Megszűnt a passzív táppénz intézménye, tehát a munkaviszony megszűnését követően táppénz folyósítására nincs lehetőség. A rendelkezés azokat a munkavállalókat érinti, akiknek a keresőképtelensége 2011. július 1. napját követően kezdődött. Akik 2011. július 2. előtt kerültek keresőképtelen állományba, munkaviszonyuk megszűnése esetén még a régi szabályok szerint, legfeljebb 30 napig jogosultak lehetnek passzív táppénzre.
A pénzbeli egészségbiztosítási ellátások (táppénz, baleseti táppénz, terhességi gyermekágyi segély, gyermekgondozási díj) igényérvényesítési szabályai is átalakultak. A munkavállaló változatlanul a foglalkoztatónál nyújthatja be az ellátás iránti kérelmét, a foglalkoztató azonban az eddigi nyomdai előállítású nyomtatványokat már nem használhatja. A foglalkoztatónak és az önfoglalkoztatónak (egyéni vállalkozó, őstermelő) az igénybejelentéseket kötelezően az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által rendszeresített számítógépes programmal kell előállítaniuk, és azokat vagy az elektronikus ügyfélkapun továbbítani (előzetes regisztrációt követően), vagy kinyomtatás után a foglalkoztató székhelye szerint illetékes egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervhez beküldeni.
A program az alábbi linken keresztül érhető el: http://www.oep.hu/portal/page?_pageid=34,26645934&_dad=portal&_schema=PORTAL&tmodule=1. A régi nyomtatványokat legfeljebb 2011. július 31-ig lehet használni. A munkavállalók az általuk kitöltendő nyilatkozatokat (pl.: baleseti nyilatkozat, GYÁP /gyermekápolási táppénz/ nyilatkozat), kérelmeket (GYED kérelem) változatlanul a korábbi nyomtatványokon nyújthatják be, vagyis őket ez a változás nem érinti.