2022. május 21.
//
Konstantin névnap

Álmos vezér a Kárpát-medencébe ereszkedik

2013. augusztus 17. 16:12
Vasárnap délután háromra érkezik Ferihegyre a HA-SHA lajstromjelű Boeing. Déltől percről percre kommentáljuk a történelmi pillanatokat.

Folyamatosan frissülő cikkünkben a Sólyommal és általában a repüléssel kapcsolatos tudásmorzsák mellett humorra és zenére is számíthat, aki velünk tölti az Álmos vezér repülési idejét. Déltől háromig érdemes nyomogatni az F5-öt!

Aki komolyabb olvasmányt szeretne a témában, nézze meg Légből kapott? című cikkünket.


12:00 - Üdvözlöm kedves olvasóinkat, megkezdjük élő kommentfolyamunkat! 

Az első piros-fehér-zöld festésű gépet vasárnap kora délután tekintheti meg a nagyközönség a Liszt Ferenc repülőtéren, majd folyamatosan érkezik a további öt repülőgép, vagyis az European Aviation Group nevű brit cégtől lízingelt, összesen fél tucat Boeing 737-500-as Budapestre.

Fotó: John Coates (via Airportal.hu)Fotó: John Coates (via Airportal.hu)

A Sólyom Airways közölte a Magyar Nemzettel, hogy az 1990-ben, 1991-ben és 1992-ben gyártott gépek kiváló műszaki állapotban vannak és a közelmúltban komoly felújításon estek át.

A vasárnap landoló repülőgép a HA-SHA magyar lajstromjellel repülő 737-es. A jármű a bérbeadó adatai szerint 1992. január 1-jén készült el, azóta 35 ezer órát repült. A társaság korábbi tájékoztatása szerint a gép az Álmos vezér nevet viseli.


12:10 - Álmos nevét Anonymus Almus, Bíborbanszületett Konstantin pedig Almucs (középgörög nyelven Almoutz) alakban hagyományozta ránk. Ez a név a sztyeppén gyakori lehetett, mert az egyik volgai bolgár uralkodót Almis ibn Selkejnek hívták.


12:20 - Mai első zenénk egy Jamiroquai-szám, a Supersonic. A szuperszónikus szó hangsebesség fölöttit jelent. 45 évvel ezelőtt a Tupoljev-144-es volt az első utasszállító repülőgép, amely átlépte a hangsebességet. A Tu–144 volt a Tupoljev tervezőiroda egyetlen hangsebesség feletti utasszállító programja – az iroda többi hangsebesség feletti repülőgépei katonai célokra készültek. A Tu–144 először 1968. december 31-én szállt fel a Tupoljev OKB Moszkva melletti zsukovszkiji gyárából, két hónappal az Aérospatiale / British Aircraft Corporation által gyártott Concorde előtt. A hangsebesség átlépésével a Tu-144 lett korának leggyorsabb repülőgépe.


12:30 - A Wikipédia számos hasznos szócikke mellett megtaláltuk a Magyarországon megszűnt légitársaságok meglepően hosszú listáját is.

  • ABC Air Hungary (2005–2010)
  • Aero Rt (Aero Joint Stock Company) (1910–1912)
  • Aeroexpress (1922–1926)
  • Air Budapest (1992–1994)
  • Air Service (1993–1999)
  • Arc Air (1992–1994)
  • Atlant Hungarian Airlines (1992–2007)
  • Aviaexpress (1992–2004)
  • Carpathian Air Transport (1999–2002)
  • Danube Air (1991–1993)
  • Fleet Air International (2007–2008)
  • G1 Company (1999–2000)
  • HunAir (1994–2004)
  • Hungarian Aviation Joint Stock Company (1922–1928),
  • Hungarian Ukrainian Heavy Lift (1991–1994)
  • Indicator Aviation (1991–2009)
  • Linair Hungarian Regional Airlines (1994–2003)
  • Malert (1928–1944)
  • Malév Hungarian Airlines (1946–2012)
  • Malev Express (2002–2005)
  • Maszovlet (1946–1954)
  • NAWA Air Transport (1990–1993)
  • Quick Air Trans (2002–2003)
  • Pannon Airlines (1999–2002)
  • Repulogepes Szolgalat Allami Vallat (1995–1996)
  • SkyEurope Hungary (2003–2007)
  • Sunrise Airlines (1995–1996)
  • Transeuropa Union (1923–1925)
  • Uniker Air Charter Co-op (1995–1996)
  • Union Airlines (2005–2006)

