Ha csak a múlttal foglalkozunk, nem lehet megfelelő közigazgatást teremteni, a hagyomány és az újszerűség házasítására teszünk kísérletet január 1-jétől – húzta alá dr. Navracsics Tibor a „Jó állam – 2013, járások és kormányablakok” című sajtókonferencián kedden, Budapesten, amelyre a kiemelt vidéki sajtóorgánumok kaptak meghívást.
– Alapvető célként fogalmaztuk meg a magyar politikában mindig előkerülő ambíciót, a polgárok szolgálatát, ez alá rendeltünk mindent a közigazgatási reform készítésekor. Az ügyintézések során azt a megbecsülést adjuk, ami megilleti a magyar állampolgárokat, hiszen az adófizetők pénzéből működünk. A jövő év elején még nem érjük el a célt, csak közelebb kerülünk hozzá – szögezte le a közigazgatási és igazságügyi miniszter.

Hozzátette, a reform végén az állampolgároknak nem kell az ügyintézéshez egész napokat utazással tölteni, esetleg szabadságot kivenni, egy helyen, minimális ráfordított idővel elintézhetővé válnak. Megjegyezte még, a meglévő kormányablakok ebben a szellemben működnek, egy év múlva összesen 300 helyszínen várják az állampolgárokat. – Bízunk benne, hogy a mandátumunk elszámolásakor elmondhatjuk, ügyfélbarátabbá tettük a rendszert – zárta gondolatát.
Dr. Szabó Erika területin közigazgatásért és választásokért felelős államtitkár úgy fogalmazott, történelmi léptékű a most épülő rendszer, ezzel helyreállhat az állampolgár és az állam közötti bizalom, hiszen a diktatúrát követő átmeneti időszaknak tekinthető két évtized még nem volt elegendő. – Ehhez minden lépésünkkel azt kell mutatni, tisztában vagyunk vele, hogy az adófizetők pénzéből működünk – mondta. Hozzátette, ezt a célt szolgálják a kormányablakok és az egyablakos ügyintézés, hiszen az egységes ügyfélszolgálati irodákban az összes állami hatósági ügyet elintézhetjük hétfőtől péntekig reggel nyolc és este nyolc óra között.
Kormányablakkal jelenleg a megyeszékhelyeken és a megyei jogú városokban találkozhatunk, de a jövő év végén valamennyi járási székhelyen várják majd az állampolgárokat, s országosan 2763 helyszínen pedig kirendeltségek jönnek létre, vagy ügysegéd veszi fel az állampolgárok kérelmeit.
Dr Tarnai Richárd Pest megyei kormánymegbízott a közigazgatási reform előnyeit összefoglalva azt mondta, a jövőben nem az állampolgároknak kell vándorolniuk, hanem az iratok utaznak.

Takács Szabolcs
A sajtókonferenciát követően a megyei kormánymegbízottakat kérdezhették a média képviselői.
– A törvényi előírásnak megfelelően október végéig a képviselő testületek jóváhagyását követően 84 települési önkormányzat polgármesterével írt alá megállapodást a Veszprém megyei kormánymegbízott – válaszolta kérdésre reagálva Takács Szabolcs, a Veszprém Megyei Kormányhivatal kabinetvezetője. Ezek a megállapodások tartalmazzák a járáshoz átkerülő, a közigazgatásban dolgozó köztisztviselők létszámát, a feladatuk ellátásához szükséges ingóságokat. A hatékony munkát további 44 ügysegéd segíti még a megyében. Hozzátette, a 10 leendő járási székhelyen a polgármesteri hivatalok egy részét használják majd a jövőben.
A járásokat és a járási hivatalokat (összesen 198-at) a megyei kormányhivatalok szervezeti egységeiként állítják fel 2013.január 1-jével. Ebben a struktúrában a járásszékhely és a legtávolabbi település közötti távolság legfeljebb 30 km.
A járási rendszer bevezetésének Veszprém megyét érintő részleteiről korábban itt írtunk.