A közgyűlés megemlékezett az elmúlt hónapban elhunyt Szoboszlay Sándorról és Káté Istvánról.
A hónap civil szervezete a Veszprémi Fogyatékosügyi Kerekasztal (FOKE), akiknek köszönhetően a képviselők a közgyűlés előtti percekben maguk is kipróbálhattál, hogyan tudnak kerekesszékben, vagy akár vakon közlekedni a városházán. A FOKE-t hat veszprémi fogyatékosokat segítő szervezet hozta létre, hogy segítse a fogyatékkal élők azon törekvését, hogy az őket érintő ügyekben közreműködhessenek a döntéshozatalban, csökkentsék a szegregációt és az előítéleteket. Szeretnék elérni, hogy a fogyatékkal élőkre az ép emberek a társadalom teljes értékű, alkotó hasznos tagjaként tekintsenek. Folyamatos tapasztalatcserét, információáramoltatást tesznek lehetővé a résztvevő szervezetek között, együttműködnek az önkormányzattal, hogy a város mindenki számára élhetőbb legyen.
Napirend előtti felszólalások, kérdések, interpellációk
Hartmann Ferenc (MSZP) interpellációjában a Járási Hivatal székhelyének kérdését járta körül. Mint emlékeztetett, az októberi közgyűlésen elfogadott előterjesztés úgy fogalmazott: „A Veszprémi Járási Hivatal 2013. január 1-jén Veszprém székhellyel, Veszprém településen 3 db ingatlanban kezdi meg működését: a Veszprém, Vörösmarty tér 3. szám alatti (jelenlegi Okmányiroda), a Victor Hugo utca 3. szám alatti (volt illetékhivatal épülete) és az Óvári Ferenc u. 7. szám alatti (jelenlegi kormányablak épülete) ingatlanban. A Veszprémi Járási Hivatal székhelye a Veszprém, Victor Hugo u. 3. szám alatti ingatlanban lesz biztosítva.” Ehhez képest a képviselők a sajtóból tudják meg, hogy a járási hivatal máshol, az egykori Rosos-kúria épületében lesz. „Minek ide testületi döntés, önkormányzati demokrácia” - mondta a képviselő. A Magyar Közlöny január 4-ei száma azt közli, hogy kormány már az újév harmadik munkanapján hozzányúl az általános tartalékként szolgáló rendkívüli intézkedések tételhez és a Veszprémi Járási Hivatal elhelyezésének biztosítása érdekében 2 milliárd forintot csoportosít át a Rosos-kúria felújítására. Hartmann arra kíváncsi, hogy a képviselőtestület megkerülésével hozott döntés törvényes, jogszerű-e? Mi lesz a korábbi testületi döntéssel? Nem kell-e a döntés újratárgyalni? Mi lesz a korábban kijelölt épületek sorsa? Az állam megvásárolja-e a kiszemelt épületet?
Porga Gyula polgármester osztozik képviselőtársa örömében, hogy egy belvárosi műemlék épület kétmilliárd forintból újulhat meg, ez olyan jó hír, amivel minden veszprémi egyetért. A jó hírek sorát lehetne folytatni, hiszen a Bakonykarszt Zrt rég értékesítésre szánt épülete végre közfunkciót láthat el, és a városban élőket fogja segíteni az egykapus ügyintézés, integrált ügyfélszolgálat megvalósításával.
Az év végén derült ki, hogy a korábban elfogadott terv nem valósulhat meg. Kényszerhelyzet alakult ki, a városvezetés pedig segítő kezet nyújtott a járási hivatalnak. A két ünnep között találták meg ezt a megoldást. Az ügyfelek kiszolgálása zavartalanul folytatódott az átállás után több helyszínen is, amelyek a Rosos-kúria megújulása után egy helyre költözhet. A szükséges döntések a közgyűlés mai napirendjén szerepelnek.

Hova tűnt a sportévzáró? - kérdezte Hartmann Ferenc (MSZP). A tavalyi év végén elmaradt ez az ünnepi esemény, a jogos elismeréseket nem adták át. A polgármester írásban már válaszolt a képviselőnek, de elmondta: az év végén likviditási nehézségekkel küzdött az önkormányzat, ezért számos eseményt le kellett mondani. Mivel a sportolók elismerését továbbra is fontosnak tartja, ezért az idei év elején pótolni fogják az eseményt február 11-én. Az olimpikonokat egyébként hazaérkezésük után nyilvánosan ünnepelték meg a várban.
Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) emlékeztetett, hogy a korábbi megállapodás értelmében a rendőrség 25 kamerából álló kamerarendszert üzemeltet a közrend és közbiztonság javítása, a lakosság nyugalmának megóvása érdekében a városban. A képviselő azt kérdezte a polgármestertől, hogy a belvárosi rehabilitáció folyamán hány kamera üzemeltetése szünetel, illetve hány kamerát szereltek le?
