Palotás Péter, az Oli e Gino étterem üzletvezetője nagyjából
30%-os visszaesést érzékelt az elmúlt időszakban. - Az étterem jó
helyen van, és ez számunkra nagy előnyt jelent. - Az egyetemisták
teszik ki a vendégkörünk legnagyobb részét, de az ő számukban is érezni
a csökkenést. A hozzánk betérő családok száma sem éri már el a korábbi
szintet, de összességében még nem vészes a forgalomesés.
Az jól látható, hogy az emberek egyre kevésbé engedhetik meg maguknak
ezt a
pluszt. A kiadások csökkentése érdekében az elsők között mondanak le az
éttermi étkezésről, pedig az ételek
megfizethetőek, nem emeltünk jelentősen árakat, esetenként még az
inflációt sem éri el az áremelés.
Nyikovics
Gábor, a Sirály Étterem és Pizzéria üzletvezetője
nem hiszi, hogy a gazdasági válság hatással lenne az éttermére. - A
tapasztalataim alapján elmondhatom: évről évre romlik a helyzet. A
válság nem hozott semmi
újat. A média eltúlozza ezt a témát. A látogatók köre
nálunk teljesen vegyes, nem érezhető a családosok számának csökkenése
sem. A mai világban lassan luxussá válik az éttermi étkezés és
általánosságban elmondható, hogy kevesebben engedik meg ezt maguknak.
Az
étteremben költséghatékonyabb működésre álltunk át, hogy a plusz
költségeket ne a vendégekre
háríthatsuk.
Tóth Csaba, a Giselle Belga Étterem üzletvezetője
ingadozó
forgalomról számolt be. - Az egyik nap teljesen átlagos forgalmat hoz,
a másik
nap gyengét. De még az átlagos látogatottság esetén is alacsonyabb a
bevétel,
mint korábban, mivel alacsonyabb az egy főre eső fogyasztás. A hétvégék
szerencsére továbbra is teltházasak, de a kétgyerekes családok már
nagyon ritka vendégnek
számítanak. A baráti társaságok vagy az üzleti megbeszélések a
gyakoribbak. Vendéglátósként azt nem igazán értem, hogy az emberek
miért választják
inkább a gyengébb minőségű ételek házhozszállítását, amikor ugyanannyi
pénzért az
étteremben elfogyaszthatnák a háromfogásos napi menüt.
Mészáros Zoltán, az Oliva Étterem tulajdonosa elmondása
szerint már október végétől érezhető volt a visszaesés. - Novemberben 30%-os,
decemberben és januárban 20% körüli a csökkenés. Elsősorban a középréteg
morzsolódik le, ők mondanak le az éttermi szolgáltatásokról. A vendégkör
szerkezete nem alakult át lényegesen, arányosan csökkent a létszám. Az igazán szörnyű az,
hogy az átlag magyar egy évben körülbelül 170€-t költ étteremre, míg ez Nyugat-eErópában 500€ körül mozog. Persze ott
a reálbérszínvonal is sokkal magasabb. Nálunk kulturálisan nem alakult ki, hogy
étteremben jöjjünk össze az ismerőseinkkel, inkább otthon fogadjuk a
vendégeket.
Cikksorozatunk első részében az autókereskedők tapasztalatairól olvashat.