Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Rövid távon rendben az önkormányzat pénzügyi helyzete

2011. december 30. 17:08 // Forrás: Állami Számvevőszék
Az Állami Számvevőszék megvizsgálta Veszprém Megyei Jogú Város pénzügyi egyensúlyi helyzetét, és javaslatokat tett a polgármesternek valamint a jegyzőnek.

Az ellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy a megyei jogú városi önkormányzatok biztosították-e a tartós pénzügyi egyensúlyt, valamint hogy hasznosultak-e a korábbi szabályszerűségi és célszerűségi javaslatok. Az ellenőrzést a 2007-2010 közötti évekre vonatkozóan végezték, és kitértek az utolsó negyedév végéig terjedő időszakra.

Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata pénzintézetek felé fennálló adóssága az ellenőrzött időszakban több mint háromszorosára, 2 milliárd Ft-ról 6,6 milliárd Ft-ra emelkedett. Az adósságon kívül az önkormányzat multifunkcionális sportcsarnokkal kapcsolatos 15 évre szóló kötelezettségvállalása a 2010. év végén 6,4 milliárd Ft volt. Az adósságnövekedést a hosszú lejáratú fejlesztési hitelek felvétele és a folyószámlahitel állományának emelkedése okozta. A folyó költségvetés egyenlege 2007-2010 között folyamatosan pozitív volt, összességében 4,1 milliárd Ft többletet mutatott. A működési jövedelem forrásul szolgált az önkormányzat fennálló tőketörlesztési kötelezettségeinek teljesítéséhez, fejlesztéseinek finanszírozásához, ugyanakkor a folyószámlahitel visszafizetésére nem nyújtott fedezetet.

A kiadások finanszírozásában tartóssá vált az egyre növekvő folyószámlahitel, amelynek a 2010. december 31-én fennálló 2,8 milliárd Ft-os összege kockázatot jelentett a pénzügyi helyzet további alakulásában. A felhalmozási költségvetés egyenlege folyamatosan negatív volt, amely 2007–2010 között összesen 8,4 milliárd Ft felhalmozási forráshiányt okozott. A vizsgált időszakban a befejezett fejlesztések értéke 6,2 milliárd Ft volt, a folyamatban lévő beruházások megvalósítására 3,5 milliárd Ft-ot fordított, továbbá 5,7 milliárd Ft kötelezettséget vállalt az önkormányzat.

A pénzügyi egyensúly fenntartása külső forrás bevonásával volt biztosítható. A felhalmozási forráshiány finanszírozása a működési megtakarításból, munkabérhitelből, hosszú lejáratú fejlesztési hitelből és folyószámlahitelből történt. A hitelállomány folyamatos emelkedésével együtt járt az önkormányzatot terhelő kamatkiadások növekedése is.

Az önkormányzat 2010 végi pénzintézeti kötelezettségéből 3,8 milliárd Ft (57,6%) fejlesztési célú hosszú lejáratú hitelek felvételéből, továbbá 2,8 milliárd Ft (42,4%) a költségvetési év végén ki nem egyenlített folyószámlahitelekből keletkezett. Ezek miatt az önkormányzatnak a 2011-2013-as években 4,8 milliárd Ft tőketörlesztést és kamatot kell teljesítenie. Az összes kötelezettségállomány mintegy 62%-ára fedezetet nyújt a szabad pénzmaradvány, az értékesíthető ingatlanokból származó bevétel és a behajtható követelésállományból származó forrás. A 2014. évtől fennálló további pénzintézeti kötelezettség 2,8 milliárd Ft, amely törlesztésére figyelembe vehető források nem ismertek.

Az önkormányzat a 2010-es évet követően 5,7 milliárd Ft fejlesztési célú kötelezettséget vállalt, amelyet hitelből, EU-s és hazai támogatásból, valamint saját forrásból tervez finanszírozni. A tervezett fejlesztések 64,9 %-a (3,7 milliárd Ft) közlekedési infrastruktúrához kapcsolódó kötelezettségvállalás.
Az önkormányzatnál kialakult pénzügyi helyzet javítására bevételnövelő és kiadáscsökkentő intézkedéseket tettek (helyi adók mértékének növelése, térítési díjak emelése, korábban ingyenes szolgáltatások díjkötelessé tétele, valamint intézményátszervezéssel és feladatmegszüntetéssel járó jelentős létszámcsökkentések, egyéb takarékossági intézkedések), ezeknek együttes hatása 1,8 milliárd Ft-tal javította a pénzügyi helyzetet.

A korábbi ÁSZ ellenőrzés során a pénzügyi egyensúly javítására tett célszerűségi javaslatot nem hasznosították. A közgyűlés előterjesztés hiányában nem tárgyalta az önkormányzat eladósodásának helyzetét, hosszúlejáratú kötelezettségvállalásokból keletkezett fizetési kötelezettségei teljesítésének feltételrendszerére számítási anyag nem készült.

