A közgyűlésen szó lesz a szociális célú város rehabilitációs pályázatról, a Veszprémi Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. által benyújtandó TDM pályázathoz szükséges döntésről, valamint az oktatási intézmények működtetésével kapcsolatos szándéknyilatkozatokról.
Napirend előtti felszólalások és azonnali kérdések:

Gerstmár Ferenc képviselő Kósa Lajos debreceni polgármester nyilatkozatára hivatkozva tett fel kérdést Porga Gyula polgármesternek. Kósa Lajos korábban úgy fogalmazott: az új törvényi szabályozás miatt számos önkormányzat ellehetetlenülhet jövőre. Gerstmár Ferenc arra volt kíváncsi, hogy működésképtelenné válhat-e Veszprém Megyei Jogú Város?
Porga Gyula polgármester az elhangzottakra reagálva kifejtette: Többször elhangzott már, hogy Veszprém stabil gazdasági helyzetben van. Az elmúlt időszakban megtapasztaltuk azokat a nehézségeket, amiket Kósa elnök úr említett, és kezelni tudtuk azokat. A rendszerváltás után kialakult önkormányzati rendszer hosszú távon finanszírozhatatlan, ezért is kell markánsan megváltoztatni a rendszert. A jövő évi költségvetés vitája a megszokottak szerint zajlik majd, így képviselő úr is pontos képet kaphat a város anyagi helyzetéről.
Gerstmár Ferenc képviselő a sportegyesületek támogatásával kapcsolatban tett fel kérdést a polgármesternek. A Közgyűlés 2012. február 23-án az idei költségvetésében 190 millió forint előirányzatot állapított meg a verseny és élsport támogatására. Mikor kapták meg a sportegyesületek a megállapított támogatási mértéknek megfelelő összeget? A kifizetések időpontja biztosítja az egyesületek számára az önkormányzati támogatással való kiszámítható tervezést?

Porga Gyula polgármester válaszában elmondta: ő maga is nagy rajongója a sportnak. Emlékeztetett: a sport támogatását 40 millió forinttal emelték meg. Június 30-ig 97 millió forintot utaltak át az egyesületeknek, szeptember 20-ig pedig további 2,8 millió forintot. A kisebb egyesületeknek nyáron, egy összegben fizetik ki a támogatást, míg a nagyobbak részére negyedévente folyósítják.
Gerstmár Ferenc képviselő a belvárosi körforgalom középszigetéről kérdezte a polgármestert. Emlékeztetett: egy 2011. januári közgyűlési döntés alapján, a középszigeten füvesítésre kerülhet sor, az eredeti tervek szerinti zöldfelület egy második ütemben valósulhat meg. A legújabb információk arról szólnak, hogy az Óváros téren álló millenniumi emlékművet a városvezetés áthelyezné a körforgalomhoz. Mennyibe kerül a középsziget rendezése, milyen látvány fogadja a városunkba érkezőket és méltó környezetbe kerül-e a millenniumi emlékmű?

Porga Gyula polgármester kifejtette: A megvalósítás közben kiderült, hogy a kiíró nem támogatja a pályázati dokumentációban szereplő parkosítást. A milleniumi emlékmű áthelyezésével kapcsolatban valóban folynak tárgyalások. A művésznő halála lelassította a műalkotás áthelyezését, egyébként ő sem zárkózott el ettől. Egy hangsúlyos helyre kerülne az emlékmű, egyfajta városkapu jönne létre a körforgalomnál. Az áthelyezés hatszázezer forintba kerülne.

Hartmann Ferenc képviselő felhívta a figyelmet arra, hogy az önkormányzati tulajdonban lévő uszodát a mozgáskorlátozottak nem tudják biztonságosan, kulturált körülmények között használni. Az előző önkormányzati ciklusban a város kidobott 20 millió Ft-ot a hamvába holt uszoda megterveztetésére. Ebből az összegből nagy valószínűséggel megvalósítható lett volna a Március 15-e utcai uszoda akadálymentesítése. Mikor használhatják a Március 15-e utcai uszodát
a mozgáskorlátozottak is biztonságosan? – tette fel a polgármesternek címzett kérdését a képviselő.
Porga Gyula polgármester válaszában emlékeztetett, hogy Hartmann képviselő úrnak alpolgármesterként négy éve lett volna, hogy ezt a hiányosságot pótolja. A közintézmények akadálymentesítésében tavaly az orvosi rendelők kerültek sorra. Az uszoda akadálymentesítésére is készültek tervek, ez 15-18 millió forintba kerülne. Anyagi nehézségeink miatt azonban nem ez az elsődleges prioritás. Ugyanakkor a polgármester is fontosnak tartja, hogy minél több szolgáltatást igénybe tudjanak venni a mozgáskorlátozottak is. Azt is meg kell jegyezni, hogy az uszoda továbbra is önkormányzati tulajdonban marad.
Katanics Sándor képviselő a Jutasi úti építkezés során talált pince sorsáról érdeklődött Brányi Mária alpolgármesternél. Milyen lépések történtek a pincerendszer felfedezése óta? Felkerestek-e szakértőket és vizsgáltatják-e hozzáértőekkel, mikor keletkezhetett a pince? Van-e már elképzelés arra, mi lesz a pince sorsa?

Brányi Mária alpolgármester kifejtette: egy közös helyszínbejárás után elindították az ilyenkor szokásos eljárást. Ez azt jelenti, hogy intézkedéseket tettek az állagmegóvásra, kikérték a statikusok véleményét a közlekedés és a munkavégzés biztonsága érdekében, és átütemezték az eredeti munkatervet. Bevonták a katasztrófavédelmet, a műemlékvédelmet, vizsgálják a pince bemutathatóságának lehetőségeit. A pince közvetlenül a Jutasi út alatt helyezkedik el. Korábban azért nem volt róla tudomásuk, mert a projekt előkészítésekor az előzetes fúrásokat és talajfeltárásokat értelemszerűen nem az úttesten végezték. A folytatást az anyagi és műszaki lehetőségek határozzák meg. Ezt a területet két nagy pályázati projekt is érinti, ezért többirányú egyeztetésekre van szükség.

Forgóné Kelemen Judit képviselő szintén a pincével kapcsolatban tett fel kérdést Porga Gyula polgármesternek. Arra volt kíváncsi, hogy miért falazták be a pincét, amelynek lehetséges hasznosításáról, megmentéséről múlt héten még a polgármester is nyilatkozott? Hogyan történhetett az meg, hogy most találtak erre a pincerendszerre, hiszen az egyik vége a régi aluljáró falánál található. A beruházás megkezdésekor történt-e talajmechanikai vizsgálat?
Porga Gyula polgármester szerint alpolgármester asszony Katanics képviselő úr kérdésére minden részletre kiterjedő választ adott.
Katanics Sándor képviselő a város honlapjával kapcsolatban azt kérdezte a polgármestertől: nem érzi kellemetlennek, hogy a napokban a város címere helyére a „drága pénzen elkészített és a veszprémiek támogatását vélhetően nem élvező” logó került? A város címere eltűnik a meghívókról, plakátokról is. Emellett arra is emlékeztetett, hogy az uniós forrásból megvalósított turisztikai arculat megőrzését öt évre vállalta az önkormányzat, így annak lecserélésére nincs lehetőség.
Porga Gyula polgármester elmondta: különbséget kell tenni logó és címer között. A turisztikai marketing és a városmarketing között mindig is volt különbség, nem szerencsés ezt a kettőt összemosni. A polgármester nem kíván esztétikai kérdésekben megnyilvánulni, ezt a grafikus szakmára hagyja. A településeknek tudatos városmarketinget kell kialakítaniuk, ehhez egyszerű logóra van szükség. Az elfogadott marketingstratégiát végre kell hajtani, egységes branddé kell tenni Veszprémet.

Nagy Piroska képviselő kérdést intézett a polgármesterhez. Elmondta: példaértékű megállapodás született a felhalmozott 1,7 milliárd forintos hiányt illetően az Alba Volán Zrt. és Székesfehérvár önkormányzata között. A megállapodás szerint az állam és az önkormányzat közösen rendezi az elmúlt években felhalmozódott hiányt. Mivel, önmagában egy város sem tudja fenntartani közösségi közlekedését, kizárólag megfelelő állami támogatás segítségével működtethető a rendszer. A képviselő ezek alapján azt kérdezte a polgármestertől: mindent megtesz-e annak érdekében, hogy Veszprém legyen a következő város, amely a felhalmozódott veszteséget állami segítséggel rendezheti?
Porga Gyula polgármester arra intette a képviselőt, hogy ne irigyelje ezt a megállapodást. Veszprém közel sincs olyan rossz helyzetben, mint Fehérvár. A vagyonkezelővel megkezdődtek az egyeztetések, bízzunk benne, hogy a helyzetet megnyugtató módon sikerül rendezni. Jelenleg is folyamatban van a pályáztatási eljárás, ennek a lezárulását érdemes megvárni, mielőtt további lépéseket tennénk.

