Napirend előtt
Elsőként Molnár Ernő, a Lokálpatrióták képviselője kapott szót, aki úgy látja, visszaigazolódnak korábbi félelmei, miszerint a gazdasági racionalitást sok esetben irreális mértékben írja felül a politika. Több javaslatot is tett a képviselő, hogyan lehetne véleménye szerint csökkenteni a pénzügyi, gazdasági válság káros hatásait Veszprémben. Véleménye szerint csökkenteni kellene a meglévő intézményhálózatot. Iskolák esetében 2009 őszétől azon intézményekben folytatni az oktatást, amelyek gazdaságosan működtethetők, felülvizsgáltatná az önkormányzat által vállalt költséges, de nem kötelező feladatokat, valamint 50-60 százalékkal csökkentené a képviselők számát és azok javadalmazását.
Hartmann Ferenc szocialista frakcióvezető napirend előtt tett javaslatot adóemelés helyett egy vállalkozói alap megvitatásáról, melyet a város vezetése, így a polgármester is támogat. Az ehhez szükséges anyagi forrás meghatározására a költségvetés tárgyalása során kerülhet sor. Hartmann Ferenc felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg 210 millió forint a város adókiesése, mely az iparűzési adó 5,8 százaléka. Az adóemelés munkahelyek megszűnésével jár, tegyünk ellene – mondta a szocialista frakcióvezető. Véleménye szerint a foglalkoztatások megőrzését segítené egy vállalkozói alap létrehozása, melynek kidolgozásában konstruktív munkát vállalna frakciója.
Debreczenyi János polgármesterválaszában elmondta, hogy az adókiesés egyetlen gyár bezárásának következménye, a többi termelő céget ilyen veszély nem fenyegeti. Ugyanakkor vannak olyan gyárak, többek közt a Valeo és a Continental, amely a jelenlegi helyzetben is további bővítéseket tervez, így több száz új munkahely fog létrejönni Veszprémben.
Katanics Sándor a Veszprém Aréna melletti terület, az ott történt fejlesztések következtében kialakult közlekedési és csapadékvíz elvezetési problémákat vetette fel. Mint mondta, a csarnok egyes programjait követően közel ezer autó igyekszik egyszerre elhagyni a parkolót, ami jelentős dugókat okoz a Kádárta felé vezető 82-es úton. A 8-as főútra történő kivezetés megoldást jelentene, ezért arra kérte a polgármestert, hogy gyorsítsa meg az építkezés folyamatát. Szintén gondot jelent, hogy az aréna működése óta megnőtt a vízgyűjtő területek nagysága, a csapadékvíz elvezetése nem lesz megoldott, ha jönnek tavasszal a nagy esőzések.
Katanics Sándor azon aggodalmának is hangot adott, hogy máris felbontották a néhány hónapja átadott Aréna melletti új csomópontot, a Herendi Porcelán Manufaktúra ajándéka miatt. Nem lehetne ezt kíméletesebben? – kérdezte a képviselő.
Horváth Gábor főépítész tájékoztatást adott arról, hogy folyamatos az egyeztetés a 8-as számú főút 11 és fél tonnás megerősítéséről, átépítéséről. Ez a fejlesztés a fűzfői leágazást, a veszprémi bekötőszakaszt és a déli csomópontot is érinti – mondta Horváth Gábor. A csapadékvíz elvezetése kapcsán a főépítész kijelentette, hogy a karsztvíz védelme miatt nem lehet szikkasztani a területen ezért minden területről vízgyűjtőkbe kell vezetni a csapadékvizet, s mivel egyes információk szerint ezen a területen újabb beépítések várhatók, fokozódni fog a probléma. A körforgalom felbontását illetően Debreczenyi János úgy fogalmazott, egy olyan ajándékot, amit a Henerdi Porcelán Manufaktúra ajánlott a városnak, illik elfogadni, és gondoskodni az infrastruktúráról. Nekünk mindössze ennyi a feladatunk, hiszen a porcelán óra-fa költségeit teljes mértékben a herendi vég állja.
