A közvilágítás üzemeltetése tavaly 120 millió forintba került a városnak, ezt az összeget akár nyolcvan százalékkal lehetne csökkenteni a most felvázolt koncepció szerint.

Csütörtöki sajtótájékoztatóján Brányi Mária alpolgármester elmondta: úgy kell megoldani a költségcsökkentést, hogy az semmiképp se a közbiztonság és közlekedés-biztonság rovására történjen. A helyzetet nehezíti, hogy a várost megvilágító infrastruktúra csak részben van önkormányzati tulajdonban, jelentős részben az E.ON rendelkezik vele.
Veszprém közvilágításának megújulásának első lépése volt 2009-ben az Erzsébet-liget felújítása, amikor a közpark éjszakai megvilágítását LED-es lámpákkal oldották meg. Tavaly az önkormányzat teljes sorcserét hajtott végre a jelenlegi hálózaton, vagyis minden égőt takarékosabbra cseréltek, ezzel öt százalékos megtakarítást értek el. Szintén fontos lépés volt az üzemeltetési szerződés frissítése, amely rendezte ez E.ON és a város közötti együttműködés részleteit.

A következő lépés a lámpafejek LED-esre cserélése, ahol erre lehetőség van – a közutak mellett ugyanis ez a technológia csak komolyabb anyagi ráfordítással valósítható meg biztonságosan. A drágább fejlesztéseket azonban uniós pályázatokból is lehet finanszírozni, ezek 20-30 százalékos önrészt kívánnak meg, a befektetés öt éven belül megtérülne. A LED-es lámpák 45-50 százalékkal is csökkenthetik az energia-felhasználást, emellett csökken a hő- és a széndioxid-kibocsátás is.
Tervezik, hogy a közvilágítást megújuló erőforrásokkal tehermentesítenék. Ez két módon valósulhat meg: egyrészt szigetszerűen működtetnének lámpákat, ez esetben a napelemeket épületek, pavilonok tetején helyeznék el az esztétikai szempontokra is ügyelve. A másik megoldás az lehet, hogy a villanyoszlopok tetejére helyeznek el napelemeket. A modern változatokból már kisebbek is is képesek a téli hónapokban is elegendő energiát termelni, de szükség esetén szélenergiával ezt ki lehet egészíteni. Ezzel harminc százalékos megtakarítást is el tudnának érni.

További megtakarítást jelenthet, ha a 0:30 és 4:30 közötti időszakban - amikor elenyésző a közterületek kihasználtsága – mozgásérzékelős rendszert kiépítve csak az éppen használt útszakaszokat világítják meg, vagy a fényerőt csökkentik minimálisra.
Az imént felvázolt megoldások együttes alkalmazásával akár nyolcvan százalékos megtakarítást lehet elérni.