Az internet elterjedése óta nincsenek sem határok, sem távolságok, bárki és bármi elérhetővé válik, szinte másodpercek alatt.
A világháló által felkínált ezernyi lehetőség közül, gazdaságilag talán az egyik legfontosabb és komoly jövő elé néző elektronikus kereskedelem, mely napjaink talán legfelkapottabb témája.
A Magyarországon is gyorsan szaporodó internetes áruházak a világ legkényelmesebb beszerzési forrásai, amelyekkel időt és energiát spórolunk, hiszen nem kell jelen lennünk a vásárlás során, a kívánt termékeket otthonról, a kényelmes karosszékből vásárolhatjuk meg. A nyitva tartási idővel sem kell törődnünk, hiszen bármikor, bárhonnan rendelhetünk. A fogyasztónak lehetősége van a termékeket összehasonlítani – a különböző honlapokon –, így a számára legkedvezőbb árut tudja megvásárolni.
Az interneten történő vásárlásnak azonban számos kockázata is van, mint például minőségi hibák – nem jó a méret/szín/típus –, vagy a fizikai szemrevételezés lehetőségének a hiánya, amikor nem olyan a megrendelt termék, mint ahogyan a monitoron kinézett, vagy a már előre kifizetett termék meg sem érkezik a megadott címre – késedelmes szállítás. Továbbá számolnunk kell úgynevezett másodlagos költségekkel is, mint például a szállítási költség vagy az internet hozzáférés költsége, melyek beépülhetnek a ténylegesen fizetendő árba. Kockázatként említhetjük még azt is, hogy az interneten történő vásárlás során személyes adatainkat (név, lakcím, telefonszám, bankszámlaszám) „tálcán kínáljuk fel” a sokszor ismeretlen webáruház-üzemeltetőknek.
Az új értékesítési technikák kiemelt feladatokat rónak a fogyasztóvédelmi felügyelőségekre is, hiszen ezzel a fejlődéssel a hatóságoknak is lépést kell tartaniuk.
Az előző évek vizsgálatainak negatív tapasztalatai, illetve a növekvő számú fogyasztói bejelentések indokolják, hogy az elektronikus kereskedelmi tevékenységet – azaz az internetes áruházak ellenőrzését –, minden évben ellenőrizze a felügyelőség. A webáruházak vizsgálata során az alábbi kiemelt szempontokat vettük figyelembe:
- Előzetes tájékoztatási kötelezettség a szolgáltató beazonosítására vonatkozóan (a webáruház üzemeltető cégnyilvántartás szerinti adatainak feltüntetése a honlapon).
- Az elektronikus szerződéskötés feltételeire vonatkozó előzetes tájékoztatás (szerződéskötés lépései, szerződés iktatása, visszakereshetősége).
- Az elektronikus szerződéskötés tárgyára és a teljesítésére vonatkozó előzetes tájékoztatás (termék/szolgáltatás tulajdonságai, szállítási és fizetési módok, azok feltételei).
- A fogyasztót megillető elállási jogra vonatkozó előzetes tájékoztatás.
Az egész éven át tartó ellenőrzések tapasztalatai még mindig alátámasztják a vizsgálat szükségességét, mert valamennyi webáruháznál tártak fel – a fenti szempontok szerinti – hiányosságot.
Az ellenőrzéseknél különös figyelmet fordítottak az internetes áruházak fogyasztókat megillető elállási jogra vonatkozó tájékoztatásaira, hiszen az elállási jog kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk a termék megvizsgálására, kipróbálására, illetve üzembe helyezésére. Az elállási jog tulajdonképpen azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphetünk és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését (az átvételtől számított 8 munkanapon belül, indokolási kötelezettség nélkül).
Az ellenőrzések során feltárt hiányosságok, a fogyasztói érdekek védelme és a webáruházak jogszerű működése miatt, az elektronikus kereskedelmi tevékenység vizsgálatát a 2012. évben is tervezi a felügyelőség.
A Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége