Igazából nem nyúlnak az emberek olyan mélyen a zsebükbe, ha betérnek hozzánk és természetesen a vásárlók száma is csökkent - számolt be egy anonimitását őrző műszaki üzlet dolgozója. - Csak a fontosabb, úgymond napi szinten használt termékekre adnak ki pénzt az emberek és általában férfiak. Az árak hullámzanak: hol magasabb, hol pedig olcsóbbak a termékek. Ennek egyik fontos tényezője a forint árfolyamának változása, de az is kiderült, hogy általában cégektől függ, mennyiben változik a termékek értéke.
A Mátrix Szaküzletben inkább a vásárlás minőségén érezhető a válság hatása. - Aki eddig az eredeti nyomtatópatronokat vitte, az most áttért az utántöltésre, vagy olcsóbb kategóriás utánzatot vásárol. Általában minden beszállító cég megnövelte az árakat, egyelőre a magyar gyártók nem, de ki tudja, hogy meddig marad meg ez a helyzet. Az emberek ugyanakkora számban térnek be a boltba, hiszen a nyomtatókhoz szükséges festéket és egyéb kellékeket muszáj megvenni.
- Nálunk is megmutatkoznak a pénzügyi gondok - foglalja össze az Office Team dolgozója. - Az emberek kifacsart hangulata is megmutatja ezt és jobban meggondolják, hogy mire költsenek, hiszen elsődleges szempont az ételvásárlás, csak utána jöhet a többi. Ami a többihez tartozik, azon próbálnak spórolni. Nagyon ritka, hogy valaki a drágább termékeket választja. Elsődleges szempont lett tehát az ár, másodlagos pedig a minőség, ami eddig nagyrészt ezen a területen nem volt jellemző. Nálunk létezik áruvásárlási hitel, két bankkal is szerződésben állunk, de ennek a forgalma is visszaesett. Áremelés természetesen nálunk is volt, de a beszállító cégeknek köszönhetően. Árcsökkenésről sajnos nem tudunk beszélni, talán egy-két számítástechnikai kiegészítő lett olcsóbb az idén, de januártól az árak csak emelkedtek és emelkedni is fognak. Talán közrejátszik ebben a forint és az euró viszonya is - mondta el.
A Kellékház dolgozói szerint is az olcsóbb termékek iránt van inkább kereslet, de azért még mindig vannak olyanok, akik ragaszkodnak a minőséghez. Az megfigyelhető, hogy minden cég drágított, körülbelül 20%-os áremelkedés figyelhető meg. Nem ők emelnek az árakon, hanem már a forgalmazótól szerzik be a megnövekedett áron. Általában itt is a mindennapos dolgokra és a fogyó eszközökre van inkább kereslet. A vásárlók száma pedig a válságnak köszönhetően szintén lecsökkent.
Sorozatunk előző részeiben a ruhaboltok, a büfék és sörözők forgalmáról, a piaci helyzetről, a veszprémiek utazási kedvéről, étkezési szokásairól és a környékbeli autókereskedések tapasztalatairól érdeklődtünk.