A 2010-es a változás, az idei pedig a megújulás éve a fogyasztóvédelemben – e szavakkal indította sajtótájékoztatóját szerdán délelőtt Pintér István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) főigazgatója. A szakember szerint ha a bírságolt vállalkozások „szégyentáblára” kerülnek, akkor legyen úgymond „pozitív diszkrimináció” is, azaz tegyék közzé az összes ellenőrzési feltételnek megfeleltek névsorát is.
Az NFH honlapjáról március elsejétől így letölthető lesz azon vállalkozások listája, amelyeknél három országos vizsgálati program során sem talált semmilyen szabálytalanságot a hatóság. A vállalkozók eme elit klubjába kerülés további feltétele, hogy az ellenőrzést megelőző egy évben sem alkalmaztak velük szemben szankciót, illetve senki sem nyújtott be ellenük megalapozott panaszt.

A pozitív listára vételükről a vállalkozások hatósági igazolást is kapnak, s azt az üzletben, vendéglőben kifüggeszthetik. Azok a vállalkozások, amelyek nem esnek bele a három átfogó éves ellenőrzésbe, a megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségétől kérhetnek mindenre kiterjedő vizsgálatot, s ha ennek során mindent rendben találnak a szakemberek, akkor ők is felkerülnek a pozitív listára.
Dr. Kovács Zoltán kormánymegbízott a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: ez évtől kezdve inkább a prevencióra, az együttműködésre, mintsem a szankcionálásra helyezik a hangsúlyt a vállalkozások tekintetében. A parlamentben jelenleg intenzív törvényalkotó munka folyik, a vállalkozásoknak pedig nem az a fő feladatuk, hogy a jogszabályok ismeretéből naprakészek legyenek. Ezért felkészítő szakmai fórumokkal, figyelemfelhívó bemutató-ellenőrzések segítségével mutatják be nekik, hogyan kerülhetik el az esetleges jogsértéseket.

Dr. Kovács Zoltán
A fogyasztóvédelem szakemberei azonban nem csak a vállalkozásokra koncentrálnak. Tekintettel arra, hogy a jótállás, a szavatosság még mindig problémát jelent a fogyasztók számára, e kérdéskörben a társadalom minél szélesebb körét kívánják tájékoztatni. Fokozottan ügyelnek a szakemberek a két kiszolgáltatottabb korosztály, az idősek és a fiatalok informálására, mert míg az idősek az ő hiszékenységükre építő termékbemutatókon, addig a fiatalok a körükben oly divatos internetes vásárlás során járhatnak pórul.
