A hányatott sorsú 8-as főút felújítását már évek óta
tervezik a szakértők, de végleges időpont ennek megvalósítására még mindig
nincsen. A konferencián Galuska János, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
gyorsforgalmi beruházási igazgatója részletesen ismertette a jelenlegi
helyzetet, valamint elmondta a felújításra vonatkozó terveket is. Ezek alapján
a 8-as főút nemcsak kétszer kétsávossá alakulna, hanem kiépítenének elkerülő
utakat is – mint például a jelenleg is készülő Márkót elkerülő szakasz -,
így az érintett falvakon és városokon áthaladó forgalom minimalizálódna. Ehhez
azonban az új nyomvonalak megtervezése és elfogadtatása mellett megfelelő
csomópontok kialakítására is szükség van, hiszen a jelenlegi csomópontok a
megnövekedett forgalom befogadására alkalmatlanok.
Galuska János elmondása szerint ezek nem extra igények, viszont megvalósításukhoz több kell annál, mint elkészíteni a terveket. A főút átalakítása maga után vonja azt a tényt, hogy a főút mentén található buszmegállókból a településekbe tartó gyalogosok a főúton áthaladva nemcsak lelassítják a forgalmat, de veszélynek is ki vannak téve. A buszmegállók megszüntetéséből viszont az következik, hogy a helyközi járatoknak be kell térniük minden településre.
A megjelent polgármesterek is kifejthették véleményüket a témával kapcsolatban. Veszprém város polgármestere, Debreczenyi János elmondta, hogy a főút felújítása nemcsak Veszprém, hanem a Közép-Dunántúl, és közvetve Magyarország érdeke is.
Schwartz Béla, Ajka polgármestere elmondta, örül, hogy a Budapest-központúság oldódik. Felhívta a figyelmet arra, hogy a megnövekedett forgalom miatt a tüskevári, devecseri és ajkai elkerülők tervezése minél hamarabb meg kell valósuljon.
Ehhez kapcsolódóan szólalt fel Holczinger László, Devecser polgármestere, akitől megtudtuk, hogy az úthálózat kiépítéséhez az önkormányzat a területet ingyen biztosította. Schwartz Béla elmondta, hogy a Somló térségében a közlekedés fejlesztéséhez szükség van felüljáró, körforgalom, zajvédő fal, illetve a vasúti aluljáró kiépítéséhez. Ezzel az élet minőségét is jelentősen javítanák az adott részen.
Németh Árpád, Várpalota polgármestere utalt arra, hogy két korábbi ciklus gazdasági minisztere is ígéretet tett arra, hogy a város elkerülő szakaszát megépítik. Az első ígéret szerint a projekt 2005-ös kezdéssel, 2007-es befejezéssel valósult volna meg, a második ígéretben viszont már a 2009-2011-es időszakra vonatkozott. Az építkezési munkálatoknak viszont még se híre se hamva. Ígéretek vannak, de vajon mikor kezdenek már hozzá a megvalósításához?
Öskü polgármestere lassító és gyorsító sávokat, Herend polgármestere zajvédő falat, Bánd polgármestere pedig a buszmegálló kérdés megoldását kérte.
A kéréseket figyelembe véve Galuska János és a felelős szervek képviselőinek közös álláspontja szerint az illetékes miniszterhez írt levél megfogalmazása lenne a legjobb megoldás. A levél tartalmazna olyan kéréseket, mint a 8-as főút gyorsított ütemben történő fejlesztése a régi nyomvonalon, kétszer két sáv kiépítése a vonal mentén, elválasztó falak a két-két sáv között, csomópontok kiépítése, elkerülők megépítése. Emellett kérnék azt is, hogy a 83-as úton túl a megyehatárig az előkészületek történjenek meg. Az M8-as előkészületeit ne állítsák le, de az elsődleges projekt most a 8-as főút legyen. A levélhez csatolva azokat az egyoldalas beszámolókat is küldenék, melyekben a polgármesterek megfogalmazzák kéréseiket.
A konferenciát Pál Béla, a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke zárta.