12:40 - Az akrofóbia (más néven tériszony, magaslati félelelem) a görög Akra szóból származik, és sziklát, vagy csúcsot jelent. Az akrofóbia akkor lép fel, ha az ezzel küszködő ember hegyekbe, toronyba, sokadik emeletre, hidakra, vagy egyszerűen az erkélyre megy illetve létrára mászik. Ez a fóbia gyakran halálfélelemmel párosul, és olykor repülőn is pánik léphet fel. Az akrofóbia tünetei lehetnek: szívdobogás, szédülés, izzadás, mellkasi fájdalom, az ún. „lehúz a mélység“-érzet. Az akrofóbia gyógyítható gyógyszeres kezeléssel, pszichoterápiával is.

Tériszonyos utasaink megnyugtatására felszolgálunk egy pálinkadalt, a kevésbé túljátszottak közül a Budapest bártól, Lovasi András előadásában. 


12:50 - Ahogy említettük, Álmos vezér egy Boeing 737–500-as. “A Boeing 737 a világ legnépszerűbb közepes hatótávolságú, keskeny törzsű utasszállító repülőgépe. 2011 decemberéig több mint 7000 megrendeléssel minden idők legtöbbet megrendelt és legtöbbet legyártott utasszállítója.  (...) A 737-500 a 200-as sorozat leváltására tervezett, modern CFM–56–3 hajtóművekkel felszerelt változat. Első megrendelője a Southwest Airlines volt 1987-ben, 20 gépet rendeltek, az elsőt 1990-ben vehették át.” (wp)

Fotó: John Coates (via Airportal.hu)Fotó: John Coates (via Airportal.hu)


13:00A kondenzcsík mesterségesen létrehozott felhő, ami a magasan közlekedő repülőgép után látható légköri jelenség. A repülőgépek hajtóművei üzemanyagot égetnek el, az égéstermékek különböző, kis mennyiségű oxidok, kén, nitrogén, szén-dioxid, víz, koromszemcsék. A hajtóművekből kiáramló égéstermékek a légkörben lévő vízpára számára kondenzációs magvakként szolgálnak. Ha a repülési magasságban jelen van kellő mennyiségű víz, akkor a kis mikroméretű szemcsékre, amelyek a repülőgépből kiáramlanak, ez a víz kicsapódik, kifagy - ahogy normál felhőképződés során is a levegőben lebegő kis porszemcsék szolgálnak kondenzmagvakként. A földön is megfigyelhető hasonló folyamat, amikor egy hűvös reggelen a levegő páratartalma a fűszálakra, tereptárgyakra csapódik (harmat, vagy dér formájában); ugyanez történik odafenn is, csak ott nem a fűszálakon történik a kicsapódás, hanem az égéstermékekre. 

A kondenzcsík jelenségről részletesebben is olvashatnak a VMeteo.hu témába vágó cikkében, az alábbi képet is onnan nyúltuk.

Fotó: Noli (via VMeteo.hu)Fotó: Noli (via VMeteo.hu)


13:05 - Újabb repülős zene, ezúttal B.o.B és Hayley Williams közös előadásában hallgathatjátok az Airplanes című britpop slágert. Közben már indítják az Álmos vezér hajtóműveit, hamarosan felszállunk!