Az önkormányzatnál a pénzügyi kockázatokat tekintve megállapítható, hogy az működési kockázatot a 2007-2010-es években csökkentette a pozitív folyó költségvetési egyenleg, a minimális lejárt szállítói tartozásállomány. Az önként vállalt feladatok aránya, illetve a 2008-ban átvett kulturális intézmény fenntartása alapvetően nem befolyásolta a működés biztonságát. A működési bevételek évente biztosították a működési kiadások és az adósságszolgálat finanszírozását, azonban a tartós felhalmozási hiány finanszírozásához hosszú lejáratú fejlesztési hitelek és folyamatosan növekvő folyószámlahitel igénybevételére volt szükség. A gazdasági társaságok szerepe a közszolgáltatási feladatok ellátásában meghatározó volt. A közfeladat-ellátásban résztvevő gazdasági társaságok feladatstruktúrája letisztított, átlátható, a működési kockázatot nem növelte.

A vizsgált időszakban az önkormányzat felhalmozási költségvetése pénzügyi hiányt mutatott, ennek forrásai a pénzmaradvány igénybevételével és hitelfelvétellel biztosítottak voltak. A hosszú lejáratú kötelezettségek finanszírozásának a 2010-es évet követő forrása a 2011-es évben biztosított. 2012-őt követően a hosszú lejáratú kötelezettségek finanszírozási forrásait az önkormányzat nem számszerűsítette. A felhalmozási kockázatot növeli, hogy 2011 utáni évekre a jelenlegi pénzügyi helyzet alapján bizonytalan a fejlesztésekhez tervezett saját források megléte.

Mindezek alapján az önkormányzat pénzügyi egyensúlya rövid távon biztosított.

A vizsgálat kapcsán az ÁSZ több javaslatot is tett a polgármesternek. Legfontosabb, hogy az önkormányzat dolgozzon ki a működés pénzügyi egyensúlyának közép távon történő helyreállítása és hosszú távú fenntarthatósága érdekében intézkedési tervet. Emellett ajánlatos lenne megvizsgálni a folyamatban lévő és tervezett fejlesztésekhez szükséges belső és külső források előteremtésének lehetőségét, és ebből a szempontból értékelni kellene az önkormányzat beruházásait. Végül azt javasolja az Állami Számvevőszék, hogy a készüljön egy anyag a közgyűlés számára, amely bemutatja az önkormányzat többségi tulajdonú gazdasági társaságainak aktuális pénzügyi helyzetét, a pénzeszközátadások felhasználását, a kötelezettségeik alakulását, a működésük eredményét.

A részletes jelentés és a további javaslatok az Állami Számvevőszék oldalán olvashatók.

 

vehir.hu
további cikkek
Kik lehettek valójában a napkeleti és bölcsek és tényleg hárman voltak? Egyáltalán nem biztos közélet Kik lehettek valójában a napkeleti és bölcsek és tényleg hárman voltak? Egyáltalán nem biztos Bár nem is gondolnánk, de a Biblia egyik legrejtélyesebb története a napkeleti bölcsek látogatása a gyermek Jézusnál. A betlehemi jászol mellett térdelő három alak képe annyira beleivódott a kultúránkba, hogy szinte fel sem tűnik, mennyire kevés konkrétumot őriztek meg róluk a történetírás legkorábbi forrásai. Ha lehántjuk a történetről az évszázadok alatt rárakódott népi kegyességet és a művészeti ábrázolások romantikáját, egy olyan ókori történet bontakozik ki előttünk, amely a Perzsa Birodalom papságától a babilóniai csillagászokon át egészen a nabateus karavánutakig vezet. ma 0:11 Steinbach József: Jézus képes mindenféle életvihar közepette is csendességet teremteni közélet Steinbach József: Jézus képes mindenféle életvihar közepette is csendességet teremteni Az a Jézus, aki az első karácsonyon megszületett, képes mindenféle lehetetlen, emberileg tehetetlennek tűnő életvihar közepette is nagy csendességet teremteni - mondta Steinbach József református püspök karácsony napján Balatonalmádiban. tegnap 20:41 XIV. Leó pápa: megváltozna a világ, ha segítenénk a gyengéknek és az elnyomottaknak XIV. Leó pápa XIV. Leó pápa: megváltozna a világ, ha segítenénk a gyengéknek és az elnyomottaknak Ha mindegyikünk átérezné a másik szenvedését, szolidáris lenne a gyengébbekkel és az elnyomottakkal, a világ megváltozna - jelentette ki XIV. Leó pápa karácsonyi üzenetében, amelyet a Szent Péter-bazilika központi lodzsájáról mondott csütörtök délben. tegnap 20:23

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.