Gerstmár Ferenc képviselő interpellációjában az ifjúsági stratégia késlekedését kérte számon Brányi Mária alpolgármesteren. Az eredetileg tavaszra tervezett stratégiát májusban őszre tolták, ám az a mai napig nem került az illetékes bizottságok elé.
Brányi Mária alpolgármester elmondta, hogy valóban nem készült el a stratégia az előkészítés elhúzódása, a társadalmi egyeztetés miatt. A Várfok Alapítványnak van egy TÁMOP-os projektje, melynek egyik részelem, a Lájk Program jelenleg is zajlik, és ennek az eredményeit fel kívánják használni. Szeretnék az ifjúsági koncepciót összehangolni a sportstratégiával, ami jövő év első felében készülhet el. Reméli, hogy jövő év közepéig az ifjúsági stratégia is a közgyűlés elé kerülhet.

Gerstmár Ferenc
Katanics Sándor képviselő napirend előtti kérdésében a körforgalom aluljárójával kapcsolatban jelezte, a nemrég bejelentett utcagaléria remélhetőleg feldobja a szürke betonfalak borzasztó hangulatát. Magát a galériát Szilágyi László művész úrról nevezi el a város, az első kiállítás az ő emlékét idézi meg. A város megkereste-e a művész özvegyét, bevonták-e a kiállítás előkészítésébe? Ha nem, miért nem, hiszen Szilágyi Lászlót az özvegye ismerhette a leginkább.
Porga Gyula polgármester örömét fejezte ki, hogy képviselőtársa is egyetért az aluljáró művészeti hasznosításáról. Az előkészítésbe a Szilágyi László hagyatékát gondozó Miklós utca 18 Alapítványt vonták be.
Katanics Sándor hozzátette, Szilágyi Lászlónak saját elképzelése volt arról, hogyan lehetne hangulatosabbá tenni a veszprémi aluljárót. A képviselő sajnálatát fejezte ki, hogy a felesége véleményét nem kérték ki. Tudja, hogy Zoéval gyakran nem egyszerű együttműködni, de nem lett volna szabad ebből a folyamatból kihagyni.
1. napirendi pont: Szociális feladatok ellátásához kapcsolódó döntések
A.) Veszprém Megyei Jogú Város Egyesített Bölcsődéje alapító okiratának módosítása
B.) Veszprém Megyei Jogú Város „Éltes Mátyás” Fogyatékosok Nappali Intézménye és Gondozóháza alapító okiratának módosítása
A köznevelési intézmények állami fenntartásba kerülését szabályozó törvény értelmében „az önkormányzati fenntartásban működő korai fejlesztést és gondozást alapfeladatként ellátó bölcsőde alapító okiratát módosítani kell, hogy az intézmény 2013. január 1-jétől állami köznevelési alapfeladatot ne lásson el.” Ugyanezen törvényjavaslat rendelkezik arról, hogy a Közgyűlésnek a törvény hatálybalépésétől számított tíz munkanapon belül módosítani kell az intézmény alapító okiratát.
A fogyatékkal élők ellátását biztosító intézmények állami fenntartásba kerülését szabályozó törvény értelmében az „Éltes Mátyás” Fogyatékosok Nappali Intézménye és Gondozóháza fenntartói feladatait január 1-jétől a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság megyei kirendeltségének látja el. Az intézmény Gábor Áron utcai részlegében továbbra is biztosítja a fogyatékos személyek nappali ellátását, a nappali ellátás ugyanis önkormányzati feladat marad. Fenti jogszabályok alapján az „Éltes Mátyás” Fogyatékosok Nappali Intézménye és Gondozóháza alapító okiratát módosítani kell.

Mohos Gábor és Porga Gyula
2. napirendi pont: Az Intézményi Szolgáltató Szervezet vezetőjének kinevezése
A szakmai összetételű bírálóbizottság egyhangú szavazattal Győrffy József megbízását javasolta.
Gerstmár Ferenc képviselő jelezte, hogy a város honlapján a közgyűlési meghívóban nem szerepel az előterjesztés. Miért kellett a nyilvánosságot kizárni, ha az érintettek beleegyeztek a nyilvános tárgyalásba?
Némedi Lajos alpolgármester szerint az előterjesztés olyan adatokat tartalmaz, amiket nem kellene nyilvánosságra hozni.
Mohos Gábor jegyző szerint az előterjesztésnek meg kellett volna jelennie a honlapon, ugyanakkor aki kíváncsi volt az előterjesztésre, az betekinthetett, így a nyilvánosság biztosítva volt.
A közgyűlés öt évre nevezte ki Győrffy Józsefet az ISZSZ élére.
3. napirendi pont: Oktatási feladatok ellátásához kapcsolódó döntések:
A.) A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata között kötendő megállapodás jóváhagyása
B.) Eplény Községi Önkormányzattal kötött intézményfenntartó társulás létrehozásáról szóló megállapodás megszüntetése
Felsőörs Község Önkormányzatával kötött intézményfenntartó társulás létrehozásáról szóló megállapodás megszüntetése
C.) A Deák Ferenc Általános Iskola és Központi Műhely Központi Műhely tagintézményének megszüntetése
A Köznevelési törvény értelmében 2013. január 1-jétől „az állam gondoskodik – az óvodai nevelés, a nemzetiséghez tartozók óvodai nevelése, a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése kivételével – a köznevelési alapfeladatok ellátásáról.” A 19 köznevelési intézményből 15 intézmény működtetése továbbra is a Veszprém MJV Önkormányzatának feladata lesz, míg 4 intézmény működtetése a Központ feladata lesz. Az állami fenntartásba kerülő intézmények vagyona továbbra is az Önkormányzat tulajdonába marad. Azon intézmények esetében, ahol az önkormányzat marad a működtető, ott a Központnak ingyenes vagyonhasználati joga lesz, ahol a Központ lesz a működtető, ott a Központnak ingyenes vagyonkezelői joga lesz.

