A veszprémi parkolási nehézségekről, az ebből – is – fakadó szabálytalanságokról Kovács Zoltánnal, a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési irodájának vezetőjével beszélgettünk.
– A legsúlyosabb kihágást a járdára való felállásban látom, sokan nem tolerálják, hogy gyalogosok is közlekednek. Ez leggyakrabban ott fordul elő, ahol kapualjban várakozik a jármű. Ezt sokan úgy teszik meg, hogy a járdát is elfoglalják, nem hagynak helyet a gyalogosoknak, sokszor még egy babakocsi sem fér el. Az áruszállítás is problémát okoz, a gépjárművezetők az elakadásjelzőt használva felállnak mindenhova, ahol nekik kényelmes. Az üzletek többségénél megoldott a rakodás, nem lenne szükség erre a szabálytalanságra.
– Léteznek úgynevezett korlátozott parkolási övezetek. Ezeket mennyire tartják tiszteletben az autósok?
– Rendelet szabályozza a korlátozott forgalmú övezetekre vonatkozókat, hogy ki, mikor, mennyi időre hajthat be az adott szakaszra. Ezt sokan nem veszik figyelembe, ennek kiemelt példája a Vár utca, de ilyen a Gizella, Fortuna udvar is. Arra is van példa, hogy valaki engedéllyel hajt be a megadott utcába, például rakodni, de egész nap ott várakozik. Ez is szabálytalan, amire előbb figyelmeztetjük, majd megvonhatjuk az engedélyét. A belvárosi építkezések miatt most nehezebb a parkolás, de a munkák befejezése után fokozott ellenőrzésre lehet számítani.
– Milyen büntetési tételei vannak ezeknek a szabálytalanságoknak?
– Az engedély nélküli behajtás szabályszegés, a közigazgatási bírság hatálya alá tartozik, a büntetési tétele 30 ezer forint. A megállni, várakozni tilos megsértése, járdán, vagy a menetiránnyal szemben parkolás szabálysértésnek minősül, 5-50 ezer forintig büntethető. A közterületfelügyelők naponta átlagosan 10-15 büntetés kiszabására kényszerülnek.
– Mi a helyzet a lakótelepeken?
– Amikor a panel tömböket építették, nem számítottak ennyi járműre, nem a mostani számokra lettek méretezve a parkolóhelyek. Az építési jogszabályok folyamatosan változtak, most az is szerepel benne, hogy egy megadott funkcióhoz, mennyi parkoló szükséges. A tömbházak környezetében a jelenlegi parkolószükséglet fele biztosított. Túlzsúfoltak a parkolók. Ezt fokozza, hogy sokan úgy próbálják lerakni az autójukat, hogy az ablakból látható legyen. Problémát jelent még, hogy a tűzvédelmi területeken is otthagyják a járműveket. Itt kell megemlítenem még, hogy a közterületen teherautókkal is várakoznak, de ez 3,5 tonna felett szabálytalan. Megfigyelhető, hogy sokan a nagy méretű teherautójukkal járnak haza.
– Hogyan lehetne enyhíteni ezeken a gondokon?
A belváros beépített, jelentős számban nem lehet parkolókat kialakítani. A tervek között szerepel egy parkolóház kialakítása a vérellátóval szemben, de a tapasztalatok alapján arra is van igény, hogy a járműveket a város szélén hagyva tömegközlekedéssel érjenek munkába az emberek. Jelenleg a rendelkezésre álló parkolóhelyek háromszorosára lenne igény a belvárosban. Veszprémben egyébként több mint 26 ezer jármű található.



