A 4-es metrót, amely Kelenföld vasútállomást köti össze a Baross téri Keleti pályaudvarral, nyolc év építés után adják át. A 7,4 kilométeres, tíz állomást magába foglaló első szakasz építése 2006-ban kezdődött el. A metrószerelvényeket a francia Alstom cég szállítja, ezek külsőre megegyeznek a 2-es vonalon közlekedő Metropolis kocsikkal, de a 4-es metró teljesen automata vezérlésű.
Szombattól változik a felszíni közlekedés menetrendje
Bár a 4-es metrót a tervek szerint péntek déltől használhatják az utasok a felszíni közlekedés csak másnap, a szombati üzemkezdettől változik meg - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kedden. A buszok délután is az eddig megszokott menetrend szerint és útvonalon közlekednek, és az új kelenföldi buszvégállomást sem adják, csak másnap.
Szombattól jelentősen módosul a felszíni közlekedés: tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, öt villamos- és három trolibuszvonal menetrendje módosul. Korábbi közlésük szerint a felszíni járathálózatot úgy alakították át, hogy a 4-es metró használatát ösztönözzék. Ott azonban, ahol a metróra való átszállás lassítaná az utazást, nagyrészt meghagyták a felszíni utazási lehetőséget, ezért nem változtattak érdemben például a dél-budai villamosok közlekedésén.
Összefogás kellett az új metróhoz
Megvalósult Magyarország utóbbi évtizedeinek egyik legnagyobb beruházása - jelentette ki Tarlós István főpolgármester Budapesten a 4-es metróvonal pénteki átadásán.
"Zűrzavaros előkészületeket, majd komoly erőfeszítéseket követően" befejeződött Budapest negyedik metróvonalának építése - fogalmazott Tarlós István, hozzátéve: pénteken az utasok birtokba vehetik a létesítményt. Azt mondta, a fővárosi metróhálózat mostani gyarapodása azt mutatja, hogy Budapest és az ország vezetősége "akar és képes együttműködni". A főpolgármester mindezt azután mondta el, hogy Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke átadta neki a 4-es metró vasútbiztonsági tanúsítványát és engedélyét.
A 2010-ben létrejött és azóta is fennmaradt összefogásnak és egységnek köszönhető a 4-es metró átadása - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök. A kormányfő azt mondta: Budapest akkor lesz büszke főváros, ha nagy dolgokra vállalkozik, de ezt csak akkor teheti meg, ha megtalálja az együttműködés módját a mindenkori kormányzattal. A cselekvéshez ugyanakkor erő is kell, az erőhöz pedig egység - folytatta Orbán Viktor, aki ezért azt javasolta a budapestieknek, őrizzék meg a 2010-ben létrehozott egységet.
Változik az éjszakai menetrend is
A 4-es metró pénteki átadása után nemcsak a nappali, hanem az éjszakai felszíni közlekedés is módosul a tavasztól élénkülő utasforgalom miatt. Észak- és Dél-Pestet összekötő, éjjelente a 3-as metrót pótló 914-es és 950-es járatcsalád belső szakaszán jelentős az utazási igény, amelyet a mostani kapacitással nem tudnak kiszolgálni, ezért a belső szakaszon munkanapokon is járni fog a 914A járat, hétvégén pedig megnövelik a kapacitást.
A Rákóczi úton közlekedő járatokon általában hajnali 2 óráig jelentkezik nagyobb kihasználtság vagy zsúfoltság, ezért ebben az időszakban a hét minden napján egységesen bővülnek a járatindulások: sűrűbben közlekedik a 907-es, a 931-es buszok pedig a Deák Ferenc tér és az Örs vezér tere között 15 perces időközönként járnak majd.
A 923-as éjszaki busz éjszakánként 30 helyett 15 percenként indul, és sűrűbben jár majd a 6-os villamos is: munkanapokon háromnegyed kettőig közlekedik 10 perces követési idővel, ez után az első nappali indulásig 15 percenként érkezik majd egy 6-os járat, hétvégente pedig egész éjjel 10 percenként indul.
Ezek mellett kisebb változások lesznek a 907-es, a 908-as, a 909-es, a 916-os, a 922-es, a 934-es, a 940-es, a 941-es, a 956-os, a 960-as, a 972-es, a 973-as, a 990-es, és a 994-es járat menetrendjében. Változik némileg a metrók közlekedése is, az 1-es, 2-es és 3-as metrók üzemidejét pár perccel meghosszabbították, így megszűnik az utolsó járatok 5 perces várakozása a Deák Ferenc téren. Emellett a nappali viszonylatok első járatainak indulását is kis mértékben módosították a legtöbb útvonalon.