Asztalos István napirend előtt az október 23-i megemlékezések egy elemét emelte ki. Úgy érzi, az előző rendszerre emlékeztet, ahogy egész középiskolai osztályokat vezényeltek ki az Arénába, az 56 csepp vér című film vetítésére. A képviselő úgy tudjam, hogy mindössze logisztikai akadálya volt annak, hogy nem minden középiskolának tették ezt kötelezővé. Amennyiben ez választható lehetőség lett volna, szép gesztus, de az ízléstelen megoldást választotta a városvezetés – mondta Asztalos István, aki szerint sem a tanároknak, sem a magukat vattának érző (kényszerből örülő, tapsoló) fiataloknak nem volt ínyére a kötelező elfoglaltság. Polgármester úr vagy nem tanul, vagy nem felejtett – fogalmazott a városatya, s arra kérte Debreczenyi Jánost, hogy hasonlót többé ne tegyen.
Wéber László a készülő városi drogstratégia kapcsán tette fel kérdését. Mint mondta, az anyag előkészítése során több szakmai szervezettel egyeztetett. Azt mondja, többen is nekiszegezték a kérdést, hogy miként is alakul a drogkérdés a veszprémi közéletben. A képviselő a polgármestertől, illetve Hudvágner Tamástól és Mihalovics Pétertől is megkérdezte, tudnak-e valamit olyan képviselőkről, akik ellen vizsgálat folyna kábítószerrel való visszaélés miatt.
A polgármester ilyen ügyről hivatalos értesítést nem kapott. A megszólított képviselők közül Mihalovics Péter kért szót. Örömmel konstatálta, hogy Wéber László nyilvánosan, a közgyűlés előtt teszi fel kérdését és nem névtelen levélben küldi szét azt egy környékbeli polgármester nevére létrehozott e-mail címről. Mint mondta, a Fidesz mindent elkövet azért, hogy a drogprobléma visszaszoruljon a fiatalok körében, azon pedig csodálkozik, hogy pont az a képviselő lépett elő városi drogproventornak, akinek pártja minden alkalmat megragad, hogy a drogok legalizálása mellett kampányoljon. Hozzátette, nincs tudomása arról, hogy bármely képviselőnek is lennének drogproblémái.
Katanics Sándor a naprendek elfogadása előtt jelezte, hogy máig nem reagálhatott az október másodikai közgyűlésen feltett kérdéseire írásban kapott válaszra. A szocialista képviselő akkor a Veszprémi Többcélú Kistérségi Társulás ülésén készült, majd közreadott hangfelvétel kapcsán tett fel kérdéseket és kérte a polgármestert, hogy indítson vizsgálatot az ügyben. A kapott válaszokat nem fogadta el. Kitart álláspontja mellett. Debreczenyi János ez alkalommal is elmondta, nem kíván vizsgálatot indítani, ezt a választ a képviselők 14 igen, 10 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett fogadták el.
Új igazgató a VMK élén
A rendes napirendek között a VMK igazgatói posztjára benyújtott két pályázatról tárgyaltak a képviselők. Ellenszavazat nélkül a városatyák Neveda Amáliát támogatták. Porga Gyula alpolgármester elmondta, hogy a határidőig két pályázat érkezett be, Kolti Helga művésznőé, és Neveda Amáliáé, aki 11 éve a VMK munkatársa. A munkatársak közül 31-en támogatták Amáliát, míg 8-an Kolti Helgát. Ezt követően a szakértői bizottság, mely a kulturális bizottság tagjaiból és a VKM dolgozóinak két érdekképviseleti tagjából és az ő személyéből állt. Ez a szakértői bizottság is egy egyhangúlag Neveda Amáliát támogatta.
