Több villamosság, kevesebb InterCity
A Veszprémet Budapesttel összekötő InterCity megszűntetésével kapcsolatban Pál Béla országgyűlési képviselőtársához hasonlóan Horváth Zsolt is kifejezte aggodalmait az elmúlt időszakban. A legfőbb indok a Minisztérium részéről, hogy villamosítási munkálatok zajlanak a vonalon, és ennek következménye a közvetlen IC vonatok megszüntetése. - Ez a válasz egyáltalán nem nyugtat meg, hiszen Budapesttől Veszprémig már elkészültek a villamosítással - kommentálta a miniszter válaszát a képviselő. - Tehát indokolatlannak tűnik számomra a közösségi közlekedési szolgáltatás színvonalának csökkentése ezen a szakaszon. A lakossági visszajelzések is azt támasztják alá, hogy kifejezetten romlott -főleg a reggeli órákban- a közelkedés. Ha ilyen mértékben csökken tovább a színvonal, akkor senki sem érdekelt abban, hogy igénybe vegye a szolgáltatást. A minisztérium válasza tehát csak akkor lenne elfogadható, ha a közlekedés leépítése lenne a célunk. A kérdéskört frakciónk tehát továbbra is fenntartja.
Több pályázati lehetőség, kevesebb adminisztráció
- Év végén elindult egy számháború a Bajnai Gordon miniszter úr és az Új Magyarország Terv végrahajtását felügyelő eseti bizottság között, melynek én is tagja vagyok. Ebben a vitában azt a kormányzati kommunikációt cáfoltuk, amely szerint 800-1000 milliárd új forrás kerül be a fejlesztési források körébe. Ennek 40%-a hitel lett volna, nem pedig új forrás, a maradék pedig ennek a gazdasági növekménye. Ehhez képest most történt változás. Kérdésemre, hogy a várható-e átcsoportosítás a forrásokban, azt a választ kaptam, hogy mintegy 266 milliárd forint értékben csoportosítanak át az egyes operatív és ágazati programok között. Ennek legnagyobb hozadéka a vállalkozókat érintheti, hiszen a korábbi 3-4%-hoz képest a jövőben a források 33%-ához juthatnak hozzá közvetlenül. Ez az arány nagyjából igazodik az uniós átlaghoz. Reméljük tehát, hogy a 2009-ben kiírt pályázatokban már látható lesz ez a változás. Várhatóan a mikrovállalkozásoknak szóló pályázatok esetén is pozitív módosítások elé nézünk.
- Rákérdeztünk arra is, hogy mikorra várható végre ennek a borzasztóan nagy pályázati adminisztrációnak a csökkentése, amire azt a választ kaptuk, hogy már született döntés az uniós pályázatok egyszerűsítéséről. Ami fontos lehet, az az, hogy késedelem esetén a végrehajtói, lebonyolító intézmények is kamatot lesznek kötelesek fizetni, illetve a pályázat előtt benyújtandó dokumentumok száma huszonkilenccel csökkent. Kérdezem én, miért vártunk 2004 óta ennyit?
Több út, kevesebb buszmegálló
- A márkói elkerülőút építésével kapcsolatos korábbi megbeszélések egyikén hangzott el, hogy az egymástól fizikailag elválasztott kétszer két sáv megépítése esetén az utak mentén lévő buszmegállókat fel kell számolni. Ez elég jelentős változás lenne sok kistelepülés életében, hiszen jelenleg az úgynevezett falujáró buszokon kívül csak olyan távolsági járatokkal oldható meg a közlekedés, melyek a település közelében elhaladó főút menti megállókban veszik fel az utasokat. A miniszter kérdésemre adott válaszából az derül ki, hogy a buszmegállók csak akkor maradhatnának meg, ha aluljárókat alakítanának ki a gyalogosok számára, de egyetlen ilyen megállópár költsége meghaladja a százmillió forintot. Tehát amellett, hogy érdekünk az út, a zajvédőfal megépítése, tenni fogunk azért, hogy a külterületi buszmegállókat ne szüntessék meg. Felvesszük a kapcsolatot az érintett volán cégekkel is, hogy feltérképezzük, hogy az esetleges változásokat milyen járatmódosításokkal tudjunk kompenzálni.
Több norma, kevesebb játszótér
- Az unióhoz való csatlakozást követően erősödött fel az az igény, hogy igazodjanak a játszótereink is a biztonságosabb nyugati normákhoz. 2004 februárjában született rendelet a meglévő terek felülvizsgálatára, és van egy minősítési rendszer, amellyel eldönthető, mely elemek maradhatnak meg és melyeket szükséges cserélni. Az önkormányzatoknak tervet kellett készíteniük az átalakításokról, hogy 2008 végéig minden játszótér megfeleljen az előírásoknak. Jónéhány önkormányzat abba a helyzetbe jutott, hogy az utolsó pillanatban próbálta végrehajtani a szükséges változtatásokat, és mivel ez nem kevés pénzbe kerül, ezért nem is készültek el vele. Többen megkerestek minket, hogy próbáljuk elérni, hogy valamilyen haladékot kapjanak, és ebben sikerült is megegyeznünk az illetékes minisztériummal. Ennek megfelelően azok, akik a következő három évre egy megvalósítható, ütemezett, ellenőrizhető tervet nyújtanak be, időt nyerhetnek.