13:20 - “A sólyomfélék (Falconidae) a madarak osztályának a sólyomalakúak (Falconiformes) rendjébe tartozó családja” - írja a Wikipédia. - “Szinte a világ minden táján előfordulnak. Testsúlyúk 35–1735 gramm között van. Legörbülő, hegyes csőrük és erőteljes, hegyes karmokat viselő lábuk van, látásuk kitűnő. Tollazatuk színe nem vírító, olyan amivel beleolvadnak a környezetbe. A hím és a tojó tollazata nem különbözik, ám a hímek majdnem mindig kisebbek a tojóknál. Nappali ragadozók. Táplálékuk kisebb emlősökből, hüllőkből, rovarokból, madarakból és dögökből áll. Gyors repülők.” Végül is ez a lényeg. Gyors repülők.


13:25 - Az AIRportal.hu Bournemouthban tartózkodó tudósítója szerint a gép felszállt! Egyelőre ennek a Flightradaron semmi nyomát nem látjuk. Ráadásul másfél óra alatt az Egyesült Királyságból Budapestre érni tényleg királyság lenne. A szerkesztőségben összeesküvés-elméleteket szövögetünk, Álmos vezér talán már napok óta a Ferihegyen várja, hogy kitolják valamelyik hangárból, és az egész röptetés csak médiahack. 

MTI-fotóMTI-fotó


13:38 - Minden idők legviccesebb fél perce repülés témakörben


13:47 - A Sólyom Airways közlekedési vonalairól a vezérigazgató elmondta, útvonalhálózatuk azért indul huszonkét célállomással, mert hat repülőgépükkel így képesek arra, hogy utasaiknak átszálló szolgáltatást kínáljanak. Az első hat főváros lesz a központi célállomásuk Európában: London, Párizs, Amszterdam, Frankfurt, Stockholm és Róma. Ezeket azért választották, mert az átszálló utasok nagy része ezekre a helyekre utazott Budapesten keresztül.

Vágó József azt is közölte, szeretnének több olyan egykori szovjet tagköztársaságba is közlekedni, ahová jelenleg nincs járat. Erről konkrétumot egyelőre nem kívánt mondani, de hangsúlyozta, nagyon széles palettáról kínálnak termékeket az utazóknak. (Magyar Hírlap)


13:55 - Ezt a képet a 444-en találtam a felszálló Álmos vezérről. A jóég tudja, ki készítette, Erdélyi Peti nem jelölt meg forrást. Update: Zoli felhívta rá a figyelmemet, hogy a fotót "TamasBarina" készítette az Airportal Facebook-oldala szerint.


14:10 - Már egy órája nem zenéltünk, ideje pótolni ezt a hiányosságot. U2 - Beautiful Day.


14:25 - Vasárnap délutáni csúcsforgalom Európa egén. Hogy melyik az Álmos vezér? Egyik sem, a HA-SHA továbbra sem látható a Flightradaron. Ebben a pillanatban öt magyar lajstromjelű gép szerepel a térképen, négy a Wizz Air flottájában, egy pedig a Travel Service Hungary kötelékében repül éppen Wroclawból Bodrumba


14:35 - "Egy inkább hangulati kérdés: mi az oka annak, hogy Magyarországon a szakma jelentős része részéről is erős gyanakvás kíséri a vállalkozást? Mi van a magyar világban, a repülővilágban, hogy ilyen légkörben zajlik egy új magyar légitársaság beindítása?