Baumgartner Lajos képviselő napirend előtti hozzászólásában Veszprém és térsége szennyvíz-elvezetési és kezelési projekt ellenőrzéseiről és annak tapasztalatairól beszélt. A 2005 és 2010 között megvalósult szennyvíz-elvezetési projekt ellenőrzésére két ízben került sor. A projekt hét települést érintett: Veszprém és Zirc városokat, illetve a Kapolcsi-medence öt települését. Az ellenőrzésekben a Bakonykarszt Zrt. működött közre. 2012. májusában az Európai Bizottság négyfős delegációja tekintette át a projektet. A kétnapos látogatás után a résztvevők pozitívan nyilatkoztak a látottakról. 2012. szeptemberében az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság is vizsgálta a megvalósult projektet, ez a vizsgálat jelenleg is folyamatban van.
Ügyrendi vita alakult ki. Katanics Sándor képviselő felhívta a figyelmet arra, hogy a napirend előtti felszólalások mellékletét nem küldték el előzetesen a képviselőknek, ez nem felel meg az SZMSZ-ben foglaltaknak. Czaun János képviselő szerint tarthatatlan, hogy több mint egy óra alatt egyetlen napirendi pontot sem tárgyaltak, ehelyett „politikai megnyilvánulásokat” hallgattak. Ezeket más fórumon kellene megvitatni. Forgóné Kelemen Judit képviselő szerint eddig is a város ügyeivel foglalkoztak, de valóban nagyobb önmérséklésre lenne szükség.

Némedi Lajos alpolgármester a turizmus világnapjával kapcsolatban szólat fel napirend előtt. Elmondta: az elmúlt időszakban kiemelt projektek voltak a Kolostorok és Kertek, illetve az állatkert fejlesztése. Nem elhanyagolható a TDM folyamatos támogatása. Megvalósultak különleges idegenvezetések is Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes közreműködésével. Fejlesztették a kerékpárutakat, kibocsátották a balatoni koronát és megvalósul a belvárosi rehabilitációs projekt.
1. napirendi pont: Döntés a szociális célú város rehabilitációs pályázat keretében projektötlet benyújtásáról és előkészítési feladatok költségének pénzügyi kötelezettségvállalásáról
Az Új Széchenyi Terv keretében a Közép-dunántúli Operatív Programban megjelent, „Megyei jogú városainak városrehabilitációs témájú kiemelt projektjavaslataihoz” című pályázatban 1,2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás nyerhető el. A kétfordulós pályázati eljárásban előbb egy projektötletet kell bemutatni, majd a második fordulóban kell bővebben kifejteni a konkrét részleteket. A projektötlet benyújtásának határideje 2012. október 10.

