1940 legnagyobb zenés színházi sikere kétség kívül Eisemann Mihály és Szilágyi László új operettje, a Tokaji aszú volt, amely még három évvel később, a háború végén is műsoron maradt, sőt meg is filmesítettek. A rendkívül népszerű szerzőpáros korábban többek között az Én és a kisöcsém, a Hyppolit, a lakáj, a Zsákbamacska révén lett országosan ismert. Az már a bemutató idején köztudott volt, hogy maga a mű a főszereplő, Fedák Sári kedvéért született, és a legendás színésznő is közreműködött megszületésében. Noha falusi miliőben játszódik, Szilágyi nem a népszínművek világát teremti újjá itt, hanem a műfajban némileg szokatlan módon, hétköznapian drámai szituációt teremt, ám mindvégig megőrizve az operett szabályait.
Eisemann Mihály most sem fukarkodott tehetségével, olyan slágerei szerepelnek az operettben, mint a Pénz beszél, a Fáj a szívem, a Május van, Az orgona virágzik, vagy főleg a Rózsa, rózsa, bazsarózsa – /ez hamarosan a frontkatonák indulója lett/, no meg sok más ismert dallam, amely most az új átdolgozás során került a darabba.
A megható és sodró mese tanulságát a Tokaji aszú főhőse, Tarczali Darázs Katalin maga így fogalmazza meg: „Isten nem fajtákat teremtett, hanem embereket! Egyformák vagyunk, mint a szőlőtőke fürtjei”. Ez nemcsak 1940 – ben, de még ma is – több, mint frázis – bölcs igazság. Márpedig ez egyetlen operettnek sem árt.
Az előadásban színpadra lép Csarnóy Zsuzsanna, Bardon Ivett, Halas Adelaida, Kusnyér Anna, Tóth Loon, Keller János, Nagyhegyesi Zoltán, Palásthy Bea, Benczédi Sándor, Szűcs Krisztina, Máté P. Gábor, Kőrösi Csaba, Nyirkó István, Szűcs László, Madár K. Zoltán, Vajda Károly, Módri Györgyi,Magyar Kinga rendezőasszisztens, Fehér Szabolcs, valamint gyermekszereplők: Temesvári Bende, Kiss Benett, Farsang Máté és Gellért Jenő.
A díszlettervező Perlaki Róbert, a jelmeztervező Harák Judit, a koreográfus Hábel Ferenc, a korrepetitor Győrfi Judit, az ügyelő Szentmiklósi Ildikó, a súgó Tóth Zsanett. Az előadás zenei vezetője Fekete Mária, dramaturgja és zenei szerkesztője Nemlaha György.