A közgyűlésen egyébként mindkét pályázó személyesen is bemutatkozott. Neveda Amália elmondta, hogy több területen is dolgozott az elmúlt 11 évben a művelődési központban. Miután jelenleg szervezőként végzi munkáját, átlátja a struktúrát, a működést és a gazdasági lehetőségeket is. Gyermekei születése után 5 évig volt távol munkahelyétől, de addig is tanult. Középfokú angol nyelvvizsgát tett, valamint egy európai szakértői szakot is elvégzett. Pályázatában két lehetséges irányt fogalmazott meg, mi van, ha nyerünk az Agora Pólus programon, s mi van, ha nem. Gazdaságilag is kielemezte a VMK helyzetét, s felmérte, milyen lehetőségeink lesznek az intézmény megújítására, frissítésére akkor is, ha nem nyernénk forrást az átalakításra. Neveda Amália elmondta, természetesen minden dolgozó munkájára számít a jövőben is.
Kolti Helga arról beszélt, miért döntött úgy, beadja pályázatát. Elmondta, hogy szakmai tudását szeretné városában kamatoztatni. Meglátása szerint nehéz helyzetben van a VMK. S valóban két irányban kell gondolkozni. Úgy látja, a legfőbb irányelv az esélyegyenlőség kell, hogy legyen. Piaci szempontból kell racionalizálni, mert egyre kisebb a kultúra területén a mozgástér.
A két pályázó meghallgatása után a képviselőtestület 24 igen, 0 nem szavat és egy tartózkodás mellett támogatta Neveda Amáliát, akit 2009. december elsejétől, meghatározott időre, 5 évre neveznek ki az intézmény élére.
Megoldáskeresés a pénzügyi válságra – változnak a helyi adók
Czaun János alpolgármester ismertette adórendszerünk változásának felvázolt lehetőségeit. Az előterjesztés több variációt tartalmazott, melyet a gazdasági és pénzügyi bizottságok is megtárgyaltak. Az alpolgármester is elfogadta a szakmai véleményt, ez alapján tett javaslatot azon variációkra, melyet képviselők többsége a vitát követően el is fogadott. Bizonyos helyi adónemek magasabbak lesznek a 2009-es évben, de ahogy Debreczenyi János is fogalmazott, a lakosság többségét ez nem fogja érinteni. A polgármester hozzátette, tudja, hogy a fájdalmas döntésekért nem jár piros pont, de felelősségteljesen kell gondolkozni, hiszen a rendkívül gazdag intézményhálózatunkat fenn kell tudnunk tartani. Czaun János a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Ipari Kamara elnökével is egyeztetett, igaz Markonszky György nem értett egyet a hirtelen adóemeléssel. Az alpolgármester kiemelte, hogy az adóbevételek nagy részét az iparűzési adó teszi ki, ez terheli a legjobban a vállalkozókat, ehhez az adónemhez pedig nem nyúl senki. A szocialisták leginkább azt nem értették, hogy lehetséges, hogy miközben a Fidesz az országos politikában az adócsökkentés fontosságáról beszél, itt helyben, Veszprémben még sem követjük a példát. Hartmann Ferenc, akár csak napirend előtti hozzászólásában, a vállalkozói alap létrehozása mellett érvelt, mint mondta ezzel a lehetőséggel több város, önkormányzat él. A bevételeket növelni, a kiadásokat csökkenteni kell. Ezen a véleményen van a jobboldali vezetés is. A kiadási oldalon már az is sokat jelentett, hogy a 2006 évi 82 millió forintos telekommunikációra költött összeget 30 százalékkal sikerült lefaragni.
Változó adók:
A nem lakás célú ingatlanok után 2008. január 1.-től 1.000,- Ft/m2 – kivéve a privát garázsokat – évente négyzetméterenként 1100 Forintot kell adózni.
A gépjárműtárolók esetében 2001 óta nem történt változás, 2009 januárjától négyzetméterenként 1170 Forintot kell majd fizetni. A nem lakás célú ingatlanok 2008. január 1.-től 1.000,- Ft/m2 – kivéve a magánszemélyek tulajdonát képező gépjárműtárolók.
A kommunális adó a 130 négyzetméter alapterületű ingatlanok esetében 13 ezer forintra nő. 70 négyzetméterig évente 5000, 130 négyzetméterig évente 8000 Forint lesz az adó.
