Józsa Tamás
Józsa Tamás kabinetfőnök számolt be arról, hogy a hétfőn bemutatott energiastratégia egy éves munka eredménye. Tavaly döntött úgy Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata, hogy 15 évre kidolgozza a város energiastratégiáját. Farkas András, az ÖKOpolisz Klaszter elnöke ismertette a stratégia részleteit.
– A földgázválság hívta fel a figyelmünket az energia fontosságára, ugyanakkor erkölcsi kötelességünk is megváltoztatni energiagazdálkodásunkat. Döntésünkkel 10-15 év működését kell meghatározni. Ehhez adott volt az INTENSE program is – fogalmazott Farkas András.
Tavaly állított fel az önkormányzat egy operatív törzset, amelynek tagjai heti rendszerrel találkoztak, körülbelül 50 szakember vett ebben részt. Ezután következhetett az önkormányzati intézmények átvizsgálása, majd az operatív tanács beavatkozási területeket határozott meg.
Farkas András
Farkas András elmondta, hogy a hosszú távú célok egyike az energiaracionalizálás, a lakások és családi házak mintegy 70 százalékának kellene ebben részt vennie. Ehhez kapcsolódóan rövid távú célokat is kitűztek, melyek között legfontosabb szempont az intézményvezetők támogatása, hogy jó gazda módjára tudjanak gazdálkodni. Ezen felül az önkormányzatnak fel kell készíteni a társasházakat a pályázatokon való indulásra.
Problémás pont a Csatár-hegy jövőbeli kezelésével kapcsolatos feladat, valamint Kádárta és Gyulafirátót vízelvezetésének megoldása. Farkas Andrást felhívta a figyelmet arra, nemsokára a víz nagy kincs lesz, így a csapadékvíz hasznosításáról is el kell gondolkodni.
A megfelelő energiastratégia része, hogy Veszprém összefogjon a kistérségi városokkal, ki kell dolgoznia a távhőrekonstrukció programját, valamint a közvilágítást is át kell vizsgálni. A távhő rekonstrukciója sok lakást érint, az átalakításra öt alternatívát dolgoztak ki: a jelenlegi rendszer felújítását, biomassza erőmű létesítését, a hulladékégetést és a pirolízises technológiával történő üzemanyaggyártást.
Az energiastratégia érinti a tömegközlekedést is, így le kell tisztázni a menetrendet, illetve a forgalmi rendet. A város kerékpárútjai év végére meghaladják a 8 kilométert is, ezzel is javulhat a közösségi közlekedés.