- Ez nem a magyar repülős világ, ez sajnos az elmúlt néhány évtized, évszázad hagyatéka, hogy a magyarok nem hisznek saját magukban. Pedig a magyar egy nagyon okos nép. Nézzük meg hány Nobel-díjasunk volt, láthatjuk, hogy az egy főre eső Nobel-díjasok aránya Magyarországon a legmagasabb, Magyarország nélkül a világ sehol nem lenne. Igaz, hogy ezeknek a kreatív embereknek a többsége külföldön tudta a találmányait elindítani, de akkor is magyar emberek voltak. Tehát a technikai fejlődésben, egyebekben, internettől kezdve, számítógépeken át, nagyon sokminden van, amire nagyon büszkék lehetünk, hogy ezt mi értük el. (...) Hogy miért ilyen a reakció? Fizetett kétkedők mindig vannak. Amikor valakinek van egy boltja, és mellé akarnak nyitni egy másikat, akkor nem azt fogja mondani, hogy annyi ügyfél van, gyere, építs boltot te is, hanem azt fogja mondani, hogy: á, itt neked aztán semmi nem terem. Gyakorlatilag ez egy marketingfogás, szakértőket is megfizeti valaki. Van légitársaság, akinek nem tetszik, hogy a 200 százalékos jegyárat, amit a Malév után bevezetett, most vissza kell vennie adott esetben. Üzleti érdekeket sértünk, semmi másról nincs szó. Ezért írtuk mi stílszerűen a honfoglalást, visszavesszük, ami a magyaroké." (iho.hu)

Vágó József vezérigazgató (Fotó: iho.hu)Vágó József vezérigazgató (Fotó: iho.hu)


14:45 - A szerkesztőségben újra felmerült az összeesküvés-elmélet (tudniillik hogy photoshop-e a 13:55-kor közölt kép). Lassan azt hihetem, hogy paranoiás vagyok. Persze ez nem baj, olvasóink fele szerint most is épp egy titkos társaság irányítja az országot


14:50 - Kérték, hogy rakjak be egy számot a Top Gun soundtrackjéről. Tessék.


15:02 - Ha most Index, vagy Origo vagy 444 lennénk, már megkerestük volna a Virtuális Malévot, hogy mit kezdenek majd a Sólyommal? A Virtuális Malév az igazi megszűnése után is megmaradt, pilótái azóta is hasítják a virtuális légteret. A nemzeti légitársaság összeomlása után néhány nappal Petrovszki Gábor az [origo]-nak elmondta, hogy a Malév VA légitársaság végig a Malév engedélyével, sőt a légitársaság munkatársainak szakmai segítségével működött, és nincs tudomásuk arról, hogy a világon másutt működne hasonló, a valóságban már nem létező cég az interneten. "A légitársaság emlékének megőrzése miatt nem tervezik, hogy leállítsák a virtuális Malévet: egyelőre a téli menetrend szerint repülnek, de mivel már birtokukban van a tervezett nyári menetrend, annak paramétereire is át fognak tudni állni. Ha azonos néven nem indul új magyar légitársaság, a jelenlegi adatok ismételt felhasználásával fognak repülni a jövőben - az oldtimer kategóriába átsorolt gépekkel." (origo)


15:04 - Közben elindult a webkamera Ferihegyen, Ustream-en lehet figyelni. Álmos vezér perceken belül bejelentkezik a magyar légtérbe.


15:06 - Jelenleg 2000 láb magasan tartózkodik a gép, engedélyt kért, hogy 4000 magasra emelkedjen és berepüljön Ferihegy fölé. 


15:12 - “Olyan megoldásokat alkalmazunk, amelyek szokatlanok az iparágban, de meg lehet csinálni, teljesen legálisan. Csak éppen nem gondolnak rá az emberek, hogy jé, hát ezt így is lehet. Ezeknek a megoldásoknak a java részével akkor jövünk elő, amikor már beindul a társaság, és lehet már ezekről beszélni.” (Vágó József)


15:25 - Amíg nem érkezik a gép, hajtogasson magának sajátot!


15:30 - Álmos vezér átrepült a leszállópálya fölött, megkezdi a leszállást!


15:40 - Rádióforgalom:

- Szépek vagytok.
- Köszönjük.


15:53 - A Sólyom sikeresen leszállt. Közvetítésünket egy - természetesen a repülésről szóló - vietnámi popslágerrel zárjuk.


16:10 - "Álmos vezér hazatért, indulhat a honfoglalás!" - mondta a vezérigazgató.

Schöngrundtner Tamás