– Városszerte láthatóak a levélszívó gépeik. Mekkora területet kell bejárniuk, és mekkora mennyiségben gyűjtik az avart?
– A munkavégzés tekintetében szinte az egész város, illetve annak közterületei jelentik a munkaterületet. Jelenleg a csapadékos és ködös időjárás kedvező az ilyen munka elvégésénél, ugyanis a lombhullás intenzívebb, egy-egy területen a gyűjtési munkákkal gyorsabban tudunk végezni. Feladatainkat az önkormányzattal kötött – közterületek tisztántartására és a parkfenntartására vonatkozó – vállalkozói szerződés alapján látjuk el. Példaként egy-két számadattal mutatjuk be, hogy az elmúlt hónapban a burkolt közterületekről mintegy 460 köbméter a parkterületekről 2500 m3 lombhulladékot gyűjtöttünk össze a város területén. Jelen időszakban ez a mennyiség napokon belül megtöbbszöröződik. Tervünk az, hogy a hóesés előtti időszakban a város közterületeiről a lombhulladékot összegyűjtsük és elszállítsuk.
– Előttünk a tél. Milyen eszközállománnyal és hány emberrel látják el a feladataikat a közterületeken? Adott esetben vesznek-e fel hómunkásokat?
– Az általános újságírói kérdés ebben a témakörben az, hogy a szolgáltató hogyan készült fel a télre? A kérdés felvetése pontatlan, ugyanis arra az időjárási jelenségre, illetve annak intenzitására, amit előre nem ismerünk, nem lehet felkészülni. A gyakorlat az, hogy egy átlagos téli időjárásra elő lehet készülni. Ennek megfelelően minden évben aktualizáljuk az erre vonatkozó munkarendünket – egyeztetve a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Irodájával – ebben átvezetjük a változásokat (példaként az autóbusz útvonalakat említhetjük), beszerezzük a szükséges szóróanyagot, a technikai eszközeinket, adaptereinket a téli munkavégzéshez felkészítjük. Minden év november 15-től március 15-ig folyamatos ügyelet mellett látjuk el feladatunkat. Ennek megfelelően saját technikai eszközünk száma 5 db (toló lappal és szóró adapterrel felszerelt nagyteljesítményű tehergépjármű), járda takarítására alkalmas kistraktorok (toló lappal és szóró adapterrel felszerelt) száma 5 db.

Az úttisztítói kézi munkaerő száma 26 fő akik elsősorban a gyalogátkelők, buszmegállók, lépcsők kézi takarítását végzik. Az időjárási viszonyok függvényében vállalkozókat is bevonunk a téli hóeltakarítási munkavégzésbe, ennek megfelelően ún. kapacitás-szerződéseket kötöttünk mintegy 16 munkagép szükség szerinti igénybevételére, illetve további 2 db nagy teljesítményű hótoló, sószóró felépítménnyel felszerelt gépjárműre.

Szükség szerint kézi munkaerő igénybevételére is (20-30 fő hómunkásra) kapacitás-szerződést kötöttünk vállalkozóval. Korábbi időszakban ún. rendkívüli hómunkásokat is vettünk fel, de a jelentkezők jó része nem volt alkalmas a folyamatos munkavégzésre sem fizikailag sem mentálisan. Ezért döntöttünk a vállalkozói alkalmazás mellett, így a munkavégzéshez szükséges eszközök és védőfelszerelések biztosítása is a vállalkozó feladata.
– Melyek azok az útvonalak, amelyek prioritást kapnak a hó eltakarítása során?
– Kiemelten kezelt útvonalként határoztuk meg a
tömegközlekedési útvonalakat. A városban az autóbusz-közlekedés az ún. I. és
II. kategóriába tartozó útvonalakon bonyolódik. Ezen útvonalakon tolási és
szórási munkákat is végzünk. A III. kategóriába sorolt úthálózatokon csak
hótolási munkavégzés van.

Az I. kategóriákba tartozó városi főutak (buszútvonalak, lejtős utcák) hossza 26.6 km, a II. kategóriába tartozó egyéb tömegközlekedési utaké 30.5 km. A III. kategóriába tartózó területen lévő utakon csak hótolást végzünk. Ez 106.9 km.
– Mit kérnek a járókelőktől és a járművezetőktől?
– Mindenekelőtt türelmet. A város szűk útkeresztmetszete és a domborzati viszonyai a munkavégzés intenzitását kedvezőtlenül befolyásolják. Ez a körülmény különösen akkor jelentkezik, ha a munkálatokat nappal munkaidőben kell végezni. A városunkban jelen lévő nagy gépjármű-szám és a nem kellően a téli útviszonyokra felkészített gépjárművek ezt a munkavégzést nehezítik. Ezért az a kérésünk, hogy aki teheti, téli időszakban vegye igénybe a tömegközlekedési eszközöket.
Segítsék továbbá a munkánkat. Problémát okoznak az utcán vagy a rossz helyen parkoló járművek. Az előbb említett szűk utcákban a munkavégzést szinte ellehetetlenítik. Aki teheti, tartsa gépjárművét garázsban vagy saját ingatlanán. Sokszor nem veszik figyelembe a szóró gépjárműveink sárga figyelmeztető jelzését, így az érdesítő anyag felverődése elkerülhetetlenül károkat okozhat.
Szerte a városban 25 helyen „szóróanyag” feliratú, lakattal ellátott konténer látható. Ezeket azzal a céllal helyezzük ki, hogy a járdatakarítást végző kisgépek a szóróanyag utánpótlásukat ezekből biztosítják. Gyakran előfordult, hogy ezeket feltörik, és a benne lévő szóróanyagot eltulajdonítják, ezzel is nehezítik a munkavégzést.
A téli munkavégzés legkritikusabb pontja, ha a csapadék ónos eső formájában jelenik meg. Ilyen időszakban a szórógépek is ugyanolyan veszélyhelyzetnek vannak kitéve, mint bármely más közlekedő. Ebben az esetben a legnagyobb segítség, ha a gépjárművezetők a közlekedésüket azonnal felfüggesztik vagyontárgyaik és épségük biztonsága védelmében.
Segítség is, és egyben a helyi rendelet kötelezővé is teszi, hogy minden ingatlan tulajdonosa a saját ingatlana előtt – ez intézményekre cégekre, lakásszövetkezetekre, társasházakra stb. is érvényes – a közterület tisztántartásáról és síkosság mentesítéséről gondoskodjon.
Gyakran a téli időszakban jelentkeznek cégek, intézmények szóróanyag biztosítása – akár értékesítésként – érdekében. Évente az átlagos téli időjárási viszonyok között mintegy 5000 tonna szóróanyag-keveréket használunk fel, értékesítéssel nem foglakozunk. Javaslatunk az, hogy mindenki kellő időben az ilyen jellegű feladatokra készüljön fel a kereskedelemben már vásárolható különböző típusú szóró és érdesítő anyag.