Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Februári közgyűlés

2013. február 27. 22:00
Ötmilliárd forintot, hetven százalékot vállal át az állam az önkormányzat hétmilliárdos adósságállományából - jelentette ki a költségvetés vitáján Porga Gyula polgármester. Folyamatosan frissülő tudósításunk a városházáról.

„A hónap civil szervezete”: Jeruzsálemhegyi Baráti Kör – „veszprémi viselet”. A szervezet tagjai az 1900-as évek elejének viseletét mutatták be a közgyűlés nyilvánossága előtt. Porga Gyula polgármester elmondta, hogy a város partnerséget kínál a szervezetnek, meghívja őket a városi rendezvényekre, hogy a turisták is minél szélesebb körben megismerjék a Veszprém múltját megelevenítő viseleteket.


Napirend előtti kérdések, interpellációk, felszólalások

Hartmann Ferenc (MSZP) interpellációjában kérdezett rá a szentkirályszabadjai repülőtér sorsára, ahogy erről korábban már írtunk. A képviselő elmondta, hogy a repülőtér nem szerepel az országos területrendezési tervben, és ezzel nemcsak az érintett terület értéklődik le, hanem az a 20 hektár is, amit az önkormányzat később, fejlesztési céllal vásárolt meg. 

Porga Gyula polgármester jelezte, hogy a kérdésre korábban már írásban válaszolt, azonban kiemelte, hogy a város számára továbbra is kiemelt jelentőségű mind a repülőtér területe, mind a mellé tervezett ipari park, ami hosszú távú fejlesztési lehetőséget jelent. A belügyminisztériumnak jeleztük, hogy a repülőteret szeretnénk a kettes kategóriába átsorolni, ezzel is megőrizve - és növelve - a területek értékét.


Műholdkép: Google

Hartmann Ferenc közölte: nem igaz, hogy a veszprémi repülőtér a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérrel egy kategóriába tartozik: előbbi kereskedelmi, utóbbi pedig polgári repülőtérként funkcionál. A képviselő megjegyezte, örömmel veszi, ha a miniszterelnök-helyettes elé kerülő végleges anyagban már szerepel a repülőtér. A szocialista képviselő a "ködösítések ellenére" elfogadta a polgármester válaszát.


Katanics Sándor (DK) a polgármesterhez intézett kérdésében Gyöngyösi Márton Jobbikos parlamenti képviselő veszprémi fórumával, és az ellene tiltakozó Világos Veszprémért Mozgalom demonstrációjával foglalkozott. Azt kérdezte, a polgármester helyesnek tartja-e, hogy a Jobbik ezt a fórumot azon a helyszínen tartotta, amely helyen egykor a veszprémi zsinagóga állt és ahol 1944-ben gettóba zárták a Veszprémben és a város környékén élő zsidóságot, majd onnan a vasútállomásra terelve vagonokba zsúfolták és a megsemmisítésükre létrehozott haláltáborokba szállították?

Tudósításunk az eseményről

Porga Gyula polgármester elmondta, hogy a képviselőknek feladata, hogy megvédjenek mindenkit, akit valamilyen attrocitás érhet, nem lehet konfliktus korosztályok és nemek között, nem érhet senkit hátrányos megkülönböztetés vallási vagy nemzeti hovatartozása miatt. A polgármester meggyőződése, hogy ebben a városban ezt meg is tudják tartani. Arra kéri a képviselőt, hogy ne próbálja meg úgy beállítani a helyzetet, mintha Veszprém nem egy befogadó és toleráns város lenne. 

Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) szerint Gyöngyösi Márton tényekkel támasztotta alá mondanivalóját, erről Katanics képviselőtársa is megyőződhetett volna, ha jelen van a fórumon. Érdemes lenne azt is megnézni, hogy kik és miért tüntették el az egykori zsinagógát és kik listáztak valójában?


Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) azt kérdezte Brányi Mária alpolgármestertől: lát-e lehetőséget arra, hogy az elkészült, vagy a későbbiekben elkészülő aluljáró falfelületein helyi vállalkozások cégeiket népszerűsítő hirdetéseket helyezzenek ki, természetesen kulturált formában, igényes kivitelezésben.

Brányi Mária alpolgármester a Budapest út alatti aluljáró falfleületével kapcsolatban az önkormányzatnak más tervei vannak: a felületet kulturális célokra kívánják hasznosítani. A múzeum, a könyvtár, a színházak, a VMK, a Művészetek Háza használhatják majd az ablakfülkéket az aluljáróban, illetve az önkormányzat is rendelkezik néhány felülettel a városi rendezvények népszerűsítésére. A falak festését akkor kezdhetik meg, ha a napi átlaghőmérséklet meghaladja a 10 fokot.

Porga Gyula polgármester hozzátette: a városban számos hirdetési felület áll rendelkezésre a városban működő vállalkozások számára.


Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) a Fűtőmű rekonstrukciója kapcsán azt kérdezte, hogy széleskörű társadalmi egyeztetés fogja-e megelőzni pl. az első körben lakóházaktól, iskolától pár száz méterre tervezett, megújuló energiát hasznosító erőmű építését?

Porga Gyula polgármester elmondta, a társadalmosításon a Jobbik és maga a képviselő is sokat segíthet, ha nem fél- (és téves) információkat továbbít a lakosság felé. Ugyanakkor a nagy fejlesztések - még ha a többség igényeit kielégíti is - mindig bosszúságot okoznak valakinek. Az a fejlesztési dömping, ami most a várost jellemzi, folyamatosan konfliktusokat generál, ezeket azonban többnyire sikerül kezelni. Hozzátette: az uniós projektek jellemzője, hogy kötelezően előírja a társadalmi egyeztetéseket - és forrást is biztosít ehhez.


Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) megjegyezte, hogy a Kossuth utca felújítása kapcsán nagyméretű gépjárművek mozognak a sétálóutcán, a gyalogosok biztonsága pedig csak a járművezetők – és a gyalogosok – figyelmén múlik. A képviselő azt kérdezte a polgármestertől: megvárjuk-e míg baleset, vagy esetleg haláleset történik a belvárosi rehabilitáció során, a Kossuth utcán zajló munkálatok következtében?

Porga Gyula polgármester jelezte, hogy a biztonságos munkavégzés feltételeit kormányrendelet szabályozza, a munkavédelmi felügyelet hivatott ellenőrizni a  munkálatok biztonságát. A polgármesteri hivatal munkatársai nem tapasztaltak rendellenességet, a munkavédelmi felügyelet észrevételeit pedig a kivitelező minden alkalommal figyelembe vette és megfogadta. Sajnos a gyalogosok nem mindig veszik figyelembe a számukra kihelyezett figyelmeztető jelzéseket. A biztonság érdekében mindenkinek a figyelmére szükség lesz.


Gerstmár Ferenc (LMP) a képzett fiatalok külföldre településének helyi hatásairól tett fel kérdést a polgármesternek: Jelent-e helyi szinten problémát a képzett fiatalok elvándorlása? Ha igen, milyen eszközökkel tud hozzájárulni az önkormányzat a helyzet javításához?

Porga Gyula polgármester szerint az önkormányzatnak élhető várost kell építeni, magas színvonalú szolgáltatást kell nyújtania és olyan feltételrendszert kell kialakítani, ami lehetőséget ad a vállalkozásoknak a folyamatos fejlődésre. A statisztikák tekintetében Veszprém megye jól áll, a fiatalok a Pannon Egyetemen keresztül személyesen is megtapasztalhatják a város együttműködő-készségét. A KSH adatai alapján Érd, Sopron, Kecskemét és Veszprém az a négy megyei jogú város, ahol nem csökkent, hanem növekedett a népesség az elmúlt tíz évben. A Veszprémben működő nagy gazdasági társaságok olyan fejlesztésekbe kezdtek, ami 600 fiatal mérnöknek biztosít majd megélhetést, ez olyan munkaerő-igény amit helyben nem is lehet kielégíteni, így további jól képzett fiatalok hozzánk településére is lehet számítani.


