Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Csak a hívások fele segélykérés

2013. február 5. 15:41
A 107 és 112 segélyhívások a megyei kapitányság ügyeletvezetőjéhez futnak be, az esetek 50 százalékában azonban célt tévesztenek a telefonok - állítja Dukai Csilla őrnagy.

- Naponta több mint száz hívás érkezik a segélykérő számokra, ezek többségében valamilyen bűncselekmény, baleset bejelentése, családi konfliktusokhoz kérnek segítséget, közbiztonságot érintő észrevételeket tesznek. A hívások fele nem célirányos, vagyis nem segélykérés, hanem folyamatban lévő ügyről kérnek tájékoztatást, vagy csak szociális támogatásra van szüksége a hívónak. Nagyon sok esetben kérnek jogi felvilágosítást is polgári peres ügyekben, de ez nem a mi kompetenciánk.


Dukai Csilla őrnagy munka közben

- Mióta dolgozik ügyeletvezetőként?

- 1992 óta dolgozom a rendőrségen, voltam szabálysértési előadó, hivatalvezető, 2004 óta dolgozom az ügyeleten. Mindig is vonzott ez a terület, mert nincs megállás, ahány telefoncsörgés, annyi féle probléma vetődik fel. Soha nem lehet tudni, milyen hívás érkezik. Éppen ezért rendszeresek azok a tanfolyamok, aminek hasznát vehetjük munka közben. Konfliktuskezelésre például gyakran szükség van.

- Hogyan zajlik egy segélyhívás?

- Mindenek előtt meg kell nyugtatni a bejelentőt, ezt követően lehet csak érdemi információkat kérni tőle, majd döntök a szükséges további lépésekről, esetleg hívom a társzervezeteket, vagy kapcsolom a mentőket, tűzoltókat, ha célirányos a segélykérés és a 112-re érkezett a hívás.
A segélyhívások kezelése mellett azonban tevékenység irányítás is zajlik a megyei rendőrkapitányság ügyeletén, valamint az igazoltatottak adatainak ellenőrzése is itt zajlik.

- Mennyire jogkövetőek az állampolgárok, milyen gyakran érkezik bejelentés, hogy valaki szemtanúja volt valaminek?

- Gyakran érkezik ilyen hívás, de nem elégszer. Ez talán annak is betudható, hogy nem figyelnek kellő mértékben környezetükre és egymásra az emberek. Szerencsére azért akadnak pozitív példák is. Ilyen amikor egy idős személyt régóta nem láttak mozogni és kérik a segítségünket. Olyan eset is előfordul, hogy a civil ruhás rendőrök után érdeklődnek az ügyeleten, valóban ők állna e a telefonáló ajtaja előtt.

- Milyen munkarendben dolgoznak?

- 24/72, vagyis reggeltől reggelig munka, majd három nap pihenő, a műszak után azonban nehéz egyből aludni a felfokozott állapot miatt, így az első otthon töltött nap nem sok hasznosat lehet tenni.

- Rengeteg negatív élmény éri egy-egy munkanap után. Hogyan lehet feltöltődni, túl lenni a rossz híreken?

- A sikerek mindig erőt adnak. Ha sikerül felgöngyölíteni egy ügyet, vagy előkerül egy elveszett személy, illetve ritkán köszönő telefon is érkezik.
Volt már, hogy egy fiatalember hívott szó szerint segélykérően, hogy öngyilkosságra készül, épp egy villanypóznán áll. Sikerült lebeszélnem a tettéről, így mire kiérkeztek a tűzoltók, már lemászott.
 

Cseh Zoltán

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.