Az idei szezon legnagyobb csatáját vívta nem régiben az MKB-MVM Veszprém, amikor a PSG-t fogadta a Veszprém Arénában. Az összecsapást - mint az elmúlt négy évben minden alkalommal - a Digi Sport közvetítette élőben, mi pedig végig követtük a folyamatot, miként jut el a csarnokban uralkodó hangulat az otthonülőkhöz és mit tesznek azért a televízió munkatársai, hogy a nézők még többet kapjanak.
A több éve együtt dolgozó és jól összeszokott gárda rutinosan készítette elő a helyszínt, egyértelműen látszott, mindenki pontosan tudja, hogy mi a feladata. Sorra kerültek elő a technikai berendezések az autóból, a különböző kábelek pedig a csarnok padlózatán kacskaringózva érték el a rendeltetési helyüket. “Mindenek előtt kiszintezzük az autót, ez a berendezések és a normális munkakörülmények miatt is fontos, valamint korábban, amikor ez elmaradt, a klímával is voltak rossz „kalandok”, vízben álltak a kábelek” – osztotta meg egy korábbi tapasztalat tanulságát Frankó Péter műszaki vezető. Közben valamennyi eszköz kikerült a kocsikból, megkezdődött a technikai igény biztosítása, illetve a közvetítő autó installálását is elvégezték. “A közvetítésben szerepet játszó valamennyi berendezést párosítani kell az autón lévő technikával” – adott magyarázatot.
“Egy videójel mellett négy hangsávot küldünk a műholdra. Kettő az atmoszférát közvetíti, amihez több térmikrofont helyezünk el a csarnokba, többek között a kapufára is, hogy szépen hallható legyen a csattanás, a másik két sávra a kommentátor hangokat kötjük” – avatott be a részletekbe Frankó Péter. Ezen a napon azonban kivételesen háromra nőtt ez a szám, hiszen ez a mérkőzés lett a hét meccse, így a magyar és francia kommentátor mellett élőben közvetített az EHF TLV is Tom O’Brannagain közreműködésével. Természetes ez a plusz hang nem okozott fennakadást, a fiúk találtak megoldást a problémára, a magyar közvetítést optikai üvegszálon küldték Budapestre.
A hosszú előkészítő munka része a kávéfőzés is – derült ki a helyszínen. Ezt mindig az a stábtag készíti, aki késik – mesélik mosolyogva a többiek, miközben valamennyi vezeték a helyére került, egyre több kamera adott képet, melyekből összesen kilencet helyeztek el az Arénában.
Totál (beauty cam): ez a teljes csarnok képét mutatja, ezen jelennek meg a különböző információk, statisztikák a mérkőzés elején és a szünetben.
Főkamera: 80 százalékban ez közvetíti a mérkőzést.
Kettő snittelő kamera: ezekre teleobjektívet szereltek, az a szerepük, hogy közeli felvételeket adjanak, folyamatosan követik a támadó játékosokat.
Kettő pályaszéli kamera kézben, az operatőt vállán: a kapuk mellett helyezkednek el, ezek a játék sűrűjét mutatják a játékosok magasságából és mutatják az időkérést közelről.
Közvetítési oldallal ellentétes kamera: ez figyeli a kispadot, az ott történt reakciókat, cseréket.
Egy hosszanti kamera a kapu mögött.
Stúdió kamera: a mérkőzés felvezetésénél, félidőben és a meccs végén a helyszíni elemzések közvetítésekor dolgozott, amit egyébként kiegészítettek a többi kamera által adott érdekesebb képekkel is.
A közvetítés vezető operatőre, Tóth Attila 1991 óta űzi a szakmát, három olimpiát megjárt, de számos külföldi nagy tornán is dolgozott már. “24 év alatt majdnem minden sportággal megismerkedtem” – foglalta össze. A legfontosabb feladata, hogy a műszaki vezetővel, rendezővel egyeztessen a mérkőzés előtt, hogy milyen technika szükséges a helyszínen, aminek a meglétét a gyártásvezető biztosítja, ha költségvetés megengedi.
