A jelenlévők egyperces néma főhajtással emlékeztek az elmúlt hónapban elhunyt László Károlyra.
„A hónap műtárgya:” 20 éves a Göllesz Viktor Fogyatékos Személyek Nappali Intézménye
Napirend előtt
Hartmann Ferenc a legutóbbi közgyűlésen intézett interpellációt a polgármesterhez a rezsicsökkentés hatásairól, ezt írásban kapta meg. Ebből idézve kiemelte, hogy 508 millió forintos veszteséget okoz a rezsicsökkentés. A kieső bevételek kompenzálásáról folynak a tárgyalások. Szintén írásban kapott választ az előző közgyűlésen feltett kérdéseire a zöldfelület változásaival kapcsolatban Katanics Sándor.
Gerstmár Ferenc (LMP): Az idén tavaszra ígérték a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés bevezetését, eddig azonban inkább a szelektív szigetek bővítésére fordítottak energiát. Mikorra várható a házhoz menő szelektív gyűjtés bevezetése? Mik a házhoz menő lomtalanítás tapasztalatai?
Némedi Lajos alpolgármester (Fidesz-KDNP): A lomtalanításról: lakosság egy ingyenesen hívható zöld számon kérhette a lom elszállítását, amit a VKSZ szakemberei oldottak meg. Ezzel megszűnt a közterületen elhelyezett hulladék. Nem került sem építési, sem veszélyes hulladék az utcákra. Szintén népszerű volt a zöldhulladék-gyűjtés is, amit külön térítési díj nélkül, kizárólag előzetes bejelentkezés után végezték el a VKSZ munkatársai.
Minderről korábban itt írtunk.
Gerstmár Ferenc: Milyen lehetőségei vannak a helyi kereskedőknek? A belvárosi kirakatok megjelenését a városképi előírásokhoz kell igazítani. Nem vezet az egységesítés steril arculathoz? Mit gondolnak erről a vállalkozók?
Porga Gyula polgármester (Fidesz-KDNP): Hónapok óta zajlik az egyeztetés a Kossuth utca vállalkozóival, hiszen a városnak is fontos, hogy ez a terület agoraként funkcionáljon. Ezeken a megbeszéléseken arról van szó, hogy egységesíteni kell a Kossuth utca látványvilágát, ami nem jelent ugyanakkor egyformaságot. Erre a vállalkozók is nyitottak.
Hartmann Ferenc (MSZP): Csatlakozik-e az önkormányzat a Dr.Card rendszerhez? (A rendszerről részletes információkat a drcard.eu oldalon találnak olvasóink.)
Porga Gyula: Már zajlanak az egyeztetések a kártya esetleges bevezetéséről, a tervek szerint a jövő évi költségvetésben erre szeretnének forrást is biztosítani.
Forgóné Kelemen Judit (Jobbik): Veszprémi vállalkozók jelezték, hogy húsz százalékkal emelkedett a hulladékfeldolgozási díjuk. Úgy tűnik, ők rosszul jártak a rezsicsökkentéssel.
A képviselő részletes véleményét itt olvashatják.
Porga Gyula: A VKSZ a törvény adta lehetőségek alapján döntött, a törvény szavát betartva. A húsz százalékos emelés nem valós, ez edénytípusoktól függ. A 240 literes tartályok esetében például kifejezetten csökkent is a díj.
Forgóné Kelemen Judit: Alkalmazzák a rezsicsökkentés a helyi tömegközlekedésben is! Van-e lehetőség a bérletjegyek árának tíz százalékos mérséklésére? A Jobbik kezdeményezi a kommunális, és az építményadó eltörlését is.
Porga Gyula: A jövő évi adórendeletet november 30-ig kell elkészítenini. Ha komolyan gondolta volna a javaslatot, akkor készített volna egy előterjesztési javaslatot, és kérte volna a napirendre vételét, de mivel ezt nem tette meg, így nem tudunk mit kezdeni a felvetéssel, kifutottunk az időből.
Nagy Piroska (független): Az állam újabb konszolidációval az önkormányzatok teljes adósságállományát átvállalja, cserébe gazdaságélénkítő, a kis- és közepes vállalkozások támogatását kérik.
Erről a kormányzati döntésről korábban hírt adtunk.
Porga Gyula: A költségvetésünkben nagyobb mozgásterünk lesz azáltal, hogy eltűnik a kétmilliárdos teher, teljesen érthető az elvárás, hogy a gazdaság élénkítésére fordítsuk az így megmaradó forrásainkat. Jelenleg is készül az integrált városfejlesztési stratégia, amelyben kiemelt prioritás lesz a gazdaságélénkítés, fejlesztés.