Nagy Piroska (független) azt kérdezte Brányi Mária alpolgármestertől, hogy a Veszprém mint megyeszékhely és járási székhely jövőképének célkitűzéseit milyen úton és eszközzel tudja még erősíteni a regionális fejlesztési tervben?

Brányi Mária alpolgármester elmondta, hogy különböző szinteken történik a stratégiai tervezés. Jelenleg is zajlanak az egyeztetések az Unió 2014-20 közötti pénzügyi politikájáról. Ezzel párhuzamosan zajlik az országos területrendezési terv felülvizsgálata, ami koncepcionális jelentőségű, és a városvezetésnek lehetősége van észrevételeivel hozzájárulni a stratégia formálásához. A megyei tervvel kapcsolatban személyes egyeztetés is történt, ahol részletesen kifejtették a megyei jogú város elvárásait. Veszprémnek nem csak a megyei jogú város, hanem a térség érdekét is szem előtt kell tartani. Felülvizsgálják a településszerkezeti tervet és az integrált városfejlesztési stratégiát is, ami a jövőben a város határain túlmutató fejlesztési szándékokat is magában foglal majd.


Napirendi pontok

Sürgősségi indítványként tárgyalta a közgyűlés Veszprém új rendőrkapitány-jelöltjének kinevezését. Dr. Ipsits Csaba rendőr-alezredes pályafutását járőrként kezdte, majd katonás, rendszerető rendőri vezetőként irányította az Ajkai Rendőrkapitányságot.

Némethné Károlyi Jolán (Fidesz-KDNP) a Haszkovó úti lakótelep képviselőjeként felhívta a kinevezendő rendőrkapitány figyelmét arra, hogy a lakótelepen 15 ezer ember él viszonylag kis területen. Az ott élők igénylik a nagyobb figyelmet a rendfenntartók részéről.

Katanics Sándor (DK) megköszönte a leköszönő rendőrkapitány munkáját és sok sikert kívánt a kinevezendő alezredesnek.

Nagy Piroska (független) felhívta a rendőrségi vezető figyelmét a belvárosban felbukkant, a közbiztonságot veszélyeztető, vélhetően nem magyar bérkoldusokra.

Baumgartner Lajos (Fidesz-KDNP) az egyetemi városrész képviselőjeként azt kérte, hogy a lakók nyugalma érdekében figyeljenek a szórakozóhelyek között gyakran nem kulturált módon vonuló diákokra.

Czaun János (Fidesz-KDNP) nem szeretné, ha közbiztonsági fórummá alakulna a közgyűlés, de felhívta a figyelmet arra, hogy Veszprém nem csak a körgyűrűig tart. Kádárta és Gyulafirátót korábban jó kapcsolatot ápolt a rendőrséggel, a képviselő bízik benne, hogy ez a jövőben is folytatódhat.

Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) megkérdezte, melyek azok a problémák, amiket az új rendőrkapitány fontosnak tart megoldani.

Ipsits Csaba rendőr-alezredes elmondta, ő csak a rendőrségnél dolgozott, több évtizedes tapasztalattal rendelkezik. Határozott és intézkedő rendőrséget szeretne Veszprémben, ami ugyanakkor polgárbarát is. Felhívta a figyelmet arra, hogy a rendőri állomány nagyon fiatal a városban. Fokozottan figyelnek a szórakozóhelyek környékére a hétvégén. A Kossuth utcán, a buszpályaudvar környékén gyalogos járőrök figyelnek a rendre, és az autós járőröknek is kötelezővé teszik a gyalogos járőrözést is. A rendőri létszám emelkedni fog a közeljövőben. Nagy figyelmet kell fordítani az eseményekre, legyen az diákbuli, kézilabdameccs vagy bejelentett demonstráció. A szórakozóhelyek környékén civil ruhás járőröket is foglalkoztatnak majd.

Porga Gyula polgármester megköszönte a távozó dr. Giczi Róbert munkáját, és megköszönte a nyitottságot Ipsits Csabának.

A közgyűlés 17 igen és 1 tartózkodás (Forgóné Kelemen Judit) mellett támogatta dr. Ipsits Csaba kinevezését Veszprém rendőrkapitányává.

 


1. A.) Közös önkormányzati hivatal létrehozása Eplény, Tótvázsony és Hidegkút Községek Önkormányzataival
B.) Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Polgármesteri Hivatala Alapító Okiratának módosítása

Az önkormányzati törvény értelmében a 2000 főnél kisebb lélekszámú települések önálló hivatalt nem tarthatnak fenn, társulniuk kell. Közös önkormányzati hivatalt azok a járáson belüli községi önkormányzatok hoznak létre, amelyek közigazgatási területét legfeljebb egy település közigazgatási területe választja el egymástól, és a községek lakosságszáma nem haladja meg a kétezer főt. A városi, valamint a kétezer főt meghaladó lakosságszámú települési önkormányzat képviselő-testülete nem tagadhatja meg a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodás megkötését, ha azt a vele határos település kezdeményezi.

Közös önkormányzati hivatal létrehozását Eplény Község Önkormányzatának Képviselő-testülete már kezdeményezte. Tótvázsony és Hidegkút Községek Önkormányzatának Képviselő-testületei a közös hivatal létrehozására vonatkozó szándékukat jelezték, döntést a februári képviselő-testületi ülésen hoznak.

Eplény Veszprém várossal közvetlenül határos, lakosainak száma 556 fő, jelenleg Zirccel alkot körjegyzőséget, a járások kialakításával a veszprémi járáshoz került. Tótvázsony és Hidegkút lakosainak száma együttesen sem éri el a kétezer főt, (1750 fő) Veszprémmel közvetlenül nem határos, Nemesvámos választja el egymástól a településeket.

- Veszprémnek a térségben betöltött szerepéről is kérdeztük Porga Gyula polgármester urat a vehir.hu-n ma megjelent interjúban.

Czaun János (Fidesz-KDNP) elmondta, hogy Gyulafirátót régóta ápol jó kapcsolatot Eplénnyel például az oktatás területén, és örömét fejezte ki, hogy a jövőben már hivatali szinten is közösen működhet a két település.

Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) azt javasolta, hogy a hivatali munkán felül további együttműködéseket javasol az említett településekkel. Arra kérte a közgyűlésen megjelent polgármestereket, hogy tűzzék ki a székely zászlót az önkormányzati épületeken.

Nagy Piroska (független) jelezte, még nincs tapasztalatunk az efféle együttműködésről, ezért is sok sikert kívánt a közös hivatal munkatársainak.

Katanics Sándor (DK) arra kérte a polgármestereket, hogy röviden vázolják fel, ők hogy élik meg a változást.

Magasi János, Tótvázsony polgármestere megköszönte a lehetőséget Veszprém városának. Elmondta, hogy a törvényi változások ellenére Tótvázsonyban márciustól is a megszokott szolgáltatásokhoz közel azonos mértékben képesek helyben foglalkozni a lakosság ügyeivel. A Veszprémmel való együttműködés tekintetében vonzó tényező volt az a szakmai tapasztalat, amit a megyeszékhely hivatala magáénak tudhat.

Fiskál János, Eplény polgármestere elmondta, amikor lehetővé vált az, hogy a település a veszprémi járáshoz csatlakozzon, jogszabály szerint lényegében nem is maradt más lehetősége, mint a közös hivatal kialakítása a járási székhellyel. Azért döntöttek a járásváltás mellett, mert Eplénynek régóta élő kapcsolata van Gyulafirátót és Kádárta városrészekkel.

