Veszprém 2011-es költségvetéséről e hét szerdán dönt a városi közgyűlés. Megkértük az ellenzéki képviselőket, osszák meg gondolataikat a tervezett költségvetésről a vehir.hu olvasóival. Minden ellenzéki képviselőt (pártot) megkerestünk, Forgóné Kelemen Judit (Jobbik Magyarországért Mozgalom), Nagy Piroska (független) és Gerstmár Ferenc (LMP) képviselő reagált felkérésünkre, az MSZP képviselői nem nyilatkoztak.
„VMJV költségvetése
A Jobbik Magyarországért Mozgalom képviselőjeként a helyi költségvetést a következő szempontok alapján vizsgáltam meg.
Első és legfontosabb szempont a hitelfelvétel kérdése. Meg kell állapítani, hogy az előző évekhez képest is nő a város hitelállománya. Működésre 3,5 milliárd forint hitelt vesz fel az önkormányzat, ez közel 17%-kal több, mint a tavalyi évben volt. Ezzel együtt a hitelállomány közel 10 milliárd forintra rúg. A hitel az hitel, a város egy adósságspirálba került.
A saját bevételek területén visszaesés következik be. Az SZJA bevétel csökken, az illetékbefizetések, az idegenforgalmi adó-bevételek kiszámíthatatlanok. Az ingatlanértékesítésekből származó bevételek sem növelhetők tovább.
Le kell szögezni, hogy a vagyongazdálkodás nem egyenlő a vagyonfeléléssel! Ennek ellenére szinte minden hónapban kerül elénk olyan napirendi pont a bizottsági üléseken, mely egy-egy törzsvagyonbeli változásról szól. Azaz szépen, lassan, sorra adja el a város mindannyiunk, a veszprémi emberek közös vagyonát. Azonban ezek a bevételek nem munkahelyteremtésre, beruházásra fordítódnak, eltűnnek a költségvetés „labirintusában”.
Az intézményi ráfordításokat tekintve örömmel láttuk, hogy felújításokra lehetőségeihez képest biztosít forrást a város, de van olyan intézmény, amely a 2006-os teljes renoválás után most újra ott található a fent említett körben!
Az intézményi kiadások tekintetében a decemberben általam kezdeményezett felterjesztési joggal való élés az idei költségvetésen pozitív irányba változtathatott volna, ha él a közgyűlés ezzel a lehetőséggel, a kormány pedig nagyobb figyelmet fordít az önkormányzatok lehetetlen helyzetére.
Összegezve a leírtak alapján ez a költségvetés általunk nem támogatható.
Forgóné Kelemen Judit
képviselő - JOBBIK M.M.”
„KPB előtt
Az önkormányzat a 2011. évre tervezett adósságot keletkeztető kötelezettségvállalása a törvényi szabályozást figyelembe véve elfogadható, de az adósságszolgálat és a hosszú távú kötelezettségvállalások finanszírozása jelentős terhet jelent, és korlátozza az önkormányzat jövőbeni mozgásterét.
A központi költségvetésből származó források (normatív állami támogatás és normatív módon elosztott SZJA együttes értéke 3,1 %-kal alacsonyabb az előző évi eredeti előirányzatnál. A 2011. évre prognosztizált 3,5 %-os infláció és a 3,1 %-os nominál értékcsökkenés együttesen 6,6 %-os reál-értékvesztést (megközelítőleg 340 millió Ft) jelentenek ezen a területen. A költségvetési hiány mértéke jelentős, 7 637 548 Ft, ami a költségvetési kiadás főösszeg 31%-a. A hiány részét képező hiteltörlesztési kötelezettség 3 246 747 Ft, amit szintén hitelforrásból realizálunk.
A helyi adókból tervezett bevételek esetén az iparűzési adó kismértékű emelkedésével számol az előterjesztő, míg a többi adónem esetében a ténylegesen realizálódott forrással. Átvett pénzeszköz jogcímen 622 680 eFt szerepel a tervben, amely lényegesen alacsonyabb az előző évinél, elsősorban a pályázati fejlesztési források miatt. Az ingatlanértékesítés bevételeinek realizálódását bizonytalannak látom, mivel itt változatlanul a Vár u. 10. értékesítése szerepel, ezért indokolt alternatív ingatlanértékesítési terv készítése.
A tervezett bevételek és kiadások egyensúlyát 2011-ben is csak hitel felvételével lehet biztosítani.
A működési kiadások fedezetéül szolgáló forrás reálértéken kevesebb az előző évinél, emiatt emelkedett a működési hitelkeret 16,7 %-kal. A felhalmozási kiadásokhoz a pályázati források mellett a beruházási hitel nyújt fedezetet.
A képviselő felelős döntést csak úgy hozhat a mindenkori költségvetésről, ha biztosítékot kap arra vonatkozóan, hogy évente pontos tájékoztatást kap a források és feladatok összevetésével a hosszú távú kötelezettségvállalásokról, azok várható terheiről, s arról, hogy az önkormányzat e kötelezettségvállalásokat milyen feltételekkel, milyen módon tudja teljesíteni.
Ezért fontosnak tartom:
- hogy az önkormányzat gazdálkodásának strukturális átalakítása révén nyert megtakarítások az adósságszolgálat terheit csökkentsék,
- hogy az átvilágítási munkafolyamatot követő intézkedési terv már 2011. évre vonatkozóan fogalmazzon meg feladatokat, hogy a tárgyévi költségvetési pozíció javuljon,
- a beruházások tekintetében preferálni kell az értékelemzés módszerét, amely segítségével a kritikus pontok feltárásával költségcsökkentés állhat elő.
Ebben az évben folyik az intézmények működésének, a hivatali struktúra és feladatrendszer áttekintése. Központi szinten strukturális reformok, lokális szinten szervezeti átalakítás, kiadáscsökkentés. Nincs lazítás, folyamatos költségvetési fegyelem kell!
Nagy Piroska, a pénzügyi és költségvetési bizottság elnöke”
„Nem erről volt szó
Gerstmár Ferenc LMP-s képviselő véleménye
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata 2011-es költségvetés tervezetéről
A város költségvetési koncepciója több olyan elvet fogalmazott meg, amelyet a Lehet Más a Politika üdvözölt. Gondolok itt például arra a megfogalmazásra, hogy az önkormányzat csak olyan projekt megvalósítására vállalkozhat, amely kedvezőbb működést, vagy közvetve, esetleg közvetlenül bevételt jelent a költségvetés számára; illetve a gazdasági tanácsadó testület létrehozásának szándékára.
Már a koncepció decemberi tárgyalásakor felhívtam a figyelmet arra, hogy a szövegszerűen megfogalmazott elképzelések és a mellérendelt számadatok ellentmondásban állnak egymással. Fideszes képviselőtársam akkor azt válaszolta, hogy én még nem vettem részt költségvetés készítésében. Jelezte, hogy mindig ilyen nagyságrendű volt a különbség a koncepció bevételi és kiadási ollója között, de természetesen itt jön a többség felelőssége, hogy megfelelő költségvetést terjesszen a közgyűlés elé.
Szomorúan tapasztalhatjuk, hogy a „felelősségteljes” többségnek ez nem sikerült. 2011 végére a város hitelállománya 10 milliárd forintot meghaladó lesz. Különösen veszélyes, hogy a működési hitel kerete 3,5 milliárd forintra növekszik. Polgármester úr nyilatkozta, hogy muszáj racionalizálni az önkormányzati intézményrendszer működtetését. Az intézmények ehhez szükséges átvilágítását az idei évben végzik el. Mit csináltak vajon az elmúlt négy évben? Mennyi türelmet kérnek még a veszprémi polgároktól egy fenntartható költségvetés megalkotásához? Milyen tanácsokat adott a gazdasági tanácsadó testület?
A Fidesz választási programjában, és a költségvetési koncepcióban nem erről volt szó.”