A kommunális adó alól mentességet kap miden olyan 70 év feletti nyugdíjas, aki egyedül él, a ház, vagy lakás egyedüli tulajdonosa, vagy résztulajdonosa és egyben haszonélvezője és a lakás egyedüli használója, illetve amennyiben az ingatlanban egyedül élőnek csak haszonélvezeti joga áll fenn a lakás esetében és más lakásingatlannal nem rendelkezik.
Az idegenforgalmi adóból származó bevétel minden forintjához 2,- Ft állami támogatás igényelhető, ezért ennek mértékét kellett leginkább átgondolni, ez esetben 380 Forintos korrekciót javasoltak a bizottságok, a Veszprémben eltöltött vendégéjszakák után.
Változik a nem magáncélú épületek építményadója is.
Alapterület | 1000,-Ft/m2 | 1100,-Ft/m2 | 1150,-Ft/m2 |
50 m2 | 50.000 | 55.000 | 57.500 |
100 m2 | 100.000 | 110.000 | 115.000 |
500 m2 | 500.000 | 550.000 | 575.000 |
1000 m2 | 1.000.000 | 1.100.000 | 1.150.000 |
Új szerződés, és együttműködés a férfi kézilabda csapattal
Közel 50 millió forintot ítélt meg a képviselőtestület az MKB Veszprém kézilabda csapat támogatására. A most javasolt szerződés 2012-ig, tehát három évre szól. Ezt a megállapodást csak akkor bontja fel az önkormányzat, ha az együttes egymás utáni két évben nem szerzi meg a jogot az Európa Kupa valamelyikében való szereplésre, illetve a Nemzeti Bajnokságban nem szerzi meg az 1 – 3. helyezést.
A megállapodás értelmében az MKB Veszprém 2009-től, 3 éven át, évente 15 millió forint támogatásban részesül, inflációt követően. Továbbá az utánpótlás eredményes biztosítása érdekében, további évenkénti 30 millió a juttatás a csapat részére. Mindezért cserébe az MKB Veszprém viseli a város nevét és címerét hivatalos mérkőzésein, a helyszínen, a csapattagok mezén, valamint a Sportaréna küzdőterén.
Vagyongazdálkodási irányelvek 2009-ben
A 2007 és 2010 közötti időszakra már korábban elfogadott gazdasági programunkhoz igazodva döntöttek a képviselők a jövő évi vagyongazdálkodási irányelvekről is. A 2009 évi fő feladatok az innovációs gazdaságfejlesztés, közlekedésfejlesztés, kulturális turizmusfejlesztés, valamint az önkormányzati intézmények működési költségeinek racionalizációja. A 2007-2008-as években összesen 19 pályázatot nyújtottunk be, és még az idén további öt beadását tervezzük. A megvalósítandó fejlesztések összértéke 7,5 milliárd forint. Ezen tervek közé tartozik egy Hősök kapuja elnevezésű látogatóközpont létrehozása, a Jutasi át átkötése az Almádi útra, a kelet-nyugati belső útgyűrű kiépítésének első üteme, mely a Jutasi és a Kistó utca közötti szakasz. Tovább bővítenénk a kerékpárút hálózatot, valamint meglévő úthálózatunkat is javítanánk, útburkolat-felújítási pályázatok segítségével. Végezetül tervezzük a Kastélykert Óvoda teljes rekonstrukcióját. Olyan projektek is előttünk állnak, melyekre pályázati forrással egyelőre nem számolhatunk. Ilyen a Fenyves utca útépítése, az uszoda bővítése további két medencével, mely a VKSZ beruházásában valósulhat meg, valamint a Szent István viadukt nagy ívének rekonstrukciója, mely ugyan átcsúszik a 2009-es évre, de teljes mértékben az önkormányzat által finanszírozott projekt. Mindezeken túl folytatódik a Panelprogram is, melyhez szintén szükséges önkormányzati önerő.