Katanics Sándor (DK): Ciklusokon átívelő gesztus volt, hogy a kiemelkedő teljesítményt nyújtó tanárokat és diákokat elismerte az önkormányzat. A fenntartóváltás után milyen lehetőségek vannak ennek a hagyománynak a folytatására?
Némedi Lajos: A fenntartóváltással járó egyéb feladatok miatt fordulhatott elő, hogy nem fordítottunk figyelmet erre, természetesen szem előtt kell tartani az oktatásbeli eredményeket, és a 2014-es költségvetésben igyekszünk biztosítani ennek a forrását.
Katanics Sándor több kérdést is intézett a polgármesterhez. Kíváncsi a Kossuth utcára tervezett pavilonok pályáztatásának részleteire. Esős időben jól láthatóan csíkos a Kossuth utca burkolatának nagy részét képző gránit, ez felvet minőségbeli kérdéseket. Költségesebb lesz-e a Kossuth utca síkosságmentesítése?
Porga Gyula: A pavilonokkal elsősorban a helyben lévő vállalkozókat szerették volna helyzetbe hozni azzal, hogy egy plusz területet kaptak volna az utcán, ez a felvetés azonban nem találkozott a vállalkozók igényeivel. Hosszú távú bérleti konstrukcióval számolunk, de ez csak akkor jöhet létre, ha találunk rá érdeklődőt, akinek az igényeihez szabhatjuk a létesítmények tervezését. A gránit természetes kő, aminek van természetes erezete, ezt láthatta a képviselő. A Kossuth utcára egyébként kétéves garanciát vállalt a kivitelező, ha bármi -probléma adódik, azt természetesen kijavítják. Előzetes kalkulációk szerint 5-8 százalékkal növekedik a terület takarítási költsége, ugyanakkor megtakarítás várható abból, hogy az aluljárót fűtőszállal síkosságmentesítik, illetve a zöldterületen is telepített locsolócsövekkel spórolják meg a kézi munkát.
Némedi Lajos napirend előtti felszólalásában méltatta a rezsicsökkentést. A kormány három lépésben több, mint 20 százalékkal csökkentette az energiaárakat. A Fidesz-kormány kevesebb, mint egy év alatt kilenc szolgáltatás árát csökkentette. Egy átlagos veszprémi család a rezsicsökkentés eredményeként éves szinten legalább nyolcvanezer forintot takaríthat meg. A rezsicsökkentés nem csak a gazdagoknak kedvez, a leginkább a lakótelepen élők érezhetik meg a hatását. A számok magukért beszélnek.
Napirend
Sürgősségi indítványban tárgyalta a közgyűlés az Arany János Tehetséggondozó Programmal kapcsolatos pályázathoz történő hozzájárulást.
1. Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének Városstratégiai és Városmarketing bizottságába – lemondás miatt – új nem képviselő tag megválasztása, és a Közjóléti Bizottságba bizottsági alelnök megválasztása
Kovács Rajmund lemondott a Városstratégiai és Városmarketing bizottságban betöltött tisztségéről, a helyére Sárándi Balázst választották meg. A Közjóléti Bizottságban Némethné Károlyi Jolánt alelnöknek választották meg.
Megválasztása után Sárándi Balázs esküt tett, és átvette megbízólevelét.
2. Beszámoló Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának 2013. I-III. negyedévi gazdálkodásáról
A beszámolóhoz tartozó táblázatot ide kattintva töltheti le.
Katanics Sándor megkérdezte, hogy mi a helyzet a likviditással? Hallottunk olyan híreket, ami szerint az oktatási intézmények nem tudják kifizetni egyes közüzemi számláikat.
Porga Gyula: Igen, vannak likviditási nehézségeink, a számlákat igyekszünk beérkezésük szerint teljesíteni. Az önkormányzatok bevétele időszakos, kiadásai viszont állandók, bízunk azonban abban, hogy év végéig minden igénybe vett szolgáltatás díját ki tudjuk fizetni.
Nagy Piroska: a kórházzal kapcsolatos kötelezettségek teljesítésében számíthatunk-e állami segítségre?
Porga Gyula: Furcsa helyzet, hogy a megyei kórháztól a település még hatvanmillió forintos adót próbál beszedni, miközben tudjuk, milyen nehéz helyzetben van az egészségügy. Azzal, hogy a kórház költségvetési intézmény lett, ez a probléma meg is oldótott.
3. Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a 2013. évi költségvetésről szóló 5/2013. (II.28.) önkormányzati rendelet módosítása
A közgyűlés több alkalommal hozott döntést arról, hogy a központi orvosi ügyelet a megyei kórház sürgősségi osztálya mellett, a Veszprém, Kórház u. 1. szám alatt, az OMSZ diszpécserszolgálati irányításával működjön.
A központi orvosi ügyelet – a háziorvosok érdekképviseletével történt előzetes egyeztetések alapján – külső szolgáltatóval valósulhat meg, melyhez közbeszerzési eljárást kell lefolytatni. A külső szolgáltatóval két év időtartamra 2014. április 1-jétől 2016. március 31-ig feladat-átvállalási szerződést köt az önkormányzat központi orvosi ügyelet működtetésére. Ahhoz, hogy a közbeszerzési eljárást decemberben megindíthassák, az önkormányzatnak ehhez a fenti időtartamra 25 millió forint összegben előzetesen kötelezettséget vállaljon. (Ez éves szinten negyede a jelenlegi, 50 milliós összegnek, amit az önkormányzat a központi ügyelet működtetésére fordít).
4. A) Veszprém városfizető parkolási rendszerének szabályozásáról szóló 30/2012. (V31.) önkormányzati rendelet módosítása
B) Döntés a Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Veszprém, Kossuth Lajos utca 6. Társasház között létrejövő megállapodásról.
A változások a belvárosi rehabilitációhoz köthetők: egyrészt a Bástya és a Hotel közötti parkoló – hasonlóan a McDonalds és az Óváros tér parkolójához – csak jeggyel lesz használható, a bérletek ide nem érvényesek.
Az eddig az OTP és a Lepényépület közötti útszakaszon az üzleteknek fenntartott 11 db parkolóhelyet felszabadítják, ezek helyett a társasház számára a zöld- és sárga parkolási zónákban használható kedvezményes bérletvásárlási lehetőséget biztosítanak 15 bérlet erejéig.
Katanics Sándor a Bagolyvári utcai parkolóház férőhelyeinek számára kíváncsi, illetve arra, hogy az átadással változik-e a környék parkolási rendje?
Porga Gyula: A környékbeli parkolóhelyek szűkítését nem tervezik.
Göttlinger László, a VKSZ vezérigazgatója arról tájékoztott, hogy 190 parkolóhely lesz a Bagolyvár utcai létesítményben.
Katanics Sándor szerint a parkolóhely-bővítés miatt még nagyobb forgalom és nehezebb közlekedés lesz a Bagolyvár utcában.
Porga Gyula: nem halogatjuk a helyzet megoldását, de nem lehet mindent egyszerre megvalósítani. Folyamatosan haladunk a terveink mentén, ez egy folyamat, ha lesznek források, akkor az előre meghatározott ütemterv szerint a jövőben tehermentesíthetjük a belvárost.
Czaun János (Fidesz-KDNP) maga is tapasztalta a forgalmi nehézségeket a Bagolyvár utcában, ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy az idősek otthona mögötti parkoló kihasználatlan. Ne keltsünk hisztériát, ha ugyanazt a forgalmi problémát tapasztaljuk, ami már húsz éve létezik!
5. A köztemetők üzemeltetéséről és a temetési tevékenység egyes kérdéseiről szóló 21/2010.(VI.28.) önkormányzati rendelet módosítása
A szociális temetésre vonatkozó törvényi változások miatt az önkormányzatnak ki kell jelölnie temetkezési helyeket erre a célra. A rendelet-módosítással a Vámosi úti temetőben jelölték ki a szociális temetkezésre használható parcellákat.
Katanics Sándor: hogyan viszonyul a városvezetés a szociális temetéshez?
Porga Gyula: Vannak az országnak olyan területei, ahol ezzel a lehetőséggel élni fognak, és vannak olyan részek, ahol nem számítunk ilyen típusú temetésekre. A VKSZ felkészült erre, de az elmúlt évek tapasztalatai alapján ennek nincs jelentős gyakorlata.
6. A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételének rendjéről, a fizetendő térítési díjak megállapításáról szóló 11/2011. (III.31.) önkormányzati rendelet módosítása
Nem történt díjváltozás.
7. A telekadóról szóló 44/2011. (XII.16.) önkormányzati rendelet módosítása
Beépítettnek minősülő és beépítetlen telek összevonása esetén az újonnan létrejött telek csak abban az esetben minősül adómentesnek, ha a Helyi Építési Szabályzatáról és Szabályozási Tervéről szóló önkormányzati rendelet szerinti megengedett legnagyobb beépíthetőség legalább 30 %-ban teljesül.
8. A köznevelési intézményekben alkalmazandó gyermekétkeztetési térítési díjról szóló önkormányzati rendelet megalkotása
A gyermekétkeztetési díj nem emelkedik az eddigiekhez képest.
