Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A Közút szerint jöhet a tél

2013. november 13. 15:16
November 10-től március közepéig téli üzemmódban dolgoznak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársai.

Megyénkben négy üzemmérnökség található, a géppark ellenőrzését a napokban megtartották - tájékoztatott Fekete János, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Veszprém megyei igazgatója a napokban tartott sajtótájékoztatóján. Megjegyezte, a téli időszakban a legfőbb feladatuk a síkosságmentesítés, de szükség esetén kátyúzási feladatokat is elvégeznek.

Fekete JánosFekete János

Zugor István megyei üzemeltetési és fenntartási osztályvezető közlése szerint a szükséges előkészületeket elvégezték. A megyében összesen 46 km hosszan található hóvédmű, ebből 28 km erdősáv, a többi szakaszon hófogó hálókat, továbbá hórácsokat állítottak fel.

Zugor IstvánZugor István

Elhangzott, síkosság elleni védekezés tekintetében három szintet különböztetnek meg, úgy mint őrjáratos utak, rajonos (szakaszos) utak, illetve fehér (kisforgalmú mellék) utak. Az elsők közé tartoznak az autópályák, autóutak, a főutak, a napi 5000 járművél többet kiszolgáló összekötő és mellékutak. Ezeket a szakaszokat rendszeresen ellenőrzik, teljes hosszában végzik el a síkosságmentesítést szükség esetén vegyi, valamint érdesítő anyaggal. A napi 5000 járműnél kevesebbet kiszolgáló mellék és összekötőutakat a főutakat követően ellenőrzik, a síkosság elleni védekezés csak a veszélyes szakaszokon végzik el, főként a kis sugarú ívekben és a meredek emelkedőkön. A kisforgalmű mellékutakon nincs rendszeres síkosság elleni védekezés, a hóeltakarítás a járhatóság szintjéig történik, érdesítés pedig salakkal, vagy zuzalékkal.

Az első osztályba sorolt utakon (autópályák, autóutak és csomóponti ágaik) a szórást az észleléstől számítva 30-60 percen belül meg kell kezdeni, a második osztályba sorolt első rendű főutakon 1-2 óra áll erre rendelkezésre, a másodrendű főutaknál pedig 2-3 óra.

Az első osztálynál 3-5 cm-es hórétegnél kell a hóeltakarítást elkezdeni, a második osztálynál 5-10 cm-nél, a harmadik osztálynál pedig 15-20 cm-nél. A 15-20 cm lehullott hómennyiséget 5, 6, illetve 24 órán belül kell eltávolítania a cégnek. Az alsóbrendű utak megtisztítása csak ez után következhet a járhatóság biztosításáig.

A veszprémi üzemmérnökség mintegy 470 km-ről gondoskodik, a megyében több mit 1600 km-t kell rendben tartani. Ehhez összesen 23 saját kombinált géppel, 6 bérelt szóró géppel, illetve 8 hómaróval rendelkeznek. 6900 tonna sót raktároztak el az üzemmérnökségeken. A megyében 11 automata mérőállomás figyeli az időjárást, amely azonal jelez, ha beavatkozási szintre romlik az időjárás.

A téli időszakra vonatkozó főbb elvégzendő feladatokat az Országos Közutak Kezelési Szabályzata rögzíti, ez alapján készült el a Magyar Közút téli üzemeltetési szabályzata, ami részletesen leírja az egyes üzemmérnökségek feladatát.

 

Cseh Zoltán

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.