A fejlesztési irányelvek a jövő évi költségvetést is körvonalazzák, ennek értelmében készítette el a Gazdasági Bizottság az ingatlanértékesítési tervet – mondta Baumgartner Lajos bizottsági elnök. Később ennek az ingatlanértékesítési tervnek keretén belül történt javaslattétel a Vár utca 10 szám alatt álló volt közgazdasági szakközépiskola eladására, továbbá néhány több tízmillió forintot érő belvárosi, önkormányzati tulajdonú épület eladásra.
Átadták a Cholnoky-díjat, és Veszprém város ösztöndíjait
A mai napon, a közgyűlés keretein belül adták át, a korábban odaítélt Cholnoky-díjat, illetve a Veszprém Város Ösztöndíjasa címet, az arra érdemes két végzős egyetemi hallgatónak. Az előbbit az kaphatja meg, aki a város érdekében, hírnevének gyarapításáért kimagasló tevékenységet folytat, a Cholnoky családhoz hasonlóan, akik a közélet, a tudomány, a kultúra és a művéset terén maradandót alkottak, s ezzel jelentős szerepet töltöttek be Veszprém történetében.
A Cholnoky-díjat dr M. Tóth Antal vehette át, aki a Veszprém Megyei Vérellátó Alközpont igazgatói főorvosi posztjáról, a Semmelweis Egyetem tanszékvezetői katedrájától az országos transzfuziológus főorvos tisztjéig jutott. Számos egyetemi tankönyvet írt és szakmai tanulmányt írt életre során. Mind-e mellett a közért sem felejtett el tenni maradék szabadidejében. Vezető szerepet töltött be a Magyar Vöröskereszt különböző szintű szervezeteiben, alapítója volt a Csolnoki Ferenc emlékbizottságnak, és tagja a Kodály Zoltán Társaság országos vezetésének is. Nem csak orvosi munkássága jelentős, hiszen a helytörténetben is maradandót alkotott, többek közt ő dolgozta fel a Cholnoky család történetét is. Városunk zenei életében is részt vesz, előbb a szimfonikus zenekar, majd a Vegyeskar tagja volt.
M. Tóth Antal kisebb monológgal köszönte meg a kitüntetést. A Cholnoky család történetének felelevenítésén keresztül tette fel azt a kérdést, ki az, aki ma értékeket közvetít, aki példát mutat, aki a szellemiséget meghatározza. Elmondta, hogy orvosként egész életében a méltatlanul elfelejtett veszprémi gyermekgyógyászt, Török Jánost tekintette, ahogy a zenében Zámbó Istvánt, a közért való munkában pedig a véradót. Külön kiemelte, hogy a hátteret, a biztonságot a családja, felesége, gyermekei és nyolc unokája jelenti számára. M. Tóth Antal hangsúlyozta, hogy talán nem is kell azon gondolkodni, kiről neveztük el a Cholnoky-díjat, hiszen itt nem egy-egy ember munkájáról, életéről, hanem egy család példaértékű, követendő szellemiségéről beszélünk. Mindezek után, mint mondta, külön öröm számára, hogy ezek az értékek a város vezetésének is fontosak, s 40 éves munkája után, neki ítélték oda a kitüntetést.
A Veszprém Város Ösztöndíjasa címet, s az ezzel járó 10 havi 20 ezer forint összegű ösztöndíjat Felföldi Viktória, a Pannon Egyetem, végzős környezetmérnök hallgatója, illetve Pfening Dóra a Bölcsészettudományi Kar Alkalmazott Nyelvészeti Szakos hallgatója kapta.
Viktória úszás és evező sportágban több alkalommal elért országos bajnoki eredményeiért, Dóra, a nyelvtudomány területén végzett tudományos munkája és irodalmi tevékenysége elismeréséül részesült díjazásban.
