Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Nagy várakozás, kis változások

2011. augusztus 25. 8:56
„Egyfajta kegyelmi állapotban vagyunk ebben az évben, hiszen – előreláthatólag – úgy zajlik le a tanév, mint eddig.”


Irányi László

Tegnap délelőtt tartotta tanévnyitó konferenciáját a Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet Veszprém Megyei Irodája, amelyen többek között Marekné dr. Pintér Aranka, az Oktatási Hivatal általános elnökhelyettese tájékoztatta az egy begyűlteket a 2011/2012-es tanév feladatairól, aktuális kérdéseiről.

Az elnökhelyettes elmondta, mikor és milyen kompetenciamérések várhatók, és mit fog vizsgálni az Oktatási Hivatal. Emellett előadásában szólt arról, hogy emelkednek a felvételi ponthatárok – a korábbi 480-hoz képest maximum 500 pontot lehet szerezni, mivel nem 40, hanem 50 pontot fog érni az emelt érettségi –, és ismertette azon szakok listáját, amelyekre csak emelt érettségivel lehet bejutni.

A konferencia után Irányi Lászlót, az Ipari Szakközépiskola és Gimnázium igazgatóját kérdeztük arról, hogyan értékeli az elhangzottakat, és mi a véleménye a közoktatást érintő jövőbeni változásokról.

– A konferencián elhangzott a kompetencia mérések időpontja és tematikája. Lesz változás a korábban kialakult rendszerhez képest?

– Marad a szokásos rendszer: a 4., 6., 8. és 10. évfolyamban a matematikai készséget és a szövegértést fogják vizsgálni. Ezt eddig is minden évben meg kellett csinálnunk. A lényege az, hogy a kiértékelés után az iskola kap egy visszajelzést, amelyből kiderül, hogy a tanulói miként szerepeltek az országos átlaghoz képest. Nem következik be változás, továbbra is központi feladatlapok alapján folytatják le a felmérést.

– Mennyire látja jónak, hogy 500-ra emelkedik az egyetemi, főiskolai felvételin a megszerezhető pontszám?

– Ez jelenleg csupán apró változás, de egyben az első lépés. E döntéssel azt szorgalmazzák, hogy minél többen tegyenek emelt szintű érettségit, hiszen a 20 pont sokat jelent; a másik oldalon pedig már most több egyetemre csak emelt szintű érettségikkel lehet bekerülni. Ha jól emlékszem, az új koncepció szerint 2014-ig kívánja a kormány azt elérni, hogy minden szakra csak emelt szintű érettségivel lehessen bejutni.

– Ez a tendencia hogyan illik bele az Ipari koncepciójába? Helyesnek ítéli ezt a törekvést?

– A gimnázium a felsőfokú képzésre készít elő. Eddig megtehették a diákok, hogy nem választottak emelt szintű órát, mert kényelmes volt nekik. Ha szűkíteni fogják a felsőoktatási keretszámokat is, akkor verseny lesz a helyekért, és kénytelen lesz emelt szintet választani a továbbtanulni kívánó diák; azaz jobban oda kell tennie magát. Az Ipariban minden adott az emelt szintű képzéshez: magasan képzett pedagógusok dolgoznak nálunk, és adott az órakeret is. Iskolánkban a diákok eddig is választhattak az összes érettségi tárgyból emelt szintű órákat.

– A szakképzés esetében mi a helyzet az emelt szinttel és a plusz pontokkal?

– A „szakközép” fő célja nem az egyetemre való felkészítés, hanem hogy szakmát tanuljon, és később technikus legyen a diákból. Az nagy kérdés, hogy a szakmai tárgyakból a későbbiekben lehet-e érettségizni, és adott esetben ez plusz pontot jelent-e a továbbtanulásnál. Egyértelmű, hogy egy szakközepes diák a többlet szakmai tárgyak miatt nehezebben tud felvenni emelt szintű órát más érettségi tantárgyból. Az oktatási koncepcióban az szerepel, hogy szakmai vizsgából nincs emelt szintű érettségi, de szakirányú továbbtanulás esetén a középszintű érettségit emelt szintűnek számítják be. Ha ez így lesz, akkor az teljesen korrekt.

– A tanévnyitó konferencián az Oktatási Hivatal elnökhelyettese ellátta valamifajta instrukciókkal, irányelvekkel a helyi iskolaigazgatókat?

– Nem, sőt úgy érzem, ettől óvakodnak az Oktatási Hivatal munkatársai. Tavasszal az igazgatói munkaközösségi értekezletre meghívtuk Szűcs Attilát, a helyi kormányhivatal oktatási főosztályvezetőjét, aki azt mondta: tud beszélni arról, hogy az OH mit dolgozik, milyen tevékenységet végez, de az Oktatási Hivatal instrukciókat és irányleveket nem adhat ki.

– Milyen speciális feladatok várnak a középfokú oktatási intézményekre a 2011/2012-es tanévben?

– Egyfajta kegyelmi állapotban vagyunk ebben az évben, hiszen – előreláthatólag – úgy zajlik le a tanév, mint eddig. Ám ha kijön az új közoktatási törvény, akkor az év folyamán komoly előkészítő munkát kell végeznünk, hogy a 2012/2013-as tanévet az új rendszer szerint tudjuk elkezdeni. Sok kérdőjel van még mindig: mi az, amit azonnal be kell vezetni, mi az, ami felmenő rendszerben jön be… Nyilván mindez kiderül, ha elkészül a törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletcsomag.
 

Szaksz Balázs
Kovács Bálint

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.