Katanics Sándor: egyre kevesebb diák veszi igénybe ezt a szolgáltatást, mert nehézséget jelent a családoknak. A szolgáltatóknak is érdeke, hogy tartsák az eddigi díj szintjét, mert egy nagyobb fogyasztókiesés ellehetetlenítené őket.
Némedi Lajos nem ért egyet azzal, hogy az igények csökkenése mögött csak az árak szerepelnek. A fiatalok egy része hajlamos az étkezésre kapott pénzt másra fordítani.
9. Döntés a Veszprém Városi Televízió és Lapkiadó Korlátolt Felelősségű Társaság ügyvezető igazgatójának megválasztásáról
December 31-én lejár Szegedi László kinevezése, a 2014. január 1. napjától 2017. december 31. napjáig tejedő időszakra ismét őt nevezi ki a közgyűlés ügyvezető igazgatónak.
10. A) Döntés a Pannon TISZK Veszprém Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság ügyvezető igazgatója munkaviszonyának meghosszabbításáról
B) Döntés a Pannon TISZK Veszprém Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság 2014. január 1. napjától megbízandó könyvvizsgálójának személyéről
Az ügyvezető igazgató Sági István, a könyvvizsgáló Kiss Mária marad, a megbízás egy évre szól.
11. Állásfoglalás a „VKSZ” Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója munkaviszonyának közös megegyezéssel történő megszüntetéséről és új vezérigazgató megválasztásáról
Ahogy azt korábban megírtuk, Göttlinger László kérte munkaviszonyának megszüntetését. A helyét január elsejétől dr. Temesvári Balázs veszi át, aki jelenleg a székesfehérvári Széphő Zrt. vezérigazgatója.
Porga Gyula megköszönte Göttlinger László munkáját, egyúttal emlékeztetett arra, hogy milyen fontos szerepet játszott a városi közszolgáltató egységesítésekor.
A leköszönő vezérigazgatót Hartmann Ferenc is méltatta, ahogy fogalmazott, a jó gazda tevékenysége nem mindig találkozik a politikai akarattal, de ebben a vezető helyzetben is mindig helyt állt.
Mihalovics Péter, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője a VKSZ élén végzett munkája mellett a sportéletért tett erőfeszítéseit is megköszönte Göttlinger Lászlónak, aki magasra tette a lécet vezérigazgatóként és emberként is. Bízik abban, hogy Temesvári Balázs méltó utódja lesz, és ismerve az életútját ez minden bizonnyal így is lesz.
A polgármester kijelentette, hogy nem gyakorlat pályázati úton vezetőt választani a gazdasági társaságok élére, mivel egyértelmű jelölt volt erre a feladatra, nem tartották szükségesnek egy pályázat, "nagyobb merítés" elindítását. Egy olyan generációváltásra kerülhet sor, ami a megszokott minőséget biztosítja majd a jövőben is.
Göttlinger László megköszönte a dicsérő szavakat és a folyamatos támogatást, és jelezte, hogy minden segítséget meg fog adni Temesvári Balázsnak a munkájához.
A leendő vezérigazgatóval hamarosan külön cikkben foglalkozunk részletesebben is.
12. Közalapítványokkal kapcsolatos döntések meghozatala
Veszprém Város Helyi Vállalkozásokat Támogató Közalapítvány alapító okiratát úgy módosították, hogy a város közigazgatási területén működő üzlethelyiségek külső megjelenésének - településképi szabályozásnak megfelelő - átalakításához a Közalapítványtól támogatásban részesülhessenek.
Az önkormányzat kezdeményezi a Veszprém Megyei Önkormányzatok a Közbiztonságért Közalapítvány megszüntetését a bíróságon.
Somfai Balázst megválasztották a Veszprémi Kultúráért Közalapítvány Felügyelő Bizottsága tagjának és egyúttal elnökének.
13. Kulturális intézmények Alapító okiratainak módosítása
A Városi Művelődési Központ Alapító okiratának módosítását a Veszprém Megyei Jogú Önkormányzata, a Magyar Honvédség és az MNV Zrt. között 2013. október 31-én létrejött szerződés indokolja, miszerint a volt „HEMO” épülete városi tulajdonba került.
A Kabóca Bábszínház és Gyermek és Közművelődési Intézmény alapító okiratának módosítását az 1-es pontban említett szerződés, valamint az újonnan városi tulajdonba kerülő 8200 Veszprém, Láhner György utca 8.szám alatti ingatlan indokolja, amelyet a Veszprémi Petőfi Színházzal együtt műhelyház funkcióban használnak.