A projekt által fejleszteni kívánt akcióterület
A projektet az Integrált Városfejlesztési Stratégiában megjelölt Jutasi úti lakótelepi akcióterület egy részén lehetséges megvalósítani. A projekt részeként sor kerülhet a szociálisan hátrányos lakóterületeken a minőségi lakókörnyezet biztosítására és a lakóépületek energiahatékonysági korszerűsítésére. A lakófunkciót fejlesztő projektelem mellett közösségi funkciókat is támogat a pályázat. A HEMO épületébe új funkciók költöznének: itt kapna helyet a Tanoda Program, létrejönne egy adósságkezelő tanácsadó, táncház folklórművészeti előadó terület, és a projekthez kapcsolódóan egy információs szolgáltató helység.
A pályázat lehetővé teszi a közszféra funkcióit erősítő fejlesztéseket. Ennek keretében a HEMO-ban korábban is működő konyha a jövőben a közjóléti étkeztetési funkciót tölthetne be, és egyúttal intézményi étkeztetési feladatokat is elláthatna. A projektötlet tartalmazza a Ringató Körzeti Óvoda külső felújítását is azzal a megjegyzéssel, hogy az eredetileg ideiglenesnek szánt épület foltozása helyett célszerűbb lenne egy új épület létrehozása.
A közterület-fejlesztési projektelem keretei között a Kálvin János parkban rendezvényteret alakítanának ki, valamint játszóteret és korszerű gördeszkapályát hoznának létre. Ide költöztetnék a jelenleg a Haszkovó út 18. szám előtt található kispiacot is. Az új kispiac állandó árusítási egységként működne, fedett- nyitott térkapcsolatokkal tagolt burkolt területen és városképi szempontból egységes pavilonok használatával. Megújulna a HEMO előtti Táborállás tér és a SÉF Szakképző Iskola - Bóbita bölcsőde közötti terület.
A projekt számos „soft” elemet, vagyis foglalkozás- és rendezvénysorozatokat tartalmaz.
Ha a pályázat mindkét fordulójában sikeresen szerepel az önkormányzat projektje, a tényleges munkálatok 2013. utolsó negyedévében kezdődhetnek meg, és a jelenlegi tervek szerint 2015. második negyedévére fejeződnének be.
A pályázat második fordulójának benyújtásához szükséges előkészítési feladatok elvégzéséhez a 2012. évi költségvetés terhére 30.500.000, a 2013. évi költségvetés terhére 11.430.000 forint előzetes kötelezettségvállalás szükséges.
Hartmann Ferenc képviselő megjegyezte, hogy az utolsó pillanatban módosított, a helyszínen kiosztott előterjesztéseket nem lehet felelősségteljesen áttekinteni. Válaszában Porga Gyula polgármester felhívta a figyelmet arra, hogy a pályázatot hirtelen gyorsasággal kell benyújtani, idő hiányában került sor az előtrejesztés ilyen formában történt módosítására, ebből nem csinálnak rendszert.
Gerstmár Ferenc képviselő aggályait fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy előzetes felhatalmazást adnak olyan módosításokra, amelyekkel kapcsolatban még nem ismertek a vonatkozó előírások.
Forgóné Kelemen Judit szerint az 1,2 milliárdos keretösszeg igen vonzóvá teszi a pályázatot, ám a költségtípusok eloszlását más arányban kellett volna megállapítani. Ha ekkora összeget szánunk szociális rehabilitációra, elsősorban a lakófunkciót kellett volna erősíteni, a többi csak szépségtapasz.
Nagy Piroska képviselő elmondta, hogy a Jutasi úti lakótelepen 2009 óta várnak erre a pályázati lehetőségre, és példátlan összefogással készülnek a projekt összeállítására. Emlékeztetett arra, hogy a költségek nem léphetik át a költségvetésben elfogadott építési keretszámot.
Brányi Mária alpolgármester az elhangzottakra reagálva kifejtette: ezúttal csak az IVS-módosítás előkészítésére adnak felhatalmazást, magáról a módosításról majd a közgyűlés dönt. Erre azonban csak akkor lesz szükség, ha a pozitív elbírálásban részesült pályázat a jelenlegi IVS mellett nem valósítható meg.
Alpolgármester asszony Forgóné Kelemen Judit felvetésére a következőket válaszolta: nem a lakásfelújítások finanszírozása a pályázat célja, hanem a városrészen lakók életének megkönnyítése. Az érintett lakótelepen több, mint 7000 lakás található, ezek közül sokat már felújítottak, sok pedig nem vállalta a projekt terheit. A városrészben élők számára fontos, hogy a közintézmények kulturált körülmények között működjenek, elláthassák a feladatukat, és ezáltal a lehető legszélesebb körön segíthessenek.
A Közgyűlés támogatta a projektötlet benyújtását, jóváhagyta az előzetes kötelezettségvállalást és felhatalmazást adott az Integrált Városfejlesztési Stratégia módosításának előkészítésére.