Szociális kérdések
A továbbiakban a városatyák döntöttek a hajléktalanszolgálat átadásáról, mely feladatot a Máltai Szeretetszolgálat vállalta fel. A legutóbbi közgyűlésen a feladatellátás módjáról, a változásokról és a máltaiak elveiről a szervezet ügyvezető alelnöke, Vecsei Miklós részletesen beszámolt a képviselőknek. A mostani döntés értelmében – mely Porga Gyula alpolgármester elmondása szerint a merev intézményi működést egy civil szervezeti működéssel váltja fel – a Máltai Szeretetszolgálat 2009.január elsejétől látja el a feladatokat. Az ellátási szerződés megkötésének feltételeként a Közgyűlés döntött a Szociális Gondozási Központ megszűntetéséről. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület szakemberei - áttekintve a jelenlegi intézményi ellátásokat és az intézmény működését - készítettek egy cselekvési tervet is arra vonatkozóan, hogy az ellátási szerződés megkötését követő 3 évben melyek a megvalósítandó feladatok. Legfőbb irányelveik közé tartozik a speciális képzési programok beindítása, a 24 órás szolgálati munka, és egy non-stop működő egészségügyi centrum létrehozása, melyre egy pályázatot is be kívánnak nyújtani.
Molnár Ernő, a Lokálpatrióták képviselője ismételten aggodalmának adott hangot, amiért véleménye szerint azon problémákra kellene megoldást találni, hogy az város szinte teljes területén zavarják az itt élőket és a turistákat is a kéregető, padokon, télen pedig lépcsőházakban tanyázó hajléktalanok. A problémát újfent részletesen ecsetelte, melyre Porga Gyulától azt a választ kapta, hogy a máltaiak sem fognák csodát tenni, a hajléktalanság, mint olyan megszűnni nem fog, hiszen mindig lesznek olya szerencsétlen emberek, akik ilyen körülmények között élnek. Wéber László ennél keményebben fogalmazott. Mint mondta, képviselőtársa, aki oly szép sikereket ér el a virágosítás területén, inkább maradjon a palántáknál, hiszen egyértelműen látszik, a szociális tevékenységet felmérő munkájában annyira nem sikeres, alapos ezért azt hagyja a szakemberekre.
Az ellátási szerződés megkötésével az Önkormányzat felelőssége nem szűnik meg az ellátások biztosításában, ezért az ellátási szerződés tervezetében - a törvényben előírt kötelező elemeken kívül - szerepel az is, hogy a továbbiakban az Önkormányzat saját forrásból milyen mértékben járul hozzá az intézmény működtetéséhez. Az ellátási szerződés hatályba lépését követő első évben, 2009-ben az Önkormányzat az egyesületnek a 2008. évi összeggel azonos működési hozzájárulást biztosít.
Nem ez az egyetlen változás a szociális területen. A képviselők határoztak a Szociális Gondozási Központ megszüntetéséről, valamint arról, hogy a Családok Átmeneti Otthona az Önkormányzat fenntartásában működő Családsegítő- és Gyermekjóléti Központ önállóan működjön tovább. A Családsegítő- és Gyermekjóléti Központnak ugyanis az egyik fő profilja a gyermekjóléti szolgáltatás, ami szintén a személyes gondoskodás körébe tartozó gyermekjóléti alapellátás.
Eladó a Vár utca 10. – A főügyészség pályázna a közgazdasági épületére
Komoly vitát váltott ki a közgyűlésben a veszprémi várban található épületegyüttes további sorsa, közte leginkább a közgazdasági iskola, Vár utca 10 szám alatti épületének jövője. A gazdasági bizottság több lehetőséget is átrágva döntött az eladás mellett, mert e mellett szóltak az ésszerű érvek – mondta Baumgartner Lajos bizottsági elnök. Az értékesítésre kerülő ingatlanok, a Vár utcában, az Úrkút utcában és a Deák utcában találhatók. Tekintettel az ingatlanok elhelyezkedésére, javasolt az ingatlanok együttes értékesítése, azonban megengedett az ingatlanokra történő egyenkénti ajánlattétel is. A Deák, illetve Úrkút utcai ingatlanok önállóan történő értékesítésére azonban csak akkor kerülhet sor, ha a Vár utca 10. szám alatti ingatlan eladásra került, és annak hasznosításához nincs szükség a Deák, és Úrkút utcai ingatlanokra – áll az elfogadott határozati javaslatban. A gazdasági bizottság, a szakértői vélemények bekérése és tanulmányozása után a közgazdasági értékét 500 millió, a további ingatlanok értékét egyenként több tízmillió forintban határozta meg. A közgyűlésen elhangzott, hogy a Főügyészség már előre jelezte, pályázatot kíván benyújtani, ezért akár potenciális vásárlónak is tekinthető.