Porga Gyula polgármester elmondta, hogy a belvárosban már korábban működő négy kamera nem kapcsolódik a szeptemberben elfogadott rendszerhez, ezek nem is működnek. A belváros-rehabilitációs projekt miatt egy kamerát kellett leszerelni, ám a projekt tartalmazza a meglévővel kompatibilis kamerarendszer kiépítését.
Forgóné Kelemen Judit szerint romlott a város közbiztonsága, ezt bizonyítja az is, hogy decemberben meggyalázták a Jobbik kettőskeresztjét, a tettest pedig éppen a kikapcsolt kamerák miatt nem lehetett felkutatni.
Gerstmár Ferenc (LMP) gratulált Brányi Mária alpolgármesternek a „Kerékpárosbarát város” elismerés elnyeréséhez. A képviselő kérdést tett fel azzal kapcsolatban, hogy mikor valósulhat meg a belvárost a vasútállomással összekötő kerékpárút, illetve lát-e lehetőséget a városban kerékpárút építés helyett kerékpársáv kijelölésekre. Ha igen, a város mely területeit érintően?
Brányi Mária alpolgármester válaszában elmondta, felülvizsgálják a település-szerkezeti tervet, ennek során tudatosan vizsgálják majd a kerékpárutak kérdését is. Ezekben az anyagokban jelenleg nincs utalás kerékpársávok kialakítására, azonban ha a felülvizsgálat eredményeként úgy látják, hogy erre van mód, akkor megnyílik a lehetőség a továbblépésre. Fontos kérdés a finanszírozás is, csak pályázati forrás bevonásával lehetséges a fejlesztés, vagyis a pályázati kiírások határozzák meg a város mozgásterét. Az alpolgármester hozzátette: célszerűnek tartja a városrészek közötti közlekedési lehetőségek javítását, különösképpen a vasútállomás és a belváros, illetve a Gyulafirátót és Kádárta közötti szakaszok megépítését.
Dr. Mihalovics Péter (Fidesz-KDNP) frakcióvezető napirend előtt szólalt fel. „Mint minden változásnak, így az önkormányzati politika átalakulásának is lesznek nyertesei, olyanok, akik a lehetőségeket felismerve helytállnak és lesznek olyanok, akik jóval nehezebben birkóznak meg a változó körülményekkel. Arra kell törekedni, hogy Veszprém városa az előbbiek táborát erősítse” - mondta. - „Fel kell ismernünk, hogy a jelenlegi kormányzat nem ellenfélként, sőt nem is »szegény rokonként« tekint a helyhatóságokra, hanem partnernek tekint minket.”
A frakcióvezető emlékeztetett, hogy a Bajnai-kormány az utolsó költségvetés készítésekor több mint 150 milliárd forintot vont ki az önkormányzati szektorból, miközben az egyre több feladatot kapott. A következmény: kifizetetlen számlák, az önkormányzatok eladósodása. Ezzel szemben a jelenlegi kormányzat sokat tett a gazdaság stabilizálása, a közigazgatási rendszer átalakítása, az adósságkonszolidáció érdekében. „Veszprém egy tettre kész és tehetséges város, amelynek ereje megsokszorozódhat abban a stabil és kiszámítható környezetben, amelyet az állami önkormányzati politika lehetőségként nyújt nekünk” - tette hozzá. Azt kérte képviselőtársaitól, hogy a kicsinyes acsarkodás helyett az előttünk álló feladatokra és lehetőségekre figyeljenek.

A lejárt határidejű határozatok tárgyalásakor Gerstmár Ferenc (LMP) a központi orvosi ügyelet kórházba költözésével kapcsolatban azt kérdezte a polgármestertől, hogy az orvosokkal történt tárgyalások során történt-e előrelépés, dr. Bősze Ferenc ügyvéd úr ugyanis a mai napon is arról tájékoztatta a képviselőket, hogy az általa képviselt háziorvosok nem tartják megfelelőnek a kórház által biztosított körülményeket.
Katanics Sándor (DK) szerint nem helyénvaló, hogy hónapól hónapra tolódik az ügy megoldása, már tavaly nyár óta. A Demokratikus Koalíció képviselője a Hangvilla ügyében is kérdést tett fel: több, mint másfél éve húzódik a szerződéskötés. Mikor történt meg az aláírás?
Porga Gyula polgármester elmondta, hogy négy-öt témában is folyamatos egyeztetéseket folytatnak a háziorvosok delegációjával. Az ügyelet esetében az önkormányzat közvetítő szerepet tölt be, a kórház ugyanúgy része a történetnek, mint a háziorvosok. Nagyon fontos, hogy az ügyeleti ellátás jelenleg is zavartalanul folyik a városban, senki nem marad ellátatlanul. A Hangvilla-szerződést pedig december második felében írták alá.