A Veszprémi Petőfi Színház alapító okiratának módosítása ugyanezért vált szükségessé.
14. A Veszprémi Kistérség Többcélú Társulása Társulási Megállapodásának módosítása
Papkeszi Községi Önkormányzat bejelentette szándékát, hogy 2014.január 1-vel kiválik a Veszprémi Kistérség Többcélú Társulásából. A társulásban jelenleg még résztvevő települési önkormányzat döntése miatt szükséges a Társulási Megállapodás módosítása.
15. Döntés a Nemzeti Vallásturisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. létrehozásának támogatásáról
A Székesfehérvári Turisztikai Nonprofit Kft. (50 %-os tulajdoni arány), a Veszprémi Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. (25%-os tulajdoni arány) és a Bakony és Balaton Térségi Turisztikai Nonprofit Kft. (25 %-os tulajdoni arány) létrehozza a Vallásturisztikai Ügynökséget.
A közép-dunántúli régióban, Veszprémben és Fehérváron is több olyan kegyhely, templom van, amelyek együtt már komoly turisztikai vonzerőt jelentenek. A nemzeti vallásturisztikai szervezet székhelye számára ezért optimális lehetőség a Székesfehérvár-Veszprém tengely. A két város vezetése már folytatott tárgyalásokat és sikerült kompromisszumos megoldást találni, miszerint Székesfehérváron lesz a Vallásturisztikai Ügynökség székhelye, ám a menedzsmentet veszprémi szakemberek alkotják majd.
Az ügynökség célja lesz a regionális szereplők tevékenységének összefogása, a közös marketingstratégia és egységes arculat kialakítása, a vallásturisztikai lehetőségek növelése és a turisztikai szereplők kínálatának összehangolása
16. Veszprém Megyei Jogú Város ifjúsági koncepciójának előkészítése
A hazai ifjúságpolitikai folyamatok és az európai trendek arra ösztönözték VMJV Önkormányzatát, hogy megújítsa a város ifjúsági koncepcióját. Az Ifjúsági Stratégia megalkotásához szükséges folyamatok közel 1 éve zajlanak, amely során első feladatként egy nagymintás ifjúságkutatás előkészítése volt szükséges.
Az ifjúságkutatás az előkészítési fázis legvégső stádiumában van. Néhány héten belül online és offline módon is elindulnak a lekérdezések. A kérdőív végleges formáját a kutatást végző intézet mellett VMJV Önkormányzata, a Pannon Egyetem Hallgatói Önkormányzata, valamint a Veszprémi Ifjúsági Ház szakemberei is véleményezték.
Az előttünk álló lépések a lekérdezések és a nagymintás kutatás eredményei figyelembevételével egy széles körű társadalmi vita elindítása, amely során kerekasztal beszélgetéseket tartanak a tervezetről, valamint egy-egy kiemelt témáról is.
Siklódi Levente (Fidesz-KDNP): Egy fontos előkészítő folyamat eredményeként készült el az anyag, amiről most szavazunk. Egy nagy felmérésről van szó, ami az Ifjúság 2012 csapat munkásságára épül, ezt próbáljuk meg helyi szinthez igazítani. Ez a stratégia nemcsak a városban élő fiatalok mindennapi komfortjának javítását szolgálja, hanem szeretnénk, ha minél többen megtalálnák a számításukat a városban, ha a Pannon Egyetem hallgatóit is minél nagyobb arányban tudjuk itt tartani.
Katanics Sándor azt kérte, hogy fokozott figyelmet fordítsanak a - lehetőleg legnagyobb arányú - mintavételre és a koncepció megalkotásába a diákönkormányzatokat is.
Mihalovics Péter szerint Veszprémben messze felül tudjuk múlni az országos átlagot az együttműködés terén, remélhetőleg ez az ifjúsági koncepció esetében is tapasztalható lesz. Fontos, hogy a fiataloknak megfelelő infrastruktúra és intézményrendszer álljon a rendelkezésére, hogy lehetőségük legyen véleményt formálni és alakítani a jövőjüket. El kell köteleznünk magunkat amellett, hogy kétévente megújítsuk ezt a kutatást, ezáltal a mindenkori városvezetésnek pontos képe legyen a tendenciákról.
Brányi Mária alpolgármester (Fidesz-KDNP) szerint a kutatás módszertana alapos eredményt biztosít, ami alapján megfelelő stratégiát dolgozhatnak ki.
23. Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata szociális szolgáltatástervezési koncepciójának felülvizsgálata
A város 2005-ben elfogadott szolgáltatástervezési koncepcióját kétévente felülvizsgálják, a 2013-as eredményeket a mellékelt dokumentumban találják olvasóink.
