Nem árt alaposan tájékozódni egy-egy szolgáltatás igénybevételekor, hiszen a fogyasztó ebben az esetben igent mond a szolgáltató által meghatározott Általános Szerződési Feltételekre (ÁSZF), amelyeket csak „az apróbetűs részként” szokás emlegetni.
A megyei fogyasztóvédelmi hivatal tapasztalatai szerint az utóbbi időben megnövekedett az előfizetői szerződésekkel kapcsolatos fogyasztói panaszok száma. A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre e területen az ügyfélszolgálat működésére, az előfizetői számlapanaszok intézésének rendjére, a számla tartalmára, valamint az előfizetők tájékoztatásának vizsgálatára terjed ki.
A hírközlési szolgáltatás igénybevételekor érdemes figyelni a telefonon történő szerződéskötés, valamint a hűségvállalási idővel kötött szerződés veszélyeire – hívja fel a figyelmet a hivatal.
Az előfizetői szerződések jelentős része ma már telefonos megkeresés útján születik, a szolgáltató ismerteti „ajánlatát” a fogyasztóval, és amennyiben ő kifejezetten – szóban - elfogadja a felkínált szolgáltatást, létrejön a szerződés. Tapasztalataink alapján azonban érdemes körültekintően eljárni a szerződéskötéskor, ugyanis a szolgáltató által nyújtott szóbeli tájékoztatás nem mindig érthető elsőre, és általában az előfizetéssel járó előnyök kerülnek kihangsúlyozásra. Ilyen, távollévők közötti szerződés esetében a fogyasztót a szerződés megkötésétől számított 5 napon belül megilleti az elállási jog, amennyiben a szolgáltatás nyújtása még nem kezdődött meg.
A szerződéskötést megelőzően jobban jár a fogyasztó, ha tájékozódik a szolgáltató által meghatározott szerződési feltételekről akár a szolgáltató honlapján, akár személyesen, az ügyfélszolgálati ponton. Ezáltal egyértelműbbé válhat például az is, hogy végső soron mennyit kell majd havonta fizetni az igénybe vett szolgáltatásért.
A hűségidővel kötött szerződés lényege, hogy a szolgáltató kedvezményes feltételek mellett teszi lehetővé a szolgáltatás igénybevételét, azonban elvárja az előfizetőtől, hogy meghatározott ideig, azonos feltételek mellett az általa nyújtott szolgáltatást vegye igénybe. Ha a hűségvállalási időn belül a fogyasztó egyoldalúan szerződést bont a szolgáltatóval, a szolgáltató kötbért követelhet. Fontos azonban kiemelni, hogy a fogyasztótól ebben az esetben sem követelhető nagyobb összeg, mint amit a szolgáltatónak a hűségidő alatt megfizetett volna. A hűségidő lejárta után meghatározott ideig a fogyasztónak lehetősége van a szerződés módosítására vagy felmondására.
Az elektronikus hírközlési szolgáltatásokkal kapcsolatos, nagy számú fogyasztói panaszra tekintettel a fogyasztóvédelmi felügyelőségek 2012-ben országos témavizsgálat keretében ellenőrzik az elektronikus hírközlési szolgáltatók tevékenységét.