Katanics Sándor (DK) jelezte, hogy két fontos ügy, a jutaspiusztai családok átmeneti otthona és a Bajcsy-Zsilinszky úti körforgalmak sem szerepelnek a napirenden.
Porga Gyula polgármester elmondta, hogy egyik ügyben sem kaptak hivatalos értesítést. Amint ez megtörténik, akkor érdemben fognak reagálni.
Napirendi pontok
1. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról (SZMSZ) szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
2013.január 1-jétől számos jogszabályi rendelkezés hatályba lépett, vagy módosult, amelyeket a közfeladatok ellátása során alkalmazni kell, ezért szükségessé vált az ehhez kapcsolódó önkormányzati rendeletet teljes körű felülvizsgálata. A rendeletmódosítás helyett új rendelet megalkotása mellett döntöttek az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról. A polgármester új jogköröket is kap: ha a pályázati határidők azt indokolják, 25 millió forint összegig a közgyűlés összehívása nélkül is dönthet.
Hartmann Ferenc (MSZP) szerint az önkormányzatiság európai értelemben vett autonómiája elveszett a Fidesz-kormány regnálása alatt, az állampolgárok kiszolgáltatottá váltak, hiszen választott képviselőik helyett kinevezett szakemberekhez kell fordulniuk ügyeikkel. Az új SZMSZ csorbítja a képviselőtestület jogkörét is, és itt nem csak az ellenzék lehetőségeire kell gondolni. Ügyrendi szempontból sem megfontolt, hogy a rendkívüli közgyűlésen nem lesz lehetőség a napirend előtti kérdések feltevésére, ez pedig nagyon fontos eleme a helyi autonómiának, fontos eszköz a képviselők kezében.
Gerstmár Ferenc (LMP) úgy gondolja, hogy az új SZMSZ a gyakorlatban mutatja majd meg, hogy mennyit ér. Ugyanakkor már most benyújt egy módosító indítványt, hiszen az előterjesztés egy eddig jól működő rendszerhez, a napirend előtti kérdések, felszólalások és interpellációk rendszeréhez is hozzányúl. A képviselő azt javasolja, hogy az eddigieknek megfelelően ezeket a közgyűlést megelőző nap 12 óráig kelljen benyújtani, ne pedig az előterjesztésben javasolt hat napos határidő lépjen életbe. Azért sem életszerű az elképzelés, mert egy hatnapos intervallumban könnyen felmerülhetnek olyan rendkívüli kérdések, amelyekre választ kell adni.
Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) szerint az új SZMSZ eddig közgyűlési hatáskörbe tartozó jogosítványokat ad át a polgármesternek. Nem érti továbbá, hogy miért nem lehet a halaszthatatlan pályázatokat az eddig megszokott módon, rendkívüli közgyűlésen tárgyalni.
Katanics Sándor (DK) szerint az SZMSZ-módosítás jelentősen növeli a demokratikus deficitet, ismét pártpolitikai döntés van születőben, az ellenzéki jogköröket kívánják szűkíteni. A képviselő veszélyesnek és értelmezhetetlennek tartja a polgármester jogkörének bővítését a pályázati kötelezettségvállalások eldöntése ügyében. Ezt elfogadni életveszélyes és kockázatos. A képviselő jelezte, hogy ez az előterjesztés nem fogja megakadályozni az ellenzéket a politizálásban. Az előkészítés során egyeztetni kellett volna az ellenzékkel.

Nagy Piroska (független) fontosnak tartja, hogy az SZMSZ rendezi a bizottságok hatáskörében és szerepében felmerült anomáliákat.
Czaun János (Fidesz-KDNP) egyetért az SZMSZ-módosítással, ez a többség akarata, és kicsit sem csorbítja a demokráciát. Azokat a kérdéseket, amit eddig rendkívüli közgyűlésen napirend előtt lehetett feltenni, eztán majd napirend után kapnak majd választ a képviselők. Semmiképp nem szeretné az ellenzék jogkörét csökkenteni, marginálisnak tartja, hogy ez napirend előtt, vagy azután történik.
Porga Gyula polgármester jelezte, hogy az új SZMSZ elfogadása után is demokrácia lesz Veszprémben. Úgy gondolja, hogy az elmúlt két év során kiderült sajátosságokra reagálni kell, hogy olajozottabbá váljon a működés. Nem igaz, hogy zsigerből és gőgből leszavazzák a módosító indítványokat, igenis lehet egyeztetni. Úgy gondolja, hogy miközben a tulajdonosi bizottság ötvenmillió forintig hozhat döntéseket, addig a polgármester huszonötmilliós lehetősége nem eget rengető.
A polgármester módosítása alapján a közgyűléseket megelőző nap 12 óráig lehet napirend előtti felszólalásokat megfogalmazni, míg a kérdések és interpellációk benyújtására hat nappal a közgyűlés előtt lesz lehetőség.
Hartmann Ferenc (MSZP) elmondta, hogy maga az eljárás zavarja, amiben a közgyűlés a saját működéséről dönt. Elmondta, hogy a napirend előtti kérdések számát a polgármester a jelenleg hatályos SZMSZ értelmében is kordában tarthatja. A képviselő szerint a huszonötmilliós döntési jogkör csorbítja a közgyűlés és a bizottságok hatáskörét, ez nem politikai kérdés, hanem tény.
Porga Gyula polgármester szerint a helyi demokrácia nem csorbul attól, hogy ő lazábban kezeli a napirend előtti kérdések és interpellációk feltevését, mindeni megkapja a lehetőséget, hogy elmondja a véleményét.
2. Veszprém város fizető parkolási rendszerének szabályozásáról szóló 30/2012. (V.31.) önkormányzati rendelet módosítása.
Az alábbi módosítások kerültek a közgyűlés elé. A fizető parkolók használatára szóló kedvezményes bérlet megvásárlására ad lehetőséget az önkormányzat a Veszprémi Járási Hivatal, valamint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ részére, továbbá a Magyar Máltai Szeretetszolgálat szolgálati használatában lévő gépjárműveire. A módosítás tartalmazza még az országgyűlési-, helyi önkormányzati-, helyi nemzetiségi önkormányzati képviselők, valamint Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése bizottságainak külső szakértők parkolási engedélyhez jutását.
3. A védőnői körzetek meghatározásáról szóló 26/2012. (V.31.) önkormányzati rendelet módosítása.
A rendelet módosítását az teszi szükségessé, hogy Eplény Község Önkormányzata 2013. január 1-től csatlakozott a Veszprémi Kistérség Többcélú Társulásához (VKTT). Eplény Község Önkormányzata a VKTT- hez történő csatlakozását követően több ágazati feladat mellett, az egészségügyi alapellátási feladatok közül a védőnői szolgálati (az anya-, gyermek- és csecsemővédelmet) feladatokat, valamint a központi orvosi ügyeleti sürgősségi betegellátást a társulás tagjaival együttműködve, közösen látja el.

4. A Kabóca Bábszínház és Gyermek Közművelődési Intézmény igazgatói munkakörének betöltésére kiírt pályázat elbírálása.
A Kabóca Bábszínház és Gyermek Közművelődési Intézmény jelenlegi igazgatójának, Székely Andreának a vezetői megbízása 2013. június 30-án lejár. A 2012. december 15-én közétett pályázati kiírásra 2013. január 14-ig két pályázat érkezett. Határidőre Horváth Károly és Székely Andrea nyújtotta be pályázatát. A szakmai bizottság a jelenlegi igazgató munkáját támogatta, megbízatása 2013. július 1. napjától 2018. január 31. napjáig terjed.
Székely Andrea elmondta, a szakmai elismerések és a közönség visszajelzése egyértelműen jelzi, hogy az elmúlt években jó irányban haladt a Kabóca Bábszínház, és ez pénzügyileg is elmondható az intézményről.
Brányi Mária alpolgármester pozitívan értékelte a Kabóca Bábszínház munkáját, és reményét fejezte ki, hogy az új, Táborállás téri helyszín (a volt HEMO épülete) még több nézőt vonz majd. Úgy gondolja, hogy a nem bérletes nézők számára fontos lenne, hogy már a hónap elején elérhető legyen a műsorterv a színház honlapján. Fontosnak tartja továbbá, hogy több olyan klasszikus, közismert mese is műsorra kerüljön, ami növelheti a nézőszámot. Sajnos a pályázatból nem köszön vissza a pápai Pegazus Bábszínház az anyagban szereplő régiós kitekintésből. Az alpolgármester úgy gondolja, színesebbé tenné az itt élők választási lehetőségeit a Pegazussal való együttműködés. Úgy gondolta, a pályázatban jelzettnél szélesebb körű egyeztetést igényelne a Kabóciádé ősstruktúrájának módosítása. Az alpolgármester mindezek mellett sok sikert kívánt a munkához.
Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) gratulált Székely Andreának, egyúttal megkérdezte, hogy lesz-e lehetőség a hiányzó képesítések megszerzésére.
Stigelmaier Józsefné (Fidesz-KDNP) a szülők óhaját közvetítette az igazgató felé: olyan nosztalgia bábelőadásokat szeretnének látni, amelyek felelevenítik a szülők gyerekkori élményeit a gyerekeik számára, úgy mint a Mirr-murr, Süsü a sárkány, Futrinka utca, Mekk mester, Misi mókus kalandjai.
Székely Andrea a kérdésekre reagálva elmondta, hogy minden évben műsorra tűznek egy klasszikus mesét - az idén a Hófehérke kerül sorra, ezzel is kielégítve a nézői igényeket. Nagy hibának nevezte, hogy nem került fel időben a holnapra a havi műsorterv. Keresik a további csatornákat, amelyeken át elérhetik a célközönséget.
