Válságadók bevezetéséről döntött az országgyűlés tavaly októberben. Az elfogadott törvény szerint a bolti kiskereskedelmi tevékenységet végző cégeknek az adóalap 500 millió forintot meghaladó része után kell fizetniük. Ezt az összeget azonban a jelenlegi piaci és versenyhelyzetben sem a szállító partnerek, sem a fogyasztók felé nem lehet áthárítani. Úgy tudjuk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. a bérleti díjak csökkentésével igyekszik némi megtakarítást elérni, ami több veszprémi vállalkozót is érint. Fehér Istvánt, a cég kommunikációs vezetőjét kérdeztük, a válságadó hogyan érintette őket, hogyan tudják kigazdálkodni a plusz kiadásokat?
– Hogyan fogadták a válságadó bejelentését?
– A SPAR 20 éve elkötelezett a magyar vásárlók magas szintű ellátásában. Az általa forgalmazott jó minőségű és ellenőrzött termékekkel hozzájárul a lakosság színvonalas, biztonságos élelmiszerellátásához. Tette és teszi mindezt átlátható és etikus működés mellett. A SPAR magyar cég, a menedzsment minden tagja magyar – csakúgy, mint dolgozói. A cégcsoport 13 000 magyar munkatársának és azok családjainak biztosít kiszámítható megélhetést, utánuk minden adót és járulékot pontosan megfizet. A vállalat sohasem vonta ki magát a közteherviselés alól. 2010-ben közel 10 milliárd forintot fizettünk be a költségvetésbe adók és járulékok formájában, a különadó nélkül.
– Milyen plusz kiadások érintették a vállalatot?
– A különadóval kapcsolatban elfogadjuk, hogy az erősnek ítélt ágazatok a szokásosnál nagyobb mértékben járuljanak hozzá a költségvetési helyzet javításához, de ennek az érintett ágazatok azonos nagyságrendű cégeire különbségtétel nélkül, azonos mértékben kellene vonatkoznia. Az adó egyébként az első évre mintegy 6 milliárd forintos nagyságrendű kiadást jelent cégcsoportunknak. E fizetési kötelezettség jelenlegi ismereteink szerint összesen három éven keresztül marad fenn, a továbbiakról nem rendelkezünk pontos információkkal.
– Több nagyvállalattal közösen az Európai Bizottsághoz fordultak. Milyen indokkal? Mire számíthatnak?
– Az Európai Bizottsághoz a külföldi anyavállalat fordult, mi ilyen lépést nem tettünk.
– A válságadó miatti kiesést hogyan próbálják kompenzálni? Beépíthető az árakba valamilyen szinten? Csökkenthetők a bérleti díjak?
– A különadó plusz teher számunkra, amely bekerült a terveinkbe, és megnézzük, hogyan tudjuk legalább egy részét kigazdálkodni. Annak elérésére, hogy működőképes maradjon egy cég, nyilván van néhány lehetőség: lehet a költségeket csökkenteni, racionalizálni, takarékoskodni az energiával, okosabban beruházni, de lehet olyan ötletekkel előállni, hogy mivel és miként tudjuk tovább növelni a forgalmat. Továbbhárításról nem lehet szó, mert a jelenlegi piaci és versenyhelyzetben ez sem szállító partnereink, sem a fogyasztók felé nem tehető meg, s nem is kívánunk ilyen megoldással élni. Nekünk a piaci keretek között, minden lehetséges tartalékot feltárva, legjobb tudásunk szerint kell erre a helyzetre megoldást találni.