Utolsó tanévzáró a Vár utca 10-ben
Az ellenzék soraiból komoly tiltakozást váltott ki a jobboldali vezetés, és a gazdasági bizottság álláspontja. Emlékezhetünk, hogy a szocialisták már akkor kifejezésre juttatták aggodalmukat, amikor még nem volt napirenden a közgazdasági további hasznosításának kérdése, csupán az iskola átköltöztetéséről született döntés a Csap utcai, volt Nagy László iskola épületébe. Hartmann Ferenc szocialista frakcióvezető úgy fogalmazott, most árusítjuk ki a családi ezüstöt, vagyis annak utolsó darabját. Az iskola kiköltöztetését nehezen, de elfogadta, viszont az eladásba nem tud beletörődni. Megvilágította, hogy amennyiben az IVS-be (Integrált Városfejlesztési Stratlgia) bekerültek volna ezek az ingatlanok, akár forrást is nyerhettünk volna a felújításukra. Katanics Sándor az épület több száz éves történetére emlékezett vissza. Mint mondta, most pontot teszünk egy több évszázados történet végére. Azt megérti, hogy kell a pénz, hiszen a jövő év végére jelentősen nőni fog a város hitelállománya, csak azt kéri, akkor nevezzük néven, mi is az, amit teszünk. Asztalos István is előre jelezte, hogy nem fogja megszavazni a javaslatot. Azt mondja, nem szeretné, ha jövőre, vagy évek múltán majd úgy emlékezne a város mostani vezetése az épület eladására, mint egy nagyszabású terv részére. Ez egy túlélési gyakorlat – fogalmazott a képviselő. Szalay András azt mondja, el tudja fogadni az eladást, de ne becsüljük alul ezen kincseink értékét. Véleménye szerint ugyanis túl alacsony a közgazdaságiért kikiáltott 500 milliós alsó vételár, úgy gondolja, azt bruttó 1 milliárd forintban kellene megállapítani.
Debreczenyi János erre a felvetésre úgy reagált, hallgatnunk kell a szakértők véleményére, és nem kérhetünk olyan reális árat, amit senki sem fizet meg. Az nyilvánvaló, hogy a lehető legmagasabb összegért fogják azt értékesíteni. Porga gyula nem érti, miért ágál most az ellenzék, amikor a korábbi városvezetés először az énekzenei iskolát, majd a régi mozi épületét adta el, ráadásul olyan vevőknek, hogy ha ma ránézünk ezekre az ingatlanokra, azt látjuk, hogy csúf foltjai lettek Veszprémnek. Baumgartner Lajos újfent megerősítette, igen úgy látja el kell adni az épületet, mert a költségvetés egyensúlyához, mely biztosítja a város intézményeinek működését, növelni kell a bevételeinket. Csak ezzel a bevétellel számolva tud felelősséget vállalni a 2009 évi költségvetésért.
A vitát követően a városatyák 14 igen, 5 nem szavazat és 2 tartózkodás mellett döntött az épületek eladásáról.