Katanics Sándor (DK) örül, hogy a megjelent polgármesterek a helyi lakosság igényeit tartják szem előtt. Mindazonáltal jobban örült volna, ha a törvényalkotó nem kötelező lépésként, hanem lehetőségként kínálta volna a csatlakozást a kistelepüléseknek.


2. Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata 2012. évi költségvetésének módosítása

A decemberi közgyűlésen elfogadott rendelet az átmeneti gazdálkodás szabályairól felhatalmazza a polgármestert, hogy 2012. december 31-ig a központi költségvetésből kapott támogatásokkal az előirányzatot megemelje, illetve az intézmények előirányzat átcsoportosítási kérelmét teljesítse. Az ennek értelmében javasolt módosításokat a 2012. évi költségvetésben az alábbi mellékletben találják meg olvasóink:

- Melléklet letöltése (.xls)


3. Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata 2013. évi költségvetése

A város 2013. évi költségvetéséről korábban már sajtótájékoztatón is beszámolt Porga Gyula polgármester. A kapcsolódó cikkeket az alábbi linkeken találják olvasóink:

- A bizottságok előtt a város költségvetése
- A megújulás költségvetése

Porga Gyula polgármester szerint a kormány megértette az önkormányzatok nehézségeit, és megszabadította őket a terhektől. A rogyadozó önkormányzati rendszert az új törvényi szabályozást megóvja attól, hogy újra nehéz helyzetbe kerüljenek. Emellett a közösség kompetenciája maradt eldönteni, hogy mit gonol a vállalt feladatokról. A polgármester szerint az önként vállalt feladatok adnak arcot a városnak, ezek biztosítják, hogy Veszprém élhetőség és szerethetőség szempontjábl a magyar megyei jogú városok élmezőnyébe tartozhasson. A megújulás költségvetése nem a túlélésre, hanem a fejlsztésekre is kiterjed. Új progamok indulhatnak, újabb területek fejlődhetnek. Az állam ötmilliárd forintot vállalt át a város adósságállományából, ami kétmilliárd forintra csökken a konszolidáció következtében, ezt az összeget a polgármester kezelhető mértékűnek tartja.

Hartmann Ferenc (MSZP) szerint nem segítőkész a kormány hozzáállása, inkább csorbultak a lehetőségeik. Alig rendelkeznek saját vagyonnal az önkormányzatok. A 2013-as évnek a képviselő szerint az önkormányzatok lesznek a legnagyobb vesztesei. A városvezetés azt hangoztatja, hogy nincs szükség működési hitelre, erre azonban jogszabályi kötöttségek miatt lehetőség sem lenne. A városban jelentős létszámleépítésre kell számítani az önkormányzati átszervezések miatt. Veszprémiként örül a kormányzati adósság-átvállalásnak, azonban nem gondolja, hogy annak mértékét a város gazdálkodási sikerei miatt értük el. Annak azonban örül, hogy jelentős a város lobbiképessége. Az elmúlt idpszakban újabb százmilliós terheket vállalt magára Veszprém önkormányzata (a képviselő a Hangvillára és a Balaton Volán felé felhalmozódott tartozásra utalt). Ezzel egyidőben áron alul értékesített vagy éppen ajándékozott ingatlanokat. Az tény, hogy ez a költségvetés könnyebben teljesíthető lesz, mint az előző, de a Kánaántól még messze vagyunk.

Gerstmár Ferenc (LMP) szerint a helyzet az, hogy kevés a fejlődés. A város egyhelyben topog, olykor visszalép a múltba. Betonfalak és aluljárók épülnek, büszkén építjük a szocializmus városképét szemben a nyugati trendekkel. A városvezetés az önkormányzat ingatlanvagyonának jelentős részét kiárusítja. Ingatlangazdálkodása a pillanatnyi jelent szolgálja. A balatoni korona nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a városvezetés lemondott a bérlakásokról, a helyi termelői piacokról. A kiemelt fesztiválok és művészeti társulatok támogatása csökkent. A szabadidő- és diáksportok támogatása mindössze másfélmillió forintra szűkül. Mi a hosszútávú terv a helyi tömegközlekedésének biztosítására? Nem a múlt mintáit kellene követni, hanem a jövő generációk számára kellene építeni Veszprémet.

Czaun János (Fidesz-KDNP) szerint végre olyan országgyűlési képviselői vannk Veszprémnek, akik nem csak az észt osztják, hanem tesznek is valamit a városért. A lecsupaszított költségvetés világos, a feladatokra koncentrál. Legnagyobb értéke, hogy a tavalyi adósságállományt nem növeli - tavaly pedig minden kormányzati segítség nélkül is egymilliárd forinttal csökkent ez az összeg. A tulajdonosi bizottság elnökeként elmondta, hogy 550 millió forintot szeretne beszedni az önkormányzat ingatlan-értékesítésből. Határozottan visszautasította azokat a vádakat, miszerint áron alul értékesítettek volna ingatlanokat. Minden esetben a szakértői véleménynél magasabb áron teljesültek a megállapodások. A belvárosi tornacsarnokot az önkormányzatnak kedvező feltételek mellett értékesítették, a veszprémi gyerekek és iskolák továbbra is használhatják a létesítményt.

Strenner Zoltán (Fidesz-KDNP) elmondta, hogy egészen más számokkal kell gondolkozni az idén, mint a korábbi években. A méltányossági ellátások körét nem szűkítették. A gyermek-felügyeleti ellátás kikerült a kötelező feladatok közül, de a város továbbra is hozzájárul ehhez. A város kapott két nagy kulturális intézményt (Laczkó Dezső Múzeum és az Eötvös Károly Megyei Könyvtár), ezzel megháromszorozódott a közalkalmazottak száma. Leépítés nem lesz, a munkahelyek számának csökkentése betöltetlen helyeket és a nyugdíjasokat érinti. A költségvetést pozitív kicsengésűnek tartja, ami valóban kitörési pontot jelenthet.

Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) a bizonytalanság költségvetésének nevezte az anyagot. Az adósság azonban nem szűnik meg, csak átalakul államadóssággá. A sorok között kivehető, hogy 1,2 milliárdos hiány található a bevételi és kiadási oldal között, amit hitelből kíván fedezni a város. A hitelek kezelése fokozza az önkormányzat kiszolgáltatottságát. Az ingatlanértékesítésből származó bevétel szép számnak tűnik, de mi lesz akkor, ha elfogynak az értékesíthető ingatlanok? A képviselő szerint indokolatlan a nemzeti ünnepek kiadásának növekedése, a Gizella-napok, az állam által is támogatott Mendelssohn-kamarazenekar, a Veszprémi 7Nap támogatásának növelése. Mindezek tükrében a képviselő nem tudja támogatni az idei költségvetést, de kívánja, hogy valósuljanak meg azok az elképzelések, amiket a többség az idei évre eltervezett. A városi költségvetést a családihoz hasonlítva elmondta: ha a család nehéz helyzetbe kerül, nem a szórakozás és a szépítkezés a legfontosabb.

