A körforgalmat érintő technikai kérdéseinkre Schmidt István, a városfejlesztési iroda vezetője válaszolt.

Schmidt István
– Az eredeti ütemezés szerint júliusban kezdtük volna a beruházást, a közbeszerzési jogi nehézségek miatt azonban 40 napos késéssel, szeptember 6-án adhattuk csak át a munkaterületet a kivitelezőnek. Uniós projekt lévén, kötelező végső befejezési határidővel rendelkezünk, ehhez mérten határozzuk meg a pontos ütemtervet, amely részletezése a héten történik.
– Mik a legfontosabb dátumok?
– November 30-ig el kell érni a szerkezetkész állapotot. Addigra az összes szükséges közműkiváltás megtörténik, az aluljáró vasbetonszerkezete elkészül, a körforgalom körvonala kirajzolódik. A csúszás miatt kevés idő áll rendelkezésre a megadott időpontig, ezért a helyszínen hetente feladat-végrehajtással kapcsolatos koordinációkat végzünk A szerződés szerint 2012 májusára készül el a teljes beruházás, de nem húzódhat tovább június végénél. A körforgalom várhatóan áprilisban már használható lesz.
Három fő elemből áll a projekt: a kör, a Budapest utca alatt átvezető aluljáró, valamint a kereszteződés rácsatlakozása a Jutasi útra, aminek részeként megszűnik a Vásárcsarnoknál lévő gyalogos átkelőhely. Itt szoros együttműködésben kell majd dolgozni a belvárosi rehabilitáció kivitelezőjével.
– Látszik a feszített tempó, hiszen látványos átalakulások indultak el a kereszteződésben.
– Szinte kéthetente változnak az események, gyakori forgalomtechnikai átalakításokkal. Fontos kiemelni, hogy a gyalogos forgalom elterelése tartós lesz, a projekt befejezéséig, legalább fél évig így marad. A közműkiváltásokkal kapcsolatos részleges útlezárások, korlátozások, valamint a körforgalom építéséhez kötődő építési területek és a felvonulási területek változnak. A csomópontban azonban a forgalom mindig biztosított marad, de gyakran korlátozásokkal, ezért javasolt elkerülni a belváros ezen szakaszát.
– Hogyan tájékozódhatunk az aktuális munkamenetről?
– Igyekszünk mindig időben tájékoztatni a lakosságot, hogy épp hova vonulnak ki a munkagépek. Jelenleg az aluljáró közelében tapasztalhatnak félpályás útlezárást, körülbelül két hét múlva pedig a hotel előtt kell hasonlóra számítani, amikor a szennyvízcsatorna kiváltása történik meg. A munka-, építési és felvonulási területet minden esetben elkeríti a kivitelező, ahova tilos és életveszélyes a belépés.
A helyi médiumok segítségét kihasználva igyekszünk minden változásról időben információt adni a lakosság számára, s nem csak szöveges formában, hanem grafikai elemeket is felhasználva a jobb érthetőség érdekében.
– A héten felbontották a hotel előtti parkolót is.

– Ott a tervezett aluljáró előkészítő munkálatai zajlanak. A lépcsős átvezetés mellett az akadálymentes megközelítést is biztosítani kell, ezért szükséges mintegy 125 méter hosszú szakaszt kialakítani. Az aluljáró egyébként 6 méter széles és 4 méter mély lesz, ami kemény feladat elé állítja a kivitelezőt a sziklás talajban. A kész aluljáróban egyébként a rámpás átjáró fűtött lesz, hogy a téli időszakban is biztonságosan lehessen rajta közlekedni.
– A tervezésnél milyen hasonló projekteket vettek alapul?
– Negatív példaként áll előttünk a Székesfehérvár veszprémi bevezető szakaszán épült körforgalom, ahol gyakoriak a torlódások. A tervezés során a helyi közlekedési viszonyokat vettünk figyelembe, azonban nem kezelhetjük önálló elemként, a többi csomóponttal közösen kellett vizsgálnunk, kiegészítve a belvárosi közlekedésfejlesztéssel együtt. Jelentős forgalomáteresztő képességgel kell bírnia ennek a csomópontnak, ezért is lett ilyen nagy méretű a körforgalom. Lényeges elem, hogy a Budapest utca felől a Jutasi út irányába külön forgalmi sávon közlekedhetnek majd a tömegközlekedési eszközök az autóbusz-pályaudvarig, éppúgy mint a Jutasi út felől a Hotel elé kanyarodva, a többi jármű a körforgalmat veheti igénybe. Ha elkészül a körforgalom, át kell programozni a jelzőlámpákat, teljesen más vezérlési rendben kell működniük.

