Évente küldené vizsgázni bizonyos kor fölött a használt autókat az Európai Bizottság. A testület azért javasolja az éves kötelező műszaki átvizsgálását, mert szakértői vélemények szerint ez is hozzásegítene a halálos közúti balesetek csökkentéséhez. Egyes tagállamokban ez már most is így van, de Magyarországon változásokat hozna.
Európában tavaly 2 százalékkal kevesebb halálos áldozatot követelő baleset történt az utakon. Ez nagyon kis mértékű csökkenés, így az uniós intézmények további intézkedésekkel próbálják elérhetőbbé tenni a célt: a végzetes balesetek számának 50 százalékos csökkentését 2020-ig. Ebbe a sorba tartozik a műszaki vizsgák szigorítása is. Az Európai Unióban évente kétezer ember halálát okozzák a nem biztonságosan működő gépjárművek, a balesetek többsége hat évnél idősebb autók miatt történik – tette hozzá Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedési biztosa.
Jelenleg egy új autó négy évre kap forgalmi engedélyt, ha ez lejár, két évente kell műszaki vizsgára vinni. A brüsszeli javaslat a hatodik év után már évente írna elő ellenőrzést. Azoknak a járműveknek azonban, amelyek már négyéves korukra elérik a 160 ezer kilométert ekkortól kezdődnek az éves vizsgáztatás. A műszaki ellenőrzést kiterjesztenék minden olyan motorra és robogóra is, amely óránként 40 kilométeres sebességnél többre is képes.
Az Európai Bizottság emellett növelné a minőségi követelményeket is, meghatározná egy jármű forgalomban való részvételének minimum feltételeit és hogy a vizsgálatot milyen eszközökkel kell elvégezni, valamint javítana a vizsgáztató szakemberek képzésén is.
Mindez természetesen növelné az autó fenntartásának költségeit, amit Brüsszelben is elismernek. Az Európai Bizottság azonban egy korábbi jogszabályra is hivatkozik, amely pedig csökkentette a kiadásokat. Két évvel ezelőtt a testület véget vetett annak a gyakorlatnak, hogy az autógyárak kizárólag a márkaszervizekben elvégeztetett vizsgálatokat fogadták el, ha az autós garanciát akar érvényesíttetni.