– A körforgalom megépítése milyen projektben valósul meg?

– Egy belterületi útfejlesztési pályázatban együttesen pályáztuk meg Szent István völgyhíd felújítását és a Budapest utca - Jutasi úti csomópont megépítését. A körforgalom megvalósításhoz 266 millió forintos uniós támogatáshoz jutott az önkormányzat, amit 300 millió forint önerővel egészít ki. A viadukt felújítása a nyáron befejeződött, így is időzítettük, hiszen a Bakony felé vezető átkötő útvonal két elemének munkálatait nem lehetett egy időben végezni.
– Hány éves előkészítési folyamat előzte meg a kivitelezést?
– Még a 2006 előtti időszak városvezetése rendelte meg az első körforgalmi csomópont tervet, az előző ciklusban elvégeztük ennek korszerűségi felülvizsgálatát, az előkészített terveket aktualizáltuk és pontosítottuk, majd a kibővített anyaggal pályáztunk – és ezt valósítjuk meg. Az elkövetkezendő 15–20 évben várható forgalmi terhelést – a mostani számítási mód szerint – a csomópont ki tudja szolgálni.
– Milyen koncepcióba illeszkedik be az új körforgalom megvalósulása?
– Elkészítettünk egy belvárosra vonatkozó közlekedési megvalósíthatósági tanulmányt, amelyben az észak-déli tengelyt (a Jutasi út - Kopácsi utcai csomóponttól a Mester utcáig tartó útszakaszt) és kelet-nyugati tengelyt (a plázától a Színházkertig húzódó útvonalat) vizsgáltuk. A jelenlegi közlekedési szerkezetet figyelembe véve, a most tapasztalható adottságokkal kalkulálva jött létre a koncepció. Ennek első nagy eleme a belvárosi körforgalom; a második lépcső – amelyre már most készülnek a tervek – a Levendula üzletház előtti útépítés, a Radnóti tér átépítése és a Mester utcai korszerűsítés. A harmadik elem a kórház előtti csomópont forgalmi rendjének felülvizsgálata – ez nagyon bonyolult forgalmi szituáció, de már készült hozzá a problémát kezelő tanulmányterv, amelyhez a „testhezálló” pályázati lehetőséget keressük. A negyedik elem a Színházkert és környéke – itt nyilvánvalóan nagyobb távlatban gondolkodunk, mert már számolunk a Vas Gereben utcai új parkolóház megépülésével, melynek vonzataként az Óváros tér forgalmi szituációját is újra kell értelmeznünk. Az ötödik lépcső a Bagolyvári és a Kopácsi utca kicsatlakozása a Jutasi útra, amelynél figyelembe kell venni a jelenlegi buszpályaudvar szerepének későbbi megváltozását is, hiszen éppen a legutóbbi közgyűlésen döntöttünk arról, hogy egy intermodális pályaudvar elkészítésének vizsgálatát kezdeményezzük.
– Az építkezéssel együtt járó kellemetlenségeket figyelembe véve mekkora hangsúlyt fektetnek a kommunikációra a beruházásnál?

– Az építkezés során a Pro Veszprém Kft.-vel közösen oldjuk meg a kommunikációs feladatokat. A körforgalom építése során végig működni fog a csomópont, de a forgalmi nyomokat az építkezés miatt le kell szűkíteni, ezért folyamatosan tájékoztatjuk a lakosságot arról, hogy milyen útvonalakat javasolunk a különböző városrészek közötti kapcsolat fenntartására. A központba vezető utak mentén olyan táblákat helyezünk el, amelyeken egyéb útvonal lehetőségekről tájékozatjuk a közlekedőket, emellett a helyi médiában is állandóan informáljuk a lakosságot. Nem csak a forgalmi szituációval kapcsolatban nyújtunk tájékoztatást, hanem a belső zöld szigettel kapcsolatban is – készültek olyan látványképek, amelyek segítenek abban, hogy mindenki maga elé tudja képzelni a megvalósuló fejlesztést.
– Mit üzen a veszprémi polgároknak?
– Nagy türelemre és figyelemre van szükség a közlekedők részéről, mert torlódások a jelentős beavatkozásoknál mindig előfordulnak. Ám ha a polgárok látják, hogy milyen eredménnyel jár a fejlesztés, jobban magukénak érzik, és reményeink szerint toleránsabbak lesznek. Természetesen a most épülő körforgalmi csomópont valódi előnyeit akkor fogjuk megtapasztalni, ha a korábbiakban vázolt körforgalom-láncolat kiépül a városban – ezért fontos az ötlépcsős elképzelés. Úgy gondolom, jó fejlesztési irányokat fogalmaztunk meg, komoly tanulmányokkal alátámasztott konkrét célokkal rendelkezünk, és a megvalósulás során fokozatosan tapasztalni fogjuk, hogy érdemes volt belevágnunk a munkába. A Séd-völgyi rehabilitáció esetében is sokan gondolták, hogy nincs rá szükségünk, ám beigazolódott a fejlesztés szükségessége. Az állatkerti beruházásokat is sikertörténetnek értékelhetjük, és a kerékpárutak építése is előremutató. Terveink szerint a most épülő körforgalom elkészülése után el tudjuk indítani a következő elem munkálatait. Minél több elemet tudunk megvalósítani az ötlépcsős projektből, annál harmonikusabb és korszerűbb lesz Veszprém közúti közlekedése.
