Hazánkban az elmúlt években jelentős mértékben megemelkedett az autópályákon, valamint a gyorsforgalmi utakon főleg külföldiek sérelmére elkövetett úgynevezett „trükkös lopások” száma. Az esetek többségében az elkövetők a sértett gépjárművének kerekét megrongálták, majd kihasználva a kerékcseréből adódó figyelmetlenséget, eltulajdonították a nyitott gépjárműben található értékeket.
2010. január 1-től 2011. április 1-ig országszerte közel 400 ilyen jellegű bűncselekmény történt. Ezek visszaszorítása, valamint elkövetőinek felderítése és elfogása érdekében az országos rendőrfőkapitány utasítása alapján az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság Bűnügyi Főosztály Bűnügyi Osztályán 2011. április1-től speciális nyomozócsoport létrehozására került sor. Tevékenységük eredményeként az elmúlt öt hónapban a rendőrség látókörébe került egy 9 főből álló elkövetői kör, akik közül 8 személy koszovói albán, egy fő pedig magyar állampolgár. Ellenük jelenleg összesen 30 rendbeli trükkös lopás elkövetésének megalapozott gyanúja miatt folyik nyomozás. A gyanúsítottak közül jelenleg 5-en előzetes letartóztatásban, egy házi őrizetben van, további egy ember lakhelyelhagyási tilalom hatálya alatt áll, illetve kettő ember ellen országos elfogatóparancsot adtak ki.
A bűncselekmények általában az autópályákon közlekedő, illetve autópályák melletti pihenőhelyeken, töltőállomásokon tartózkodó külföldi rendszámú gépjárművek utasai ellen irányultak. Ennek oka, hogy a külföldi állampolgárok az ellenük elkövetett bűncselekmény után nem tudtak rövid időn belül segítséget kérni. Többek között nem volt helyismeretük sem, nem tudták, merre van a legközelebbi rendőri szerv, útbaigazítást is nehezebben kértek. Az elkövetők helyszínválasztása sem volt véletlen, hiszen az autópályák, valamint a környezetükben lévő pihenőhelyek, töltőállomások parkolói elég kihaltak az ilyen típusú bűncselekmény végrehajtásához, valamint a menekülés is sokkal egyszerűbb. A trükkös lopások elkövetéséhez általában külföldi rendszámú (elsősorban német), régebbi gyártmányú, és nagyobb hengerűrtartalmú gépjárműveket használtak, mivel ezeket külföldről nagyon kedvező áron be tudták szerezni, az idegen hatósági jelzés miatt pedig nem lehetett személyhez kötni a rendszerint nagyteljesítményű autókat.
A nyomozócsoport a bűnügyileg fertőzött autópálya-szakaszokon felderítő tevékenysége során szorosan együttműködött a közlekedésrendészeti szolgálati ág munkatársaival, akik célirányos közúti igazoltatások, valamint közlekedésrendészeti akciók végrehajtásával segítették a nyomozást.
Az ORFK trükkös lopásokra szakosodott speciális egységének munkáját dicséri, hogy az elkövetők elfogását követően 2011. augusztus 10. óta Magyarország autópályáin és gyorsforgalmi útjain kerékkiszúrás módszerével elkövetett „trükkös lopás” nem történt.