Gerstmár Ferenc: Nagyon alapos anyagot kaptunk kézhez, van azonban néhány kérdés. Mi az oka annak, hogy a bizottság által tárgyalt szövegből kikerült a bölcsödék állapotát esetenként balesetveszélyesnek nevező mondat. Másik kérdés, hogy a közmunka programban résztvevők milyen esélyekkel térhetnek vissza a munkaerő-piacra? Visszatérő téma a szociális bérlakások kérdése, várható-e ezek számának növekedése?
Porga Gyula: nincs közfoglalkoztatási adatunk, az önkormányzat 8 főt foglalkoztatott, ebből 3 fő tudott elhelyezkedni, ennél többet nem tudunk. A szociális bérlakások esetében nyilván a lehetőségek bővítése a cél. Fontos, hogy a civil szféra sokat tud segíteni a szociális területen. Az ÁNTSZ folyamatosan ellenőrzi az intézményeket, mi folyamatosan igyekszünk megfelelni az elvárásoknak, balesetveszélyes helyzet jelenleg nincs.
22. Szándéknyilatkozat a Támasz 2 Idősek Otthona Veszprém Szociálisellátó Nonprofit Kft-vel kötött ellátási szerződés módosítása tárgyában
Az intézmény Veszprém, Halle u. 3. szám alatti épületét az idei évben bővítették, ezért lehetőség van arra, hogy az átmeneti gondozottak férőhelyét 6-ról 21-re bővítsék. A gondozóházi férőhelyek működtetéséhez állami normatívát kívánnak igénybe venni. Ebben előnyt élveznek azok a civil szolgáltatók, akik önkormányzati kötelező feladatot látnak el az önkormányzattal kötött szerződés alapján. Ennek elősegítésére módosítja a szerződést az önkormányzat és az intézet, ami a költségvetésnek nem jelent többletkiadást.
27. Tájékoztató Veszprém Megyei Jogú Város helyi személyszállítási közszolgáltatási szerződésének felülvizsgálatáról
Az alábbiakban kiemeltük a tájékoztató legfontosabb megállapításait.
2013. február 1-jén változott a helyi menetrend, összességében munkanapokon 18, szabadnapokon 60, munkaszüneti napokon 28 járat került leállításra. A módosított járatok száma munkanapokon 88, szabad- és munkaszüneti napokon 45 db.
A folyamatos utasszám csökkenés tovább folytatódik, amelynek csak részben oka a járatszám csökkentést eredményező menetrendváltozás.
Összességében elmondható, hogy a Balaton Volán Zrt. kiegyensúlyozott szakmai színvonalon a megrendelő önkormányzat és a lakossági igényekre egyaránt figyelemmel nyújtja megszokottan jó minőségű szolgáltatásait, a közszolgáltatási szerződés ezért módosítást nem igényel.
24. A Veszprém város közigazgatási területén működő kötelező felvételt biztosító általános iskolák felvételi körzeteinek véleményezése
A körzetek nem változtak a korábbi évekhez képest.
19. Tájékoztató az intézményirányítási modell kialakításának tapasztalatairól és az intézmények működéséről
A köznevelési intézmények állami fenntartásba kerülésekor ezen intézmények technikai működtetését az önkormányzat felvállalta, azt a Intézményi Szolgáltató Szervezet és a „VKSZ” Zrt között osztotta meg. Az első év tapasztalatait részletesen elolvashatja külön cikkünkben.
Gerstmár Ferenc szerint túlzottan optimista az a megfogalmazás, hogy a néhány fennálló hiányosság ellenére alapvetően rendben van a rendszer.
A hatékonyságot biztosító szint alá csökkent a létszám, az ügymenet lelassult, az eddigi stabil működést a bizonytalanság váltotta fel - idézte a képviselő a Bán Mihálynak a Köznevelési, Ifjúsági és Sport Bizottság ülésén elhangzott felszólalását.
Katanics Sándor szerint célszerű ezekre a figyelmeztetésekre odafigyelni. Jó lenne, ha előkerülnének azok az elemzések is, amelyek a szükséges átalakításokra hívják fel a figyelmet. Őszintén kellene beszélni arról, hogy nem ideális a hangulat a munkavállalók körében.
Forgóné Kelemen Judit: azok a problémák, amiket korábban az ellenzék előre jelzett, visszaköszönnek a beszámolóból. Bán Mihály szavait azért kell fontolóra venni, mert jól megmutatják, hogy a munkavállalók koránt sem látják annyira felhőtlennek a helyzetet, mint a képviselők. Jó lenne tudni azt is, hogy mennyit spóroltunk az intézményi átakakítással, és az így megtakarított pénzt mire költöttük?