Veszprémben négy színház keresi meg a gyerekeket az iskolákban (a Petőfi, a Pannon Várszínház, a Pegazus és a Kabóca). Nagyon éles a piaci verseny, a Kabócának meg kell találnia a saját helyét. Tervezik, hogy a VMK-val közösen retró mesemozit indítanának a jövő évadtól, amely mindkét félnek új színt adhat.
A nyertes pályázat pdf formátumban letölthető.
5. Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata és a veszprémi nemzetiségi önkormányzatok közötti megállapodások felülvizsgálata
A 2010. október 3-i önkormányzati választásokat követően megalakult Cigány, Lengyel, Német, Örmény, és Ukrán Kisebbségi Önkormányzatok a jelentős részben 2012. január 1. napján hatályba lépett, a nemzetiségek jogairól szóló alapján nemzetiségi önkormányzatokká alakultak át.
6. Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének „A VKSZ Zrt-ben történő törzstőke emeléséről szóló döntés visszavonásáról és döntés a Csarnok Kft-ben történő törzstőke emelésről” szóló 89/2012. (III.30.) határozatának módosítása.
2012-ben a tőkeemelés mértéke 532.500.000 forint. A 2012. évben történő I. negyedéves tőkeemelés a VKSZ Zrt-nél valósul meg 127.100.000 forint értékben, a további tőkeemelések a Csarnok Kft-ben arányosan negyedéves rendszerességgel valósulnak meg. 2013-tól 2022-ig az éves törzstőke emelés mértéke a Csarnok Kft-ben 579.827.824 forint. 2023-ban a törzstőke emelés mértéke a Csarnok Kft-ben 555.827.824 forint.
7. a.) Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata között kötendő használati és vagyonkezelői jogot alapító szerződések jóváhagyása
b.) Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata között a 389/2012 (XII.13.) számú közgyűlési határozattal jóváhagyott megállapodás módosítása
A nemzeti köznevelésről szóló törvény értelmében 2013. január 1-jétől „az állam gondoskodik – az óvodai nevelés, a nemzetiséghez tartozók óvodai nevelése, a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése kivételével – a köznevelési alapfeladatok ellátásáról.” A Klebelsberg Intézményfenntartó Központról szóló kormányrendelet szerint az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervként, ennek keretében az állami fenntartású köznevelési intézmények fenntartói jogai és kötelezettségei gyakorlására 2013. január 1-jei hatállyal a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot jelölte ki.

Katanics Sándor (DK) hangot adott annak, hogy értetlenül áll azelőtt, hogy közérdekre hivatkozva tartós használatra adnak át helyiségeket a járásnak, eközben a tankerületeket jórészt önkormányzati eszközökkel tartják fenn. Az állam nem jó gazda. Olyan módon szűkülnek a lehetőségek, amelyek a városban megszokott színes palettánál jóval kevesebbet lehet majd biztosítani. Évről évre egyre kevesebb állami normatíva jutott az intézményeknek. Az oktatás és az intézményfenntartás nem olcsó, de az önkormányzat eddig élt a lehetőséggel, hogy többet nyújtson a polgárainak. Az önkormányzatnak meg kell hajolnia egy felülről érkező nyomás előtt.
Halmay György (Fidesz-KDNP) szerint korábban is voltak nehéz helyzetbe került önkormányzatok, akik képtelenek voltak fenntartani az intézményeiket. Emiatt adósságba verték magukat, vagy pedig bizonytalan hátterű alapítványoknak kellett átadniuk az iskolákat, csak minimálbért tudtak fizetni a pedagógusoknak.
Arra jelenleg is van lehetőség, hogy az önkormányzat többletfinanszírozást biztosítson az iskoláknak. Az oktatás kényszerpályára került, mert kudarcot vallott az az elképzelés, hogy a jómódú önkormányzatok képesek lesznek jó minőséű szolgáltatást biztosítani.
Hartmann Ferenc (MSZP) nem tartja szerencsésnek a dolgok összemosását. Nyilvánvalóan segíteni kellett a bajba került önkormányzatok intézményein, de miért kellett a jól működő intézményeket is elvenni?
Brányi Mária alpolgármester úgy gondolja, hogy ha az önkormányzat továbbra is magas színvonalú képést szeretne magáénak tudni, akkor az eddigiekhez hasonlóan továbbra is plusz forrásokkal kell hozzájárulnia a terület működéséhez. A képviselőtestület szíve joga, hogy a költségvetésében meghatározza a prioritásokat.
Katanics Sándor (DK) azt javasolta az előtte szólókhoz, hogy beszélgessenek el az intézményvezetőkkel, hogy milyen segítségre van szükségük a kerettantervhez igazított pedagógiai programok megalkotásában.
