Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Fenntartható adósságrendezés a Pokoli toronyban

2013. március 4. 15:53
Az E.ON és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat együttműködésének köszönhetően nemcsak a Házgyári úti társasház meglévő adósságának törlesztését ütemezték újra, hanem az újabb eladósodásnak is elejét vehetik a felek.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat négy éve vette át a hajléktalan-ellátást az önkormányzattól, és ekkor kezdődött a Pokoli Torony rehabilitációját célzó Jelenlét programelem is. Megvettek egy lakást, és egy éven át a helyszínen követték, figyelték a társasház életét. Vecsei Miklós, a Szeretetszolgálat alelnöke elmondta, a program kezdetekor 27 gyerek élt a házban úgy, hogy az épületben egyáltalán nem volt fűtés.


Vecsei Miklós

A Máltai Szeretetszolgálat társtulajdonosként kezdett működni az épületben: felfűtötte a saját irodáját, ezzel az itt élők számára reggeltől estig meleg helyiséget tudnak biztosítani. A szolgálat működésének következtében egymás után szerelték fel az előre fizetős villanyórákat az épületben, mára szinte teljesen megszűnt az áramlopás, biztonságossá vált az áramvételezés, és már három szinten van fűtés is. Olyan modellt dolgoztak ki – mondta Vecsei – amely minden társasház számára hasznosítható.

Sikerült megállapodni az E.ON-nal az adósságrendezéssel kapcsolatban is. A szolgáltató több mint hatmillió forintos gázdíj tartozást engedett el az évek óta fizetési gondokkal küzdő társasháznak, míg a fennmaradó 6,8 milliós tőketartozás törlesztésére öt éves futamidőre kamatmentesen lesz lehetőségük az itt élőknek.


Kiss Attila

Kiss Attila, az E.ON ügyfélszolgálati ügyvezetője ezzel kapcsolatban kifejtette: személyesen is megtapasztalta, hogy az itt élők nyitottak a helyzet rendezésére, valóban tenni szeretnének sorsuk jobbra fordítása érdekében. Ennek egyik kiváló eszköze az előre fizetős mérőórák rendszere, amely megakadályozza, hogy a családok újabb adósságot halmozzanak fel. Az E.ON a korábbi 30 mellett most újabb 25 ilyen berendezést szerelt fel térítésmentesen a lakásokba. Ez egy olyan megoldás – tette hozzá az ügyvezető – amivel a szolgáltató és az ügyfelek is csak nyerhetnek. Hangsúlyozta: hisz abban, hogy a kölcsönös bizalom, tisztelet és partneri hozzáállás segíteni fog abban, hogy a ház lakói egyről a kettőre léphessenek.


Porga Gyula

Porga Gyula polgármester szerint kisebbfajta csoda történt a Házgyári út 1. szám alatt, amióta a Magyar Máltai Szeretetszolgálat megjelent az épületben. A szemünk előtt lezajló folyamat stabilitást biztosított az itt élőknek, és egy olyan módszertan született, amit a városnak is érdemes lesz alkalmazni. Elmondta, hogy az itteni tapasztalatokra építve a tavasz folyamán rendeletet módosít majd az önkormányzat, így a jövőben az adósságrendezési rendszerbe belépő családok számára előírják az előre fizetős mérőórák felszerelését. Ezáltal elkerülhető lesz a programban résztvevők újbóli eladósodása.

Zárásként Vecsei Miklós hozzátette: a javulás ugyan látványos, de ha a Szeretetszolgálat most elhagyná az épületet, a létrehozott rendszer ismét összeomlana. A szakember szerint húsz, akár harminc év is eltelhet, mire a Pokoli Torony rehabilitációja fenntartható módon beteljesedik, addig folyamatosan dolgozni kell az aktuális problémák rendezésén. Csodák pedig nincsenek, a siker mértékegysége ezen a területen egészen más léptékű – zárta gondolatait a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke.

Schöngrundtner Tamás
Cseh Zoltán

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.