Országszerte rendben megkezdődtek a matematika írásbeli érettségik
Matematikából középszinten 1288 helyszínen 80 997-en, emelt szinten 85 helyszínen 4167-en tesznek érettségi vizsgát. A matematika középszintű írásbeli vizsgája 180 percig tart. A vizsgázók először az I. feladatlapot (45 perc), majd a II. feladatlapot (135 perc) oldják meg. A diákok a feladatlapokon belül a rendelkezésére álló időt tetszésük szerint oszthatják meg a feladatok között, és megoldásuk sorrendjét is meghatározhatják. A matematika emelt szintű írásbeli vizsgája 240 perces. Az írásbeli vizsga két részből áll, és a diákok a rendelkezésére álló időt szintén tetszésük szerint oszthatják meg az I. és a II. rész, illetve az egyes feladatok között, és a feladatok megoldásának sorrendjét is meghatározhatják. A vizsgázónként megengedett segédeszközök (közép- és emelt szinten is): függvénytáblázat (egyidejűleg többféle is), szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas zsebszámológép, körző, vonalzó, szögmérő, amelyekről a vizsgázó gondoskodik. Ezeket az eszközöket a vizsgázók egymás között nem cserélhetik. Matematikából középszinten angol, francia, horvát, német, olasz, orosz, román, spanyol, szerb és szlovák nyelven, míg emelt szinten angol, francia és német nyelven is van vizsgázó.
A matematika érettségi indításával egyidőben nyilvánosságra hozták a tegnapi magyar érettségi megoldókulcsát.
Térgeometria és gráfelmélet
Mértani és számtani sorozat, koordinátageometria, szöveges feladat, gráfelmélet, valószínűségszámítás, térgeometria, egyenlet és egyenlőtlenség - ezek a témakörök szerepelnek a középszintű matekérettségi második részében. Egy, az Eduline által megkérdezett szaktanár szerint a három választható feladat közül valószínűleg a térgeometriát választják majd a legkevesebben, "ezt a témakört nem szeretik a diákok", de elképzelhető, hogy a gráfelmélettől is megijedt a vizsgázók egy része, ezért ők inkább azt hagyják majd ki.

Volt aki megijedt a matektól
Egy határozott jendrassikos fiatalember összegezte véleményét az érettségiről – Ennyi idő maximálisan elég volt arra, hogy megegyem a két szendvicsemet, csokimat, almámat, és persze megírjam, amit tudok. Ennyi. Több nem fért bele. Én mindent megtettem, amit csak tudtam, most már a javító tanáron és a jóistenen múlik minden.
- A matematika a legnehezebb, az biztos. Nem tudom, mi lesz. Remélem sikerült kettesre megírnom. Ha nem, nem is tudom, mihez kezdek. Mások szerint nem volt nehéz az idei matek. De ilyen nincs. A matek csak nehéz lehet – hadarta gyorsan egy végzős leányzó falfehér arccal.
Legtöbben azonban nyugodtan távoztak az érettségiről. Szerintük a minimális célt, vagyis a kettest teljesítették.
Jó a sokszínű feladatsor
Nyolcvan-kilencven diák érettségizett matematikából mind közép, mind emelt szinten a Lovassy László Gimnáziumban – utóbbi esetben nemcsak Lovassysok –, de Schultz Zoltán, a gimnázium igazgatója és matematika szakos tanára szerint mindegyiküknek sikerült megbirkózni az idei matek érettségivel – nyilván saját diákjaiktól el is várják, hogy jó eredményeket produkáljanak.
Elmondása szerint korrekt volt az idei matek feladatsor, mind a két része elég színes feladatokat tartalmazott, és több területet is felölelt – a diákoknak többek között koordinátageometria, gráfelmélet, térgeometria, egyenlet és egyenlőtlenség témakörökből kellett bizonyítaniuk. Bár ő maga még nem oldotta végig a feladatokat, az első benyomás alapján úgy gondolja, alkalmas az idei matek érettségi arra, hogy mérje a diákok szintjét. Schultz Zoltán azért is örül, hogy ilyen sokszínű feladatsorral készültek, mert így az talán alkalmas arra, hogy különbséget tegyen azok között a diákok között, akik valóban felkészültek az érettségire és azok között, akik csak a jó szerencséjükben bíztak.
Minden érettségi feladatsor kapcsán elmondható, hogy a nehézségi szint évről évre változik, általában attól függően, hogy előtte évben könnyebbnek vagy nehezebbnek ítélték meg az érettségit. A Lovassys diákok szerint idén ez utóbbi kategória volt érvényes, vagyis nehezebbek voltak a feladatok, Schultz Zoltán szerint viszont az eddigiektől egyik irányba sem tért el lényegesebben a feladatsor, csupán alapvető matematikai megoldást igényelt.