Az előterjesztést és az elfogadott határozatokat ide kattintva letöltheti.
2. napirendi pont: A Veszprémi Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. által benyújtandó TDM pályázathoz szükséges döntés meghozatala
A Veszprémi Turisztikai Nonprofit Kft. korábban 48.204.976 Ft összegű támogatást nyert el a Közép-dunántúli Operatív Program egy 2009-ben kiírt pályázatán. Akkor az „Összefogás Veszprém Turizmusáért” című projekt keretei között számos fejlesztés valósult meg városunkban. Ennek folytatásaként most újabb pályázati lehetőséget nyitottak meg „Helyi és térségi turisztikai desztinációs menedzsment szervezetek és turisztikai klaszterek létrehozása és fejlesztése” címmel, az előzőhöz hasonló kondíciókkal.
A pályázat célja egyrészt a TDM szervezetek kialakítása, fejlesztése, működési feltételeinek megteremtése, másrészt a szervezetek által ellátandó TDM szakmai feladatok támogatása. A Veszprémi Turisztikai Nonprofit Kft. a megpályázható maximális összeget, nettó 50 millió forintot igényel majd, amelyhez 15% önrészt, nettó 8.824.000 forintot tenne hozzá az önkormányzat.
A projekt eredményeként a város turisztikai marketingjének erősítése és a városmarketing stratégia megvalósításának elősegítése; a turisztikai információnyújtás területi bővítése, további vendégbarát szolgáltatások bevezetése; a veszprémi turizmus versenyképességének erősítése, valamint a turizmusban dolgozók képzése valósulna meg.
A közgyűlés elfogadta az előterjesztést.
A tervezett pénzügyi keretek részletesebben megtalálhatók az itt letölthető előterjesztésben.
3. napirendi pont: Döntés az oktatási intézmények működtetésével kapcsolatos szándéknyilatkozatról
A jogszabályi változások értelmében 2013. január 1-jétől az állam látja el az oktatási intézmények köznevelési feladatait, míg a 3000 főnél nagyobb lakosságú települések önkormányzata saját forrásai terhére biztosítja a köznevelési feladat ellátásához szükséges tárgyi feltételeket, továbbá az ingó és ingatlan vagyon működtetésével összefüggő személyi feltételeket. Amennyiben az önkormányzat nem tudja ezt vállalni, szeptember 30-ig előzetes szándéknyilatkozatban kell jeleznie, hogy a feladatot átadja az államnak.
Hartmann Ferenc képviselő szerint a közgyűlés a jelenlegi helyzetben helyes döntés meghozatalára készül, ugyanakkor megjegyezte, hogy a központi kormányzat részéről nem helyénvaló az önkormányzatok mozgásterének szűkítése.
Gerstmár Ferenc képviselő szerint jelentős bizonytalanság látszik az oktatási intézmények működtetésével kapcsolatban. Azt kérdezte, hogy tisztában vannak-e az önkormányzatra háruló feladatok költségeivel?
Katanics Sándor képviselő fontosnak tartja, hogy önkormányzati tulajdonban maradnak az ingatlanok, azonban a kormányzat szerinte indokolatlanul csökkentette az önkormányzat lehetőségeit. Kritikát fogalmazott meg a kormánypárti képviselőkkel szemben, akik szerinte nem küzdöttek eléggé a város érdekeiért az Országgyűlésben.
Forgóné Kelemen Judit képviselő szerint minden településnek az lenne az érdeke, hogy meg tudja tartani az oktatási intézményeit, erre feltétlenül meg kell találni a költségvtési forrásokat. Ha lemondunk az iskolákról, a város jövőjéről mondunk le.
Némedi Lajos alpolgármester kiemelte: Veszprém büszke az iskoláira, és mindent meg fognak tenni azért, hogy ez a színvonal ne romoljon. Katanics képviselő úr kritikájára reagálva megjegyezte, hogy az ország 2002 és 2008 között került olyan anyagi helyzetbe, amely determinálja az önkormányzatok mozgásterét is. Annak ellenére, hogy az állam vállalja át a szakmai feladatok ellátását, Veszprém mindig magáénak fogja tekinteni az iskolákat.
Porga Gyula polgármester szerint nem ördögtől való a központilag szervezett oktatás, ez azon kevés dolgok egyike volt, amely a rendszerváltás előtt kitűnően működött. Az adott település felelőssége lesz, hogy miben tudja támogatni az intézményeket. Pontosan tudjuk, mi mennyibe kerül, hiszen eddig is mi fizettük ezeket a költségeket, bármelyik iskola gázszámláját fillérre pontosan meg lehet határozni. Összességében olcsóbban és hatékonyabban tudjuk ellátni a ránk háruló feladatokat.
A közgyűlés a feladatok vállalása mellett döntött, így nem tesz lemondó nyilatkozatot.