– Melyek voltak az elmúlt év legfontosabb eredményei?
– Számomra – mint a pénzügyi és költségvetési bizottság elnökének – elsősorban a gazdálkodási és pénzügyi vonatkozású eredmények voltak a legfontosabbak, az átfogó stratégiák megalkotása, a struktúrák áttekintése, amelyekkel kiszámíthatóbbá válhat a tervezés, növelhető a stabilitás. A 2011-es év első fele pozitív várakozásokkal telt el, a strukturális reformokra készültünk: lezajlott az intézményirányítási modell és feladatfinanszírozás bevezetésének előkészítése, az energiastratégia, a marketingstratégia elfogadása, döntöttünk a balatoni korona térségi pénzt kibocsátó társaság létrejöttéről, javaslat készült az önkormányzat hasznosítható területeiről, elkészült a helyi adórendeletek módosítása az arányosabb közteherviselés érdekében, hogy csak párat említsek. Pozitívum az IBM-el és a Pannon Egyetemmel való együttműködés, és az is annak értékelhető, hogy nincs devizahitelünk. 2011 őszére a romló forint mellett a finanszírozás is nehezebb lett. Rosszabb feltételek mellett gazdálkodhattunk, a jogszabályi környezet bizonytalansága mellett a város mégis megőrizte pénzügyi stabilitását, amit a megyei jogú városok közt csak további két város mondhat még el.
– Idén, 2012-ben mit szeretne megvalósítani?
– Röviden: előtérben a szakmaiság, háttérben a partnerség! A partnerséggel sürgősen oldani kellene a politika iránti bizalmi válságot! Bővebben: a 2012-es év nemzetközi kockázatokkal terhes. A hazai szabályozás gyors változása sem teszi kiszámíthatóvá a gazdaság és az önkormányzatok életét. Sok a bizonytalansági tényező: európai pánik, ehhez jön a világgazdasági helyzet – ezek a tényezők egymást rossz irányban erősítik. Pozitív nyitásra van szükség, konkrét lépésekre. A megvalósítás nem az egyes képviselő kezében van, de kezdeményezem – és elsődleges szakmai kérdésnek tekintem a 2012 év túléléséhez a költségvetési egyensúly érdekében –: hogy amennyiben bármely önkormányzati eszköz, ingatlan állami tulajdonba kerül, gondoskodjanak a törvényhozók a fennálló kötelezettségek rendezéséről, vagy jogutód biztosításáról, aki rendelkezik a visszafizetéshez szükséges forrásokkal, és a visszafizetés szándékában is áll, vagy állami kötelezettségvállalásról. Másodsorban amennyiben a helyi adókra vonatkozó törvény megváltozna, szükségesnek látom, hogy az önkormányzat kapjon támogatást az adóssága megfizetéséhez a helyi adó csökkenésének arányában. Különben a helyi adók nem a helyi potenciált erősítik, hanem csak a nem éppen szerethető arcát mutatják az önkormányzatnak. Harmadsorban amennyiben állami jóváhagyás kell a hitelfelvételhez, úgy annak feltételei legyenek nyilvánosak. E kérdésekben teszek javaslatot a Megyei Jogú Városok Szövetségének tagjaként is.
Ami a bizottsági elnöki munkámat illeti, a kiadások csökkentését, a források feltérképezését, a 2012. évi költségvetési bevételek megvalósításának, a hitelfelvételek indokainak és a gazdálkodás megalapozottságának folyamatos, felelősségteljes figyelemmel kísérését kívánom megvalósítani.
– Milyen ellenzéki munkastílust kíván kialakítani?
– Az ellenzéki képviselői szakmai munka színhelye a bizottságokban van. Van, aki ott kevésbé osztja meg gondolatait, javaslatait, inkább a testületi ülésen él ezzel. Úgy gondolom, hogy a városért akkor tudok a legtöbbet tenni, ha tanácsadóim és a lakosság véleményét érvényes tudással a szakbizottságokban ütköztetem, emellett vannak olyan kardinális kérdések, amelyeket még a bizottsági ülés előtt az előterjesztővel egyeztetek. Ezt a folyamatot azért követem, mert számomra az a fontos, hogy befogadják a javaslatot – nem a sajtószenzáció lényeges, hanem a megvalósulás lehetősége.
– Kikkel szeretne együttműködni?
– Ehhez fontos kérdés, hogy milyen szervezeti kultúrában gondolkodunk… Amikor egy testület egy új irányban való elindulást tűz ki, a szervezeti kultúrától függ majd az, hogy a koncepciót szívesen fogadják-e és végrehajtják, avagy esetleg elutasítják. Az együttműködésnek az a titka, hogy az egyes embereknél kell kezdeni. Olyan helyzet állt elő, hogy a város érdekében nincs értelme kormányzati és ellenzéki egymás ellen feszülésnek. A partnerség feltétele a folyamatos, időbeli információáramlás. Szakértői véleményekre támaszkodva kell végezni munkánkat mindazokkal, akiknél fontos a távlati gondolkodás, a költségvetésfüggő szemlétet, a kiegyensúlyozott önkormányzati kommunikáció.