Porga Gyula polgármester szerint a helyben létrejött értékeket az intézmények a jövőben is meg tudják tartani. A kérdés az, hogy vagyunk-e olyan gazdagok, hogy nulladik évfolyam nélkül is képesek legyünk magas színvonalú nyelvi képzettséget elérni? A Lovassy és a Vetési példája mutatja, hogy igen. A jövőben az intézményekhez kapcsolódó költségek mindössze húsz százaléka terheli majd az önkormányzatot, ami egyébként azért alakította át a struktúráját, hogy hatékonyabban tudjon reagálni az új rendszerben felmerülő kérdésekre. Ne értékeljük már most, január 31-én a kialakult rendszert, annak működőképességére majd az idő ad választ.
8. A Veszprém Megyei Kormányhivatal Veszprémi Járási Hivatalának kialakítását célzó átadás-átvételi megállapodásának módosítása
A korábbi közgyűlési döntés értelmében a veszprémi járás január 1-jétől három helyszínen (a Vörösmarty tér 3. szám alatti jelenlegi Okmányiroda, a Victor Hugo utca 3. szám alatti volt illetékhivatal épülete és az Óvári Ferenc u. 7. szám alatti jelenlegi kormányablak épülete) kezdte volna meg a működését. A Victor Hugo utcai ingatlanba azonban nem tudott beköltözni a hivatal, így tárgyalások során új megállapodás született, így a Veszprémi Járási Hivatal a Vörösmarty tér 3. szám alatti (Okmányiroda), a Radnóti tér 2/B. szám alatti, Óváros tér 9 szám alatti (Polgármesteri Hivatal) és a Szabadság tér 15. szám alatti ingatlanokban kezdi meg a működését.
Katanics Sándor (DK) értetlenül áll a történtek előtt. Rosszul előkészített előterjesztés volt az, amit októberben elfogadott a közgyűlés, majd december 28-án derült ki, hogy a Victor Hugo utcai ingatlan nem alkalmas a járási hivatal befogadására. A demokrácia ma úgy működik, hogy vannak egyenlők és egyenlőbbek. Az a mázlink, hogy van a városnak egy nagy embere, aki kormánytagként ráhatást tud gyakorolni a központi költségvetésre. Ennek nem így kellene működnie. Ennek nagyon rossz az üzenete.
Porga Gyula polgármester szerint annak is rossz az üzenete, ha valaki veszprémiként nem örül annak, hogy olyan kitűnő országgyűlési képviselője van, aki ilyen színvonalon képes végezni a tevékenységét. Ez nem mázli, nagyon sokan dolgoztak azért, hogy ez így alakuljon. A veszprémieknek többé nem kell irigykedniük más városokra, büszkék lehetnek arra, hogy kiemelt helyzetben vagyunk. Furcsa, hogy egy kétmilliárdos beruházás ellen valaki egyáltalán szót emel. Örüljünk neki, hogy a fejlesztésnek a veszprémi és veszprém környéki polgárok élvezhetik a gyümölcsét. Veszprémnek az az érdeke, hogy a mindnekori kormánypárti képviselőik minél magasabbra jussanak, és minél inkább segíthessék a városukat - ezt annak idején ellenzéki képviselőként is így gondolta.
Brányi Mária alpolgármester szerint nem az a probléma, ha a felmerülő problémákat megoldják, hanem az, ha a járásban élők nem tudják igénybe venni a szolgáltatásokat.

9. Döntés a Laczkó Dezső Múzeum pályázatának benyújtásáról a TÁMOP-3.2.13. - 12/1. „Kulturális intézmények részvétele a tanórán kívüli nevelési feladatok ellátásában” című felhívásra
A Laczkó Dezső Múzeum a Bakonyi Ház kiállítóhelyén komplex múzeumpedagógiai programokat kíván megvalósítani. A tervezett programok a látogatószám jövőbeni növekedését is elősegíthetik.
A múzeum által kínált komplex tanulási formák, tanórán kívüli tevékenységek (szakkörök, témanapok, tehetséggondozó műhelyek, táborok) jól illeszkednek a nevelési és oktatási terület által meghatározott új célokhoz.
A támogatás formája: vissza nem térítendő támogatás.
Támogatás mértéke: a projekt elszámolható összes költségének legfeljebb 100 %-a.
Támogatás összege: 6-11 együttműködési megállapodás esetén maximum 25 M Ft.
A projekt időtartama: 14 hónap, a kötelező fenntartási idő 5 év.
A pályázat benyújtása 2013. január 31-ig lehetséges.
Némethné Károlyi Jolán (Fidesz-KDNP) szerint a legeredményesebb tanulási forma a felfedezésen, élményen és helyi tapasztalatokon alapszik. A kormányzat egyre több pályázati lehetőséggel támogatja, hogy a kulturális intézmények is részt vegyenek az oktatási tevékenységben. A képviselő sikeres pályázatot kívánt a múzeumnak.
10. Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata és Nemesvámos Község Önkormányzata között „Nemesvámos-Veszprém közötti kerékpárforgalmi út kiépítése” tárgyban létrejött együttműködési megállapodás módosítása
A tárgyi beruházáshoz kapcsolódó kivitelezői feladatok elvégzésére vonatkozó közbeszerzési folyamat lezárásával, illetve a vállalkozói szerződés megkötésével módosítások, pontosítások váltak szükségessé. A projekt időtartamát, költségvetését, tartalmát lényegében nem érinti a változás.
Katanics Sándor (DK) megjegyezte, hogy Brányi Mária alpolgármester félreérthetően fogalmazott a megyei napilapnak adott interjújában. Nagyon da kell figyelni a pontos fogalmazásra! A kötelezettségvállaláskor ügyesebbnek kell lennünk, ne csak mi fizessük meg a más településekre vezető kerékpárutak költségeit. Fontos a városon belüli szakaszok mielőbbi bővítésére!
Porga Gyula polgármester szerint nincs okunk az elégedetlenségre, az elmúlt években szépen gyarapodott a váro kerékpárút-hálózata. Természetesen van még tennivaló, de a hálózat fejlesztése a jövőben is fontos szempont marad.
Brányi Mária alpolgármester kijelentette, hogy a Veszprém-Nemesvámos kerékpárút költségeit a közigazgatási határig vállalta fel az önkormányzat, a Nemesvámos közigazgatási határain belül található szakaszt értelemszerűen Nemesvámos önkormányzata vállalta. A napilapban adott nyilatkozatával kapcsolatban jelezte, ha az újságíró félreérthetően fogalmazott, az az ő felelőssége.
11. A.) Döntés a Településfejlesztési Koncepció tervezetének elfogadásáról
B.) Döntés a Településrendezési eszközök partnerségi egyeztetéseinek szabályairól
Döntés a Településrendezési eszközök (településszerkezeti terv, szabályozási terv, helyi építési szabályzat) előzetes tájékoztatási szakaszának megindításról
A) A 2012. decemberi közgyűlés, mint munkaanyagot véleményezte a Veszprém Településfejlesztési Koncepció anyagát (Adatgyűjtés-helyzetelemzés (I. kötet), Településfejlesztési Koncepció (II. kötet)) és 439/2012. (XII.21.) határozatában felkérte a városi főépítészt, hogy a szakmai bizottságok, Közgyűlés, a szakmai- és társadalmi szervezetek, intézmények, gazdasági társaságok és helyi lakosság véleményének, észrevételeinek figyelembevételével véglegesítse a munkaanyagot.
A Településfejlesztési koncepció pdf formátumban ide kattintva letölthető.
B) A 2013. január 1-től hatályos, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Korm. Rendelet 28. § (1) bekezdésének megfelelően a településfejlesztési koncepciót, a stratégiát és a településrendezési eszközöket a polgármesternek a partnerségi egyeztetésben érintettekkel – a helyi adottságoknak megfelelően – egyeztetnie kell. Ennek részleteit tartalmazza az előterjesztés.
C) A közgyűlés támogatta Veszprém településrendezési eszközei (TSZT, HÉSZ és rajzi részét képező SZT) előzetes tájékoztatási dokumentációjának megküldését az érintett államigazgatási szerveknek, közmű-üzemeltetőknek, az érintett területi- és a szomszédos települési önkormányzatoknak, hozzájárult a dokumentáció partnerségi szabályok szerinti közzétételéhez a helyi lakosság, a városban működő civil,- érdekképviseleti,- gazdasági szervezetek és egyházak részére.

13. Megállapodás a Veszprémi Kistérség Többcélú Társulásával és Eplény Község Önkormányzatával Eplény község lakosságának védőnői (anya-, gyermek- és csecsemővédelem) szolgálat, valamint az alapellátási sürgősségi (központi ügyeleti) egészségügyi feladatainak átvállalásáról
A Központi Ügyelet működtetője a VMJV Önkormányzata által fenntartott alapellátási intézmény. A Központi Ügyeletben a fenti feladat - várhatóan 2013. március 1-étől történő - átvállalása kezdetétől az Eplény Község felnőtt és házi gyermekorvosi feladatait vegyes körzetben ellátó, területi ellátási kötelezettségű háziorvosnak is részt kell vennie, melyet - előzetes egyeztetés alapján - Dr. Kovács Hajnalka háziorvos vállalt. Eplény lakosságának védőnői ellátását a védőnői tanácsadók kialakításának feltételeiről és a területi védőnői ellátásról szóló rendelet alapján kell megszervezni és biztosítani.
Eplény esetében 556 fő lakossági létszám alapján a sürgősségi betegellátásra folyósított finanszírozás havi: 60.715 Ft, a védőnői szolgálatra havi: 23.203 Ft megközelítően, mivel a védőnői szolgáltatásra biztosított finanszírozás az ellátottak összetétele alapján pontérték arányban történik, és ez folyamatosan változhat. A védőnői szolgáltatásra folyósított finanszírozás fedezetet nyújt a többletműködési költségekre, ezért csak a sürgősségi betegellátáshoz igényeljük – a többi érintett kistérségi önkormányzat által is biztosított, azonos arányú - a feladatra biztosított finanszírozás 70 %-át.
