Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Még mindig nincs megállapodás a motorosokkal

2008. december 11. 10:29
Évek óta nem születik mindenki számára kedvező megállapodás a Bakonyban szabálytalanul száguldozó motorosok ügyében. Míg a hadgyakorlatok alatt a sereg ütegekkel próbál füvet nyírni, a természetvédők a gumiabroncsok által okozott károk ellen emelik fel hangjukat.

A környék jó terepet biztosít a motorozáshoz – mondta lapunknak A. Krisztián, aki maga is többször került már bajba szenvedélye miatt. A vádakra csak annyit felelt, hogy míg tízfős baráti körével egymás nyakában száguldanak, inkább a saját és a többiek testi épségére figyel, mint a védett növényekre.

„Előfordult, hogy az út menti fák közé damilokat feszítettek ki. Ha valakit egy ilyen csapda nyak magasságban ér, tragédia is történhet." - mondta. Karóval is támadtak már rá, és bár a védőfelszerelés modern anyagokból készül, egy ilyen ütközés komoly sérüléseket okozhat.

Krisztián a természetvédőket is megérti, maga is többször tapasztalta már, hogy egyesek csak inni és rongálni érkeznek az erdőkbe. "A bukósisak a sportolót és a vandált is elrejti. A felháborodás jogos, de a csapdák mindenki életét veszélyeztetik." - mondta. Máshova menni nem igazán lehet, a sereg nagy területet használ, máshol pedig gyakran botlani vadászokba.

Megkeresésünkre Felhősi István, egy természetvédelmi és vadászati közhasznú egyesület elnöke elmondta, hogy sok összetűzés félreértésen alapul. Az állami erdő nem közterület, a földet valaki bérli és - ellentétben az oda tévedőkkel munkát - fektet bele, szigorú szabályokat követ. Az okozott károk nem merülnek ki az eltiport növényekben, a vadak ugyanis érzékenyek a zajokra és az élőhelyükön átgázoló zajos járművekre, néha akár hónapokig nem térnek vissza.

A területeket általában a tulajdonos elkeríti, vagy a behajtást nehezítő akadályokkal látja el. Ezek nem a motorozók ellen vannak, hanem a sokszor különleges természeti értékeket magában foglaló erdőrészre vagy a magántulajdonra hívják fel a figyelmet. „Kivilágítani ezeket nem lehet. Nem is azért vannak ott, hogy nagy sebesség mellett észrevehetők legyenek.” – mondta.

Az elnök szerint kisebb lenne a feszültség, ha a motorosok felvállalnák az arcukat és egyesületet, etikus szabályrendszert alakítanának ki. A sport és szabadidő területigényét az önkormányzatok közterületein kellene megoldani és nem a magántulajdonú birtokokon. A kijelölt pályát pedig csak közúton, közúti forgalomba helyezett motorokkal lehetne megközelíteni. Amíg viszont nincs megállapodás, a károk helyreállítását és a területek védelmét adófizetők, velük együtt a motorosok pénzéből kell biztosítani.

Kocsis Sándor

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.