Katanics Sándor és Hartmann Ferenc
Hartmann Ferenc képviselő kritizálta a magyarországi oktatási rendszer átalakítását, azt a rendszer tudatos szétverésének tartja. Az állam elfoglalja a helyi autonómia legfontosabb bástyáját, és még sarcot is szed hozzá. Csökkent a tankötelezettség korhatára, államosítják a közoktatást, drasztikusan csökkentették a felsőoktatási keretszámokat. A felvilágosult világban ennek az ellenkezője zajlik: bővítik a fiatalok lehetőségeit. Mivel nálunk ez nem történik meg, kezd a társadalomnak is elege lenni az egészből.
Gerstmár Ferenc képviselő szerint minden átalakításnál érdemes feltenni azt a kérdést, hogy ki jár jól az átalakítással? A diákok, a pedagógusok, az eddigi fenntartó önkormányzatok? Az itt ülő fideszes képviselők személyesen egyetértenek a folyamattal, vagy csak szavazatukkal biztosítják az ügyet?
Katanics Sándor képviselő szomorúnak tartja, hogy a fideszes képviselők nem mondják el véleményüket, csak gombnyomásukkal asszisztálnak az oktatási rendszer átalakításához. Ezzel a döntéssel elveszítjük minden önrendelkezési jogunkat, ezért őszintén meglepi, hogy milyen csendben vannak a képviselők. A képviselői eskü utolsó mondata szerint minden igyekezetükkel Veszprém javát szolgálják, azonban ez a döntés nem szolgálja a város javát. A képviselő felvázolta, hogy a központi kormányzat erővel kényszeríti rá a döntés meghozatalát az önkormányzatokra.
Halmay György képviselő, az oktatási-, ifjúsági- és sportbizottság elnöke szerint az 1948-as államosítást elkövető párt jogutódjának képviselői ma is ott ülnek a parlamentben és az önkormányzatokban. A közoktatás állami feladat volt eddig is. Hallatlanul nagy lemaradásunk volt az oktatás terén, mert sok önkormányzat a finanszírozás miatt képtelen volt biztosítani a megfelelő színvonalat. Ezért van szükség állami felelősségvállalás. A törvényben nincs benne az, hogy az önkormányzat ne adhatna plusz forrást, ne biztosíthatna plusz szolgáltatásokat (például szakköröket) az iskoláknak. Nem államosítás zajlik, hanem állami felelősségvállalás.

Strenner Zoltán és Halmay György
Nagy Piroska képviselő szerint nem volt olyan modell előttünk, amire alapozva döntéseket hozhattak volna. Az eddigi állapot azonban tarthatatlan volt. A változás mennyiségével és sebességével kapcsolatban vannak fenntartásai, de be kell látni, hogy lépnünk kellett. A képviselő szerint nem hoznak rossz döntést, ezzel együtt még vannak lehetőségek az álláspontok közelebb hozására. Nem hibáztatja az államot, az átalakulást végre kell hajtani.
Porga Gyula polgármester Szájer Józsefet idézve azt felelte Katanics Sándornak: "Önök megtanulták a demokrácia nyelvét, de a nyelvtanát nem értik!" Azt lehet vizsgálni, hogy miért került hatalomra kétharmados többésggel a Fidesz-KDNP, ebben jelentős része volt az előző, szocialista kormánynak. A demokratikus módon megválasztott többség döntésének legitimitását megkérdőjelezni azonban nem lehet. Az oktatásban a gyerek a legfontosabb. Ők január elsejétől ugyanabban az épületben, ugyanazokkal a tanárokkal találkoznak majd, az átalakulásnak úgy kell végbemennie, hogy a gyerekek ebből ne vegyenek észre semmit.
Katanics Sándor hozzátette: nem vonja kétségbe a megválasztott parlament legitimitását, és elismeri azt is, hogy az előző kormány is követett el hibákat. Kiderült azonban, hogy miniszterelnök úrba vetett biztalom alaptalan, elég összehasonlítani a miniszterelnök 2008-as szavait a mai tetteivel. Az a baj, hogy mire a választók megtanulhatnák a demokrácia nyelvtanát, addigra elveszik tőlük a demokráciát."
Némedi Lajos alpolgármester azt javasolta Katanics Sándornak, hogy kezdeményezzen politikai vitanapot Orbán Viktor 1989-es megszólalásairól, mert a téma nem a közgyűlésre tartozik.

