A kezdeményezés alapgondolata, hogy az önkormányzat a minőségi köznevelés hagyományait megőrző szolgáltatás biztosítása, valamit az intézményrendszer optimális működtetése érdekében a jövőben is szeretné felelősen fenntartani óvodáit, üzemeltetni iskoláit és más köznevelési intézményeit. Az LMP szerint az önkormányzatnak továbbra is elsődlegesen helyi közügyként kell kezelni a közoktatási ágazatot, amelynek minőségi fenntartása és üzemeltetése az állami Klebelsberg Intézményfenntartó Központtal közös érdek és felelősség.

Az átalakuló helyi köznevelési intézményrendszerben folyó jövőbeni sikeres munka garanciáját az adhatja, ha a fenntartói és üzemeltetői döntések előkészítésébe a partnerség és a részvételi demokrácia alapelvét követve bevonjuk a legfontosabb valamennyi szereplőt: a fenntartó, az üzemeltető önkormányzati és állami szervezetek képviselőit, a munkaadók és munkavállalók képviselőit, továbbá az intézményvezetők és a köznevelési intézmények alkalmazottainak képviselőit is. Ezért kezdeményezte az LMP önkormányzati képviselője egy új köznevelési konzultatív testület, a Települési Oktatási Kerekasztal (TOK) megalapítását.
A polgármester a napirendre vételt nem javasolta, így ismertetnie kell a Közgyűléssel az indítvány benyújtásának tényét és annak tartalmát. A polgármester tájékoztatása alapján a Közgyűlés dönt arról, hogy kívánja-e az indítványozott kérdést megtárgyalni.
A Települési Oktatási Kerekasztal „alulról” segítené a rendszer működőképességének visszaállítását, és visszahozna valamit a demokratikus működés lehetőségéből, a helyi szintnek újra megadná a rálátás és befolyásolás lehetőségét. Amikor a Közgyűlés dönt arról, hogy kívánja-e az indítványozott kérdést megtárgyalni, akkor arról határoz, vissza akar-e szerezni valamennyit az elvesztett önkormányzati autonómiából ezen a területen.