Az intézmények és vállalkozások kínálata mellett pályaválasztási és pszichológiai tanácsadás várta az érdeklődöket. A szervezők információkkal szolgáltak a Foglalkozási Információs Tanácsadó (FIT), Rehabilitációs Információs Centrum (RIC) és az Álláskereső Klub (ÁK) által nyújtott lehetőségekről. A FIT teljeskörű információs szolgáltatást nyújt tanulóknak, szülőknek, pedagógusoknak, munkanélkülieknek, pályakezdőknek minden szakmáról, foglalkoztatási és képzési lehetőségről. Az RIC a megváltozott munkaképességűek, a fogyatékkal élők és egészségi problémákkal küzdők számára nyújt egyéni és csoportos tanácsadást és tudnivalókat. Az ÁK regisztrált álláskeresők számára szervez 3 hetes, mindennapos, álláskereső workshopot, az intenzív keresést a szükséges infrastruktúrával (például szabad telefon és számítógéphasználattal) megtámogatva.
A
program során az érdeklődők átfogó képet kapnak a régió munkaerő-piaci
igényeiről és keresletét tükröző képzési kínálatáról, szakképzésekről,
hiányszakmákról, és a túltelített foglalkozásokról is - mondták el a szervezők - A mesterségekről szóló
videofilmek, szakmaismertető mappák,
dvd-k, prezentációk, számítógépes programokhoz, szakmai ismertetőkhöz,
szakmaismertető kiadványokhoz való hozzáférhetőség, motivációs jellegű
különféle személyes tanácsadások, beszélgetések is hozzájárulhatnak a
pályaválasztás sikeréhez.
Három fontos dolog van a pályaválasztásban - tudtuk meg -, ám ezek az egyéni tapasztalatok szerint ritkán teljesülnek mind. A megfelelő döntés meghozatalához szükséges a kellő önismeret, a szakmák ismerete, és ezek után ezek összevetése és végül a döntéshozatal. A nem reprezentatív, ismeretségi körünkben elvégzett "felmérés" alapján elmondható, hogy a legtöbb fiatal még középfokú tanulmányai végén sem rendelkezik megfelelő ismeretekkel a választható szakmákról. Általában csak arról a néhány lehetőségről tud, amelyet szülei, oktatói aktuálisan "jó szakmának" tartanak, de ezekről sem rendelkezik valódi információkkal, azaz nincs tisztában vele, hogy hogyan néznek ki a mindennapok az adott területen. Az oktatási intézmények nyílt napjait a megkérdezettek túlnyomó többsége egyértelműen PR és marketing tevékenységként értékeli, nem hiszi, hogy megalapozott, valódi információkhoz jut ilyen alkalmakkor. Sok, az adott gazdasági helyzetben bizonyos értelemben perifériára szoruló szakma pedig képbe sem kerül a kereséskor. Észrevettük, hogy a budapesti ismerősök általánosságban szélesebb látókörrel rendelkeznek a fentiek tekintetében, ami fakadhat abból, hogy egy fővárosi baráti társaságban nem szokatlan, ha antropológus, joghallgató, drámatagozatos, médiaiskolás és sportoló találkozik.