A környék jó terepet biztosít a motorozáshoz – mondta lapunknak A. Krisztián, aki maga is többször került már bajba szenvedélye miatt. A vádakra csak annyit felelt, hogy míg tízfős baráti körével egymás nyakában száguldanak, inkább a saját és a többiek testi épségére figyel, mint a védett növényekre.
„Előfordult, hogy az út menti fák közé damilokat feszítettek ki. Ha valakit egy ilyen csapda nyak magasságban ér, tragédia is történhet." - mondta. Karóval is támadtak már rá, és bár a védőfelszerelés modern anyagokból készül, egy ilyen ütközés komoly sérüléseket okozhat.
Krisztián a természetvédőket is megérti, maga is többször tapasztalta már, hogy egyesek csak inni és rongálni érkeznek az erdőkbe. "A bukósisak a sportolót és a vandált is elrejti. A felháborodás jogos, de a csapdák mindenki életét veszélyeztetik." - mondta. Máshova menni nem igazán lehet, a sereg nagy területet használ, máshol pedig gyakran botlani vadászokba.
Megkeresésünkre Felhősi István, egy természetvédelmi és
vadászati közhasznú egyesület elnöke elmondta, hogy sok összetűzés félreértésen
alapul. Az állami erdő nem közterület, a földet valaki bérli és - ellentétben
az oda tévedőkkel munkát - fektet bele, szigorú szabályokat követ. Az okozott
károk nem merülnek ki az eltiport növényekben, a vadak ugyanis érzékenyek a
zajokra és az élőhelyükön átgázoló zajos járművekre, néha akár hónapokig nem
térnek vissza.
A területeket általában a tulajdonos elkeríti, vagy a
behajtást nehezítő akadályokkal látja el. Ezek nem a motorozók ellen vannak,
hanem a sokszor különleges természeti értékeket magában foglaló erdőrészre vagy
a magántulajdonra hívják fel a figyelmet. „Kivilágítani ezeket nem lehet. Nem
is azért vannak ott, hogy nagy sebesség mellett észrevehetők legyenek.” – mondta.
Az elnök szerint kisebb lenne a feszültség, ha a motorosok felvállalnák az arcukat és egyesületet, etikus szabályrendszert alakítanának ki. A sport és szabadidő területigényét az önkormányzatok közterületein kellene megoldani és nem a magántulajdonú birtokokon. A kijelölt pályát pedig csak közúton, közúti forgalomba helyezett motorokkal lehetne megközelíteni. Amíg viszont nincs megállapodás, a károk helyreállítását és a területek védelmét adófizetők, velük együtt a motorosok pénzéből kell biztosítani.