Siklódi Levente (Fidesz-KDNP) szerint olyan kort élünk, amikor meg kell tudni újulni. Veszprém képes erre, meg tud felelni a kihívásoknak. Azt majd az idő dönti el, hogy a tervezett út jó irányba vezet-e, a képviselő azonban hisz benne, hogy igen. A kiadások 25 százaléka fejlesztésre fordítódik, ez fontos lépés, tenni kell a fejlődésért. Számos látványos fejlesztés valósul meg ebben az évben, ezt a lakosság is érzékelheti. Megvalósul a Várkapu megújulása, az észak-déli tengely kialakítása, a gyulafirátóti csapadékelvezető-rendszer kiépítése, a Jutasi úti lakótelepen szociális rehabilitációs projekt megy végbe jelentős óvoda-felújítással. Százmilliós nagyságrendet fordítanak útfelújításra és játszóterek megújulására. Nem emelkednek az adók, kedvezményeket kapnak a kisvállalkozók, nagyságrendileg 500 vállalkozó mentesül az adófizetés alól.

Nagy Piroska (független) elmondta, a legfontosabb változás, hogy az önkormányzatok nemvehetnek igénybe működési hiteleket, a költségvetés ennek megfelel. A visszafogott kiadási tervezés pozitívumként értékelhető. A költségvetés előirányzatai várhatóan jobban tarthatók lesznek. Az ingatlanértékesítésből és a helyi adóbevételből remélt összeg tartogat magában némi kockázatot. Összességében a költségvetést a jogszabályoknak megfelelőnek tartja.

Katanics Sándornak (DK) a sajtóban a költségvetésről szóló tudósításokat olvasva a Men In Black című film emlékezet-kitörlő stroboszkópjai jutottak eszébe. Azonban az agymosás egy fényvillanással nem intézhető el, előbb-utóbb szembesülni kell a tényekkel és a számokkal. Barátságtalannak tartja Mihalovics Péter kijelentését, miszerint aki nem támogatja a költségvetést, az a haladás és fejlődés ellen szavaz. A tavalyi évet épp hogy megúsztuk, több havi közüzemi díjjal tartoztunk a saját cégeinknek. A hitelkonstrukciók változása miatt jutottunk kölcsönhöz, nem pedig a saját leleményességünk és kemény munkánk folytán. A rövid lejáratú hitelek felvétele komoly pénzbe kerül majd a városnak. Nincs meggyőződve arról, hogy mi történik az intézmények dologi kiadásai területén, a saját bevételi kötelezettségükkel? Furcsa számokat olvas ki az ISZSZ-hez kapcsolódó sorokból is. Most, hogy az intézmények kikerültek a kezelésünkből, de van egy kényszer szülte működtetési kötelezettségünk, a képviselő szerint az önkormányzat spórolni akar ezen a területen, ami hosszú távon az intézmények helyzetének romlásához vezethet. Meg kellene hallgatni azokat az embereket, akik nem tudják, mikor jutnak hozzá például a cafetériához. 2013 a kiskorúsításunk éve. Az állam megfosztott minket a felelős döntés lehetőségétől. Az állam által most átvállalt adósságállomány egy nagy részét 2006 után a Fideszes többségű önkormányzat halmozta fel. A képviselő jóslata szerint május-június környékén ugyanott tartunk majd, mint tavaly, csak a hiány ezúttal nem az önkormányzatoknál, hanem például a Klebelsberg Intézményfenntartónál jelentkezhet. Arra buzdítja a polgárokat, hogy az érvekre hallgassanak ahelyett, hogy a villanó fénybe néznek.

 
Képünk illusztráció, de erre olvasóink úgysem fognak emlékezni

Porga Gyulának Katanics Sándort hallgatva szintén filmes hasonlat, a Muppett Show jutott eszébe, ahol a páholyban ülő öregurak minden témáról csak morogni tudnak.

Halmay György (Fidesz-KDNP) biztos abban, hogy az ISZSZ és a VKSZ szakemberei kellő színvonalon látják majd el a feladatukat. Termézetesnek tartja, hogy a nagy rendszerátalakítás közben akadnak kisebb zökkenők, de biztos abban, hogy a pedagógusok és az említett cégek megoldják ezeket. A szociális városrehabilitációnak köszönhetően a Jutasi úti lakótelepen új főzőkonyha működhet a VMK-ban, gyakorlatilag teljesen új óvoda épül az elhanyagolt állapotban lévő helyett, az Ipariban új természettudományi labor jöhet létre. Ezeken kívül is több, mint 2,5 millió forint áll az óvodák, 15 millió az általános iskolák és 20 millió a középiskolák megújulására.

Mihalovics Péter frakcióvezető (Fidesz-KDNP) a megújulás költségvetése mellett érvelt. Veszprém adósságállományának döntő többsége az előző kormányzat ideje alatt halmozódott fel. Az önkormányzatok mindig is kényszerpályán mozogtak, az önkormányzati büdzsé tervezésekor alkalmazkodnia kell a központi költségvetéshez. 2006-ban az MSZP-SZDSZ kormány a hazugságbeszéd kiszivárgása okán elvesztette az önkormányzatok nagy részét. A kormány ezért a feladatok nagy részét áttolta az önkormányzatokra, a forrásokat azonban folyamatosan csökkentette, így lehetetlenítve el a Fideszes városokat. Az előző kormányok összesen 600 milliárd forintot vontak ki az önkormányzati rendszerből. 2012-ben ez a folyamat megváltozott, az Orbán-kormány nem engedte tovább gördülni az adósságállományt. Éppen ezért feladatokat és adósságot is átvállalt az önkormányzatoktól. Így került elénk a 14 milliárdos költségvetés, amiben nincs működési hitel-felvétel, nemcsak azért, mert arra mód sem lenne, hanem mert nincs rá szükség. Az ellenzéki érvekre reagálva elmondta: a nagy kérdés, hogy a banki hiteleknek vagy a kormányzati politikának vesse alá magát az önkormányzat? Visszautasította Gerstmár Ferenc azon megjegyzését, miszerint az önkormányzati többség a szocializmust kívánja építeni. A Fidesz-KDNP képviselőcsoport többokból is támogatja a költségvetést: előremutatónak tartják a megújult, letisztult profilú költségvetés, ami lehetővé teszi a megyei jogú városok közötti versenyt, amiben Veszprém nem fog rosszul járni, ha hitet tesz a kultúra, a turizmus, a szellemi élet és az egyházi központi szerep mellett. A város nagymértékű fizikai átalakuláson mehet át. A városvezetést az alapján fogják megítélni a polgárok, hogy megnézik, milyen volt a város képe 2010-ben, és milyen lesz 2014-ben. A választók 2010-ben az összes egyéni körzetben a Fidesz-KDNP jelöltjeinek adtak bizalmat, akik élnek is ezzel, járják a körzetüket, egyeztetnek a polgármesterrel aki meghallgatja a javaslataikat, kéréseiket. Úgy tűnik, egy egész ország nézett bele abba a bizonyos villanó fénybe, hiszen az összes közvélemény-kutatónál magasan vezet a Fidesz-KDNP. Ami a helyi adatokat illeti, a veszprémi választópolgárok szerint a rendszerváltás óta a jelenlegi a legnépszerűbb városvezetés, erről a vehir.hu is hírt adott.

Forgóné Kelemen Judit azt kérdezte, hogy a Bakonyalja városrészben várt fejlesztések számára a költségvetésben biztosított összeg mikor fordítódhat valóban erre a célra, van-e realitása az ügynek?

Nagy Piroska elmondta, hogy a költségvetéssel kapcsolatos konkrét kérdésekre a bizottsági üléseken is választ tudnak adni, szívesen fogadják a javaslatokat. Az adósság-átvállalással kapcsolatban dicsérte a lobbi sikerességét, hogy a korábban 40 százalékosra datált kedvezménynél ennyivel előnyösebb megállapodás születhetett.