Halmay György (Fidesz-KDNP): a köznevelési törvény egyértelműen kettéválasztotta az oktatásban a szakmai és a kiszolgáló munkákat, utóbbiak nem lehetnek az iskola alkalmazottai. Járatlan úton indulutnk el, a kérdések folyamatosan letisztulnak. Nem tökéletes a rendszer, de néhány hónap elteltével még nem is állt össze teljesen a folyamat, ezért is hasznosabb egy teljes tanév elteltével megnézni, hova is jutottunk.
Némedi Lajos: az átszervezés óta 11 hónap telt el, igazán hasznos következtetéseket ilyen rövid idő alatt nem lehet levonni. Természetesen folyamatosan figyeljük az átalakítást eredményeit. Valóban volt szó a technikai személyzet átszervezéséről, azonban mivel támogatást igényeltünk a rendszer működtetésére, az emiatt adódó kötöttségek okán nem tudunk átszervezéseket végrehajtani.
18. Üzembentartói szerződés jóváhagyása a Veszprém MJV Önkormányzata tulajdonában álló kisbusz gépjárművek Klebelsberg Intézményfenntartó Központ részére történő használatba adása érdekében
A KLIK kérte az önkormányzatot, hogy a korábban a Vetési Gimnázium és a Középiskolai Kollégium által használt, jelenleg kihasználatlan két kisbuszt üzembentartóként használhassák. Az önkormányzat elfogadta a kérést tekintettel arra, hogy az a veszprémi iskolások érdekeit szolgálja.
Czaun János szerint ez az ügy tipikusan olyan, amit a bizottságnak kellene tárgyalni.
Katanics Sándor felhívta a figyelmet arra, hogy sok ideig azért álltak garázsban a gépjárművek, mert vita volt arról, ki fizesse azok műszaki vizsgáját.
17. Veszprém belterületi 27/A/4 hrsz-ú, természetben a Veszprém, Kossuth utca 1. szám alatti társasházban lévő ingatlan 226/229 tulajdoni hányada értékesítési árának felülvizsgálata és a 118/2013. (VI.26.) határozat módosítása
A Kossuth utca alján található épületet korábban – a szakértő által megállapított nettó 79 millió forint forgalmi értékhez képest – nettó 85 millió forintért próbálta meg értékesíteni az önkormányzat. Az értékesítési eljárás során több visszajelzés érkezett, miszerint az ingatlan korábban nettó 85.000.000 forint összegben megállapított minimum értékesítési ára nem piacképes, az Üzlethelyiség belátható időn belül történő értékesítésének valószínűsége csekély.
Október hónapban két írásos vételi ajánlat érkezett. Az Üzlethelyiség ellenértékeként mindkét jelentkező 70 millió forint vételárat ajánlott meg.
A Tulajdonosi Bizottság mindezek ismeretében és újabb szakértői vélemények kikérése után 75 millió forintra módosította az ingatlan minimális értékesítési árát.
Gerstmár Ferenc felvetette, hogy a Kossuth utca felújítása ezek szerint nem növelte, hanem csökkentette az ingatlan árát?
Porga Gyula szerint ezzel a minősítéssel várjuk meg, hogy ténylegesen mennyiért kel el az ingatlan.
Brányi Mária: az ingatlan téreloszlása miatt igen kötött a hely hasznosítása, ami az árra is rossz hatással van.
25. Közterület elnevezések
A közgyűlés az alábbi közterület-elnevezések mellett döntött:
- Főposta tér (a Kossuth utcai posta előtti tér)
- Szent Imre tér (a Hotel és a Lordok háza közötti terület)
- Hoffer Ármin sétány (a Budapest utat és a Kossuth utcát a volt zsinagógánál összekötő gyalogút)
Emellett elindítják a Budapest út körforgalom és Brusznyai út közötti szakasz átnevezésének előkészítését Mindszenty József útra, valamint a leendő Budapest út - Radnóti tér közötti új utcának az elnevezési folyamatát.
Katanics Sándor szerint a Hotel előtti terület miliőjéhez nem illik Szent Imre neve, Főposta pedig tudása szerint a Regina Mundi templommal szemben volt, a Kossuth utcai hivatalt 1. számú postának hívják. A Hoffer Árminról elnevezett sétányt támogatta.
