A költségvetési vitáról holnap olvashatnak összefoglalót a vehir.hu-n.
Februárban „a hónap teljesítménye”: a magyar kézilabda-válogatott 7. helyezése a svédországi kézilabda VB-n. A közgyűlésen megjelent Mocsai Lajos, a magyar kézilabda-válogatott szövetségi kapitánya.
Porga Gyula köszöntötte a megjelent vendéget.
Mocsai Lajos elmondta: A VB-n az olimpiai kvalifikáció elérése volt a cél. A korábbi Európa Bajnoksághoz képest sokkal nehezebb ellenfeleket kapott a válogatott. A bravúr sikerült. A csapat 15%-kal fölötte teljesített szakmai értékeinek, egyetlen oka volt ennek: a morális, erkölcsi tartás. Mocsai Lajos külön megköszönte a veszprémi játékosok teljesítményét. A kapitány egy rövid videofelvételt hozott magával, amely a világbajnokság legizgalmasabb pillanatait foglalta össze. A kapitány zárógondolatként megemlítette: a magyar válogatottat az olimpiai bizottság fair play díjjal minősítette.
Napirend előtti interpellációk, kérdések:
Gerstmár Ferenc azt kérdezte a polgármestertől, hogy kikből áll, és milyen tanácsokat adott a költségvetés megalkotásakor a veszprémi költségvetési tanács.
Porga Gyula válaszolt. A költségvetési tanács tagjai: Lakatos Antal, a Kinizsi Bank elnök-vezérigazgatója, Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra vezérigazgatója, Pápai Tamás, a Continental vezérigazgatója, Kiss Mária, a Tömpe és Társa Könyvvizsgáló Iroda tulajdonosa és Veinperl Róbert, az APEH korábbi megyei igazgató-helyettese. A tanács megalakult, de a 2011-es költségvetéshez markáns véleményt még nem tudott megfogalmazni
Napirend előtti kérdéssel fordult Porga Gyula polgármesterhez Forgóné Kelemen Judit képviselő asszony: Készül-e a város a kilakoltatási moratórium lejárta után várató tömeges hajléktalanná válás kezelésére, készült-e akcióterv a felmerülő problémák megoldására? Amennyiben ilyen nincs, akkor ő kezdeményezi, hogy az önkormányzat erre akciótervet dolgozzon ki.
Válaszában Porga Gyula elmondta: Veszprémben a városi szociális támogatási rendeletben lényegesen magasabb a küszöb, mint amit a szociális törvény biztosít. Veszprémben viszont sajnos minimális a szociális bérlakások száma. A városháza munkatársai most mérik fel, hogy milyen nagyságrendű a lakáshitel miatt súlyosan eladósodott családok aránya, Veszprémben tömeges kilakoltatás nem várható.
Nagy Piroska képviselő asszony a köztéri dohányzás tilalmára tett javaslatot, illetve kérdezi, hogy a város tervezi-e ilyen rendelet megalkotását.
A polgármester úr válaszában kifejtette, tervezik, hogy a tavasz folyamán a város bizonyos területein bevezetik a dohányzási tilalmat.
Katanics Sándor arra kért választ, hogy március 15-én hol fogja az önkormányzat megtartani az ünnepi megemlékezést, de közben meg is fogalmazta, hogy értesült arról – a sajtó egy képviselőjétől –, hogy az ünnepség a Dózsa téren lesz.
Porga Gyula válaszában megerősítette: a városi március 15-ei ünnepély a Dózsa téren lesz.
Gerstmár Ferenc: A Csalán egyesület vélemény-begyűjtési akciója alapján elmondható, hogy a veszprémiek nem elégedettek városi zöld területek nagyságával. A képviselő azt kérdezte, hogyan áll a város zöldterület stratégiája?