Városfejlesztési társaságot hozott létre az önkormányzat
Elfogadták az IVS-t
Részletesen is beszámolót hallgathattak meg a képviselők az Integrált Városfejlesztési Stratégiáról, s ezen belül a fejlesztési tervekről. Miután az elhangzottakat elfogadták, arról is döntés született, hogy benyújtjuk a szükséges forrásra a pályázatot, melyhez egy koordináló céget, úgynevezett városfejlesztési társaságot kell létrehozni az előírások értelmében. A kötelezettség úgy hangzik – mondta Brányi Mária, a Városfejlesztési Bizottság elnöke – hogy
El kell készítenie azt az úgynevezett Előzetes Akcióterületi Tervet (EATT), amely leírja a belvárosi akcióterületen megvalósítandó fejlesztési célokat, valamint létre kell hoznia a városfejlesztési társaságot, amely az akciók megvalósítására kizárólagos jogot nyerve képes lesz a projekt „lemenedzselésére”. Ezt a 100 százalékban önkormányzati tulajdonú céget már a pályázat első fordulójában meg kell alapítani. A Pro Veszprém Városfejlesztési és Befektetés-ösztönző Kft.
Feladata, a városrehabilitációs akcióterületek fejlesztésének végrehajtása és fenntartása, közvetett cél a fejlesztési, vagyongazdálkodó és városüzemeltetési feladatok intézményi szétválasztása, de szoros intézményközi együttműködéssel.
Az akciótervben egyébként olyan fejlesztések szerepelnek, mint a Kossuth utca teljes burkolatcseréje, a volt bútorgyár területének rehabilitációja, körforgalmak létesítése, a SÉD mozi hangvillává való átalakítása, a húszemeletes toronyház felújítása, a VMK teljes átépítése, valamint egy parkolóház kialakítása a Vas Gereben utcában.
A városfejlesztési társaság, vagyis a Pro Veszprém Városfejlesztési és Befektetés-ösztönző Kft ügyvezető igazgatójává Temesvári Balázst, a VKSZ szakemberét választották, aki számára nem lesz teljesen új a feladat. Az öttagú felügyelő bizottság tagjai lettek Brányi Mária, Baumgartner Lajos és Némedi Lajos, képviselvén saját bizottságukat a társaságban. Debreczenyi János javaslatára a függtlen szakértői tag Palokovits Viktor nyugalmazott építész. Az ellenzék Szurmai Zoltánt javasolta az önkormányzati cég felügyelő bizottságába.
Elkészült a város új kábítószer-stratégiája
A Wéber László által összeállított drog-stratégiát a bizottságok is támogatták rendes üléseiken, most a képviselő-testület is igennel szavazott az elképzelésekre. A Kábítószer Egyeztető Fórum elnöke elmondta, hogy az anyagot szakmai szervezetekkel konzultálva, velük együttműködve készítette el. Az Önkormányzat 2001-ben az elsők közt hozta létre a kábítószer-probléma visszaszorítása érdekében a Kábítószerügyi Egyeztető Fórumot közel 40 tag részvételével. A Fórum arra hivatott, hogy a kooperáció és koordináció fejlesztésében vállaljon szerepet a legkülönbözőbb szervezetek bevonása mellett. Veszprémben meg is született egy stratégia 2003-ban, mely a hosszú távú feladatokat egészen 2007-ig meghatározta. A mostani anyag 2011-ig határozza meg a fő irányelveket. A dokumentum elkészítésében elsősorban az Alkohol-Drogsegély Ambulancia szakértőire támaszkodtunk, másodsorban a Kábítószerügyi Egyeztető Fórum tagjainak véleményére, tapasztalataira – mondta Wéber László. A következő feladatok meghatározását megelőzően felméréseket végeztek Veszprém tekintetében, hogy tiszta képet kapjanak a drogfogyasztás jelenlegi helyzetéről a fiatalok körében.
2007.
Összes kezelt száma: | 545 fő |
Új kezeltek száma: | 266 fő |
2006-ról áthozott betegek száma: | 238 fő |
2007-ben újra felvett betegek száma: | 41 fő |
Alkoholbetegek száma: | 106 fő |
Drogbetegek száma: | 289 fő |
Codependensek száma: | |
(szülők, hozzátartozók) | 60 fő |
Gyógyszerfüggők száma: | 11 fő |
Egyéb
betegek | |
(viselk.
zavarok és cigaretta) száma: | 79 fő |