Ha az operatőrök a helyükön vannak, akkor már csak a rendezőnek kell a megfelelő képi anyagból összeállítani a legjobbat. Veres Zsolt ezt úgy igyekszik kivitelezni, hogy a néző minél közelebb kerüljön a játékosokhoz. “Rengeteg esemény történik egyszerre a pályán, de mindenki tudja a dolgát, gördülékenyen zajlik a közvetítés” – dicsérte a kollégákat. A csapatmunkát hangsúlyozva megjegyezte: “A közvetítő autóban csak azt látjuk, amit a kamerák mutatnak, a csarnokban lévők folyamatosan segítik a munkánkat. A nézőknek mindig mindent látniuk kell!” Feladat pedig akad bőven, ahogy azt az alábbi videó is mutatja:
A közvetítő kocsiban hét ember dolgozott azért, hogy a televízió előtt ülve is megfelelő élménnyel lehessen nézni a mérkőzést: feliratozó, hangmérnök, rendező, kettő lassító, képmérnök, illetve a szerkesztő.
A lassításokkal foglalkozzunk kicsit részletesebben is. Ez egy úgynevezett EVS elnevezésű berendezésnek köszönhetőn történhet meg pillanatok alatt. “Egy tekerőgomb segítségével keressük meg azt a pillanatot, ahonnan lassítani szeretnénk a jelenetet. Négy kamera forrása érkezik elém, ezek közül választom ki, amire szükségem van. Egy másik eszközön további három kamera képe fut ami visszajátszható” – mesélt munkájáról Vajda László lassító.
Hihetetlen profizmussal dolgoznak, mindenki teszi a dolgát – vélekedett kollégáiról Károlyi Gábor gyártásvezető, akinek az a legfőbb feladata, hogy a rendező és a szerkesztő igényeit összehozza a realitásokkal, a végeredmény pedig teljes egészet mutasson. “Arra törekszünk, hogy állandó csapattagokkal dolgozzunk. Ez a munkánk, mindenki felkészülten végzi a dolgát. Ennek ellenére senki sem rutinból cselekszik, mindenki maximálisan odafigyel és koncentrál” – folytatta. A gyártásvezetőtől még megtudtuk, 16-an tartoztak a technikai személyzethez, továbbá nyolc operatőr, gyártásvezető, szerkesztő, kommentátor, pályaszéli riporter egészítette ki a Veszprémbe érkező stábot.
A képi világot már csak megfelelő kommentátori munkával kell kiegészíteni és meg is vagyunk a közvetítéssel. Ezt a feladatot ebben az esetben Egri Viktor látta el. “Könnyű helyzetben vagyok, hiszen a Veszprém valamennyi Bajnokok Ligája mérkőzését közvetítettem, de a PSG mérkőzései közül is sokat megnéztem a szezonban. A mérkőzés előtt azért pár dolognak utánanéztem, a statisztikák közül például annak, hogy a Veszprém milyen arányban jutott tovább, ha idegenben döntetlennel kezdett. Előző évi összecsapásukat is megvizsgáltam előzőleg, mennyi gólt lőttek az egyes játékosok, az egyéni párharcok miként alakultak” – beszélt az előkészületekről, de így sem lehet mindenkinek megfelelni. “Minden kommentátor másmilyen szeretne lenni, mindenkinek a saját mércéjéhez kell igazodnia. Van egy képem arról, hogy milyen az ideális kommentátori munka, arra törekszem, ezért a legtöbbször nem érdekel mások véleménye. Mindig megpróbálok objektív maradni. Az a legfontosabb, hogy az ember felkészüljön, meglegyen az alapja annak, hogy a mérkőzés folyamán véleményt tudjon formálni, amiért aztán ki is áll” – vélekedett.
Mindent összevetve a Digi Sport ismét tökéletesen teljesített Veszprémben, ahogy a kézilabdacsapat is.