Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Az Európában indult sikeres cégeket fontos lenne itt tartani

2015. július 31. 12:05
Az Európai Unió és a kreatívipar kapcsolatáról, és annak felemeléséről rendeztek kerekasztal-beszélgetést csütörtök este Kapolcson, a Művészetek Völgyében. Navracsics Tibor szerint a kreatívipar területén Európa még nagyhatalomnak számít.

Navracsics Tibor szerint sokak által ugyan a szabadidős tevékenységek közé sorolt ágazatról van szó, mégis egyre inkább látható gazdasági ágról lehet beszélni Európa-szerte. Miközben érezhető, hogy az eurózóna évek óta nehéz időket él át, addig a kreatívipar húzóágazattá vált a kontinensen - az adatok szerint 7-8 millió ember dolgozik az iparágban, ami az Európai Unió össztermékéhez 4-5% körüli hozzájárulást jelent.

Navracsics TiborNavracsics Tibor

Az uniós biztos kiemelte, hogy míg az USA-hoz képest az európai gazdaságok versenyelőnye kérdéses, addig a kreatívipar világtérképén Európa még nagyhatalomnak számít. Ahhoz pedig, hogy Magyarország kreatívipar-nagyhatalommá váljon a régióban, együttműködésre és munkára van szükség a vállalkozások részéről.

Ezt segíti az úgynevezett kreatív- és audiovizuális ágazatok támogatására irányuló új „Kreatív Európa” program, melynek célja az európai kulturális sokszínűség és örökség megőrzése, illetve a kulturális és kreatív ágazatok versenyképességének növelése. Hozzátette, hogy a finanszírozásnak a kinevelés helyett az a célja, hogy egy esetleges világméretű siker esetén azok ne települjenek át az Egyesült Államokba.

Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminal főigazgatója szerint az eredetiségnek van értéke ma Európában, hiszen kreativitás és a kreatívipar nélkül egy Google, vagy egy Mercedes sem lenne ott, ahol - mondta. Az elmúlt évtizedekben azok a gazdaságok lettek sikeresek, amelyekben a kreativitás kezdettől fontos szerepet kapott. Példaként hozta fel a holland cégeket, akik a cégkultúrájuk miatt már a termékfejlesztés legelejétől együtt dolgoznak a kreatívokkal (formatervezővel, dizájnerrel).

Böszörményi-Nagy GergelyBöszörményi-Nagy Gergely

Itthon az a kihívás, hogy a hagyományos kis,- és középvállalati szektor erre mikor jön rá?

Véleménye szerint sok induló cég sikere azon múlik, hogy már az elején kapnak-e mentort, aki - lehet akár egy polgármester is - segíti őket ebben. Az ő támogatásuk fontos lenne - emelte ki.

Petrányi Barna, az Utcaszínház vezetője szerint kulturális szinten Európa előnye a kreatíviparban világ más pontjaihoz mérve tetemes, ami főleg a gazdag történelemre vezethető vissza, ám szerinte a verseny és kooperáció kettőséből a kooperációt kellene tovább erősíteni.

Petrányi BarnaPetrányi Barna

Ge. Á.

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.