Forgóné Kelemen Judit kritizálta, hogy nem minden közterület elnevezésére írtak ki pályázatot. Szerinte a bizottság indoklásai egymást is ütik, és valamiféle politikai korrektség jegyében próbáltak megfogalmazni a szöveget. Kérdezte, hogy mire alapozva fogalmaztak úgy, hogy Horthy Miklóssal kapcsolatban nincs meg a társadalmi egyetértés? A képviselő szerint a Hoffer Árminról elnevezendő "járdaszakasz" se nem utca, se nem sétány. Miért akarnak emléket állítani az egykori zsinagógának, amikor azt a zsidók kifejezetten azzal a kéréssel adtak el, hogy ne legyen nyoma sem az egyházi jellegnek.
Gerstmár Ferenc örülne, ha több humor szerepelne a közterületek elnevezésében is, ugyanakkor egyetért a utcanév bizottság indoklásaival.
Némethné Károlyi Jolán (Fidesz-KDNP) a Jobbik képviselőjének figyelmébe ajánlotta a Veszprém TV-n vetített sorozatnak a zsidó közösséggel foglalkozó részét. Örül annak, hogy a belvárosban a zsidóságra utaló közterület-elnevezés lesz, hiszen azokat az épületeket, amelyekre ma büszkék vagyunk a belvárosban, javarészt zsidók építették. Van adósságunk, amit törlesztenünk kell.
Porga Gyula: az utcanév munkacsoport lassan harminc éve dolgozik a városban, az ő szakmai véleményüket kritizálni nagy bátorság. Lehet érvelni arról, hogy másként gondolkodunk, de a munkacsoport érveit szakmailag támadni nem érdemes. Fontos, hogy megőrizzük a városhoz kötődő jelentős személyiségek emlékét, ahogy a zsidóságnak is emléket kell állítani, mert a zsinagóga megszűnése is a második világháború borzalmaira vezethetők vissza. Utcanevekre bármikor lehet javaslatot tenni, folyamatosan adott a lehetőség, nem kell felhívásra, kiírásra várni.
Somfai Balázs (utcanév munkacsoport) a főpostát illetően kijelentette, az emberek számára a Kossuth utcai posta a főposta, a közterületeknek nem kell az állandó névváltozásokat követni.
Forgóné Kelemen Judit kérte a szakembereket, hogy definiálják az utca és a sétány fogalmát.
Némedi Lajos kijelentette: a sétány elnevezésekor a lelkiismeret elvárásának kívánnak megfelelni.
Somfai Balázs: az a közterület, amit az önkormányzat Hoffer Árminról el kíván nevezni, olyan szerencsétlen jellegű, hogy nincs az utcánál vagy sétánynál jobb elnevezés rá, nincs ideális elnevezés. Az azonban kétségtelen, hogy a terület egy összefüggő gyalogos tengely, amire kell egy elnevezést találni, és ehhez a rendelkezésünkre álló szavakkal kell gazdálkodnunk.
A közterület-elnevezésekről további részleteivel külön cikkünkben foglalkoztunk.
20. Előzetes döntés Veszprém településrendezési eszközeinek módosításáról a Continental Automotive Hungary Kft. tesztpályájának fejlesztését érintően
A Continental Automotive Hungary Kft. szeretne a Veszprém-Gyulafirátót és Hajmáskér közigazgatási határa közvetlen közelében levő tesztpályáján nagyszabású, értéknövelő, tevékenységüket bővítő fejlesztést megvalósítani. Ehhez módosítani kell az adott területet érintően a rendezési tervet; ezt a folyamatot indítja meg az önkormányzat.
Forgóné Kelemen Judit azt kérdezte, hogy az adott területet eladták-e a Continentalnak?
Porga Gyula: igen, de nem mi voltunk, mivel az nem önkormányzati terület volt. Hozzátette: Közép-Európa legnagyobb ilyen tesztpályájáról beszélünk. A Continental olyan mértékű beruházást hajt végre, ami biztosíték arra, hogy a cég hosszú távra tervez, nem fognak egyik pillanatról a másikra eltűnni, mint ahogy azt több más vállalat teszi.
21. Döntés a Veszprém-Csopak kerékpárút nyomvonalát érintő településrendezési eszközök módosításával kapcsolatos tervezés előzetes pénzügyi kötelezettségvállalásáról
Az önkormányzat a 2014-es költségvetés terhére 2,8 millió forint + áfa értékben tesz előzetes kötelezettségvállalást a kerékpárút nyomvanalának kijelölése miatt szükséges területrendezési terv módosítás költségeire.
26. Tájékoztató a 2013-ban folyamatban lévő Uniós projektekről
A legtöbbet talán azzal mondjuk, ha az alábbi táblázatot megosztjuk: