Nem volt rosszabb az idei szezon, mint a 2007-es, amikor azt mondtuk, hogy hosszú évek után újabb fénykorát éli a magyar tenger. Azóta dinamikusan tovább növekedett a belföldi turisták száma. A beutazó külföldiek viszont kevesebben voltak az idén, s a hosszú távú sikerekhez rájuk éppúgy szükségünk van – mondta dr. Bóka István. Majd hozzátette, hogy az egész hazai turizmus helyzetét le lehet mérni abból, milyen mérleggel zár a Balaton. Ha jól megy a Balatonnak, jól megy az egész országnak – hangsúlyozta Balatonfüred polgármestere.
A konferencia előadói egytől egyig a felgyorsult fejlődésében, az infrastruktúra, a szálláshelyek és az utak fejlesztésében látják a régió fellendülésének okát. Kovács Miklós szakállamtitkár szerint például nem is lehet ma már olyan klasszikus szezonértékelést tartani, mint 10-15 évvel ezelőtt. Látni kell az összefüggéseket, elfogadni azt, hogy újra a magyaroké a Balaton, viszont nyitni, most elsősorban a szomszédos országok felé, hiszen a gazdasági válság hamarosan a turizmusban is érezteti majd hatását. Az emberek rövidebb időre és közelebb mennek majd üdülni, kikapcsolódni, így elsődleges célpont lehet a Balaton a lengyeleknek, a németeknek, a szlovákoknak, de akár még az oroszoknak is.
Kovács Miklós, az önkormányzati minisztérium turisztikai szakállamtitkára
Érdekes kettősség figyelhető meg az idei mérlegben: miközben 2,1 százalékkal nőtt a vendégforgalom, 1,3 százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma a Balatonnál. Ennek elsősorban az az oka, hogy több a hétvégére leutazó magyar vendég, és kevesebben vannak azok, akik megtehetik, hogy hosszabb szabadságot töltsenek a tónál. Kovács Miklós a régió legnagyobb fejlesztéseit is számba vette. Mint mondta, a napjainkban megalakuló TDM (Turisztikai Desztinációs Managemantek) illetve azok akcióterveinek elkészítésére 5 milliárd forint áll rendelkezésre. A szálláshelyek fejlesztésében több mint 12 milliárd forint jelentkezik. A jövőre vonatkozóan, már nem annyira bizakodó az államtitkár a forrásokat illetően. Bejelentette, hogy várhatóan a költségvetés tervezet szerint 2009-ben csökkeni fog a turizmusra felhasználható célelőirányzat. Ugyanakkor azt szeretnék, ha a nemzeti turizmus marketingre idén is felhasznált 5 milliárdos tétel nem csökkenne, hanem 500 millió forinttal kibővítenék azt, melyet célzott, speciális akciókra használnának fel.
Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt vezérigazgatója
Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt vezérigazgatója úgy látja, hogy a gazdasági és pénzügyi válság miatt újra a buszos utak élhetik majd reneszánszukat, ezért kampányai során az e fajta utakra külön hangsúlyt fektetnek. A beutazó turizmus tekintetében kimondottan jól áll a Balaton – mondta Róna Iván – hiszen Budapest után a második helyen állunk. Igaz a külföldiek minden 100 forintból 70-et még mindig a fővárosban költenek el. A belföldi turizmusban abszolút élen járunk, vagyis a magyarok leginkább itt, a Balatonnál töltik szabadidejüket.
A hajózásban 3,5 százalékos növekedés volt tapasztalható a 2008-as
szezonban – tudtuk meg dr. Horváth Gyulától a Bahart vezérigazgatójától. A számítások
szerint ez évben az 1 millió Balaton parti vendégből 612 ezren szálltak menetrend
szerinti hajókra. A kompok esetében már nem volt olyan jelentős a növekedés, mint
a 2007-es évben, de még mindig pozitív a mérleg.
Szót kapott a konferencián a Zánkai Gyermek és Ifjúsági Centrum
Kht. tükrében az ifjúsági üdültetés. Bogó Ágnes előadásában elmondta, hogy
országos tekintetben kiemelkedő a zánkai centrum, hiszen szolgáltatásaiban
egyedülálló hazánkban, mégsem kap kellő figyelmet. A fiatalok üdültetése
speciális feladat, hiszen őket csak kimondottan izgalmas, élménydús
programokkal lehet megfogni. Az igazgatónő fájlalja, hogy mind a mai napig nem
történt meg a turizmus ezen szegmensének feltérképezése. Szintén nem érti,
miért nem fontos az ifjúsági szállás, centrum fejlesztése, hiszen számtalan
pályázatot benyújtottak, de mindössze 40 millió forintot sikerült elnyerniük –
ami abszurd.
Dani Barbara - február óta a Magyar Turizmus Zrt Balatoni regionális marketing igazgatója
Dani Barbara regionális marketingigazgató a vizek éve
kampányának eszenciáját tárta fel a konferencián. Mint mondta, tavasszal a természetes
vizekre, így leginkább magára a Balatonra koncentráltak. Következő reklámkampányuk
novemberben indul és a Balaton parti wellness szolgáltatásokat helyezi a középpontba,
így kiemeli a tapolcai, a hévízi és a zalakarosi vendéglátóegységek ajánlatait.
A marketingigazgató szintén hasznosnak értékelte
a nyári Víz-partit is, amikor 2 hónap alatt, mintegy 8 nagy strandon voltak jelen,
játékos vetélkedőkkel, sztárvendégekkel és a Danubius rádió munkatársaival.
A legvirágosabb strand a Lidó, a díjat átadta Balázs Árpád a Balatoni Szövetség elnöke
A szezonzáró partnertalálkozó alkalmával adták át a Virágos Balatonért díjakat, valamint az Irány a Balaton sajtópályázat díjait is. A Balaton-parti vendéglátók, strandok, szállodák és kikötők számára ötödik alkalommal írták ki a pályázatot, melyen az idén 63-an szálltak versenybe. A zsűri nem csak a virágok mennyiségét és esztétikai értékét mérte össze, hanem azt is, milyen erőfeszítéseket tettek a szolgáltatók a turizmus fejlődése által támasztott elvárásoknak. A legvirágosabb kereskedelmi szálláshelynek az Alsópáhoki Kolping Hotel spa & Family Resortot választották. A legvirágosabb kemping a Balatontourist Zrt. Révfülöpi kempingje lett, míg a legvirágosabb kikötő a Bahart füredi személyhajó és vitorláskikötője. A strandok közül ez alkalommal a vonyarcvashegyi Lidó Strand vihette el a minősítést igazoló bronztáblát. Számtalan különdíjat is kiosztottak az ünnepségen. A legértékesebb ajándékot, egy John Deere gyepszellőztetőgépet kapott a füredi Eszterházy strand, Bartus Gyula virágládáit Balatonalmádiban helyezheti ki a Yacht Kemping, míg Balatonfüred város különdíját a Balatoni Hajózási Zrt kikötője kapta.
Varga Péter, borász - Varga Pincészet Badacsony, a Mi Balatonunk Egyesület elnöke
Az Irány a Balaton sajtódíjat 2 éve álmodta meg a Mi Balatonunk Egyesület. Varga Péter borász, az egyesület elnöke akkor azért tartotta fontosnak az újságírók megközelítését mert még a hazai lapokban is hajlamosak voltak a zsurnaliszták méltatlan módon lehordani, rossz színben feltüntetni a magyar tengert. Ezen szerettünk volna változtatni – mondta Varga Péter – amikor megálmodtuk ezt a sajtódíjat. 2 éve már voltak, akiknek az image építő munkájáért köszönet járt, ma pedig az egész magyar sajtónak, médiának csak köszönetet mondhatunk – tette hozzá. A sajtódíjat az idén Bartal Tímea, az MTV szerlesztő riportere, valamint a Nyugat Rádió két munkatársa, H. Szalay Balázs és Wágner Réka kapták. A zsűri idén egy különdíjat is kiadott, melyet Kiss Nikolettnek, a Veszprém Megyei Napló újságírójának ítéltek oda.