Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Hozzáértés és együttműködés kellene az idegenforgalomban / "Itthon otthon van!" - De mi az a TDM?

2008. augusztus 12. 13:47
A Turisztikai Desztinációs Menedzsement nem csodaszer, de jó lenne, ha lenne. Szemléletváltásra, átgondolt, stratégiai gondolkodásra, hozzáértésre és az érintett vállalkozók, önkormányzatok, civilek aktív együttműködésére van szükség, hogy a térségünk mások számára is vonzó legyen. A Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség (KDRFÜ) és a Magyar Turizmus Zrt. által szervezett információs napon szakemberek tartottak előadást a témában és a pár héten belül kiírásra kerülő turisztikai pályázatok részleteit ismertették.
A KDRFÜ, a Magyar Turizmus Zrt. képviselőit és a témában prezentáló előadókat Czaun János alpolgármester köszöntötte a Városházán. Veszprém biztosan fejlődő város - mondta -, ezt az idegenforgalmi adóból származó bevételeink is jelzik: míg az előző években 17,5 és 18,5 millió, addig 2008-ban várhatóan 21 millió forint lesz a város idegenforgalmi bevétele. Ez az egyetlen adófajta, amelynek minden egyes forintjához az állam hozzátesz még egy forintot, így tehát érdemes ezen a területen fejlődnünk. A következő években körülbelül 3 milliárd forint fordítható az országban turisztikai desztinációra, így alapjaiban meghatározzák ezek a pályázatok a jövőt. A pályázatok várhatóan 1-2 héten belül megjelennek - tette hozzá Bodrogi László, aki a Magyar Turizmus Zrt. nevében köszöntötte a jelenlévőket. Ez az összeg nagy lehetőség és egyben nagy felelősség is - vette át a szót Kígyóssy Gábor, a KDRFÜ képviseletében - Mindenképpen a hosszú távon fenntartható programok elindítása a cél.


A térség értékei önmagukban nem teremtenek idegenforgalmat,
átgondolt turisztikai stratégiára van szükség.

A TDM alapjairól és a szemléletváltás szükségszerűségéről Hinek Mátyás, a Kodolányi János Főiskola Turizmus Tanszékének munkatársa tartott előadást. A világ turisztikai piacain az előző évtizedben lényeges hangsúlyeltolódások mentek végbe - mondta - Teret hódított az élményközpontú marketingkommunikáció, amelyben egy települést, térséget, tájegységet és a köré épülő lehetséges élmények összességét kell piacra juttatni és értékesíteni. Ahogy sok helyen a világban már megtörtént, kiemelkedő fontosságú arra törekedni, hogy a települések, tájegységek nevei márkanévvé váljanak. Toscana, Prága és Hévíz meg tudta ezt valósítani, és erre a piacra kell a szinte nulláról induló térségeknek is belépniük. Az ágazat fejlődésének egyik fő problémája az, hogy nincsen mögötte egyértelmű kompetenciákkal és megfelelő finanszírozással rendelkező irányítás és menedzsment.
A jelenlegi helyzetet elemezve bemutatta: elsősorban felülről kinevezett vezetők hoznak döntéseket a turizmus jövőjét illetően, a turisztikai vállalkozók közvetlen bevonása illetve a kompetencia és a feladatok valódi megosztása nélkül. Hiányzik a stratégiai szemlélet, az önkormányzati-állami-pályázati források elégtelenek, hiányzik a megfelelő visszacsatoló rendszer, mellyel mérhetőek az eredmények, és gyenge a szakma érdekérvényesítő képessége. Ezzel a szemben a TDM az alulról építkezésben, a turisztikai szolgáltatók közvetlen részvételében, a hozzáértő irányításban, stratégiai szemléletben és a források körének bővítésében látja a fejlődés lehetőségeit. A finanszírozást például nem csak központi támogatásoktól kell várni, hanem termékek értékesítéséből, szolgáltatások nyújtásból, az idegeforgalmi adó visszaforgatásából, egyesületi tagdíjakból megoldani, hogy kiszámítható keretek között müködhessen egy térség turisztikai fejlesztése - mondta el a szakember.

A szervezetépítés és -fejlesztés alapvető kérdéseiről Varga Zoltánné Andrea szervezetfejlesztő tréner beszélt. Sok helyen új tudásra van szükség, feltorlódnak a kérdések és dilemmák, szaporodnak az elakadások. Akkor van meg a fejlődés lehetősége, ha a szervezet és az egyén szembe tud nézni a valósággal, és közös gondolkodással, célokkal és megvalósítással képes a változásra. A szervezetfejlesztő szakemberek tudnak segíteni a hatékonyabb, együttműködőbb, a problémákat gyorsan, hozzáértő módon kezelő szervezetek kialakításában - vázolta fel a tréner.

Az információs nap előadásait és a pár héten belül kiírásra kerülő pályázatok részleteit holnap Székesfehérváron, holnapután pedig Tatán hallhatják a téma iránt érdeklődők.
vehir.hu
további cikkek
469 nyertes van a Magyar falu program út-, járda- és bicikliútfelújítási pályázatán 469 nyertes van a Magyar falu program út-, járda- és bicikliútfelújítási pályázatán Négyszázhatvankilenc kistelepülés nyert el forrást önkormányzati tulajdonú utak, hidak, járdák és kerékpárutak fejlesztésére a Magyar falu programban meghirdetett pályázaton – mondta a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos hétfőn Budapesten. ma 15:06 Az árvízi helyzetre tekintettel rendkívüli adománygyűjtést hirdet az Ökumenikus Segélyszervezet Az árvízi helyzetre tekintettel rendkívüli adománygyűjtést hirdet az Ökumenikus Segélyszervezet A 1353-as adományvonalon és a www.segelyszervezet.hu oldalon is várják az adományokat. ma 13:37 Uzsonnás dobozok a legkisebbeknek a fenntarthatóság jegyében Uzsonnás dobozok a legkisebbeknek a fenntarthatóság jegyében Idén közel ötszáz első osztályos kisdiák kapott műanyag uzsonnásdobozt a VHK Nonprofit Kft. jóvoltából, az akcióval a praktikum mellett a fenntarthatósági gondolkodást is szeretnék erősíteni a gyermekekben. ma 13:51 Az egész országban száz százalékos készültséggel védekeznek az árvíz ellen Az egész országban száz százalékos készültséggel védekeznek az árvíz ellen Elérte a Szigetközt az árhullám, a Lajtán Mosonmagyaróvárnál a legmagasabb, harmadfokú árvízvédelmi készültséget kellett elrendelni az állami védvonalakon - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság hétfőn. ma 11:33

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.