„A Lovassy László Gimnázium audiovizuális emlékgyűjtése” című projekt elsődleges célja az 1945 utáni korszak történelemtanítási tartalmának és metodikájának korszerűsítése volt. Az elmúlt évben a gimnázium diákjai 26 interjút készítettek az 1939-1989-es történelmi korszakot megélt személyekkel.
Az intézmény azért döntött úgy, hogy részt vesz a projektben, mert egy tárgyalt történelmi időszak személyes emlékek alapján való feldolgozása mindig izgalmasabb, mint a történelemkönyvek olvasása. A diákok az interjúkészítés során elsajátítottak egy új ismeretszerzési technikát, megtanultak kérdezni, irányított beszélgetést előkészíteni. Az interjúk felvétele, feldolgozása a diákok digitális kompetenciáját is fejleszti. A nyertes pályázat révén az iskola eszközparkja is gyarapodhat.
Az élményszerű, elbeszélt történelem sokkal élénkebben megmarad a diák fejében, mint a tanári magyarázat. A bevésődést természetesen az is elősegítette, hogy a kérdéseket az interjút készítő diákok feladata volt összeállítani. Ehhez előzetesen tájékozódni kellett a korszak történelméről, viszonyairól.
A kész interjúkat a Közép-Kelet-Európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány „Emlékpontok – Audiovizuális emlékgyűjtés” programja fogja kezelni. Nekik el kellett juttatni a vágatlan nyersanyagot és a maximum 45 perces lerövidített vágott verziót is. Ez utóbbi kerül fel a www.emlekpontok.hu oldalra, melyet korlátozás nélkül lehet megtekinteni. Az interjúk oktatási célra hatékonyan felhasználhatók, nem csak a történelem, de a társadalomismeret és a német népismeret órákon is. A vágatlan felvételek kutatási célokat fognak szolgálni.
A projektzáró rendezvényét június 2-án tartották az intézményben, ahol lehetőség nyílt találkozni az interjúalanyokkal és a munkában részt vevő diákokkal.