Brányi Mária válaszolt: szerinte a Csalán felmérése nem reprezentatív, hiszen csupán 104 kérdőívet töltetett ki – és furcsa erre hivatkozni. Ezek után a kérdőív kérdéseit elemezte az alpolgármester asszony. A városnak érvényes településszerkezeti terve van – amely magában foglalja a zöld területek ügyét is. Egy szakmai kutatás szerint az lenne az optimális, ha 15 m²/fő közpark jutna egy főre. Veszprémben több mint 20 m² közpark jut egy főre. Az elmúlt években a gondozatlan zöld felületek nagysága csökkent.
Egy sürgősségi indítvány érkezett a közgyűléshez.
Így az első napirendi pont:
Az önkormányzat 2010 novemberében a veszprémi evangélikus egyházzal a volt alternatív iskola épületére haszonkölcsön szerződést kötött, mivel az egyházközség felekezeti óvodát kíván indítani a városban. Közben az evangélikus egyház országos szervezete azt kérte, hogy az országos szervezettel kösse meg a szerződést az önkormányzat, ez számos előnyt jelent számukra a finanszírozásban. A közgyűlés ennek értelmében módosította a szerződést.
2. napirendi pont
Az önkormányzat lemondás miatt új, nem képviselő tagok tagokat választott a pénzügyi és költségvetési, valamint tulajdonosi bizottságba.
A közgyűlés a tulajdonosi bizottságba – a Mazák György lemondása miatt megüresedő bizottsági tagsági helyre – nem képviselő bizottsági tagnak Brantmüller Lászlót, Brantmüller László helyére a pénzügyi és költségvetési bizottságba Mihályi Balázst választotta meg 2011. március 1. napjától.
3. napirendi pont
Egyes önkormányzati támogatásokról szóló önkormányzati rendelet megalkotása
A 2010. önkormányzati választások után az önkormányzat szervezeti felépítése átalakult, a korábban önkormányzati ciklusokon átívelően működő tanácsnoki rendszer megszűnt.
A tanácsnoki rendszer megszűnése miatt a korábbi önkormányzati rendelet Tanácsnoki Keret felhasználására vonatkozó szabályai okafogyottá váltak, valamint a Civil Keret pályáztatási eljárási szabályai is módosításra szorulnak. A Civil Keret pályázati keretének felosztása során a benyújtott pályázatokat a Társadalmi Kapcsolatok Tanácsnoka által vezetett munkacsoport véleményezte.
A Civil Keretre vonatkozó szabályok a következőképpen módosulnak: A Civil Keret pályázati keretének elosztására irányuló pályázati kiírásban határozza meg a közgyűlés, hogy az adott évben a rendeletben rögzített támogatási célok közül melyiket vagy melyikeket kívánja támogatni. A pályázati keret elosztására vonatkozó eljárás során a polgármesterből, alpolgármesterekből, önkormányzati képviselőcsoport által delegált személyből és két szakértőből álló munkacsoport véleményezi a benyújtott pályázatokat. Szakértőként kell felkérni a Veszprém Megyei Civil Hálózatért Közhasznú Egyesület vezetőjét, valamint a polgármester szakértőként kér fel egy, a város közéletében és a civil szervezetek működése területén jelentős ismeretekkel rendelkező veszprémi polgárt.
A Polgármesteri Keretből nyújtható támogatások köre kibővül. Megmaradnak mindazok a támogatási célok, amelyeket a hatályos rendelet szabályoz, de kiegészülnek a szabadidő sport támogatására, valamint a város digitális nyilvánosságát erősítő helyi kezdeményezések támogatására, a város és környéke kulturális értékeinek világhálón történő megjelenítését elősegítő támogatási célokkal.
A Választókerületi Keretre vonatkozó szabályok megengedőbbé válnak: a Választókerületi Keret legfeljebb 40%-ának megfelelő összeg erejéig nyújtható támogatás veszprémi civil szervezeteknek.
