– Milyen gyakran találkozik az internetes zaklatás problémájával?
– Ritkán keresnek meg közvetlenül az internetes zaklatás problémájával. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a zaklatottak nagy része úgy gondolja, hogy ő maga is képes megbírkózni a problémával, másrészt szégyelli magát vagy egyes esetekben önmagát is okolja azért, ami vele történik. Azt gondolom, hogy ebben a kérdésben a prevenció a legfontosabb. Véleményem szerint az iskolaszichológusok általában felvállalják feladatként, hogy osztályfoglalkozások keretében felhívják a figyelmet a biztonságos internethasználat fontosságára.
Az internetes zaklatásokban az az érdekes, hogy tulajdonképpen bárki lehet zaklató és bárki lehet zaklatott. Gondoljunk bele, hogy ha egy fiatalabb gyereket csúfolnak a felsőbb évesek az iskolában, akkor ő abban a helyzetben nem tud reagálni, azonban az internet személytelenségében lehetősége nyílik a visszavágásra.
– Mit tehet egy iskolapszichológus ha konkrét problémával keresik fel?
– Ha valaki ezzel a problémával keresi fel az iskolapszichológust, akkor elsősorban a bűntudatával és a szégyenérzetével kell foglalkoznunk. Ilyenkor nagyon erősen támaszkodunk arra a közösségre, amiben ez a zaklatás megtörténik. Ez lehet egy osztály vagy egy baráti társaság. Nagyon sokszor azoknak az erejére van szükség, akik tudnak a zaklatásról, azonban nem tesznek ellene semmit. Elsősorban őket kell megszólítani. A kortársakat kell arra felkészíteni, hogyha a barátjuk vagy barátnőjük beszámol egy ilyen esetről, akkor tudjanak segíteni. Sokszor az is elég, hogy elviszik az illetőt az iskolapszichológushoz, vagy jelzik a problémát a pedagógus felé.
Ha a zaklató személye kiderül, akkor fel szoktam ajánlani egy úgynevezett resztoratív beszélgetést, ami egy helyreállító módszer. Ilyenkor a zaklatott és a zaklató támogatókkal együtt közösen megbeszéli, hogy mi történt és, hogy ez milyen érzéseket váltott ki belőlük. A zaklató ebben a helyzetben szembesül a saját tetteinek következményével és közösen kitalálják, hogy hogyan lehetne megoldani a felmerülő problémát. Mivel nagyon sok esetben a zaklató és a zaklatott ugyanannak a közösségnek a tagjai fontos, hogy a probléma megoldása után vissza tudjanak illeszkedni az adott közösségbe.
– A fiatalok egyre korábban kezdik használni az internet adta lehetőségeket. Mit tehet a szülő, hogy biztonságba tudja a gyermekét?
– Az a tapasztalatom, hogyha a szülő tizenkét éves korig nem beszélget a gyerekével az internet használatról és nem alakítanak ki szabályokat, akkor utána már szinte lehetetlen. Meg szoktam kérni a szülőket, hogy üljenek oda a gyerekeik mellé és nézzek meg, hogy mit csinálnak. Most egy olyan érdekes állapotban vagyunk, hogy a gyerekek rendelkeznek egy olyan tudással, amivel a felnőttek nem.. Fontos, hogy a szülők is megtanulják használni azokat az online felületeket, amiket a gyermekeik rendszeresen használnak, hiszen ezáltal a kontroll is könyebb lesz.