Eplény Község Önkormányzatától igényelt finanszírozási hozzájárulás tehát havi: 42.500 Ft, a jelenlegi finanszírozás alapján.
12. Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének az 1-8. évfolyamos veszprémi iskolai tanulók iskolatej programban történő részvételéről szóló 440/2012. (XII.21.) határozat hatályon kívül helyezése
A feladatot a jövőben az állam látja el.

14. Beszámoló az önkormányzati társulások 2012. évi tevékenységéről, pénzügyi helyzetéről, a társulási cél megvalósulásáról
Az előterjesztés teljes egészében letölthető ide kattintva.
Gerstmár Ferenc (LMP) azt kérdezte, hogy a biohulladék hol kerül felhasználásra, illetve a szelektív hulladék-gyűjtő edények beszerzésével kapcsolatban fogalmazott meg kérdést.
Czaun János (Fidesz-KDNP) elmondta, hogy a komposztáló ládák csak kertvárosi környezetben használhatók. A tep.hu oldalon az emberek már előre is jelezhetik, ha komposztáló ládát szeretne. A korábbi gyulafirátóti és kádártai tapasztalatok azt mutatják, hogy a lakosság 10 százaléka igényelte ezeket a ládákat. A szelektív hulladékgyűjtőkkel kapcsolatban jelezte, hogy májusig mindenki meg fogja kapni a gyűjtőedényeket, utána indulhat meg a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés.
Baumgartner Lajos (Fidesz-KDNP) a szentgáli terület költségeiről és állapotáról kért információt a társulás elnökétől.
Czaun János elmondta, hogy a szentgáli terület ügye a mai napig nem zárult le, hiszena rendőrség nyomozást folytat az ott történtekkel kapcsolatban. A területen jelenleg mezőgazdasági tevékenység folyik, önkormányzati pénzt nem igényel a karbantartása, azonban a megtérülése is olyan csekély, hogy "kétezer év is kevés lenne", hogy a befektetett összeg megtérüljön.
15. Beszámoló a marketingstratégia végrehajtásának állásáról, és döntés a Városarculati Munkacsoport felállításáról
A tavaly elfogadott városmarketing stratégia mellékletét képezi az arculati kézikönyv, amely kibővített végleges változata 2013. január 31-re készül el. A marketingstratégiában foglaltakkal összhangban lévő arculati kézikönyv jelentősége abban rejlik, hogy felülvizsgálja az Önkormányzat és hivatala és az egyes önkormányzati szervezetek meglévő arculati elemeit, segítséget nyújt a továbbiakban alkalmazandó elemek kiválasztására. Ennek megfelelően ebben az évben már a meglévő marketing- és egyéb arculati elemeket megjelenítő anyagok kifogyása után, az új megrendelések már szigorúan az arculati kézikönyv alapján történnek.
Létrejön egy városarculati munkacsoport, amelynek feladata egyrészt a marketingstratégia végrehajtásának követése, továbbá az arculati kézikönyvben foglaltak érvényre juttatása azáltal, hogy az önkormányzati szervezetek (intézmények és az önkormányzati részesedéssel működő gazdasági társaságok) csak a munkacsoporttal való előzetes egyeztetés után, a munkacsoport támogató véleményét bírva szerezhet be papír alapú és digitális arculati elem hordozókat (pl.: plakátot, hirdetményt, molinót, honlapot, fejléces papírárut). A munkacsoport a megjelenés előtt kizárólag formai szempontból véleményezné a tervezeteket, a hordozófelületen közzétett tartalom az adott intézmény feladat és felelősségi körébe tartozna.
A munkacsoport a város közterületein megjelenő utcabútorok, állandó és ideiglenes építmények, a város tulajdonában lévő hirdetési felületek, az időszakos rendezvényekhez kapcsolódóan elhelyezendő hirdetmények (pl.: útbaigazító táblák, molinók, időszakos hirdetési felületek, stb.) tekintetében is véleményezi a tervezett elhelyezést és a hordozófelületen megjelenített tartalom formai megjelenését.
A munkacsoport a következő szakmai szempontok szerint kerül kiválasztásra. A munkacsoport vezetője legyen önkormányzati képviselő, a munkacsoportnak legyen tagja a Városstratégiai és Városmarketing Bizottság egy delegáltja, adminisztrációs, titkári feladatokat a Polgármesteri Hivatal Titkárság szervezeti egysége látja el, továbbá helyet kap benne a városi főépítész, a városépítészeti iroda vezetője, a titkárság vezetője, a kabinetfőnök és az arculati kézikönyv készítője is. A munkacsoport tagjai tevékenységükért díjazásban nem részesülnek.