Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Válság Veszprémben – Enni vagy nem enni?

2009. január 29. 6:49
Válság Veszprémben. Cikksorozatunk második részében veszprémi éttermek vezetőit faggattuk tapasztalataikról. Kevesebbet vagy többet eszünk válság idején?
Palotás Péter, az Oli e Gino étterem üzletvezetője nagyjából 30%-os visszaesést érzékelt az elmúlt időszakban. - Az étterem jó helyen van, és ez számunkra nagy előnyt jelent. - Az egyetemisták teszik ki a vendégkörünk legnagyobb részét, de az ő számukban is érezni a csökkenést. A hozzánk betérő családok száma sem éri már el a korábbi szintet, de összességében még nem vészes a forgalomesés. Az jól látható, hogy az emberek egyre kevésbé engedhetik meg maguknak ezt a pluszt. A kiadások csökkentése érdekében az elsők között mondanak le az éttermi étkezésről, pedig az ételek megfizethetőek, nem emeltünk jelentősen árakat, esetenként még az inflációt sem éri el az áremelés.

Nyikovics Gábor, a Sirály Étterem és Pizzéria üzletvezetője nem hiszi, hogy a gazdasági válság hatással lenne az éttermére. - A tapasztalataim alapján elmondhatom: évről évre romlik a helyzet. A válság nem hozott semmi újat. A média eltúlozza ezt a témát. A látogatók köre nálunk teljesen vegyes, nem érezhető a családosok számának csökkenése sem. A mai világban lassan luxussá válik az éttermi étkezés és általánosságban elmondható, hogy kevesebben engedik meg ezt maguknak. Az étteremben költséghatékonyabb működésre álltunk át, hogy a plusz költségeket ne a vendégekre háríthatsuk.

Tóth Csaba, a Giselle Belga Étterem üzletvezetője ingadozó forgalomról számolt be. - Az egyik nap teljesen átlagos forgalmat hoz, a másik nap gyengét. De még az átlagos látogatottság esetén is alacsonyabb a bevétel, mint korábban, mivel alacsonyabb az egy főre eső fogyasztás. A hétvégék szerencsére továbbra is teltházasak, de a kétgyerekes családok már nagyon ritka vendégnek számítanak. A baráti társaságok vagy az üzleti megbeszélések a gyakoribbak. Vendéglátósként azt nem igazán értem, hogy az emberek miért választják inkább a gyengébb minőségű ételek házhozszállítását, amikor ugyanannyi pénzért az étteremben elfogyaszthatnák a háromfogásos napi menüt.

Mészáros Zoltán, az Oliva Étterem tulajdonosa elmondása szerint már október végétől érezhető volt a visszaesés. - Novemberben 30%-os, decemberben és januárban 20% körüli a csökkenés. Elsősorban a középréteg morzsolódik le, ők mondanak le az éttermi szolgáltatásokról. A vendégkör szerkezete nem alakult át lényegesen, arányosan csökkent a létszám. Az igazán szörnyű az, hogy az átlag magyar egy évben körülbelül 170€-t költ étteremre, míg ez Nyugat-eErópában 500€ körül mozog. Persze ott a reálbérszínvonal is sokkal magasabb. Nálunk kulturálisan nem alakult ki, hogy étteremben jöjjünk össze az ismerőseinkkel, inkább otthon fogadjuk a vendégeket.


Cikksorozatunk első részében az autókereskedők tapasztalatairól olvashat.

Tiger Szabolcs

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.