A Vehír néhány nappal korábban már „Közlekedési anomália vagy karácsonyi vicc” c. írásában foglalkozott a Pajta utcai 30 km/h-s sebességkorlátozó közúti tábla ügyével. A folyamatosan emelkedő, első szakaszán igen gyéren, feljebb ritkán lakott utca újabban a sebességmérő (a köznyelvben traffipax néven ismert) tanyája. Sokakat megbüntettek már, s az átfutási idő miatt még biztosan sokan meg is kapják a kései Mikulás-csomagot.
A baráti kör elnöke, dr. Bősze Ferenc bevezetőjében ismertette a körülményeket. A városban fokozatosan népszerűvé váló részen egyre többen laknak, egyre nő a közúti forgalom. A kívánalmaknak megfelelően folyamatosan újította, s újítja fel az önkormányzat az utakat, így ma már jó burkolaton, biztonsággal lehet a „hegyvölgyes” Buhimban közlekedni. A kör azonban nem ért egyet a harmincas sebességkorlátozással. Egyrészt azért, mert gyakorlatilag, technikailag alig-alig tartható be, másrészt azért, mert értelmetlen, hiszen hosszú szakaszon lakatlan. Érthetetlen módon – folytatta az elnök – a város legfrekventáltabb szakaszaként kezeli, s ennek megfelelően ellenőrzi a rendőrség. Vannak szemtanúk, akik szerint naponta több órát is ott tartózkodik a megyei rendőr-főkapitányság sebességmérő autója. A büntetések meg igencsak tekintélyesek. Sebességtől függően egy fizetésnyit is kitesznek. Az ott élők szerint tökéletesen megfelelne a Deák utcában elfogadott 40-es korlátozás itt is. Ugyanakkor az utcával párhuzamosan lefelé futó Árpád utca kétirányú, mégis lehet rajta parkolni, de ha egy nagyobb jármű szeretne áthajtani, akkor előtte szlalomozási gyakorlatokat kellene tartania.
Bár Bősze Ferenc folyamatos levelezgetésben van, érdemi választ nem nagyon kapott az érintettektől.
Polgári engedetlenségre lehet abból következtetni – folytatta az elnök –, hogy az év során négy alkalommal le is fújták festékkel ezeket a táblákat. Afelől, hogy ez bűncselekmény, nincs értelme vitát nyitni, mert feketén-fehéren az a törvény előtt. Ám a jelenség mindenképp figyelmet igényel, hiszen előbb-utóbb egy újabb Budapest út – Jutasi út problémakör kerekedhet ki belőle.
A baráti kör elnöke felkérte a városrész önkormányzati képviselőjét, Mihalovics Pétert, valamint Katanics Sándor országgyűlési és önkormányzati képviselőt, hogy közösen próbáljanak tenni valamit az érintettek érdekében.
Örömteli, hogy vannak olyan ügyek – mondta Mihalovics Péter –, amikben az egymással szemben álló politikai oldalak egyet tudnak érteni. Hozzátette: Katanics Sándorral közösen a januári közgyűlés elé kívánják terjeszteni az egész város közlekedési rendjének felülvizsgálatát.
A fentieket erősítette meg Katanics Sándor is, amikor így fogalmazott: számos közös ügy van, amiben együtt kell fellépnünk. Megemlítette, hogy a Buhim-völgy csatornázása még az előző ciklus során kezdődött meg uniós programból. Szólt arról is, hogy már a novemberi közgyűlésen felvetette az értelmetlen, a kint hagyott táblák sorsának gyors rendezését. Ebben a feladatban össze kell fogni a civil szervezetekkel is – tette hozzá –, de a hatóságokkal is precízen együtt kell működni.
Kiegészítő információként Mihalovics Péter elmondta, hogy a
legutóbbi táblafestés ügyében a rendőrség nyomozást rendelt el. Szólt arról is, hogy a jövő héten kihelyeznek egy, a közeledő jármű sebességét elektronikusan kiíró berendezést is.
Bősze Ferenc viszont arra is kíváncsi lett volna, ki tetette ki a táblát, indult-e nyomozás már az első táblalefestés után, vajon eddig hány büntetést szabtak ki (s hányat postáznak még ki a közeljövőben), s százalékosan „mit fogott le” a megyei gyorshajtási statisztikából a Pajta utca.