Két új keretet határozott meg a közgyűlés: a Kiadványok Támogatása Keret akár nyomdai úton előállított, akár audio-vizuális vagy elektronikus kiadványok támogatására szolgál, a Turisztikai Támogatási Keret a helyi turisztikai kezdeményezéseket segíti.
4. napirendi pont
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata a 2010. évi költségvetés elfogadott kiadási és bevételi főösszegét (az átcsoportosítások, az állami támogatások és a pályázati források emelkedése miatt) 22.805 eFt-tal csökkentette.
5. napirendi pont
A város 2011-es költségvetésének meghatározása
A közgyűlés elfogadta a város 2011-es költségvetését – 14 igen, 14 nem.
A főbb számok és tételek:
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata 2011. évi költségvetésének
kiadási főösszege: 24.784.031 eFt
finanszírozási kiadásai: 3.264.747 eFt
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata 2011. évi költségvetésének
bevételi főösszege: 20.411.230 eFt
előző évi pénzmaradványa: 900.092 eFt
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata 2011. évi költségvetésének
hiánya: 7.637.548 eFt
a finanszírozási kiadásokkal korrigált hiány: 4.372.801 eFt.
A költségvetés részletes adatait és összegeit erre a linkre kattintva olvashatják.
6. napirendi pont:
A házasságkötéssel és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésével összefüggő egyes szabályokról szóló rendelet megalkotása
A Magyar Köztársaság parlamentje 2010-ben új rendelkezéssel egészítette ki az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló korábbi törvényerejű rendeletet. Az új rendelkezés szerint a települési önkormányzat felhatalmazást kap, hogy
- rendeletben határozza meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezésének szabályait,
- és rendeletben szabályozza a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése esetén a befizetendő díj mértékét.
Ezek alapján a közgyűlés úgy határozott, hogy
- a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény megtartása esetén az ügyfélnek 40 000 Ft-ot,
- a hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi esemény megtartása esetén, ha a polgármesteri hivatal „B” épületének házasságkötő termében zajlik az házasságkötés, akkor 5 000 Ft-ot, ha a polgármesteri hivatal főépületének Kossuth-termében történik az esemény, akkor 10 000 Ft-ot kell fizetniük az ügyfeleknek.
7. napirendi pont:
A Veszprém Kártyáról szóló önkormányzati rendelet megalkotása
A közgyűlés az alábbi főbb pontokban határozta meg a Veszprém Kártya igénylésének és felhasználásának szabályait:
- A Veszprém Kártyára veszprémi bejelentett lakóhellyel rendelkező természetes személy jogosult, aki betöltötte a 14. életévét.
- Az éttermi szolgáltatás kivételével a Veszprém Kártya kizárólag a kártyabirtokos részére biztosítja a Veszprém Kártyához kapcsolódó kedvezmény igénybevételét.
- A Veszprém Kártya-elfogadóhelyeken nyújtott kedvezmény a kártya felmutatásával vehető igénybe. Az elfogadóhelyek a kártya emblémáját jól látható helyen kötelesek elhelyezni.
- A Veszprém Kártya elfogadóhelyek jegyzékét polgármesteri hivatal negyedévente az ügyfélszolgálati feladatokat ellátó szervezeti egységénél kifüggesztés útján teszi közzé, valamint a www.veszprem.hu weboldalon tájékoztatja a kártyabirtokosokat.
- A Veszprém Kártya igénylésekor díjat kell fizetni. A Veszprém Kártya kiállításának díja kézpénzfizetés esetén: bruttó 1.250,- Ft, banki átutalás esetén: bruttó 1.000,- Ft. A Veszprém Kártyát meghatározott igénylőlapon lehet igényelni.
- A kártya igénylése során be kell mutatni a személyazonosság és a lakcím igazolására alkalmas érvényes okmányt. Az igénylőlap benyújtásától számított 10 munkanapon belül az elkészített kártyát a polgármesteri hivatal ügyfélszolgálati feladatokat ellátó szervezeti egysége az igénylőnek személyesen vagy meghatalmazottjának átadja.
- A Veszprém Kártya a kiállítását követő egy éven keresztül jogosít a kedvezmények igénybevételére. Ezt követően a kártyát érvényesíttetni kell a nyilvántartás adatainak megerősítésével. Az érvényesítést követően új kártyát kap az igénylő.
8. napirendi pont
Helyi védett természeti területté nyilvánításról szóló önkormányzati rendelet megalkotása
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése védetté nyilvánította
- a Benedek-hegyet
- a Kálvária-dombot
- az Ördögsziklát
- a Sintér-dombot
- és a jutaspusztai szikla alakzat elnevezésű területet.
9. napirendi pont
A Takácskert II. területének fejlesztése miatt a közgyűlés módosította a város településszerkezeti és szabályozási tervét, valamint a helyi építési szabályzatát.
10. napirendi pont
A Melocco Miklós szobrászművész által készített Brusznyai szobor ingyenes átadásáról szóló megállapodás jóváhagyása
A Brusznyai-emlékmű állításának költségeit a Védegylet Veszprémért Egyesület közadakozásból biztosította az általa létrehozott Város-Tér Kulturális Alapítványon keresztül.
A Védegylet, valamint az emlékmű tulajdonosa, a Város-Tér Kulturális Alapítvány vezetősége és kuratóriuma úgy határozott, hogy az emlékművet ingyenesen Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának ajándékozza. Az ajándékozásnak az alábbi feltételeket szabta:
- amennyiben a város nem tartja megfelelően karban az emlékművet, úgy az emlékmű tulajdonjoga visszaszáll az ajándékozóra,
- a jelenlegi helyéről csak az adományozó tulajdonosok – vagy azok jogutódai – jóváhagyásával lehet az emlékművet elmozdítani és másik helyre elhelyezni, ellenkező esetben az emlékmű tulajdonjoga visszaszáll jelenlegi tulajdonosára,
- a szobor képmásának, arról készült fotónak – sokszorosítva is – csak a jelenlegi tulajdonos, Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata és az emlékmű szerzői jogának tulajdonosa, Melocco Miklós engedélyével lehetséges.
A közgyűlés támogatta és elfogadta az előterjesztést.
11. napirendi pont
A közgyűlés megerősítette a Közép-dunántúli Regionális Munkaügyi Tanácsban Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának képviseletét ellátó Halász László jelenlegi tag jelölését.
12. napirendi pont
2011. évi civil keret pályázati kiírásának elfogadása
Az önkormányzat idén – a Veszprémi Civil Kerekesztal véleményét figyelembe véve –működési támogatás és programtámogatás kategóriákban ír ki pályázatot. Idén az elbírálás során előnyt élveznek a helyben, Veszprém városában megvalósuló és Veszprém hírnevét öregbítő programok, különös tekintettel arra, hogy 2011. a Család éve és az Önkéntesség Éve is.
A programtámogatásra megpályázható maximális összeg idén 200 000 Ft-ról 300 000 Ft-ra emelkedik.
A pályázati felhívást a közgyűlés jóváhagyása után folyamatosan közlik a helyi médiumokban. Két alkalommal (március 10-én és 16-án) pályázati konzultációra nyílik lehetőségük a szervezeteknek, ezenkívül folyamatosan kérhetnek felvilágosítást telefonon, e-mailben és személyesen. A pályázat benyújtási (postázási) határideje 2011. március 18. (péntek).
A pályázati kiírást a közgyűlés elfogadta.
13. napirendi pont
Veszprém város „Civil Koncepciójának” elfogadásáról szóló határozat módosítása
Mivel a tanácsnoki rendszer megszűnt, ezért a 2003-ban elfogadott civil koncepció azon részeit módosította a közgyűlés, ahol a társadalmi kapcsolatok tanácsnoka megnevezés szerepel. Feladatát ebben a kérdéskörben a város működéséért felelős alpolgármestere végzi. Emellett a civil szervezetek körét a közgyűlés – a magasabb szintű jogszabályok változása miatt – kiegészítette a közalapítványokkal.
14. napirendi pont
Pályázat benyújtása a rövid, és hosszabb időtartamú közfoglalkoztatásra
Az „Út a munkához” programot 2011. január 1-jétől felváltotta a „Nemzeti Közfoglalkoztatás Programja”. A változást követve a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény is jelentősen módosult.
Az új programmal megszűnt az önkormányzatok által szervezett közcélú munka, a közhasznú munkavégzés támogatása, és megváltozott az országos közmunka programok rendszere is. Egységesen a „közfoglalkoztatás” megnevezés vált használatossá. Továbbá az eddigiektől eltérően nem felülről nyitott előirányzatból történik a közfoglalkoztatás finanszírozása, hanem a közfoglalkoztatás támogatása pályázati eljárás keretében lehet igényelni.
Az önkormányzat Szociálpolitikai, Egészségügyi és Közigazgatási Irodája még decemberben igényfelmérést végzett. 2010-ben 35 foglalkoztató élt a közfoglalkoztatás lehetőségével, 2011-re 29 foglalkoztató jelezte az igényét. A felmérés szerint 8 órában 140 főt, 6 órában 5 főt és 4 órában 7 főt kívánnak havi átlagban foglalkoztatni.
A közgyűlés úgy határozott, hogy az önkormányzata pályázatot nyújt be rövid és hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás támogatására.
15. napirendi pont
Korlátolt Felelősségű Társaság alapítása a „Kolostorok és kertek a veszprémi Vár tövében” című kiemelt turisztikai projekt fenntartása érdekében
A közgyűlés 2010. december 16-án a Kittenberger Kálmán Növény- és Vadaspark Kft. részére kizárólagos jogot biztosított a „Kolostorok és kertek a veszprémi Vár tövében” című kiemelt turisztikai fejlesztés turisztikai és műszaki célú fenntartására.
Ezek után Török László igazgató úr a januári egyeztetések során jelezte, hogy az új feladattal járó közbeszerzési eljárások oly mértékben megnehezítenék az állatkert működtetését, hogy ezt nem tudja felvállalni. Ezért szükséges egy új projektcég létrehozása, melyben az önkormányzat 100%-os tulajdonosi részesedéssel bír, ügyvezetője Török László. A kft. lesz felelős a „Kolostorok és kertek a veszprémi Vár tövében” projekt turisztikai és műszaki célú fenntartásáért, azaz a cégtől az alapító tartalmi működtetést is elvár.
A közgyűlés elfogadta és támogatta az új kft. (Kolostorok és Kertek Kft.) alapító okirat-tervezetét.
16. napirendi pont
A Pro Veszprém Városfejlesztési és Befektetés-ösztönző Kft.-vel kötendő 2011. évi szolgáltatás vásárlási szerződés jóváhagyása
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése a belváros-rehabilitációs pályázathoz kapcsolódva 2008-ban létrehozta a 100 %-os önkormányzati tulajdonú Pro Veszprém Városfejlesztési és Befektetés-ösztönző Kft.-t. A kft. létrehozására azért volt szükség, mert a kiemelt projekt pályázati útmutatója előírta, hogy a városrehabilitációs projekteket az önkormányzatnak saját tulajdonú, önállóan gazdálkodó társaságon keresztül kell menedzselnie, amelynek fő tevékenysége a projekt megvalósítása.
Ennek értelmében az önkormányzat a társasággal 2012. március 1-ig, határozott időszakra érvényes szerződést köt. A szolgáltatás díja a 2011. évben bruttó 35 455 000 Ft. Az társaság ugyanakkor fokozatosan elkezd a piaci viszonyok között is megbízásokat szerezni annak érdekében, hogy a belváros rehabilitációs projekt végrehajtásához szükséges kiadások fedezetét egyre inkább saját üzleti tevékenysége kapcsán legyen képes biztosítani. Ezt az összeget 2011-ben 5 800 e Ft-ra tervezte a kft.
A megbízási szerződés szerint a társaságnak el kell látnia a meghatározott projektek teljes körű menedzsment tevékenységét. A komplex város-rehabilitációs program megvalósítása során gondoskodnia kell a pénzügyi tervek, a szükséges szakmai beszámolók elkészítéséről, a projekttel kapcsolatos kommunikációs és nyilvánossági tevékenységek elvégzéséről, továbbá a feladatok ellátásához szükséges szerződéseket az önkormányzat megbízásából, az önkormányzat döntésének és vagyonrendeletének megfelelően az önkormányzat nevében előkészíti.
A közgyűlés a megbízási szerződést támogatta és jóváhagyta.
17. napirendi pont
Önkormányzati ingatlanok törzsvagyonbeli változásai
A veszprémi Chianti étterem tulajdonosai azzal fordultak a Veszprémi Közüzemi Zrt. felé, hogy a tulajdonukat képező ingatlan mellett található önkormányzati tulajdonú ingatlanból telek-kiegészítésként megvásárolnának 343 m² nagyságú területrészt.
A közgyűlés e területrész forgalomképtelen besorolását forgalomképes besorolássá változtatta.
Veszprém-Gyulafirátóton a Stop élelmiszerbolt tulajdonosa a Posta utcában azzal a kéréssel fordult a Veszprémi Közüzemi Zrt.-hez, hogy a tulajdonában álló ingatlanba az önkormányzati tulajdonban lévő közterületi ingatlanból a telekalakítás eredményeképpen beolvadhasson 201 m² nagyságú területrész.
A közgyűlés döntött: hozzájárult a kéréshez.
18. napirendi pont
A Dózsa téri fejlesztés ügye
Veszprém egyik legrégibb településrészének, a Dózsavárosnak régóta megoldatlan problémája a megfelelő színvonalú kereskedelmi, szolgáltatási funkciókat magába foglaló városrészi alközpont hiánya. A közelmúltig ezen a területen a legnagyobb kereskedelmi egységnek a Dózsa téren levő volt ABC áruház számított, amelyet az ÁNTSZ észrevételei miatt be kellett zárni.
Az elmúlt időszak alatt történt több egyeztetésen megfogalmazódott a tér fejlesztésének igénye: többféle kereskedelmi funkciót magába foglaló kereskedelmi központtal és a közlekedés korszerűsítésével.
Téren élelmiszerbolt, húsbolt, kávézó, pékáru és klímatechnikai üzlet létesül.
A közgyűlés támogatta a Dózsa téri fejlesztéshez kapcsolódó szerződések aktualizálását
19. napirendi pontban a közgyűlés az Alkohol - Drogsegély Ambulancia Egyesület beszámolóját fogadta el.
20. napirendi pont
Veszprém Megyei Jogú Város jegyzője közszolgálati jogviszonyának megszüntetése és pályázat kiírása jegyzői munkakör betöltésére
Dr. Büki Szilvia, Veszprém Megyei Jogú Város Jegyzője 2011. február 10-én kelt levelében írásban kérte közszolgálati jogviszonyának közös megegyezéssel történő megszüntetését 2011. március 31. napjával.
A közgyűlés közös megegyezéssel Dr. Büki Szilvia jegyző jogviszonyát 2011. március 31. napjával megszünteti.
Ezzel párhuzamosan a közgyűlés pályázatot ír ki a jegyzői munkakörre. A pályázat benyújtásának határideje: 2011. március 18.
A közgyűlés zárt ülésen dönt a „Veszprém Városért – Pro Urbe” érdemérem és a „Veszprém Város Díszpolgára” cím adományozásáról, a Művészetek Háza igazgatói pályázatáról és egy fellebbezés elbírálásáról.