Némedi Lajos alpolgármester jelezte, hogy az érdekegyeztető fórum megállapodott arról, hogy a közalkalmazottak cafetéria-juttatása változatlan marad 2013-ban is. Felhívta a figyelmet arra, hogy a költségvetés a kötelezettség és a kötelezettség-vállalás költségvetése lesz. Nem folytatható az eddigi gyakorlat, nem élhetünk hitelből, azzal kell gazdálkodnunk, amit meg tudunk termelni. Elismerően szólt a magyar kormányról, ami segítő kezet nyújtott az önkormányzatoknak.

Hartmann Ferenc szerint Mihalovics Péter tudatos félremagyarázást adott elő, rosszindulatú megjegyzéseket tett. Az önkormányzat alávetettsége nem a költségvetésből származik, hanem az autonómiájának szinte teljes elvesztéséről. A város adósságállományát az előző kormány okozta - a Fideszes városvezetés pedig fokozta. A szőnyeg alá söpörték a problémákat, ez vezetett az eladósodáshoz. Örömét fejezte ki, hogy hat év után a városvezetés ismét az őt megillető helyre szeretné eljuttatni

Gerstmár Ferenc érdeklődéssel hallgatta Fideszes képviselőtársainak hozzászólásait, azokból a mindenható államba vetett hit süt, az önkormányzatokat a kormány végrehajtóinak képzelik el.

Brányi Mária alpolgármester szerint a költségvetésből kiolvasható, hogy valamennyi kötlező feladatát ellátja az önkormányzat, és komoly szerepet vállal ezen felül is. Csak ezáltal válhat méltóvá a megyei jogú városi szerephez. Az önként vállalt feladatokat a testület saját maga határozza meg, a kérdést nyitottan kezelték, de nem érkezett lényegi javaslat a bizottsági üléseken. Azt kéri a képviselőktől, hogy ne frázisokkal dobálózzanak, hanem valódi súlyához mérten kezelnék a megvalósult fejlesztéseket, beruházásokat, mint például a Simonyi iskola átépítését, a Dózsa iskola rekonstrukcióját vagy a Séd-völgy megújulását. Ne nevezzük ezeket luxusberuházásoknak! A helyi bevételek több mint ötven százaléka olyan értékalkotó tevékenységre fordítódik, amitő Veszprém nemcsak a jelen igényeinek felel meg, de a jövő elvárásainak is meg tud felelni. Az önkormányzat által megrendezett programok mellett fontos példál a VeszprémFest támogatása is, mert ugyanolyan értéket jelent számunkra, mint bármelyik saját rendezvényünk. Éppen ez az önkormányzat szerepe, hogy országos vagy nemzetközi szinten is saját arcot, egyéniséget legyen képes felmutatni. Csak azoknak a településeknek van jövője, amelyek képesek értékeket letenni az asztalra, perspektívát és élhető környezetet kialakítani az itt élő fiataloknak, hogy maradásra bírják őket.

Katanics Sándor megjegyezte, hogy Brányi Mária indirekt módon jelezte a kritikák jogosságát. Senki nem bántotta az alpolgármester által jelzett beruházásokat, a kritikák más beruházásokhoz: a belvárosi körforgalom alatti aluljáróhoz, a Papp-gödör árokká szélesítéséhez, a Hangvillához érkeztek. Az említett közvélemény-kutatásra reagálva elmondta: a válaszadók több mint fele nem akart, vagy nem tudott választ adni.

Nagy Piroska megköszönte a képviselők aktivitását és a költségvetés elkészítésében részt vevők munkáját.

Brányi Mária úgy gondolja, hogy a kerékpáros fejlesztések fontosak a városrészek közötti kapcsolat megteremtésében és a térség felé nyitásban. A kerékpárutak fejlesztését akkor is folytatni kell, ha egyes képviselők ezt luxusberuházásnak tartják. A belvárosi rehabilitációs pályázat által megcélzott életminőség, a közúti és gyalogos közlekedés biztonságossá tétele nagyon fontos. Jelentős teljesítmény a Korona Szálló és a Séd Mozi megújulása, és kifejezetten örül a belvárosi parkolást elősegítő parkolóházak létesítésének. Lehet, hogy egy fejlesztés drága, de ha életeket tud menteni, akkor jól teszi az önkormányzat, ha ezeket megvalósítja.

Mihalovics Péter elmondta, nem vezérelte rossz szándék előző felszólalásakor. Úgy érzi, Katanics képviselő úr túl sok filmet néz, főleg összeesküvés-elméletekkel kapcsolatban. Megerősítette korábbi kijelentését, miszerint aki nem támogatja a költségvetést, az nemet mond a fejlődésre.

Scher Ágota, a Pénzügyi iroda vezetője a Bakonyaljai beruházások realitásával kapcsolatban elmondta, a kockázatokat igyekeztek lecsökkenteni. A szükséges hitel közbeszerzését a költségvetés elfogadását követően lesz mód kiírni.

Porga Gyula elmondta, a Gizella-napok költsége azért ugrott meg, mert ugyanazt az összeget az intézményhez rendelték korábban, most pedig a rendezvényhez került a táblázatban.

Olvasóink letölthetik a teljes előterjesztést .doc formátumban, valamint a költségvetés számait tartalmazó .xls táblázatot. A költségvetést 14 igen és 4 nem szavazattal fogadták el.


5. Állásfoglalás a Veszprémi Turisztikai Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság ügyvezető igazgatója munkaviszonyának közös megegyezéssel történő megszüntetésről és az új ügyvezető igazgató megválasztásáról

A Veszprémi Turisztikai Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságban VMJV Önkormányzata 70 százalékos tulajdoni részesedéssel rendelkezik. A társaság ügyvezető igazgatója 2009. február 1. napja óta Dr. Lőrincz Katalin, aki kezdeményezte ügyvezető igazgatói munkaviszonyának közös megegyezéssel történő megszüntetését 2013. február 28. napjával, mint utolsó munkaviszonyban töltött nappal. Új ügyvezetőként 2013. március 1. napjától – a Tourinform Veszprémnél szerzett és a Kft-nél fennálló jogviszonya időtartamára, megbízható munkavégzésére és szakmai tapasztalatára tekintettel – a társaság jelenlegi irodavezetőjét, Szabó Renátát fél éves időtartamra választották meg. A társaság tagjai között történt egyeztetés értelmében az ügyvezetői pozícióra a taggyűlés hamarosan pályázatot ír ki, annak érdekében, hogy 2013. szeptember 1-től kezdődő időszakra biztosított legyen a vezető tisztségviselő megválasztása.

- Korábbi írásunk a témában: Tagcserék, pénzügyek, marketing-stratégia


4. Az Önkormányzat vagyonáról, a vagyongazdálkodás és vagyonhasznosítás szabályairól szóló 6/2012. (II.24.) önkormányzati rendelet módosítása

A köznevelési ágazatban bekövetkezett változás következtében, mely szerint egyes önkormányzati tulajdonú ingó és ingatlan vagyontárgyak állami fenntartású költségvetési szerv ingyenes használatába vagy vagyonkezelésébe kerültek, a vagyonrendelet szabályozást át kellett tekinteni. A változásokkal a közgyűlés a köznevelési intézményeket fenntartó Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és az önkormányzat, valamint annak vállalatai és szervezetei („VKSZ” Zrt) közötti jogi kapcsolatokat rendezi.


