni, hogy meg fognak gyógyulni."
Ricsi azóta is folyamatosan látogatja a veszprémi kórház gyermekosztályát, de mindemellett a város jelenleg egyik legfontosabb projektjében, az Európa Kulturális Főváros 2023 sikerében is érdekelt és igyekszik hozzátenni annak tartalmához saját művészeti ágából. A zsűrit már sikerült meglepnie néhány trükkel, amikor itt jártak Veszprémben, most viszont, a cím elnyerését követően további tervei vannak.
Szeretne egy nagyobb bűvésztalálkozót, egyben tehetségkutatót megszervezni Veszprémben, valamint flashmobokat is a nyílt utcán, hogy mosolyt csaljon az emberek arcára. Ebben pedig a környék több mágusában is partnerre talált. Ugyanis nem Ricsi az egyetlen, aki a bűvészet szenvedélyének hódol a térségben, körülbelül 15-20 aktív és lelkes tagot számlál ez a közösség, igaz sokan nem lépnek ki színpadra, csak családjuk és barátaik körében lebegtetik, vagy tüntetik el a tárgyakat.
Talán a szerepléstől tartanak, talán saját tehetségükben nem biztosak, viszont Ricsi szerint rengeteg gyakorlással és elhivatottsággal bárki sikeres bűvésszé válhat. Akinek mégis szüksége lenne egy kis támogatásra, annak bűvészképző tanfolyamot hozott létre Ricsi. Igaz a járványidőszakban ők sem tudtak találkozni, de szeptembertől Ricsi eltökélt benne, hogy folytatják a közös munkát.
Érdeklődők pedig vannak szép számmal, ráadásul a legváltozatosabb korosztályból. Fiatalok és középkorúak egyaránt hódolnak ennek a szenvedélynek Veszprémben, mégis az egyik legbeszédesebb példa egy fiatal, másodikas kislány esete, aki felkereste Ricsi bűvésziskoláját.
A kisgyermek egy igazi szürke kisegér volt az iskolában. Zárkózott volt, nem voltak barátai, ezért frusztrált is volt a mindennapokban. A bűvésziskolában elsőnek egy kártyatrükköt tanítottunk meg neki, amit aztán bemutatott az iskolában. Valóban, mint a varázspálca ütésére elkezdtek köré gyűlni a társai, egyből szórakoztató lett a kislány, nyitottak felé a többiek. Azóta is hajtja előre a bűvészet, tanul, gyakorol és bemutatja legújabb trükkjeit nagyobb közönség előtt is. Úgy, hogy pár éve még alig szólt valakihez.
Ezzel Ricsi rá is tért a bűvészet egyik legfontosabb elemére. Sokszor csak a trükk mibenlétén gondolkodik el a néző, holott egy bűvészelőadás nem csak a sikeres illúzióból áll. Legalább ennyire fontos az a történet, amibe a bűvész beleágyazza a trükköt.
Egy trükköt számos módon be lehet mutatni, de sokkal többet nyom a latba az előadásmód. Ha csak kiáll a művész és bármilyen kommunikáció nélkül bemutat egy trükköt, az addig csak kellékbemutató. Az előadás ott kezdődik, amikor egy karaktert megformál a bűvész a színpadon, bevonja a közönségét. Megteremt egy hangulatot, amit akár a humorra, akár a horrorra is felépíthet. Kicsit olyan ez, mint a színház. Egy előadásnak kell lennie cselekményvázlatának, dramaturgnak. Így a különálló trükkök egy egészbe rendeződnek, egy keretbe, aminek van eleje, van cselekménye és van lezárása. Ezt kellene követnie a bűvészeknek
- vallja Ricsi, és eszerint képezi magát folyamatosan, hogy további látványos trükköket is meg tudjon valósítani a jövőben.
Bár nem szeret előzetesen beszélni terveiről, mégis sikerült meggyőzni, hogy néhányat áruljon el nekünk. Ezek közül a legizgalmasabbnak az tűnik, amikor a vár ikonikus szoborpárját, Szent István és Gizella királyné alakját szeretné eltüntetni, természetesen csak ideiglenesen.
Amikor pedig a közönség azon gondolkodik, hogy vajon hol volt a trükk, a csalás akár egy egyszerű kártyatrükkben is, Ricsi annyit segített nekünk, hogy sohasem a néző szemszögéből próbáljunk rájönni a trükk titkára, hanem figyeljük a bűvészt, az ő szemszögét.
Ahogy Rodolfo is mondta: Figyeljék a kezemet, mert csalok!
Milyen egyszerű, mégis szeretjük elhinni a csodákat!