A 3. napirendi pont A alpontját 12 igen, 3 nem és 1 tartózkodás mellett fogadta el a közgyűlés.
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata 2009 márciusában megállapodást kötött Eplény Községi Önkormányzatával intézményfenntartó társulás létrehozásáról. A megállapodás értelmében az eplényi tanköteles tanulókat fogadta a Gyulaffy László Általános Iskola. Eplény Községi Önkormányzat az iskola működtetéséhez hozzájárult. A közgyűlés mai döntésével megszüntette a 2009-ben Eplény Községi Önkormányzatával kötött intézményfenntartó társulásról szóló megállapodást. Az eplényi tanköteles tanulókat a Veszprém Megyei Kormányhivatal döntése szerint továbbra is a Gyulaffy László Általános Iskola fogadja.
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata 2007. június 8-án megállapodást kötött Felsőörs Község Önkormányzatával intézményfenntartó társulás létrehozásáról. A megállapodás értelmében Felsőörs Község Önkormányzata jogutódlással megszüntette intézményét, a Malomvölgy Általános Iskolát. A felsőörsi intézmény jogutódja a Hriszto Botev Általános Iskola lett, és az általános iskola tagintézményeként működött tovább a felsőörsi iskola. A közgyűlés mai döntésével megszünteti a 2007-ben Felsőörs Község Önkormányzatával kötött intézményfenntartó társulást. A felsőörsi Malomvölgy Általános Iskola 2013. január 1-jétől továbbra is a Hriszto Botev Általános Iskola tagintézménye lesz.
A köznevelési törvény részeltesen meghatározza az állam által biztosított feladatokat. A felsorolásban, az alapfeladatok között nem szerepelnek a Központi Műhely feladatai. A Központi Műhelyt, mint a Deák Ferenc Általános Iskola tagintézményét így meg kell szüntetni.

Nagy Piroska és Czaun János
4. napirendi pont: Hozzájárulás a „Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjára” kiírt pályázat benyújtásához
Az Emberi Erőforrás Minisztérium pályázatot hirdet helyi önkormányzatok és kisebbségi önkormányzatok számára a településükön lakó tehetséges, nyolcadik osztályos tanulóiknak az Arany János Tehetséggondozó Programban való részvételére. A program célja, hogy segítse a valamilyen ok miatt hátrányos helyzetű tehetséges diákok továbbtanulását.
Az Arany János Tehetséggondozó Program keretében lehetőség nyílik arra, hogy a hátrányos helyzetű, tehetséges gyermekek olyan gimnáziumokban, kollégiumokban tanuljanak, nevelődjenek tovább, amelyek célul tűzték ki a tehetséggondozást és a felsőfokú tanulmányokra való eredményes felkészítést.
Az önkormányzatok által benyújtott pályázatokat az Emberi Erőforrás Minisztérium és a programhoz tartozó gimnáziumok közösen bírálják el. A tanulók - egy nem szaktárgyi jellegű - felvételi elbeszélgetésen vesznek részt, fogalmazást írnak, és egy képességet vizsgáló feladatlapot töltenek ki.
A sikeresen teljesítő tanulók - lehetőség szerint - megyéjük neves gimnáziumába, illetve kollégiumába nyerhetnek felvételt, és speciális program alapján készülhetnek fel a felsőfokú továbbtanulásra. A tanulók egyéves előkészítő évfolyam és négy gimnáziumi évfolyam elvégzése után tehetnek érettségi vizsgát. Az előkészítő évfolyamon a diákok emelt szintű anyanyelvi és idegen nyelvi képzésben, matematika- és informatikaoktatásban, önismereti, személyiség- és képességfejlesztő, kommunikációs és tanulás-módszertani programokban vesznek részt. A programban tanuló diákok az érettségiig C típusú középfokú nyelvvizsga megszerzésére alkalmas nyelvtudást szereznek angol nyelvből, és leteszik a nemzetközi ECDL számítástechnikai vizsgát. A program résztvevői valamennyien kollégisták lesznek. A Kossuth Lajos Általános Iskola 8. osztályos tanulójának, Soltis Zalán Leventének az édesanyja 2012. december 1-jén azzal a kéréssel fordult az Önkormányzathoz, hogy gyermeke részvételét támogassa a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjában. A Közgyűlés az előterjesztésről pozitív döntést hozott.

Porga Gyula és Brányi Mária