6. Hozzájárulás jóváhagyása a Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. fejlesztésében megvalósuló fűtőmű-rekonstrukciós beruházáshoz

A Haszkovó úti fűtőmű a Veszprém város hőszolgáltatási területén meghatározó jelentőségű hőtermelő, amely a Jutasi úti lakótelep hőellátását biztosítja, a vele párhuzamoson üzemelő gázmotoros blokk fűtőerőművel együtt.
A szolgáltatási színvonal és a hatékonysága emelése céljából a „VKSZ” Zrt. pályázatot kíván benyújtani a KEOP-2012- 5.4.0 pályázati konstrukció keretében a fűtőmű műszaki korszerűsítésére érdekében. A kazánok az 1980-as évek technológiáját képviselik, az általuk elérhető hőtermelési hatásfok a mai igényeknek már nem megfelelő. További problémát okoz a fűtőművi technológia gépészeti és villamos berendezéseinek egyre nagyobb karbantartás igénye. A tervezett pályázatból lecserélnék a kazánokat, hőtároló tartályokat telepítenének, a teljes hidraulikai rendszert megújítanák, magas színvonalú irányítási rendszert telepítenének. A kiviteli tervdokumentáció és a szakágankénti költségvetés alapján a tervezett fűtőmű rekonstrukció beruházási összköltsége nagyságrendileg 1500 milló ft.

Gerstmár Ferenc (LMP) elmondta, hogy a több, mint egy milliárd forintos pályázatot a VKSZ már be is adta, nem kellett volna rendkívüli közgyűlést összehívni ezügyben? Konkrétan milyen megújuló energiaforrás lehetőségét tervezik a rekonstrukcióhoz kapcsolódóan?

Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) szerint már 2012 év végén lehetett hallani a pályázatról, ehhez képest a bizottsági ülésen derült ki, hogy közgyűlési hozzájárulás nélkül pályáztak. Ha már tavaly tudni lehetett, hogy lesz ilyen lehetőség, nem lehetett volna időben készülni a pályázatra?

Porga Gyula polgármester elmondta, beszélni egy pályázatról egy dolog, egy anyagot benyújtani másik. Mindössze néhány napos időkeret volt az anyag elkészülésére. Ha az önkormányzat most úgy dönt, hogy nem támogatja a pályázatot, akkor nem lesz mód hiánypótlások benyújtására, és ezzel elesünk a lehetőségtől.

Göttlinger László, a VKSZ vezérigazgatója elmondta, a benyújtás azért volt halaszthatatlan, mert csak így lehetett életben tartani az esélyeinket. A folytatáshoz mindenképp szükség lesz a közgyűlés jóváhagyására. A végleges mérleget nem lehetett időre elkészíteni, ezt mindenképp hiánypótlásban kell benyújtani. A negyven éves fűtőmű kora és hatékonysága miatt is rekonstrukcióra szorul. Nem tettünk elkötelezettséget senki felé a megújuló energiaforrások mibenlétével kapcsolatban, meg kell vizsgálni a lehetőségeket.


7. Döntés a Veszprém, Jutasi úti műfüves sportpálya és sportközpont (Veszprém belterület 2368/9 és a 2368/10 hrsz.-ú) ingatlanok haszonkölcsön szerződésen alapuló használatáról

A létesítmény működtetésére kiírt közbeszerzési eljárás keretén belül egyedüliként a részvételre jelentkezett a VFC USE, amely szervezet az Önkormányzat Közbeszerzési Bizottság döntése alapján a jelenlegi ajánlattételi szakasz ajánlattevője. Az ajánlatételi szakasz lezárásának a feltétele, hogy a VFC USE érvényes ajánlatot nyújtson be, ami nem haladja meg a 2013-as költségvetésben az üzemeltetési és karbantartási feladatokra elkülönített előirányzat keretét. A szerződés 2013. év végéig kerülhet megkötésre, amely első év próbaévnek tekintendő.

A műfüves sportpálya üzemeltetése, azaz műszaki fenntartása és működtetése karbantartása érdekében a Közgyűlés 2013. év vonatkozásában bruttó 14 millió forintot hagyott jóvá, amely felhatalmazás alapján a sportlétesítmény működtetése és fenntartása tárgyában a szolgáltatásvásárlási szerződés létesítése érdekében közbeszerzési eljárást folytattak le.

Halmay György (Fidesz-KDNP) hosszú ideje ismeri a VFC-USE működését, az ott folyó nevelő-fejlesztő munka magas színvonalú. Ahhoz, hogy a veszprémi gyerekek méltó körülmények között sportolhassanak, fontos, hogy az előterjesztést támogassa a képviselő-testület.

Porga Gyula polgármester sok sikert kívánt a sportegyesületnek a munkához, amely több NB1-es és nemzetközi szinten is jól teljesítő fiatalt is adott már a magyar labdarúgásnak.


11. Döntés a 3018/189 helyrajzi számú ingatlan (Láhner György u. 8.) megvásárlásáról a Petőfi Színház műhelyház funkciójának elhelyezése érdekében

A Petőfi Színház előző, Házgyári úti műhelyházát a LOCARGO Kft. vásárolta meg (nettó 115.000.000 ,- forintos áron), ahol azóta a telephelyek összevonásával egy 3200 m2 alapterületű korszerű csarnok-együttes létesítését kezdte meg Európai Uniós pályázat keretében. Ezzel egyidőben szükségessé vált egy új csarnok megvásárlása a Petőfi Színház műhelyház és raktározási funkciónak elhelyezése érdekében.

A megtekintett több mint 10 helyszín közül az összehasonlításban végül a legtöbb szempontnak a CoreCommSi Kft. tulajdonában lévő 3018/189 helyrajzi számú ingatlan felelt meg. Az ingatlan a város Észak-keleti részén, a volt laktanya területén helyezkedik el, a várost elkerülő Északi külső útgyűrű mellett. A területrész besorolási övezete ipari-vegyes, a terület összközműves, az utca aszfaltozott, kiépített járdával kitűnő elérhetőséget biztosít.

Az ingatlan megvásárlásával tovább gyarapodik az Önkormányzat vagyona, ami a gazdasági program és a vagyongazdálkodási terv egyik kiemelt célja. A Petőfi Színház gazdálkodása a működési költségek csökkenése miatt takarékosabbá és kiszámíthatóbbá válik, mert nem lesz szükség a magas fenntartási költségek, valamint a karbantartás és javítás folyamatos finanszírozására. A helyszín ugyanakkor teret biztosít a Kabóca Bábszínházat kiszolgáló műhelyeknek is, amellyel növekszik az ingatlangazdálkodás hatékonysága. A bővítéssel együtt az ingatlan vételára így bruttó 200 millió 25 ezer forint (nettó 157.500.000,- Ft), amely összeget az Önkormányzat 3 év alatt egyenlít ki.

Nagy Piroska (független) megkérdezte, hogy mikor számíthatunk tehermentesített tulajdoni lapra, milyen feltételek mellett kerülhet sor a hitelfelvételre? A kiválasztott helyet szűkösnek, és ehhez mérten drágának tartja, így tartózkodik a szavazáskor.

Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) hiányolta az előterjesztésből, hogy az alternatív helyszínek milyen áron lettek volna elérhetők? A jelenlegi állapotában ez a csarnok nem felel meg a célnak, az átalakítása folyamatban van, ez pedig további kérdéseket vethet fel. Az szembetűnő, hogy az önkormányzat olcsón adott el és drágán vásárolt ingatlant.

Brányi Mária alpolgármester az adás-vétel technikai részleteiről tájékoztatta a képviselőket. A helyszínekkel kapcsolatban elmondta, hogy az előterjesztésben minden olyan helyszín szerepel, ami alkalmas lehetett a funkció befogadására. Az előző műhelyház eladási és a jelenlegi vételi ára közötti különbség kapcsán felhívta a figyelmet arra, hogy az egyik nettó, a másik pedig bruttó összeg, ilyen módon nem összehasonlíthatók. Az önkormányzat lehetőségeihez mérten a kiválasztott épület tudja leginkább befogadni a műhelyházi és raktározási funkciót.

