Navracsics Tibor szerint sokak által ugyan a szabadidős tevékenységek közé sorolt ágazatról van szó, mégis egyre inkább látható gazdasági ágról lehet beszélni Európa-szerte. Miközben érezhető, hogy az eurózóna évek óta nehéz időket él át, addig a kreatívipar húzóágazattá vált a kontinensen - az adatok szerint 7-8 millió ember dolgozik az iparágban, ami az Európai Unió össztermékéhez 4-5% körüli hozzájárulást jelent.
Az uniós biztos kiemelte, hogy míg az USA-hoz képest az európai gazdaságok versenyelőnye kérdéses, addig a kreatívipar világtérképén Európa még nagyhatalomnak számít. Ahhoz pedig, hogy Magyarország kreatívipar-nagyhatalommá váljon a régióban, együttműködésre és munkára van szükség a vállalkozások részéről.
Ezt segíti az úgynevezett kreatív- és audiovizuális ágazatok támogatására irányuló új „Kreatív Európa” program, melynek célja az európai kulturális sokszínűség és örökség megőrzése, illetve a kulturális és kreatív ágazatok versenyképességének növelése. Hozzátette, hogy a finanszírozásnak a kinevelés helyett az a célja, hogy egy esetleges világméretű siker esetén azok ne települjenek át az Egyesült Államokba.
Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminal főigazgatója szerint az eredetiségnek van értéke ma Európában, hiszen kreativitás és a kreatívipar nélkül egy Google, vagy egy Mercedes sem lenne ott, ahol - mondta. Az elmúlt évtizedekben azok a gazdaságok lettek sikeresek, amelyekben a kreativitás kezdettől fontos szerepet kapott. Példaként hozta fel a holland cégeket, akik a cégkultúrájuk miatt már a termékfejlesztés legelejétől együtt dolgoznak a kreatívokkal (formatervezővel, dizájnerrel).
Itthon az a kihívás, hogy a hagyományos kis,- és középvállalati szektor erre mikor jön rá?
Véleménye szerint sok induló cég sikere azon múlik, hogy már az elején kapnak-e mentort, aki - lehet akár egy polgármester is - segíti őket ebben. Az ő támogatásuk fontos lenne - emelte ki.
Petrányi Barna, az Utcaszínház vezetője szerint kulturális szinten Európa előnye a kreatíviparban világ más pontjaihoz mérve tetemes, ami főleg a gazdag történelemre vezethető vissza, ám szerinte a verseny és kooperáció kettőséből a kooperációt kellene tovább erősíteni.