Forgóné Kelemen Judit megkérdezte, hogy miért 2011-es, miért nem tavalyi rezsiadatokat tüntettek fel az épülettel kapcsolatban? Porga Gyula elmondta, hogy akkor üresen állt az épület, így nem voltak rezsiköltségek.


19. Az Alkohol-Drogsegély Ambulancia Egyesület beszámolója a szenvedélybetegek nappali ellátásáról 2012. évben

Szabóné Virányi Judit, az Alkohol-Drogsegély Ambulancia Egyesület elnökének beszámolóját a szervezet működéséről olvasóink részletesen megtalálják az alábbi előterjesztésben:

- Beszámoló előterjesztés letöltése

Baumgartner Lajos (Fidesz-KDNP) elmondta, hogy 2012-ben 53 fő ellátottat fogadtak az intézményben. Kérdezte, hogy ez az 53 fő visszatérő "vendég", vagy újonnan került a látókörükbe? Az ellátottak mennyire alkalmasak arra, hogy visszatérjenek a munkaerő-piacra?

Szabóné Virányi Judit elmondta, hogy az említett létszám az új felvételekre vonatkozik. A rendszerbe bekerülők hátterét monitorozzák, felmérik, hogy az érintett milyen tényezők miatt hagyta el a munkaerőpiacot, és miként lehet visszavezetni oda? Úgy gondolja, hogy a komplex kezelés az, ami lehetőséget biztosít a felépülésre. Sajnos a mostani munkaerőpiac nem szereti a szenvedélybetegeket, komoly küzdelmek árán lehet olyan cégeket találni, akik befogadják ezeket az embereket. Sokan olyna szakmával rendelkeznek, amely nem keresett a munkaerő-piacon. Az elnök meghívta a képviselőket, hogy a helyszínen szerezhessenek tapasztalatot az egyesület munkájáról. Kiemelte, hogy tovább folytatódik a prevenciós előadás-sorozat, ami nagy népszerűségnek örvend az iskolák körében.

Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) azt kérdezte, hogy mely oktatási intézményekre kell kiemelten odafigyelni? Szabóné Virányi Judit válaszában elmondta, hogy az egyesület anonimitást biztosít a vele kapcsolatba kerülőkre. Nem adnak ki olyan információkat, ami alapján valamilyen rangsort állíthatnának az oktatási intézmények között, ez minden szereplőnek óriási károkat okozna.


8. Döntés pályázat benyújtásáról a Közép-Dunántúli Operatív Program „Fenntartható városfejlesztési programok előkészítése” KDOP-3.1./E-13 című felhívásra

A pályázat célja, hogy a városok a már elkészült Integrált Városfejlesztési Stratégiájukat (IVS) figyelembe véve a kohéziós politika beavatkozási logikájának tematikus célkitűzései és beruházási prioritásai mentén fogalmazzák meg a településük, illetve annak funkcionális térségét érintő fejlesztési elképzeléseiket a 2014-2020-as időszakra vonatkozóan.

Jelen projekt keretében meghatározott pénzügyi feltételek:
Támogatás formája: Vissza nem térítendő támogatás
Támogatás mértéke: A projekt elszámolható összes költségének legfeljebb 100%-a
Támogatás összege: A jelen pályázat keretében igényelhető támogatás összege minimum 10 millió Ft és maximum 40 millió Ft.

A pályázat benyújtásának határideje: 2013. március 4.

Brányi Mária alpolgármester elmondta, a kiemelt területek között szerepel a repülőtér és az azzal szomszédos ipari park fejlesztése, a Csererdő térségében feltárt környezeti problémák kármentesítése, Gyulafirátót vízrendezésének következő üteme, a belső körgyűrű fejlesztése a Jutasi-Pápai utak között, a városi csomópontok átalakítása, a Színház épületének és környezetének rekonstrukciója a kulturális örökségvédelmi szempontok alapján, az állatkert fejlesztését, az intermodális csomópont kialakítása, a stadion felújítása is.


9. Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének az egyes forgalomképes önkormányzati ingatlanok hasznosítási felülvizsgálatáról szóló 288/2011. (X.28.) VMJVÖK határozatának módosítása

A Veszprém Megyei Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Erdészeti Igazgatósága engedélyezte, hogy a város az állatkert bővítésére a veszprémi Gulyadombon igénybe vett erdőterület helyett csereerdősítéseket végezzen. Az erdőtelepítési kiviteli tervet jóváhagyó határozat szerint az erdőfelújítást pótló telepítéseket 2013. november 15-ig kell végrehajtania a városnak. Az erdőtelepítéseket 2010-2011 években megkezdtük, kilenc területen megtörtént az erdő telepítése. A meglévő telepítési tervekből azonban néhány helyszínen nem, vagy csak részben lesz lehetséges az erdőtelepítés. Az előterjesztő öt földterületet javasolt erdősítésre a közgyűlésnek.

Czaun János (Fidesz-KDNP) jelezte, hogy az öt helyszínből négy Kádárta és Gyulafirátót területén található. Reméli ez nem okoz olyan problémát, ami lakossági elégedetlenséget válthat ki.


12. Döntés a Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata fenntartásában működő óvodák nyári nyitvatartási rendjéről, és a 2013/2014-es nevelési évben indítható csoportok számáról

Az előző évek statisztikai adatai alapján július 15-étől augusztus 20-ig minimálisra csökken az óvodai elhelyezést igénylő gyermekek száma. A szülők jellemzően ebben az időpontban veszik igénybe a nyári szabadságot. Azokat a gyermekeket, akiknek szülei az adott intézmény zárva tartása alatt nem tudják a gyermekük felügyeletét megoldani - előzetes egyeztetést követően – az adott időszakban nyitva tartó óvoda fogadja.


13. Döntés a Vadvirág Körzeti Óvoda „Csillagvár” Waldorf Tagóvoda csoportjának létszámbővítéséről

A Vadvirág Körzeti Óvoda vezetője Barcza Béláné kérelemmel fordult Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatához, mint fenntartóhoz, a „Csillagvár” Waldorf Tagóvoda W1. csoportjának létszámbővítése tárgyában egy gyermek elhelyezése miatt. A csoport maximális létszáma jelenleg 26 fő. 1 fővel szeretnék a csoport létszámát bővíteni a 2012/2013. nevelési év végéig.

A Vadvirág Körzeti Óvoda alapító okiratában meghatározott „Csillagvár” Waldorf Tagóvodára engedélyezett maximális gyermeklétszámot – 81 fő - nem érinti a csoport létszámbővítése, ezért az alapító okirat módosítása nélkül lehetséges.


14. Döntés térfigyelő kamerák elhelyezéséről, a 151/2011. (IV.29.) VMJVÖK határozat módosításáról

A Veszprémi Rendőrkapitányság az eddig telepítetteken felül további két helyszínen javasolta a térfigyelő rendszer kiépítését:
- Budapest úti gyalogos aluljáró: az esetleges rongálások miatt, valamint közbiztonsági okokból fontos a térfigyelő kamerák telepítése.
- A Benedek hegyre vezető gyalogút elején: a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. felajánlásából idén márciusban „Ecce Homo” című szobor kerül elhelyezésre. Az adományozó kéréssel fordult az Önkormányzathoz, hogy gondoskodjon az alkotás védelméről. Ennek érdekében indokolt térfigyelő kamera felszerelése.


15. Megállapodás jóváhagyása a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal az elővárosi közlekedést biztosító távolsági autóbuszok helyi közlekedéséről

A Közgyűlés korábban határozatban felhatalmazta a polgármestert, hogy az elővárosi közlekedést biztosító távolsági autóbuszok helyi közlekedésének az engedélyeztetése tárgyában tárgyalásokat kezdeményezzen a Nemzeti Fejlesztési Miniszterrel, és a megállapodást terjessze a Közgyűlés elé a közszolgáltatási szerződés 2 éves futamideje vonatkozásában. A megállapodás többek között a Gyulafirátót és Szabadságpuszta városrészek tekintetében nagymértékben segíti az ingázók közlekedését, hiszen a távolsági buszokat a helyi menetjeggyel és bérlettel is igénybe veheti.


16. A Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt-vel megkötött intézményi működésre irányuló szolgáltatásvásárlási szerződés módosítása

Az elmúlt hónapokban szerzett tapasztalatok alapján a felek, szükségesnek érzik a szerződésben foglalt pénzügyi és műszaki feltételek pontosítását, kiegészítését és bizonyos esetekben módosítását. A „VKSZ” Zrt-nek fizetendő szolgáltatási díj mértéke az eredetileg meghatározott évi 184.500.000,-Ft összegről évi 167.047.512,-Ft összegre változik. A VKSZ Zrt által, az intézményektől átvett személyi állomány az eredeti szerződésben rögzített 90 főről 97 főre változott. Szükségessé vált a gépjármű-üzemeltetés ellátásának a részleteit egy külön feladat-meghatározásban konkretizálni, amely az alap megállapodás mellékletét képezi. A többi módosítás, kiegészítés technikai jellegű és a szerződésben foglaltak pontosítását szolgálják.


17. Döntés a 2013. évi Civil keret pályázati kiírásának elfogadásáról

Önkormányzata a 2013. évi költségvetésben meghatározott Városi Civil Keret - Pályázati Keretre idén egy alkalommal nyújt pályázati lehetőséget a helyi civil szervezeteknek, működési támogatás, programtámogatás és Veszprém Virágváros – Virágosítási akció kategóriákban. Ez utóbbi célja, hogy minél több veszprémi civil szervezet csatlakozzon a Veszprém Virágváros rendezvényhez, Veszprém városa minél több helyen „boruljon virágba”.

A jelen pályázaton rendelkezésre álló keretösszeg 4 000 000 Ft. A pályázati kiírás megjelenik a helyi médiumokban, két alkalommal (március 21-én és 28-án) pályázati konzultációra nyílik lehetősége a szervezeteknek – a Polgármesteri Hivatal munkatársa, Maurer-Tóth Barbara ifjúsági és civil referensnél – ezenkívül folyamatosan kérhetnek felvilágosítást telefonon, e-mailben és személyesen az érdeklődők.
A pályázat benyújtási (postára adási) határideje 2013. április 8.

Gerstmár Ferenc (LMP) felhívta a figyelmet arra, hogy 2011-ben még 5 millió forintos keret állt rendelkezésre, több mint 200 pályázó vett részt. Tavaly 4 milliósra csökkent a keret, amire 130 pályázó jelentkezett. Az idén már úgy 4 milliós a keret, hogy ebbe beépült a Virágos Veszprémért programra fordítandó keret, vagyis tovább szűkülnek a civilek lehetőségei. A képviselő nem tartja jónak a tendenciát.

Porga Gyula polgármester egy másik tendenciára hívta fel a figyelmet: a kulturális civil szervezetek nem a civil keretben pályáznak, hanem egy külön kulturális alapnál. A számokat egymás mellé téve az látszik, hogy az összeg nem csökkent, hanem éppen növekedett.

Brányi Mária alpolgármester szerint az önkormányzat és a civilek együttműködése a virágosítás terén nem negatív, hanem pozitív üzenetnek gondolja.

Gerstmár Ferenc örvendetesnek tartja a kulturális alap támogatásának növelését, azonban jelezte, hogy ide nemcsak civil szervezetek, hanem önkormányzati intézmények is pályázhattak, így nem lehet az alapra fordítható összeget teljes egészében figyelembe venni a civil pályázati pénzek tekintetében.

Némedi Lajos alpolgármester nem osztja a képviselő aggodalmát. Emlékeztetett arra, hogy egyeztettek a Civil Kerekasztal képviselőivel, akik maguk kérték a jelenlegi struktúra kialakítását. Nem kell attól félni, hogy lankadni fog a civilek lelkesedése.

Nagy Piroska (független) megelégedéssel konstatálta, hogy különböző utakon is juthatnak forráshoz a civil szervezetek.

 


18. Intézkedési terv Veszprém Város Idősügyi Koncepciójának végrehajtására

Az Önkormányzat a nyugdíjas szervezetek, valamint a városunkban élő idős emberek számára – az elmúlt évekhez hasonlóan - továbbra is biztosítani kívánja az autóbusz bérletek megvásárlásához nyújtott támogatást, a nyugdíjas klubok támogatását pályáztatás útján, és hozzájárul a nyugdíjasok központi karácsonyi ünnepségének megszervezéséhez. A generációs kapcsolatos erősítése érdekében fontos, új feladat a „Mesél a múlt” pályázat. A pályázatot a nyugdíjas szervezetek írják ki, és ők kutatják fel a város „nagy öregjeit” (sport, művészet, tudomány terén megőrzésre, megörökítésre érdemes tevékenységet végző idősek), akikkel a diákok interjút készítenek. Az interjú készítése előtt a diákokat nyugdíjas újságírók készítik fel. Az Önkormányzat a nyertes pályázónak tárgyjutalmat biztosít.

Némedi Lajos alpolgármester megköszönte a koncepció kidolgozásában részt vevő idősügyi szervezetek együttműködését.

Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) örül, hogy az idősügyi koncepció nem csak egy papírra vetett szöveg marad, hanem valóban meg is valósul.


20. Tájékoztató a képviselők és a külső szakértők költségtérítésének és tiszteletdíjának elszámolásáról

Nagy Piroska a Pénzügyi és Költségvetési Bizottság elnökének beszámolóját az alább csatolt dokumentumban tölthetik le olvasóink.

- Beszámoló előterjesztés letöltése


A közgyűlés zárt ülésen döntött a Pro Urbe-díj adományozásáról.

tomi-3643747
tomi-3643747
tomi-3643747
Schöngrundtner Tamás
Horák János
további cikkek
D068EAC1-CACA-43DD-8E12-A88B91989935
D068EAC1-CACA-43DD-8E12-A88B91989935
D068EAC1-CACA-43DD-8E12-A88B91989935
A kormány elfogadta a 3 százalékos otthonteremtési hitelprogramot A kormány elfogadta a 3 százalékos otthonteremtési hitelprogramot, az új támogatást mindenki igénybe veheti, aki az első saját lakását vagy házát szeretné megvenni - jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a kormányülés szünetében szerdán, a Facebook-oldalán. tegnap 22:16
Képernyőkép 2025-07-02 111016
Képernyőkép 2025-07-02 111016
Képernyőkép 2025-07-02 111016
Pénteken nyit a Nyárkert, ami egész nyáron itt is marad a veszprémiekkel Pénteken nyit a Nyárkert Veszprémben, ami egész nyáron itt marad azokkal, akik a nyári forró napjukat néhány hűsítő itallal, jó zenékkel és még jobb társaságban zárnák, kellemes zöldövezetben. A Színházkert már felkészült, ahogy az a négy helyi vendéglátó is, akik gondoskodnak a Nyárkert pezsgéséről. tegnap 13:54
window-7169327_1280
window-7169327_1280
window-7169327_1280
Klíma nélkül is hűthető a lakás: íme több praktikus alternatíva A nyári hőségben is hűthető a lakás, nem csak a hűvösebb koranyári napokon. A melegben szinte automatikusan a klímához nyúlunk, pedig vannak más megoldások is. Ezek nemcsak a villanyszámlát kímélik, hanem a környezetet is, és sokszor meglepően hatékonyak. tegnap 14:40

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.